Ralliaiheista kuunneltavaa/katseltavaa/luettavaa

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2947
Sijainti
Lahti
Kiveen hakatut -podsarjassa herrat Vuolle ja Teronen ovat kertoneet monen edesmenneen urheilijan tarinan. Näitä tarinoita on myös julkaistu kirjoina.

Väheksymättä em. miesten nuoruuden intoa, mutta Tomia voisin esittää jatkamaan "Kiveen hakatut" hengessä tarjoamaan YLElle ainakin 2023 jaksoa /kk.

Teronen/Vuolle- kirjat samaisista aiheista ovat varsin suosittuja. Vinkiksi jollekin, joka kenties haluaisi koostaa jo ilmestyneiden Tomin podcastien pohjalta kirjan tai kaksi. Editointia rutosti, toki, mutta etevän skribailijan käsissä kehkeytyisi erittäin kiehtovaa ajankuvaa ja dokumenttia.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
461
Kalle koki että häntä yritettiin savustaa Pösöltä pois, ei annettu 50/50 vetosuhdetta kuten etuvetokuski olisi tykännyt, vaan piti ajaa suomalaisten 30/70:llä jolla oli jotain 2s/km hitaampi testipätkällä.
Jos Kalle olisi pystynyt tuon 2s/km ylläpitämään, niin voitto olisi tullut selkeästi huolimatta Laajavuoren kaadosta. Kaadon kanssakin 1,5 s/km olisi ollut Salosen kanssa samaa vauhtia. Kaatohan johtui myös tuosta vetotavasta. Ilman kaatoa olisi riittänyt 0,9s/km nopeammin ja voitto olisi mennyt Grundelille.

Varmasti 50/50-vetotavalla Kallella olisi voinutkin olla vahvempi itseluottamus, mutta 2s/km on sellainen ero, ettei ihan kuulosta uskottavalta.

Salonenhan on puhunut, että Evo2:n käyttöönotto ei mennyt niin hyvin kuin piti, koska Grundel oli ajanut testit Suomessa. Ja niiden testien perusteella autoon laitettiin leveämpi raideleveys. Suurajoissa sillä vielä ehti, mutta San Remossa Röhrl meni kovempaa S1:llä. RAC:ssa taisi olla taas kapeampi raideleveys ja kyyti oli sen mukaista keskeytykseen asti.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
4350
Sijainti
Askew Road
Salonenhan on puhunut, että Evo2:n käyttöönotto ei mennyt niin hyvin kuin piti, koska Grundel oli ajanut testit Suomessa. Ja niiden testien perusteella autoon laitettiin leveämpi raideleveys. Suurajoissa sillä vielä ehti, mutta San Remossa Röhrl meni kovempaa S1:llä. RAC:ssa taisi olla taas kapeampi raideleveys ja kyyti oli sen mukaista keskeytykseen asti.
Peugeot taisi ajaa 1985 Jyskälän testejä ainakin kahdessa osassa. Kesäkuussa Evo2:lla ajoivat Suomessa Vatanen ja Salonen ja Grundel sitten jossain vaiheessa myöhemmin (varmaan pakko olla Argentiinan jälkeen). MM-sarjan epäonnisten nelivetokeikkojen jälkeen se aikalailla unohdettiin, mutta Grundelhan oli ihan huimassa maineessa VW-vuosiensa jälkeen. Ja tämä toki perustui ihan ansaitusti tuloksiin. Vaikka Hassissa sitten kävi niin kuin kävi, niin 1984 Suurajot on hyvä esimerkki Grundelin iskusta Golfin ratissa. VM ennakoi A-ryhmässä tulossa olevan "huima viikonloppu", olivathan viivalla Suomen kiistattomat A-ryhmän kuninkaat Sundström ja Arpiainen, sekä Ruotsin hurjat vetomiehet Grundel ja Ericsson. Kahdeksan pätkän jälkeen ryhmää johti nimenomaan Grundel, ja peräti 43 sekunnin erolla ennen Sundströmiä. Ulosajo on tietysti aina ulosajo, mutta aika reippaasti on pitänyt Golffilla laskea, että on saanut kelatuksi tuollaisen eron näihin muihin herroihin.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
461
Peugeot taisi ajaa 1985 Jyskälän testejä ainakin kahdessa osassa. Kesäkuussa Evo2:lla ajoivat Suomessa Vatanen ja Salonen ja Grundel sitten jossain vaiheessa myöhemmin (varmaan pakko olla Argentiinan jälkeen). MM-sarjan epäonnisten nelivetokeikkojen jälkeen se aikalailla unohdettiin, mutta Grundelhan oli ihan huimassa maineessa VW-vuosiensa jälkeen. Ja tämä toki perustui ihan ansaitusti tuloksiin. Vaikka Hassissa sitten kävi niin kuin kävi, niin 1984 Suurajot on hyvä esimerkki Grundelin iskusta Golfin ratissa. VM ennakoi A-ryhmässä tulossa olevan "huima viikonloppu", olivathan viivalla Suomen kiistattomat A-ryhmän kuninkaat Sundström ja Arpiainen, sekä Ruotsin hurjat vetomiehet Grundel ja Ericsson. Kahdeksan pätkän jälkeen ryhmää johti nimenomaan Grundel, ja peräti 43 sekunnin erolla ennen Sundströmiä. Ulosajo on tietysti aina ulosajo, mutta aika reippaasti on pitänyt Golffilla laskea, että on saanut kelatuksi tuollaisen eron näihin muihin herroihin.
Kyllähän Grundel vetomies oli. Siitä ei pääse mihinkään. Se kovin dominointi tapahtui nimenomaan Golfilla, mutta sen jälkeenkin oli pari väläytystä nelivetoisella.

1985 Suurajot Pösöllä, hermoilua alussa ja kaato ulosajo. Lopputuloksissa molemmat takavetoiset Lanciat menivät edelle. Nelivetoisella Pösöllä pitäisi pystyä pitämään 037 takana. Toisaalta, siellä ojaan menneen Lancian ratissa oli miltei maaninen Henkka Toivonen.

1985 RAC - se yksi kaikkien aikojen kattauksista: Grundel oli todella hyvässä vauhdissa Peugeotilla ennen kaatoa.

1986 Ruotsissa tuli Fordin RS200:lla kolmossija, mutta se johtui ennemminkin siitä, että niin moni auto oli keskeyttänyt kärjestä. Kalle ei pysynyt tallitoverinsa kyydissä ja yhdellä EK:lla hukkui kolme minuuttia hangessa. Lopulta kuitenkin hyvä sijoitus ja pisteet kotiin.

1986 Akropolis oli vahvaa suorittamista. Koko rallin ajan Grundel oli ensimmäisenä tai toisena ja pisteli ihan tasatahtia muiden kärkiautojen eli Salosen, Alenin ja Blomqvistin kanssa, kunnes teknisten ongelmien vuoksi huolto venyi auttamattoman pitkäksi.

1986 Suurajot Lancialla oli vääntöä Stigun ja Mikael Ericssonin kanssa. Maanmiehet pysyivät takana, kunnes rengas tyhjeni ja S4 spinnasi. Vähän myöhemmin tuli vielä AT-pisteitä. Lopulta sijoituksena kuudes. Ericsson samanlaisella Lancialla oli 1min 24s edellä, vaikka hänellä oli AT-pisteitä 10 sekunnin verran enemmän.

1986 RAC vähän jälkeenjääneellä Fordilla. Viides sija on todella kova suoritus ottaen huomioon, että edellä oli pelkkiä tehtaan Lancioita ja Pösöjä. Ja niiden ratissa vetomiehien vetomiehiä eli Salonen, Alen, Kankkunen ja Sundström.



1987 oli ajopaikat vähissä ja Grundel joutui epämukavuusalueelleen takavetoisen Sierra Cosworthin puikkoihin (tai nelivetoisen voimattoman XR4x4:n). Jos Grundel olisi mennyt vaikka ajamaan Volkkaria Erikssonin kanssa, niin olisiko siinä voinut olla uusi ponnahdus ylöspäin?

EDIT: Laajavuoren kaato korjattu ulosajoksi.
 
Viimeksi muokattu:

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
461
Paljonko Grundel hävisi Jyskälässä kärjelle 1985 ja paljonko siitä meni Laajavuoren sekoiluun?
4min 43s tuli turpiin Laajavuoressa ja 11min 28s hävisi kokonaisuudessaan. Pösöhän hieman kärsi tuossa lipassa eli sillä ei varmaan ihan samaa vauhtia päässyt kuin ennen kaatoa. Toisaalta kyllä se Henkan 037:kin sai osumaa. Henkka hävisi tasan 4min. Lopputuloksissa miesten välillä oli 2s eroa.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1009
Sijainti
South Park
4min 43s tuli turpiin Laajavuoressa ja 11min 28s hävisi kokonaisuudessaan. Pösöhän hieman kärsi tuossa lipassa eli sillä ei varmaan ihan samaa vauhtia päässyt kuin ennen kaatoa. Toisaalta kyllä se Henkan 037:kin sai osumaa. Henkka hävisi tasan 4min. Lopputuloksissa miesten välillä oli 2s eroa.
Vikalle pätkälle lähdettiin tasatilanteesta vieläpä.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1387
Mistä Grundelin kaadosta täällä puhutaan? Laajavuoressa mentiin kyllä ojia pitkin, mutta auto pysyi pystyssä. RAC:ssä sitten kaatuikin
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
325
Mistä Grundelin kaadosta täällä puhutaan? Laajavuoressa mentiin kyllä ojia pitkin, mutta auto pysyi pystyssä. RAC:ssä sitten kaatuikin
Samaa ihmettelin itsekkin, Grundellin häsläyksessä ei mennyt kyllä 4 minuuttia, mutta pysähtyivät heti "ulosajon" jälkeen tien viereen että hajosiko autosta jotain?
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
461
Tosiaan auto pysyi pystyssä ja osui ainoastaan lyhtypylvääseen vasemman kyljen puolelta. Itse ulosajossa ei mennyt neljää minuuttia, auto oli kymmenessä sekunnissa poissa ojasta, mutta jäi ainakin hetkeksi sinne tien oikeaan laitaan. EK1:n loppuajassa Grundel oli 4min 43s perässä ja ilmeisesti auton alustaan tuli vaurioita tuossa kolauksessa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
4350
Sijainti
Askew Road
Veikkaisin, että Laajavuoressa on tullut takkiin 43 sekuntia ja siihen kaupan päälle sitten neljä minuuttia AT:ta Humalamäen lähdöstä? Tallipäällikkö Todt - joka oli ilmeisesti ohjeistanut Grundelin ajamaan varmasti maaliin ja tuomaan tarvittavat tallipisteet - oli koheltamisesta niin innoissaan, että meinasi laittaa Kallen keskeyttämään heti Laajavuoren jälkeen. VM:n kisaraportin mukaan "melkein polviasennossa rukoileminen hellytti päällikön ja ruotsalainen sai jatkaa".
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2610
Sijainti
JKL
Olisko raidetanko mennyt poikki? Muistelen renkaan olleen vinossa siihen malliin...
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2610
Sijainti
JKL
Veikkaisin, että Laajavuoressa on tullut takkiin 43 sekuntia ja siihen kaupan päälle sitten neljä minuuttia AT:ta Humalamäen lähdöstä?
Muistelen että 4min at ei olisi tuohon aikaan olisi ollut mahdollinen. Nyt on muistin varaista, mutta olisiko tuohon aikaan ollut sellainen sääntö että voi myöhästyä 15min kerralla ja 30min jaksolla. Eli maks 2min 30sek aateeta kerralla. 4min aatee tarkoittaa 24min myöhästymistä. Nyky säännöllä voi myöhästyä sen 30min kerralla...
 
  • Like
Reaktiot: DC

DMACK

Active member
Liittynyt
27.7.2013
Viestit
41
Kalle Grundel EK 1 pätkäaika 3 min 43s ja hävisi kärkeen 1,03. Penalties merkattu koko rallin aikana Grundell 3:40, Toivoselle 2:50.
 
  • Like
Reaktiot: DC

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
461
Kalle Grundel EK 1 pätkäaika 3 min 43s ja hävisi kärkeen 1,03. Penalties merkattu koko rallin aikana Grundell 3:40, Toivoselle 2:50.
EWRC:ssä oli EK1:lle tuo 4min 43s, joka on tuo 1min 03s+AT:t 3min 40s. Eli varmaan, kuten DC yläpuolella aprikoi, että loput on AT:tä, kun autoa on laitettu kuntoon.

Paljonko Henkka otti takkiin EK1:llä? EWRC sanoo 4min tasan. Noin 1min 15s näyttää menevän hukkaan ulosajossa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2610
Sijainti
JKL
Olikos se ylen lähetys vielä juutuubissa? Muistelen että joskus oli. Saako siitä pätkäajat?
 

DMACK

Active member
Liittynyt
27.7.2013
Viestit
41
Henkan aika 4,19 ero kärkeen 1,39 ja sakkoa yhteensä se 2,50 koko rallin aikana. offtopic jossain Tomin nuoteissa jaksossa joku kuski/kartturi muisteli kanssa kaataneensa tuossa samassa mutkassa kuka mahtoi olla.
 
  • Like
Reaktiot: DC
Ylös