Ralliaiheista kuunneltavaa/katseltavaa/luettavaa

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5635
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Olisi hieno tehdä jaksot edesmenneistä rallitähdistä kuten Henkka Toivosesta ja Mikael Sundströmistä, siten että haastateltaisiin karttureita yms. Osittainhan tätä onkin jo tehty kartturijaksojen kautta.
Tälle vahva (y) Ja nimenomaan sellaisella toteutuksella, että haastateltavat olisivat pääosin muita, kuin niitä "tavanomaisia". Eli Henkan osalta Antero Lindqvistiä ja kumppaneita ja Sundströmin 80-luvun seikkailuista olisi hienoa kuulla sen aikaisten huoltomiesten ja muiden merkittävien Muurala Motors-hahmojen (mm. Teemu Tahko) kertomana - vielä kun se on mahdollista.

Jos toivotaan toivotaan osastolle mennään, niin myös Autonovon rallitallin historia olisi mahtava tallentaa. Käsittääkseni se olisi suurelta osin vielä henkilöiden puolesta mahdollista. Suomen Volvo-talli kuuluisi toki tähän samaan jatkumoon, mutta sen osalta keskeiset hahmot (Kari Grönberg, Hannu Mikkola jne.) vaikuttavat valitettavasti nykyään yläkerran rallipoluilla.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
608
Sijainti
Tallissa
Jos toivotaan toivotaan osastolle mennään, niin myös Autonovon rallitallin historia olisi mahtava tallentaa. Käsittääkseni se olisi suurelta osin vielä henkilöiden puolesta mahdollista.
Hanaa lehdessä oli hiljattain 3 vai 4 osainen juttusarja juurikin Autonovosta ja sitten pari osaa Scan Autosta. Tiedä vaikka tuo Volvokin olisi tulossa.
 
  • Like
Reaktiot: DC

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3898
Katsellut uusiksi tuo Kunnaksen Kankkusjaksoa. Jumaliste mikä missattu tilaisuus. 44 minuuttia jakso, josta tosi iso menee siihen kun Kai seikkailee yksinään Lapissa. Miten tämä liittyy mitenkään aiheeseen? Lisäksi muutenkin hirmuista hyppimistä edestakaisin. Olisi pitänyt paljon enemmän saada aikaa kyllä ja parempi haastattelija.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3898
Kai siinä sarjassa Kunnas itse on kuitenkin aina se päätähti?
Tottakai. Mutta mikä pointti niissä klipeissä missä se sanaakaan sanomatta harhailee jossain talvisessa metsässä. Tai menee hissiä ylös. Tai makaa lumihangessa? Nämä siis mainoksien lisäksi. Pikkujuttu varmaan monelle, mutta kyllä se minua ärsyttää.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Sen verran lennokasta juttua oli ajoin että itselle tuli professorin sijaan mieleen paroni. Erään von Münchhausenin mukaan.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Aaltosen jakso on kyllä koko podcast-sarjan parasta antia. Asiaan vaikuttaa värikkään ja vaiherikkaan uran lisäksi henkilön skarppius tuossakin iässä, sekä äärimmäisen miellyttävä ja selkeä tapa puhua.
Olen aina yhtä yllättynyt, että eikö hän vanhene koskaan. Aina kun Rauno pitkän tauon jälkeen esiintyy julkisuudessa, hän näyttää ja kuulostaa täsmälleen samalta, oli se haastattelu sitten 90-luvulta, 2010-luvulta tai 2020-luvulta. Raunohan voisi Zasadan innoittamana ja Safari-konkarina lähteä vaikka vielä kisaamaan. Onkohan vauhti edes kadonnut mihinkään. "Rallimaailman Aira Samulin".
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4621
Sijainti
Salo
Aina kun Rauno pitkän tauon jälkeen esiintyy julkisuudessa, hän näyttää ja kuulostaa täsmälleen samalta, oli se haastattelu sitten 90-luvulta, 2010-luvulta tai 2020-luvulta.
Ja tuohan ei ole mikään moodi, mikä iskee päälle kun nauhuri tai kamera käynnistyy. Aaltonen puhuu myös kahden kesken samalla tavalla.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3898
Ai perhana, pitääpäs kuunnella viimeiset pari jaksoa kun unohtunut!

Enpä muuten tiennyt että Pulkkinen on niinkin nuori (piti oikein googlettaa)
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4621
Sijainti
Salo
En nyt mobiililaitteella jaksa vääntää medialinkkiä, mutta the haastattelu on se pätkä Monacosta jossa huomion varastavat Keken kädessä käryävä Belmont ja Timpan tiukat pallishortsit.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4621
Sijainti
Salo
Vielä palatakseni tuohon Rauno Aaltosen haastatteluun, siinähän keskustellaan myös vetotavoista ja Aaltosen mielestä takaveto on turvallisempi koska kaasulla pystyy korjaamaan auton suunnan.

Näinhän se oikeastaan on, se minkä takia suurin osa henkilöautoista on etuvetoisia, sillä ei ole mitään tekemistä vetopidon kanssa vaikka jotkut näin saattavat luulla. Kyse on tuotantotehokkuudesta, koska etuvedossa moottori, vaihteisto ja etuperä asennetaan alakautta yhtenä pakettina eikä kaikki kolme erikseen ja kardaani neljäntenä kuten takavedossa.

Hyvässä takavetoautossa (Ford Taunus EI ole hyvä takavetoauto) kun painojakauma on 50/50 ja kardaanivetoisissa urheiluautoissa moottori on muutenkin etuakselilinjan takana.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Näinhän se oikeastaan on, se minkä takia suurin osa henkilöautoista on etuvetoisia, sillä ei ole mitään tekemistä vetopidon kanssa vaikka jotkut näin saattavat luulla.
Kai etuvedossa kuitenkin on parempi vetopito, vaikka takavedon huonomman vetopidon ansiosta autoa voi kääntää kaasua painamalla?
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4621
Sijainti
Salo
OffTopic, mutta silti: Myös tilankäytön tehokkuudesta, polttoainetaloudesta, varmasti osin kustannustehokkuudestakin ainakin pikkuautoissa (naurettavan yksinkertainen takapää).
Näinkin, ei se kardaanitunneli varsinaisesti takepenkkiläisten matkustusnautintoa lisää, esim. 3-sarjan Bemarissa on oikeasti hyvät tilat kahdelle aikuiselle ja kahdelle lapselle.

Kustannustehokkuuttahan se on myös, BMW ja Mersu voivat brändiseikoilla pyytää kovempaa lappuhintaa. Esim. Ford (Saksan-mallisto) tai Opel eivät voisi myydä takavetoista sedania hyvällä katteella, koska heidän asiakkaansa eivät ole valmiita maksamaan kardaanitunnelin suunnittelevan insinöörin tai perämurikan paikoilleen laittavan asentajan palkkaa lappuhinnassa.

Kai etuvedossa kuitenkin on parempi vetopito, vaikka takavedon huonomman vetopidon ansiosta autoa voi kääntää kaasua painamalla?
Suoraan eteenpäin kiihdytyksessä takaveto on parempi, koska inertian vuoksi paino on vetävillä pyörillä. Etuvetoisen veivaus puolelta toiselle rajussa kiihdytyksessä johtuu etupään kevenemisestä, tällöin paino ei ole vetävillä pyörillä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös