Siis täytyy sanoa että todella huolestuttavilta kuulostaa kyllä nämä uutiset näistä uusista autoista ja ylipäätään suunnasta mihin sarja on tällä hetkellä menossa. Vuoden -27 alkuun on alle puolitoista vuotta ja nyt on kaivettu joku välimallin ehdotus, joka ei miellytä kyllä ketään, eikä myöskään takaa yhtään uusia talleja tällä hetkellä menoon mukaan. Kannattaa käydä kuuntelemassa reilun puolen tunnin setti loppupuolelta jaksoa
Mulle tämä jakso oli eka jota en pystynyt kuuntelemaan loppuun saakka koska vähän turhan vahvoja mielipiteitä ilmaistiin siihen nähden että kaikkia asioita ei oltu ymmärretty tai muistettu mainita.
Rally2-autot tulevat kuolemaan lähitulevaisuudessa. Uusia autoja saa luokitella enää ensi vuonna (?), ja autojen luokitukset vanhenee 2030. Nämä "WRC27"-autot tulevat tavallaan korvaamaan Rally2:t, ja siirtymävaiheessa autot voisivat ajaa toisiaan vastaan kilpaa samassa luokassa. EM-sarjassa ja kansallisella tasolla varmasti Rally2 jatkaisi pidempään kuin MM-sarjassa. Vähän samaan tapaan kuin aikanaan WRC:t tuli vasta viiveellä syrjäyttämään isot A-ryhmäläiset.
Tällä rinnakkaisjärjestelyllä mahdollistetaan se, että "Rally2 on pääluokka", "yksityiskuskitkin voivat ajaa voitosta", "pääluokka näkyy myös kansallisissa sarjoissa", mutta myös autotehtailla on mahdollisuus skaalata SUV:ista kompakti ralliauto putkirungolle tai pistää sinne sähkömoottori tai muu vaihtoehtoinen voimanlähde. Ja kun ihmettelitte sitä että yksityistallin täytyy valmistaa 10 autoa kilpaillakseen mestaruudesta, voihan yksityistalli silti ostaa vaikka kaksi Toyotaa ja ajattaa kuskeja, ei niiden tarvitse tehdä omaa korimallia.
Pyramidista tavallaan otetaan isoin palanen pois, eikä sitä tarvitse romuttaa. Jossain huhuissa on mainittu että Rally3:sta tehtäisiin hieman tehokkaampi, mutta en sitten tiedä. Se olisi sitten kakkostason luokka myös MM-sarjassa EM-sarjan ja kansallisen lisäksi.
Ja tähän disclaimer että myös minä olen saattanut ymmärtää jotain väärin, ojentakaa jos näin on.
Ihmettelisin, jos Skoda ja M-Sport ei valmista myytäväksi WRC27-autoa. Se on toki eri asia montako tehdastallia vuonna 2027 on mukana. Eikä varmaan ole mitään sääntösysteemiä millä niitä saataisiin enempää.
Ja se on kiistämättömän totta, että 2027-säännöt on auttamattomasti myöhässä.