Ralliautojen B-ryhmäläisten tekniset rajoitukset?

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
En tiedä olenko menettänyt parhaan taidon käyttää googlea, mutten oikein löytänyt tarkkoja tietoja vanhojen B-ryhmäläisten teknisistä rajoituksista. Siis alusta/jarrut/moottori jne jne.

Kai niissä jotain oli, vaikka aikamoisia rakennelmia ne autot olivatkin. :confused: Enkä tarvitse mitään legendoja mahdollisista hevosvoimista tai kierrosajoista eräällä radalla, vaan noita sääntökirjassa mainittuja rajoituksia.

Suuresti etukäteen kiittäen täältä tähän :)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mulla saattais löytyy Vanhasen "B-ryhmän aikakausi" -kirjasta. Pitää kattoo, jos muistaa. Osittain periytyvät varmaan 5-ryhmästä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, se jarna Lancian kierrosajasta Estorilista oli aika huima....

Pitäs vähän perehtyä tuon ajan säännöstöön, mutta ei se huima suorituskyky pelkästään vapaalla virittelyllä tullut. Suurin syy B-ryhmäläisten kovaan kulkuun oli se, että aihiot olivat valmiiksi kovakulkuisia laitteita. B-ryhmän luokitusautoja piti valmistaa vain 200 kappaletta. Näin ne olivat jo valmiiksi erittäin suorituskykyisiä laitteita.

Jos autolla on painoa reilu 1000 kg, siinä on neliveto ja turboahdettu kaksilitrainen kone, niin se menee jo valmiiksi kovaa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin... Ehkä suurin tekijä oli juuri tuo 200:n luokitusauton vaatimus. Suunnitellussa S-ryhmässä olisi ollut enää 20...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Ei niitä rajoituksia kovin paljon ollut, kunhan vastaavat ratkaisut löytyivät noista kahdestasadasta luokitteluautosta. Itse kisapeleissähän oli sitten vielä rankempi potku kuin luokitteluautoissa.

Tarttee kuitenkin luntata detaljit ajan kirjallisuudesta.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Minkäs perusteella muuten Quatto S1 on luokiteltu? Sport Quattron eli pätkäAudin evoluutioversiona?

Ei kai S1:stä koskaan mitään siviiliversiota sentään tehty :confused:
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Petri Piira sanoi:
Minkäs perusteella muuten Quatto S1 on luokiteltu? Sport Quattron eli pätkäAudin evoluutioversiona?

Ei kai S1:stä koskaan mitään siviiliversiota sentään tehty :confused:
Jos niitä rakennettiin se 200kpl jonnekin varasto rasvoihin,vai pitikö ne myös myydä :D
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
S1 oli evo pätkäaudista, eli niitä tarvitsi tehdä vain 20 kpl:tta. Tällä tavoinhan homma silloin toimi. Jos ymmärrän oikein niin Lancia 037 oli tehty samalla tavalla.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
037:sta tais olla useampikin eri Evo-versio. Lancia 037 Abarth

The first 037 was born in December 1980, developed during 1981 (wind tunnel, the Pirelli track at Vizzola, testing of turbocharged version, testing of road version) and homologated on 1st April 1982. On 1st August the 'Evo 1' was homologated which incorporated Kugelfischer injection (power output of around 310bhp), different rear lights and a lighter body. 1983 saw work concentrating on the reduction of the weight of the car, which included the adoption of a titanium rollcage and a kevlar bonnet. Some suspension modifications were also made. January 1984 saw the homologation of the 'Evo 2' with a larger 2110cc engine and higher capacity supercharger (power up toaround 325bhp). Some bodywork modifications were also homologated at this time.
Ja olihan tietysti Pösölläkin 205:sen Evo, jonka isosta lintulaudasta ainakin tunnistaa verrattuna T16-malliin? Vai oliko noita ilmanohjaimia jo T16-mallissa? Ei mielestäni, vaikka jotkut nettisivut niin väittävätkin.
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Petri Piira sanoi:
037:sta tais olla useampikin eri Evo-versio. Lancia 037 Abarth
Tarkoitin, että Lancia 037 voitiin rueta heti tekemään evoja, koska perusmalli oli Lancia Grand Prix (muistinko mallin oikein).

Ja olihan tietysti Pösölläkin 205:sen Evo, jonka isosta lintulaudasta ainakin tunnistaa verrattuna T16-malliin? Vai oliko noita ilmanohjaimia jo T16-mallissa? Ei mielestäni, vaikka jotkut nettisivut niin väittävätkin.
Peugeot 205 T16 evo2 oli eka ja vika Peugeot, missä oli lintulauta. Laudalla (siis takasiivellä) koetettiin saada perän nousua hypyissä ja epätasaisuuksissa vähenemään ja pitämään auto paremmin tiessä muutenkin?

EDIT: Turailua quoten kanssa
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Joo, no nuo Pösön evot on vähä mulle jääny hämäräks. Jos se siivillä varustettu on Evo 2, niin mikäs oli Evo 1? Se "perus" T16-malli ilman siipiä? :eek:
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Petri Piira sanoi:
Joo, no nuo Pösön evot on vähä mulle jääny hämäräks. Jos se siivillä varustettu on Evo 2, niin mikäs oli Evo 1? Se "perus" T16-malli ilman siipiä? :eek:
Näin ilmeisesti. Sillä '85 - '86 käytössä ollut siipi-pösö on evo2, ja evo1 on se, jolla Vatanen voittonsa otti. Tosin jossain paikoin evo2 on nimetty evo1. Tässä on siis selvästi hiukan epäselvyyttä nimeämisessä.
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Googlesin lisää ja selvisi, että joissain keräilijöiden entisöidyissä evo 1:ssä on lisätty tuo evo 2:n takasiipi. Eli evo 1 on se ensimmäinen ralleihin osallistunut malli ja evo 2 vuonna 85 ilmestynyt formula 1-mallisella turbolla varustettu takasiipihärpäkkeinen versio.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Juurikin näin Pösön "evot" meni.

037:n evoista löytää jo ulkoisiakin eroja. Osassa takakatteen alaosassa on puskuri, viimeisissä alaosa on avoin. Sama koskee Delta S4:sta. Costa Smeraldassa ensiesiintynyt versio taisi jo RAC:ssä olla ihan erinnäköinen, saatika sitten kaudella 86. Mutta mikä oli tuo 037:n luokitteluversio? Beta Montecarlo kun on kans aika samanlainen (mistä myös oli 5-ryhmän menestyksekäs rata-auto). Oliko Grand Prix lyhytperäinen versio Montecarlosta ja 037 tämän Grand Prixin kisamalli?
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Zep sanoi:
Juurikin näin Pösön "evot" meni.

037:n evoista löytää jo ulkoisiakin eroja. Osassa takakatteen alaosassa on puskuri, viimeisissä alaosa on avoin. Sama koskee Delta S4:sta. Costa Smeraldassa ensiesiintynyt versio taisi jo RAC:ssä olla ihan erinnäköinen, saatika sitten kaudella 86. Mutta mikä oli tuo 037:n luokitteluversio? Beta Montecarlo kun on kans aika samanlainen (mistä myös oli 5-ryhmän menestyksekäs rata-auto). Oliko Grand Prix lyhytperäinen versio Montecarlosta ja 037 tämän Grand Prixin kisamalli?
Minä tarkoitin juuri tuota Montecarloa, en grand prix'ta. 037 on siis tehty tuosta Montecarlosta, niin että Montecarlo on luokitteluversio (200 autoa), josta sitten pystyi heti tekemään evoja. Jos tuosta ei muuten Lancia hyötynyt, niin ainakin säästivät autojen valmistuksessa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Tuli katteltua vähän noita silloisia kirjoja, Erkki Vanhasen kausiteosta, Rallycoursea ja Peugeot 205 Turbo 16n sekä Lancia 037n stooreja.

Onpas vähän kirjoitettu itse luokitusasioista. Hyvin vapaalta kaikki vaikuttaa, on riittänyt kun rakentaa 200 autoa vähän sinnepäin ja 20 kisakäyttöön. Pösö on käyttänyt vakiomoottorin lohkoa ja vaihdelaatikon kuoria mutta nekin kai kustannussyistä?

Jarrujen, jousituksen yms osalta on ollut vapaata, Pösöllä on mietitty jousituksen valinnassa helppohuoltoisuutta (McPherson) tai säätömahdollisuutta (vääntövarsi yms hässäkkä) ja kun silloin huoltaminen oli varsin vapaata niin otettiin säädettävämpi.

037ssa "rungon keskiosa" eli siis ohjaamo, moottori, vaihteisto ja niissä olevat ripustuskohdat (whatever ne meinaa, apurunkoja?) otettiin Monte Carlosta. Tuon italialaisen kirjan englanninkielinen asu on muuten uskomattoman kamala...

B-ryhmän säännöt oli siis varsin vapaat mutta jotain niitä oli koska San Remossa voitiin Pösöt hylätä laittomien helmojen takia.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Epäilen, että helmojen kieltäminen oli ensimmäinen askel Henrin kuoleman jälkeen...
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Olikohan ulkoisten mittojen suhteen mitään rajoituksia? Vissiin siipiä sai pistää aika vapaasti, kun Pösön lintulaudat ja Audin moniosaiset viritelmät huomioi?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Saattaapi olla. Pösössähän oli muuten se erikoisuus, että vetosuhde oli vapaasti säädettävissä/muutettavissa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Hevonpaskat sillä helmojen kieltämisellä ollut mitään tekemistä sääntöjen kanssa. Pösöjen ennenaikaisen diskaamisen takia 86 vuoden MM-tsydeemitkin meni ihan sekaisin. Markku Alén oli mestari Olympus-rallin jälkeen, mutta sitten Pösö sai oikeudessa mitätöityä San Remo rallin tuloksen, missä tiimin autot oli juurikin diskattu laittomien helmojen takia. Tuloksetahn hylättiin just siksi, että diskaus oli ollut sääntöjen vastainen, kun mitään sääntöjä ei oltu rikottu.

Mitä tuohon 037:aan tulee, niin kyllähän niitäkin 200 kpl tehtiin. Mulla on semmonen auto, motor und sport lehti missä kyseinen kampe on esitelty. Siis siviilversiona. Se on takavetonen ja keskimoottorinen. Pitänee kaivaa esille jahka motivaatioa löytyy. Niitä lehtiä kun on läjäpäin.
 
Ylös