ettelbruck sanoi:
Tuli katteltua vähän noita silloisia kirjoja, Erkki Vanhasen kausiteosta, Rallycoursea ja Peugeot 205 Turbo 16n sekä Lancia 037n stooreja.
Onpas vähän kirjoitettu itse luokitusasioista. Hyvin vapaalta kaikki vaikuttaa, on riittänyt kun rakentaa 200 autoa vähän sinnepäin ja 20 kisakäyttöön. Pösö on käyttänyt vakiomoottorin lohkoa ja vaihdelaatikon kuoria mutta nekin kai kustannussyistä?
Jarrujen, jousituksen yms osalta on ollut vapaata, Pösöllä on mietitty jousituksen valinnassa helppohuoltoisuutta (McPherson) tai säätömahdollisuutta (vääntövarsi yms hässäkkä) ja kun silloin huoltaminen oli varsin vapaata niin otettiin säädettävämpi.
037ssa "rungon keskiosa" eli siis ohjaamo, moottori, vaihteisto ja niissä olevat ripustuskohdat (whatever ne meinaa, apurunkoja?) otettiin Monte Carlosta. Tuon italialaisen kirjan englanninkielinen asu on muuten uskomattoman kamala...
B-ryhmän säännöt oli siis varsin vapaat mutta jotain niitä oli koska San Remossa voitiin Pösöt hylätä laittomien helmojen takia.
San Remon diskaus johtui siitä että kisan valvoja käsitti kynnyskoteloiden alapään muotoilun olevan rinnastettavissa "Helmoihin" kun Henri Pauli Toivonen ja Sergio Cresto menehtyivät Fisa teki 24 tunnin aikana kasan päätöksiä ensimäinen kohta B-ryhmäläisten kohdalla oli Helmakielto, samoin Siivet kiellettiin lokakuusta 1986 alkaen ja sammutusjärjestelmä määrättiin pakolliseksi heti miten kaiikkiin uusiin B-ryhmän kilpakäyttöön otettaviin autoihin. Uusien B-ryhmäläismallien luokittelu kiellettiin 2.5.1986 lähtien ja S-ryhmä jonka oli tarkoitus kaudella 1988 tulla B-ryhmän paikalle lopetettiin ennenkuin se ehti edes alkaa. Pätkille määrättiin 110 KM/H kattokeskinopeus ja EK-kilometrien enimmäismäärä rajattiin 600 kilometriin. Lisäksi monesssa kisassa luovuttiin Yöllä ajamisesta esimerkiksi Jyväskylässä 1985 oli ajettu vielä 1,5 päivää yhtäsoittoa mutta 1986 jokainen osuus päättyi nukkumataukoon illan pimetessä. Suurajoissa 1986 yötauot olivat Tampereella Upouudessa Hotelli Ilveksessä ensimäisenä iltana, ja Laajavuoressa kahtena viimeisenä.
Kun Peugeotit sitten tarkastettiin San Remo rallin aikana ennen viiimeistä yötä niin Katsastusmies käsitti liian kirjainmellisesti ohjeet, jotka Jean-Marië Balestrë oli viisi kuukautta aikaisemmin antanut. Balestre halusi hidastaa Rallin ja F1:ten nopeuksia kieltämällä B-ryhmän autot Rallissa ja F1-turbot vuodesta 1989 alkaen. Missään ei Pariisissa yöllä 2-3.5 1986. Annetussa päätöksessä ei kiireen takia mainittu millaisia Helmojen piti olla ne vain kiellettiin!
Pmv, sitä paitsi Peugeot/San-Remo tapaus ratkaistiin FISA:n omassa vetoomus tuomioistuimessa, Peugeot Talbot Sportin autot oli katsastettu jo heti RAC:n jälkeen eikä niissä ollut mitään sääntöjen vastaista. Juha Kankkunen tiesi olevansa maailmanmestari jo ennen Olympus-rallia, jota puolestaan Markku Alén ei tiennyt. Lancia luuli että hylkäyspäätös on voimassa ja Alénilla mahdollisuus mestaruuteen, totuus oli että Kankkunen oli jo varmistanut maailmanmestaruuden RAC:n kolmannella sijallaan.
Ranskalaiset saivat Kankkusen mestariksi kun Balestre istui itsevaltiaana FISA:n johdossa. Markku Alén on kahdesti hävinnnyt mestaruuden kerran se ei ole ollut virallinen, ja kerran häneltä on poliittisella mahdin näytöllä viety mestaruus.