Ralliautojen B-ryhmäläisten tekniset rajoitukset?

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Nyt kun sanoit, niin ompa tainut olla kotoisessa Tekniikan Maailmassakin olla kuvia -ellen sitten sekoita S4:een, joka kyllä on ollut artikkelin aiheena.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Zep sanoi:
Nyt kun sanoit, niin ompa tainut olla kotoisessa Tekniikan Maailmassakin olla kuvia -ellen sitten sekoita S4:een, joka kyllä on ollut artikkelin aiheena.
Olihan 037:n katuversiosta se legendaarinen KGPaukapään (eli Mauri Salon alter egon) koeajo joka oli otsikoitu "pahvi, putki ja potenza" ja stoorissa on mm lause "jos tällä ajaa seinään niin eka mikä tökkää on moottori, joka sitten sijaitsee kuljettajan takana".
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
ettelbruck sanoi:
Tuli katteltua vähän noita silloisia kirjoja, Erkki Vanhasen kausiteosta, Rallycoursea ja Peugeot 205 Turbo 16n sekä Lancia 037n stooreja.

Onpas vähän kirjoitettu itse luokitusasioista. Hyvin vapaalta kaikki vaikuttaa, on riittänyt kun rakentaa 200 autoa vähän sinnepäin ja 20 kisakäyttöön. Pösö on käyttänyt vakiomoottorin lohkoa ja vaihdelaatikon kuoria mutta nekin kai kustannussyistä?

Jarrujen, jousituksen yms osalta on ollut vapaata, Pösöllä on mietitty jousituksen valinnassa helppohuoltoisuutta (McPherson) tai säätömahdollisuutta (vääntövarsi yms hässäkkä) ja kun silloin huoltaminen oli varsin vapaata niin otettiin säädettävämpi.

037ssa "rungon keskiosa" eli siis ohjaamo, moottori, vaihteisto ja niissä olevat ripustuskohdat (whatever ne meinaa, apurunkoja?) otettiin Monte Carlosta. Tuon italialaisen kirjan englanninkielinen asu on muuten uskomattoman kamala...

B-ryhmän säännöt oli siis varsin vapaat mutta jotain niitä oli koska San Remossa voitiin Pösöt hylätä laittomien helmojen takia.
San Remon diskaus johtui siitä että kisan valvoja käsitti kynnyskoteloiden alapään muotoilun olevan rinnastettavissa "Helmoihin" kun Henri Pauli Toivonen ja Sergio Cresto menehtyivät Fisa teki 24 tunnin aikana kasan päätöksiä ensimäinen kohta B-ryhmäläisten kohdalla oli Helmakielto, samoin Siivet kiellettiin lokakuusta 1986 alkaen ja sammutusjärjestelmä määrättiin pakolliseksi heti miten kaiikkiin uusiin B-ryhmän kilpakäyttöön otettaviin autoihin. Uusien B-ryhmäläismallien luokittelu kiellettiin 2.5.1986 lähtien ja S-ryhmä jonka oli tarkoitus kaudella 1988 tulla B-ryhmän paikalle lopetettiin ennenkuin se ehti edes alkaa. Pätkille määrättiin 110 KM/H kattokeskinopeus ja EK-kilometrien enimmäismäärä rajattiin 600 kilometriin. Lisäksi monesssa kisassa luovuttiin Yöllä ajamisesta esimerkiksi Jyväskylässä 1985 oli ajettu vielä 1,5 päivää yhtäsoittoa mutta 1986 jokainen osuus päättyi nukkumataukoon illan pimetessä. Suurajoissa 1986 yötauot olivat Tampereella Upouudessa Hotelli Ilveksessä ensimäisenä iltana, ja Laajavuoressa kahtena viimeisenä.

Kun Peugeotit sitten tarkastettiin San Remo rallin aikana ennen viiimeistä yötä niin Katsastusmies käsitti liian kirjainmellisesti ohjeet, jotka Jean-Marië Balestrë oli viisi kuukautta aikaisemmin antanut. Balestre halusi hidastaa Rallin ja F1:ten nopeuksia kieltämällä B-ryhmän autot Rallissa ja F1-turbot vuodesta 1989 alkaen. Missään ei Pariisissa yöllä 2-3.5 1986. Annetussa päätöksessä ei kiireen takia mainittu millaisia Helmojen piti olla ne vain kiellettiin!

Pmv, sitä paitsi Peugeot/San-Remo tapaus ratkaistiin FISA:n omassa vetoomus tuomioistuimessa, Peugeot Talbot Sportin autot oli katsastettu jo heti RAC:n jälkeen eikä niissä ollut mitään sääntöjen vastaista. Juha Kankkunen tiesi olevansa maailmanmestari jo ennen Olympus-rallia, jota puolestaan Markku Alén ei tiennyt. Lancia luuli että hylkäyspäätös on voimassa ja Alénilla mahdollisuus mestaruuteen, totuus oli että Kankkunen oli jo varmistanut maailmanmestaruuden RAC:n kolmannella sijallaan.

Ranskalaiset saivat Kankkusen mestariksi kun Balestre istui itsevaltiaana FISA:n johdossa. Markku Alén on kahdesti hävinnnyt mestaruuden kerran se ei ole ollut virallinen, ja kerran häneltä on poliittisella mahdin näytöllä viety mestaruus.
 
Viimeksi muokattu:

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Ei nyt tekniikkaan sinänsä liity, mut ihan kivan Hannu Mikkolan haastattelun löysin. En itse tätä aiemmin ollut lueskellut. http://www.rallysportnews.com.au/cms/A_30051/article.html

Were those days, the Group B era, just too crazy?

Oh it was. But it was fun! Actually when you have a lot of power it's easy to drive because you can correct everything with the power - you haven't got the situation that when you come to a bend and put the foot down there's nothing there.

But I have one stage which I will never forget with the S1. I had some problems in the 1000 Lakes Rally and I came to one of the legendary stages - it's 26km long, over the crests and very difficult. I did the stage in the early days in an Escort and the time was 12m52s or 12m58s - that was a good time. With the S1 I did the stage in 11m32s.

That was the only time I had the feeling that for part of the stage I wasn't sitting in the car, I was sitting somewhere else. The wings just made the car that when you go into a bend it was pushing down and down and you don't find the limits really - you just go around the bends and the car's going faster and faster. Still people in Finland come to me and say that they were there: "When we could hear you coming 3km before, we knew you were trying".
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Pakko kysyä: Tuliko B-ryhmäläisiin pakolliseksi automaattinen sammutusjärjestelmä tosiaankin vasta Korsikan 1986 tapahtumien jälkeen?

Ottaen huomioon autoissa käytettyjen materiaalien tiedetyn äärimmäisen paloherkkyyden...
 
Ylös