Rallin MM-kausi 1983

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Kieltämättä. Olin joskus nähnyt Thorpin ulosajosta tuon kohtauksen jossa juuri nousevat autosta ulos, mutta en tosiaan tiennyt että se kamera oli koko ajan päällä ja että nuo ruumit tuli kuviin.
Tässä tuo onnettomuuspaikka Google Mapsissa:
https://www.google.fi/maps/@44.6921656,4.4412683,3a,43.8y,218.25h,89.76t/data=!3m6!1e1!3m4!1sUmIwTFUjW6PwEIkIr1uZJw!2e0!7i13312!8i6656

Tuo taustalla näkyvä linna on historiallinen monumentti, jonka mukaan tuo kohtalokas EK oli myös nimetty.
https://en.wikipedia.org/wiki/Château_de_Boulogne

Tästä onnettomuudesta tuli mieleen, että Harjun onnettomuuden belgialaisuhrilla oli myös melko paljon rallitaustaa, etenkin kartturin roolissa.
https://www.ewrc-results.com/coprofile/101108/

Olen jostain lukenut, että hän oli Bruno Thiryn läheinen ystävä ja Bruno oli erityisesti suositellut hänet menemään katsomaan juuri tuohon onnettomuuspaikkaan Harjulla. En tiedä sitten tarinan paikkansa pitävyydestä, mutta melko makaaberi ja uskomaton yhteensattuma vuoden 1995 tapahtumat huomioiden, jos näin on todella ollut.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5277
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Olen jostain lukenut, että hän oli Bruno Thiryn läheinen ystävä ja Bruno oli erityisesti suositellut hänet menemään katsomaan juuri tuohon onnettomuuspaikkaan Harjulla. En tiedä sitten tarinan paikkansa pitävyydestä, mutta melko makaaberi ja uskomaton yhteensattuma vuoden 1995 tapahtumat huomioiden, jos näin on todella ollut.
Kyllä, saman tarinan kuullut/lukenut, että menehtynyt belgialaismies oli Thiryltä tiedustellut, mihin Harjulla kannattaa mennä katsomaan. Aika käsittämättömän huonoa karmaa on Thiry ympärillään noina kahtena vuotena Suomessa kantanut.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5277
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Toisaalta kausi oli tylsähkö, kun jo aluksi tiedettiin sen olevan Audi vs. Lancia kahinaa.
Mutta toisaalta siinä oli enemmän jännitettävää kuin vuotta aiemmin, jolloin koko kauden asetelma oli jo ennakkoon Audit vs. Röhrl. Ja 1983 alkuvuodesta oltiin vielä siinä uskossa, että Ford tulee kesken kauden mukaan sekoittamaan peliä.

Pari yksittäishuomiota kaudesta 1983:

Oli erittäin lähellä, ettei BMW M1:llä johdettu MM-rallia. Taiturimainen asfalttispesialisti Bernard Beguin hävisi Korsikan ekalla pätkällä Röhrlin pohjille neljä sekuntia. Kyllä tässä peruuttelussa ainakin sen verran aikaa paloi.

Blomqvist ei nuotittanut Uutta-Seelantia ja Argentiinaa ollenkaan, vaan ajoi molemmat kisat Mikkolan nuoteilla. Sitä en tosin vielä onnistunut tonkimaan, että minkä ihmeen takia näin.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4969
Sijainti
Parc Fermé
Tässä tuo onnettomuuspaikka Google Mapsissa:
https://www.google.fi/maps/@44.6921656,4.4412683,3a,43.8y,218.25h,89.76t/data=!3m6!1e1!3m4!1sUmIwTFUjW6PwEIkIr1uZJw!2e0!7i13312!8i6656

Tuo taustalla näkyvä linna on historiallinen monumentti, jonka mukaan tuo kohtalokas EK oli myös nimetty.
https://en.wikipedia.org/wiki/Château_de_Boulogne

Tästä onnettomuudesta tuli mieleen, että Harjun onnettomuuden belgialaisuhrilla oli myös melko paljon rallitaustaa, etenkin kartturin roolissa.
https://www.ewrc-results.com/coprofile/101108/

Olen jostain lukenut, että hän oli Bruno Thiryn läheinen ystävä ja Bruno oli erityisesti suositellut hänet menemään katsomaan juuri tuohon onnettomuuspaikkaan Harjulla. En tiedä sitten tarinan paikkansa pitävyydestä, mutta melko makaaberi ja uskomaton yhteensattuma vuoden 1995 tapahtumat huomioiden, jos näin on todella ollut.
Sellaisenkin tarinan oon joskus kuullut et onnettomuudessa osallisena olleen kuskin ikkunaan on jossain kisassa koputettu ja joku katsoja todennut et "Harjun onnettomuudessa meni hänen hyvä ystävänsä".

Hämärä muistikuva et tää on tullut ilmi Ylen jossain sarjassa jossa mm. tätä Harjun accidenttiä käsiteltiin.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Sellaisenkin tarinan oon joskus kuullut et onnettomuudessa osallisena olleen kuskin ikkunaan on jossain kisassa koputettu ja joku katsoja todennut et "Harjun onnettomuudessa meni hänen hyvä ystävänsä".

Hämärä muistikuva et tää on tullut ilmi Ylen jossain sarjassa jossa mm. tätä Harjun accidenttiä käsiteltiin.
Oikeassa olet. 1997 RAC:ssa kävi tällainen tapaus. Taisi olla päivän viimeisiä pimeässä ajettavia pätkiä ja Richardt odotteli AT-jonossa. Joku mies ilmestyi pimeydestä koputtamaan ikkunaan ja kun Richardt kysyi, että mitä tällä asiaa niin tämä mies oli sanonut jotain tyyliin "se oli mun kaveri jonka ajoit hengiltä viime vuonna". Siitä ollut varmaan sitten hyvät fiilikset sen jälkeen lähteä pätkälle...

Blomqvist ei nuotittanut Uutta-Seelantia ja Argentiinaa ollenkaan, vaan ajoi molemmat kisat Mikkolan nuoteilla. Sitä en tosin vielä onnistunut tonkimaan, että minkä ihmeen takia näin.
Argentiinasta en osaa sanoa, mutta Uuteen-Seelantiin Audi ilmoitti Stigun viime tipassa, josta seurasi erittäin värikkäiden vaiheiden ja lukuisten protestien jälkeen lopulta hylkäys kesken kilpailun. Stigu saapui paikalle ainoastaan kolme päivää ennen rallia eikä ehtinyt ajaa kuin 8 pätkää läpi ennen rallin alkua.

Motor Sport August 1983

After their defeat in Greece, Audi Sport's Roland Gumpert decided that he must try and increase his odds for New Zealand. With the entry list officially closed he asked if it would be possible to field a third Quattro. Fourteen days after the closing date he received a telex from the organisers saying this would be acceptable. Blomqvist would be welcome.
Lancia were none no pleased when they heard the news, particularly as they'd withdrawn a third car when they couldn't nominate a crew by the closing date. Under the circumstances they had then been happy enough to pit the two 037s of Rohrl and Attilio Bettega against the Quattros of Mikkola and Mouton. Blomqvist's late call-up added another dimension.

First FISA stepped in. They contacted MANZ, the governing body of motorsport in New Zealand, and told them that Blomqvist's entry was too late. Therefore the rally organisers shouldn't have accepted it. Under this pressure the Rally Organisers Association of New Zealand had no alternative but to change its mind and turn down Blomqvist.

By now however Gumpert had set the wheels in motion. The car had already been air freighted around the world, and Blomqvist was flying in from Sweden. Blomqvist and co-driver Bjorn Cederberg arrived in Auckland three days before the start (they couldn't arrive earlier due to prior commitments), and despite the not inconsiderable jet lag set off on a very brief practice session. In a growing storm they had time to look at just eight of the rally's 33 special stages. For the most part they were going to have to rely on borrowed pace notes from team-mates Hannu Mikkola/ Arne Hertz, but these would have to be translated from English into Swedish as they went along.

Although everyone had a good idea who had stirred FISA into action, the Blomqvist issue didn't finally come to a head until scrutineering. Gumpert appealed to the highest motor sporting judicial body in New Zealand, the National Court of Appeal deciding that car number four should be allowed to start, subject to Appeal. This wouldn't be heard until the day after the finish of the four-day 1,632 mile rally. It seemed a sensible course of action, and one which wouldn't prejudice any decisions by the Court. At least this way Blomqvist would get a run, and if it was decided that his entry was invalid then he could be disqualified from the results, if he finished. Certainly the rally couldn't be run again if he was barred from starting and the National Court subsequently decided that he should have been allowed to take part. This way justice would be seen to be done, but unfortunately Lancia didn't see it that way.

So began a series of protests and appeals which meant that final permission for the third Audi to start wasn't actually given until 45 minutes before the first car left the ramp. Blomqvist was now running subject to three Appeals, all on the same subject, but Lancia were still not prepared to let justice take its course. Team co-ordinator Nini Russo protested yet again, and although his protest was on the same topic, amazingly it was given a hearing. Not surprisingly the stewards again decreed that Blomqvist should not take part, but this time the decision was taken at such an hour to make it virtually impossible for any counter-action to be taken.

Perhaps Gumpert was by now tiring of the whole matter. Certainly Blomqvist was. Despite his lack of practice, those stages he'd visited hadn't included any in the first leg, he finished the first day in second place, a mere four seconds behind Mouton. He'd been leading at one point, and had been fastest on two stages, but as darkness fell his lack of familiarity with the stages did show. Still it did leave one wondering what weeks of pace noting proves!

The stewards' decision that Blomqvist should be barred from going any further had been given verbally at 06.29, too late to stop him from leaving the overnight parc ferme. He was however held at the start of the ninth special stage (the first of the second leg), and his time cards were confiscated. He could go no further. The whole matter was now virtually at an end, the final act coming when the Court of Appeal met after the finish. It wasn't a surprise when Chairman Mr Justice Coates and his three colleagues decided that Audi Sport's entry for Blomqvist should not have been accepted, but he did make it plain they were not impressed by the steward's decision to exclude him once the rally had started. He said that they had "frustrated justice" and their action had been "high handed".
Samasta artikkelista vielä seuraava maininta:

Despite having competed on all seven championship events to date, Audi is being soundly beaten by Lancia, the Italian team having entered two fewer rallies. So what is going wrong for Audi? A combination of bad management decisions, below par servicing, and a dose of less tangible, but nevertheless as significant, bad-luck have had their effect.
Walter Röhrl puhui tästä aiheesta myös, molemmat Lancian ja Audin tiimit kokeneina, että ero tallien organisaatioiden toimivuuden välillä oli kuin yö ja päivä. Kärjistettynä, Lancialla oli kuulemma kaikki osat suunniteltu vaihdettavaksi mahdollisimman nopeasti, vaikka yleensä Lanciasta ei kuitenkaan mitään hajonnut. Lisäksi Lancian mekaanikot olivat todella raudanlujia ammattimiehiä ja jotkut melkeinpä legendoja ja kuuluisuuksia siinä missä kuskitkin, kuten Rino Buschiazzo. Audin filosofia taas oli, että koska mikään ei kuitenkaan koskaan hajoa niin turha myöskään suunnitella osia nopeasti vaihdettaviksi...mutta hajosihan se Audi lopulta aika usein. Röhrlin mukaan Lancian mekaanikoilta meni kahdeksan minuuttia vaihdelaatikon vaihtamiseen. Audilla vastaavaan hommaan meni tunti. Lisäksi Audin mekaanikot sekoilivat aina silloin tällöin oikein kunnolla josta seurasi ylimääräisiä turhia keskeytyksiä, kuten Mikkolan keskeytys johdosta 1983 Akropoliksessa. Mekaanikot jättivät huollossa takaluukun auki, joka pätkällä irtosi röykytyksessä ja sen seurauksena öljynjäähdytin hajosi myös. Kyllähän 1983 oli loppujen lopuksi melkoinen katastrofi Audille, heidän onnistuttua häviämään valmistajien mestaruus takavetoiselle Lancialle. Tämä 1984 Akropoliksen huoltoklippi jossa Blomqvist antaa kyytiä mekaanikoilleen kuvastaa aika hyvin Audin toimintaa "parhaimmillaan".
http://www.youtube.com/watch?v=aDhE4JM_2O0&t=9m36s

Tosin sattui sitä muissakin tiimeissä. Tässä klassikkoklippi myös 1984 Akropoliksesta kun Vatanen valittaa Todtille Pösön mekaanikkojen sekoilua. "To stop them from doing anything worse, I just started going." :D
http://www.youtube.com/watch?v=oeF9TIPOZmk&t=8m25s

Blomqvistista vielä...Mikkola ja Röhrl on molemmat omilla tahoillaan puhuneet Stigun "tiimipelaamisesta". Kuulemma Stigulla oli yleinen tapa, että jos hän oli lähtöjärjestyksessä tallikavereiden takana, hän tarkoituksella hämäsi tallikavereitaan laittamalla väärät renkaat huollossa auton alle ja puhumalla puuta heinää jos tallikavereiden kanssa sattui tulemaan keskustelua rengasvalinnoista. Sitten kun tallikaverit olivat lähteneet huollosta pois, Stig oli viime hetkellä vaihdattanut autoon täysin toiset renkaat. Walter oli 1984 Monten alussa ihmetellyt kun ei kerkeä millään Stigille, ennen kun oli tajunnut pelin hengen ja että Stigillä onkin täysin eri renkaat alla pätkillä kuin mitä hän oli Walterille uskotellut.

Röhrliä taas Mikkola on ylistänyt oikeinkin herrasmieheksi tallikaverina. Tosin ehkä Stigillä oli vielä enemmän nälkää ja saavutettavaa 1984 kuin Walterilla. Hannu veikkasi Stigin käytöksen syyksi sitä, että Stig oli tottunut ajamaan monet vuodet Saabilla yksin ja ajattelemaan vain omaa etuaan. Kaikkien aikojen parhaaksi tallikaverikseen Mikkola muuten ylisti Björn Waldegårdia jonka kanssa kuulemma yhteistyö pelasi aina upeasti.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5277
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ayrton-Ana sanoi:
Argentiinasta en osaa sanoa, mutta Uuteen-Seelantiin Audi ilmoitti Stigun viime tipassa, josta seurasi erittäin värikkäiden vaiheiden ja lukuisten protestien jälkeen lopulta hylkäys kesken kilpailun. Stigu saapui paikalle ainoastaan kolme päivää ennen rallia eikä ehtinyt ajaa kuin 8 pätkää läpi ennen rallin alkua.
Miten multa on mennyt tällainen agenttitarina sivu suun? Hävettää ihan. Mutta kiitos sivistämisestä. Nyt kun molempien kisojen kisaraportit luin VM:stä, niin tuo Argentiina jää edelleen mysteeriksi, sillä jutussa vain todetaan Blomqvistin käyttäneen Mikkolan nuotteja "kuten Uudessa-Seelannissakin". Mutta mitä U-Seelannin kisaan tulee, niin aivan absurdi homma toi Stigu-gate kokonaisuudessaan. Ja jotta tarinalle saatiin B-ryhmän aikakauteen hyvin sopiva, mahdollisimman mauton loppuhuipennus, niin Ninni Russo toi Blomqvistin hylkypäätöksen HELIKOPTERILLA yhdeksännen erikoiskokeen lähtöön, jotta Blomqvist saatiin varmuudella ulos kisasta.

Ayrton-Ana sanoi:
Walter Röhrl puhui tästä aiheesta myös, molemmat Lancian ja Audin tiimit kokeneina, että ero tallien organisaatioiden toimivuuden välillä oli kuin yö ja päivä. Kärjistettynä, Lancialla oli kuulemma kaikki osat suunniteltu vaihdettavaksi mahdollisimman nopeasti, vaikka yleensä Lanciasta ei kuitenkaan mitään hajonnut. Lisäksi Lancian mekaanikot olivat todella raudanlujia ammattimiehiä ja jotkut melkeinpä legendoja ja kuuluisuuksia siinä missä kuskitkin, kuten Rino Buschiazzo. Audin filosofia taas oli, että koska mikään ei kuitenkaan koskaan hajoa niin turha myöskään suunnitella osia nopeasti vaihdettaviksi...mutta hajosihan se Audi lopulta aika usein.
Jossain youtubestakin löytyvässä haastattelussa Markulta kysytään (haastis tehty joskus 1991) onko britti- ja italialaismekaanikoilla eroa. Markun vastaus on jotain tyyliin "italialaismekaanikot on maailman parhaita".

Ayrton-Ana sanoi:
Kyllähän 1983 oli loppujen lopuksi melkoinen katastrofi Audille, heidän onnistuttua häviämään valmistajien mestaruus takavetoiselle Lancialle.
Joo, rallin folkloriassa Audin tarinahan on mallia "tulin, näin, voitin", mutta ei se mitään voitosta voittoon marssia ollut. Toki, kaksi henkilökohtaista ja kaksi merkkimestaruutta niiden viiden kauden (1981-1985) aikana mitä talli tosissaan sarjaan panosti on kova suoritus, mutta tarjolla olisi ollut olosuhteisiin nähden enemmänkin. 1982 Audit ajoivat käytännössä Röhrlin Opelia vastaan, mutta siitä huolimatta Walter vei mestaruuden ja merkkikohtaisessakin Audi oli lopulta vain niukasti parempi (116-104).

Kaudesta 1983 vielä... minkä ihmeen takia Lancia ei lähettänyt Alenia Uuteen-Seelantiin? Tuohon kisaan lähdettäessä MM-tilanne oli:

1. Röhrl 67
2. Mikkola 65
3. Alen 60

Luulisi, että kaikkien etua olisi palvellut paremmin lähettää kisaan kaksikko Röhrl-Alen kuin Röhrl-Bettega. Etenkin, kun kisassa yksikään kolmesta Audista ei selvinnyt maaliin saakka, niin Markulle olisi ollut vähintään toinen tila mainiosti tarjolla.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Ja jotta tarinalle saatiin B-ryhmän aikakauteen hyvin sopiva, mahdollisimman mauton loppuhuipennus, niin Ninni Russo toi Blomqvistin hylkypäätöksen HELIKOPTERILLA yhdeksännen erikoiskokeen lähtöön, jotta Blomqvist saatiin varmuudella ulos kisasta.
Juu tuosta ei paljon enemmän 80-luvummaksi voi kyllä enää mennä :D. Lancian helikopterille tuli valitettavasti muutakin yllättävää tarvetta kisan aikana:

Motor Sport August 1983
Bettega had cause to be thankful for a shadowing helicopter when on one stage he came over a crest in fourth gear to be confronted by a herd of cows. He missed two, but hit a third, sending it bouncing up the bonnet of the car before it slipped back and became jammed under the front wheels. Within seconds the helicopter had landed nearby, Lancia team personnel spilling out to help Bettega lift the car off the unfortunate beast. This incident cost him around eight minutes, damage to the Rally being surprisingly light, and the Italian going on to third place overall.
minkä ihmeen takia Lancia ei lähettänyt Alenia Uuteen-Seelantiin?
Joo mielenkiintoinen ratkaisu. Muistaakseni Röhrl oli ilmoittanut hyvissä ajoin Lancialle, että hän haluaa pitää kunnon kesäloman, eikä ole missään nimessä lähdössä Argentiinaan saati tietenkään Jyskälään. En tiedä Markun lomasuunnitelmista, mutta ehkä Lancia halusi jakaa voimavaroja lähettämällä Alénin Argentiinaan Uuden-Seelannin sijaan ja näin varmistaa, että Argentiinassakin on yksi tähtikuski mukana. Tosin veikkaan, että Lancia olisi skipannut koko Argentiinan reissun jos olisivat tienneet tiedossa olevan käytännössä talviralli.

Juuri tuosta Uuden-Seelannin kisasta jäänyt muuten kanssa mieleen Cesare Fiorion kommentit (olisikohan ollut Röhrlin elämäkerrassa tämä tarina), kun itse päällikkökin lensi joillakin erikoiskokeilla helikopterissa Lancioiden yläpuolella tarkkailemassa alaistensa edesottamuksia. Fiorio oli kovasti ihastellut Bettegan tekemistä kun Attilio oli reuhannut menemään pätkillä kuin mielipuoli ja Röhrl puolestaan ajanut kuin isoäiti rauhallista jonopyörää...mutta kuten arvata saattaa, kello kertoi Röhrlin olevan paljon nopeampi Fiorion suureksi hämmästykseksi. Röhrl oli kyllä aikaansa edellä ajamalla hyvin keula edellä 80-luvun normeihin nähden.

1983 Uuden-Seelannin olisi pitänyt olla Moutonin viimeinen MM-voitto, mutta Audi hajosi jo toisessa MM-rallissa peräjälkeen ylivoimaiselta johtopaikalta aivan kalkkiviivoilla.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Ihan mukavan pituisia pätkiä ollut muuten Argentiinassa-83. Yli 100 km:n pituisia erikoiskokeita yhteensä 3 kpl ja suurin osa muistakin pätkistä pituudeltaan n. 50-90km rykäisyjä.
 
Ylös