Rallin SM-sarjan historia

  • Viestiketjun aloittaja DC
  • Aloituspäivämäärä

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3508
1980RalliPaikkakunta
1​
2​
A​
B​
N​
TuloksetReittikarttaEK:tEK km
19.1.-20.1.Satakunta-ralliPoriXXewrc-results10
2.2.-3.2.Tunturiralli (p)RovaniemiXXewrc-results17
16.2.-17.2.Malski-ralliLahtiXXewrc-results10
29.2.-2.3.Hankiralli (p)HelsinkiXXewrc-resultsrally-maps43507,90
14.6.-15.6.Helsinki-ralli (p)HelsinkiXXewrc-resultsrally-maps18162,50
2.8.-3.8.Salora-ralliSaloXXewrc-resultsrally-maps970,00
29.8.-31.8.Jyväskylän Suurajot (p)JyväskyläXXewrc-resultsrally-maps48471,90
13.9.-14.9.Venetsia-ralliKokkolaXXewrc-results9
27.9.-28.9.Champion Nordic RallyTampereXXewrc-resultsrally-maps23159,80
11.10.-12.10.Tott-ralliSavonlinnaXXewrc-results7
25.10.-26.10.Teboil-ralliUusikaupunkiXXewrc-results8
29.11.-30.11.Pohjola-ralli (p)OuluXXewrc-results19

1981

1. Mänttä 200-ajo, Mänttä - reittikartta / tulokset
2. Tunturiralli, Rovaniemi - reittikartta / tulokset
3. Hankiralli, Helsinki - reittikartta / tulokset
4. Varsavuori-ralli, Mikkeli - reittikartta / tulokset
5. Pohjanmaa-ralli, Seinäjoki - reittikartta / tulokset
6. Jyväskylän Suurajot, Jyväskylä - reittikartta / tulokset
7. Länsirannikon ralli, Turku - reittikartta / tulokset
8. Nokia-ralli, Nokia - reittikartta / tulokset
9. Teboil-ralli, Salo - reittikartta / tulokset
10. Pohjola-ralli, Oulu - reittikartta / tulokset

1982

1. Riihimäki-ralli, Riihimäki - reittikartta / tulokset
2. Tunturiralli, Rovaniemi - reittikartta / tulokset
3. Hankiralli, Helsinki - reittikartta / tulokset
4. Aura-ralli, Kouvola - reittikartta / tulokset
5. Salora-ralli, Salo - reittikartta / tulokset
6. Jyväskylän Suurajot, Jyväskylä - reittikartta / tulokset
7. Champion Nordic Rally, Tampere - reittikartta / tulokset
8. Rolls-ralli, Kuopio - reittikartta / tulokset
9. Teboil-ralli, Turku - reittikartta / tulokset
10. Pohjola-ralli, Oulu - reittikartta / tulokset

1983

1. Satakunta-ralli, Pori - reittikartta / tulokset
2. Tunturiralli, Rovaniemi - reittikartta / tulokset
3. Hankiralli, Helsinki - reittikartta / tulokset
4. Mesikämmenralli, Ähtäri - reittikartta / tulokset
5. Itäralli, Joensuu - reittikartta / tulokset
6. Pohjanmaa-ralli, Seinäjoki - reittikartta / tulokset
7. Jyväskylän Suurajot, Jyväskylä - reittikartta / tulokset
8. Champion Nordic Rally, Turku - reittikartta / tulokset
9. Teboil-ralli, Salo - reittikartta / tulokset

Tein omaksi ilokseni tällaisen listan ja meinasin laittaa sen tuonne Kotimaisten rallien historia-keskusteluun, mutta sitten ajattelin, josko tämä ansaitsisi ihan oman avauksensa. Pysyypähän ainakin paremmin ehkä esillä, kun ei vajoa uusien viestien alle. Tarkoitus ei ole mitenkään rajata tätä näihin nyt ylläoleviin vuosiin, vaan täydennystä tulee sitä mukaa, kun on aikaa.
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2744
Sijainti
Lahti
Siinä onkin hetkeksi tilastoimista! Joka urakkaan ryhtyy ja siitä suoriutuu, on Herkules itse:)
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3508
Taulukkoformaatti oli tosiaan hyvä idea. Päivitin tuon ensimmäisen vuoden (1980) nyt sen mukaisesti, katsotaan miten se vielä tässä matkan varrella muokkautuu. EK-lukumäärät (suunnitellut), kuin myös EK-kilometrit (niiltä osin kuin ne ovat saatavilla) lisäsin. Kilsoissa tasaluvut tarkoittavat käytännössä sitä, että tieto on kisaraportista napattu (tyyliin kisassa oli xx kilometriä erikoiskokeita) ja on enemmän suuntaa antava kuin tarkka luku. Ja (p) kilpailun nimen perässä tarkoittaa luonnollisesti ns. pitkää kilpailua.

venetsia.JPG
SM-sarjan historiassa on kyllä hienon kilvanajon lisäksi ollut välillä käsittämätöntä säätämistäkin. Kuvassa herrat Laine, Pitkänen, Alén ja Geitel (selin) kertovat tummatakkiselle kilpailun valvojalle Venetsia-rallissa 1980, että ihan putkeen ei järjestelyt mene, kun pätkä pitää peruuttaa sen takia ettei AT-asemilla ole miehistöä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3508
Keskipäivän knoppi: yllämainitun tarkastelujakson (1980-1984) yli 40-kilometriset pätkät SM-sarjassa. Vuosien 1981 (pääosin) ja 1982 Tunturista, sekä vuoden 1980 Pohjolasta on tosin käytettävissä ainoastaan tasakilometrit, joten järjestykset listan kakkosen ja kolmosen, sekä kuutosen ja seiskan välillä voivat olla toisinkin päin.

VuosiRalliEK #EK nimiPituusPohja-aikaKuljettajaKartanlukijaAutoRyhmäKeskinopeus
1982​
TunturiralliEK20ei tiedossa
54,00​
32.32Timo SalonenSeppo HarjanneDatsun Violet GT
4​
99,59​
1984​
TunturiralliEK21Rovajärvi
50,30​
31.24Mikael EricssonBo ThorzeliusAudi 80 Quattro
A​
96,11​
1981​
TunturiralliEK10ei tiedossa
50,00​
33.17Henri ToivonenFred GallagherTalbot Sunbeam Lotus
4​
90,14​
1984​
Pohjola-ralliEK12Vengas
46,30​
30.10Mika ArpiainenTimo HantunenAudi 80 Quattro
A​
92,09​
1981​
TunturiralliEK4Hietakangas
45,50​
29.42Ulf GrönholmBob RehnströmFiat 131 Abarth
4​
91,92​
1983​
TunturiralliEK6Hieta
44,25​
25.38Lasse LampiPentti KuukkalaAudi Quattro A2
B​
103,55​
1980​
Pohjola-ralliEK12Vengas
44,00​
31.51Ulf GrönholmBob RehnströmFiat 131 Abarth
4​
82,89​
1984​
TunturiralliEK14Hieta
43,85​
27.10Antero LaineRisto VirtanenAudi Quattro A2
B​
96,85​
 
Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1268
Minähän vuosina rallin SM sarjan osallistujamäärät ovat olleet suurimmillaan? Entä vallitseeko forumilaisten keskuudessa konsensus siitä mikä on ollut kaikkein "laadukkain" vuosi tai ajanjakso SM sarjan historiassa? ;)
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3508
Minähän vuosina rallin SM sarjan osallistujamäärät ovat olleet suurimmillaan?
Veikkaisin, että joku 1989 voi olla aika lähellä, jos laskukaavana käytetään sitä, kuinka moni kuljettaja on kauden aikana osallistunut SM-ralliin kalustolla, joka on kelpoinen SM-pisteille. Toisaalta, ehkä joku 1970-luvun vuosikin voi vetää tässä voiton, kun silloin on käytännössä ollut mahdotonta osallistua kisaan autolla, joka ei täyttäisi em. määritelmää. Mielenkiintoinen kysymys kyllä.

Entä vallitseeko forumilaisten keskuudessa konsensus siitä mikä on ollut kaikkein "laadukkain" vuosi tai ajanjakso SM sarjan historiassa?
Tämäkin on mielenkiintoinen kysymys ja yhtä lailla lopputulos on kiinni siitä, miten asiaa mitataan. Varmaan absoluuttisesti laadukkaimmat vuodet - jos sitä tällä tavoin mitataan - sijoittuvat jonnekin 60- ja 70-luvulle, jolloin käytännössä kaikki suomalaiset huippukuljettajat ajoivat myös SM-sarjaa. Toisaalta laadukkain sarja voi tarkoittaa myös tasaisinta sarjaa, riippumatta siitä, ketkä siellä ovat ajaneet. 2000-luvulla on paljon vuosia, joiden osalta en osaa ottaa kantaa, mutta äkkiseltään sanoisin, että SM-sarjan heikoin, tai ainakin jälkikäteen vähiten kiinnostavin, ajanjakso on osunut koomisesti juuri 80-luvun puoliväliin, jota nyt jokseenkin yleisesti pidetään kuitenkin koko lajin kulta-aikana. Silloin SM-sarjassa oli kilpailua itseasiassa todella vähän, ja kalustokin SM-ryhmien/luokkien sisällä epätasaväkistä.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1113
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Entä vallitseeko forumilaisten keskuudessa konsensus siitä mikä on ollut kaikkein "laadukkain" vuosi tai ajanjakso SM sarjan historiassa? ;)
Varmaan vaihtelee aika paljon luokittain. N-ryhmän taso oli koko lailla kova läpi 90- ja 00-luvun. A-ryhmässä taas vaihtelua oli enemmän ja kärki monesti kapeampi, ja lopulta N-ryhmä nostettiin pääluokaksi. Nyt on taas parina vuonna ollu ihan kunnon kisat ja todistettavasti maailmalle riittävä vauhti R5-autoilla. Pikkuännässä on ollu erittäin kovia vuosia, ja sitten on ollu loppua kohden todella laihoja vuosia ihan saman kaluston aikanakin (Civicit).
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9356
Sijainti
Lake City
Suomessa on ilmeisesti ollut jo vuosia poikkeuksellinen systeemi siinä, ettei myönnetä yksikäsitteistä Suomen Mestaruutta, vaan ainoastaan luokittain. Esimerkiksi ewrc-resultsin ylläpitäjä ei pystynyt ymmärtämään tätä, etenkin kun oli tapauksia joissa tiettyjen luokitusten autot eivät voi saada pisteitä missään sarjassa. Varmasti kovia mittelöitä on voinut olla jossain pikku-ännässä, mutta ne on sitten jääneet Bastin ja Bossen jäsentenvälisten jalkoihin.

En osaa itse kyllä yhtään sanoa mikä aikakausi on ollut laadukkainta, mutta nykyään ei ole ihan huonosti.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
195
Sijainti
Tallissa
Suomessa on ilmeisesti ollut jo vuosia poikkeuksellinen systeemi siinä, ettei myönnetä yksikäsitteistä Suomen Mestaruutta, vaan ainoastaan luokittain. Esimerkiksi ewrc-resultsin ylläpitäjä ei pystynyt ymmärtämään tätä, etenkin kun oli tapauksia joissa tiettyjen luokitusten autot eivät voi saada pisteitä missään sarjassa. Varmasti kovia mittelöitä on voinut olla jossain pikku-ännässä, mutta ne on sitten jääneet Bastin ja Bossen jäsentenvälisten jalkoihin.

En osaa itse kyllä yhtään sanoa mikä aikakausi on ollut laadukkainta, mutta nykyään ei ole ihan huonosti.
Toki Junioreiden SM on sitten taas ollut aina yksikäsitteinen vaikka pisteet jaetaan luokittain. Yleisen SM taas ollut kait

Hankala myöskään verrata kun 80-90 luvulla N ja A-ryhmät ajoivat osittain eri kilpailutkin, mutta tosiaan tuohon ajanjaksoon osunee määrällisesti suurin osallistujamäärä. Laadullisesti on ehkä helpompi nimetä aikakausia (aiemmin mainittu 80-luvun puoliväli ja 2010-luvun alku esim.) kun ei ole ollut aivan huipputasoa, kuin sitä absoluuttista huippuaikakautta.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1279
Yksi SM-sarjan kulta-aika on mielestäni ollut 90-luvun alku. Silloin oli monta kuskia ja eri automerkkejä taistelemassa voitoista, mm. Basti Lindholm, Mikael Sundström, Lasse Lampi, Antero Laine, Esa Saarenpää, Marcus Grönholm. N-ryhmässä myös kova taso, vaikka lähes kaikki automerkit olikin Mitsuja.
Toinen hyvä aikakausi osuu suunnilleen 99-01 välille. Silloin ajettiin WRC-kalustolla ja monta kovaa nimeä kärkikamppailuissa, mm. Hagström, Tuohino, Kangas, Ahvenlammi, Sohlberg, Latvala. Muissa luokissa myös erittäin tasaisia kamppailuita. Kyllä tämä nykyinenkin SM-sarja on taas ihan hyvissä voimissaan. Vähän enemmän osakilpailuja saisi kyllä olla, esim. 8-10 ja vanhoja klassikkokisoja säännöllisesti mukana.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
160
Yksi SM-sarjan kulta-aika on mielestäni ollut 90-luvun alku. Silloin oli monta kuskia ja eri automerkkejä taistelemassa voitoista, mm. Basti Lindholm, Mikael Sundström, Lasse Lampi, Antero Laine, Esa Saarenpää, Marcus Grönholm. N-ryhmässä myös kova taso, vaikka lähes kaikki automerkit olikin Mitsuja.
Toinen hyvä aikakausi osuu suunnilleen 99-01 välille. Silloin ajettiin WRC-kalustolla ja monta kovaa nimeä kärkikamppailuissa, mm. Hagström, Tuohino, Kangas, Ahvenlammi, Sohlberg, Latvala. Muissa luokissa myös erittäin tasaisia kamppailuita. Kyllä tämä nykyinenkin SM-sarja on taas ihan hyvissä voimissaan. Vähän enemmän osakilpailuja saisi kyllä olla, esim. 8-10 ja vanhoja klassikkokisoja säännöllisesti mukana.
On vaa nii kallista ajaa sen verta ku sm sarjassa on kuitenkin mukana ihan tavallisia tallaajia.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4427
Sijainti
Event horizon
N-ryhmässä ainoastaan Subaruilla oli jonkin aikaa saumoja lyödä kiilaa Mitsu-rintamaan. Audilla tai Celicalla ei missään vaiheessa pärjännyt kummoisesti ja Lancia alkoi jo jäämään myös kehityksen kelkasta 90-luvulle tultaessa. Parhaimmillaan Suomessa Puhakka ja Kytölehto kiusasivat A-ryhmän kuskeja N-ryhmän Mitsuillaan. Esim. 92 SM Kesoil rallissa Puhakka korjasi yleiskilpailun voiton talteen N-ryhmän Galantilla Kytiksen ollessa kolmas. Tosin A-ryhmän huippukalustoa/kuskeja ei tuolloin viivalla ollut kuin Bosse Celicalla ja hänetkin hylättiin (Olikos tää se nuottivihko keissi?) 91 Suurajoissa Puhakka voitti N-ryhmän suvereenisti mutta yleiskilpailussa ei ehtinyt 14. sijaa korkeammalle. Muutaman A8 luokan kuljettajan silti voitti (lähinnä Burin, Fischerin ja Viidan Audit ja sit Sillankorva ja Jurvanen)
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
9356
Sijainti
Lake City
Ennen vanhaan oli iso ero tehtaan A-ryhmäläisellä ja kotona rakennetulla, lopulta lähempänä N-ryhmäläistä.

Ja taas N-ryhmäläiseen vaikutti tosi paljon mitä autotehtaalla oli suunniteltu. Mitsussa oli kestäviä komponentteja, kun taas Lanciassa tukivarret katkesi suunnilleen jäiseen käpyyn ajamisesta. Mitsun menestystä avitti myös Pekka Kosken ja Ralliart Finlandin toiminta.
 
Ylös