Kari Mänty ja Hirvonen vaativat MM-sarjan remonttia.
Rallien vähentämistä vaatiessaan mielestäni molemmat ovat väärässä. Periaatteen tulee kaikessa urheilubisneksessä olla se, että tapahtumien määrää lisäämällä lisätään voittoja. Ts. yksittäisen MM-rallin pitää olla talleille niin edullinen osallistua ja siitä on oltava niin paljon tuottoja, että voitaisiin ajaa Nascar-määrä osakilpailuja.
Miten siihen päästään? Tapahtumien tuottoja on vaikea lisätä, koska se vaatii kiinnostuksen lisäämistä, joka on enemmän tai vähemmän pidempi projekti. Sen sijaan voidaan karsia menoja. Ajaminen maksaa nykyään ihan liikaa. Muutama vuosi sitten Focusin yhden kulman ripustukset maksoivat Wilsonin mukaan noin 50 tuhatta euroa. Katsojalle on melko sama, ajetaanko 50 tuhannen euron ripustuksilla, vai Bilteman tarvikeosilla.
Teknisten rajoitusten lisääminen (kuten aktiivilukkojen kieltäminen) ei välttämättä toimi, koska valmistajat ja tallit keksivät aina uusia keinoja kehittää autoaan ja hassata rahaa. Varmin keino rajoittaa menopelin ja ajamisen hintaa, on yksinkertaisesti antaa molemmille hinta. Auto saa maksaa niin ja niin paljon ja niitä on oltava kaupan yksityisille. Hintaan sisältyy tai siihen lisätään kuluvat osat, jotka valmistajan on toimitettava yksityisille tiettyyn hintaan. Näin voitaisiin helposti kontrolloida ajetun kilometrin hintaa ja painaa se niin alas, että rallin ajaminen olisi, jos ei kannattavaa, niin ainakin siedettävän hintaista.
S2000 on askel oikeaan suuntaan, mutta sikäli kun kehitys on vapaata eikä autolle aseteta hintaa, jolla niitä on oltava myynnissä, ei mene kauaa kun puhutaan taas parin miljoonan menopeleistä ja siitä kuinka kilometrin ajaminen maksaa satoja euroja.
FIA:n ongelma on se, ettei se ymmärrä mikä kilpasarja on ja että valmistajilla on aivan liian paljon sanomista asioihin. Ne ovat asemassa, josta voivat kiristää FIA:a ja siksi sarjaa ei voida kehittää kilpailun ehdoilla. En sano, että FIA osaisi, vaikka voisikin.