Rallin tulevaisuus

Pietari

HarjunHerra
Liittynyt
4.3.2007
Viestit
7217
Sijainti
Etelä-Savo
Fiestasta Fordin tuleva ralliohjus
09.04.2009 17:51
Malcolm Wilson (Kuva: Les Kolczak/Ford)

Fordin rallitoimintaa MM-sarjassa pyörittävä M-Sport on aloittanut uusien rallisääntöjen mukaisen Super 2000 -auton rakentamisen.

Fordin ajokki perustuu uuteen Ford Fiesta -malliin. Auto on valmis testeihin syyskuussa.

- Auto on kilpailijoiden hankittavissa hyvissä ajoin ennen kauden 2010 alkua, Fordin rallitoimintaa johtava Malcolm Wilson lupasi.

Super 2000 -autot korvaavat nykyiset WRC-autot rallin MM-sarjassa kokonaan vuonna 2011. Ensi kaudella molemmilla automalleilla ajetaan rinnakkain.

(MTV3)
No joo. :D
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Viimeksi muokattu:

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Kari Mänty ja Hirvonen vaativat MM-sarjan remonttia.

Rallien vähentämistä vaatiessaan mielestäni molemmat ovat väärässä. Periaatteen tulee kaikessa urheilubisneksessä olla se, että tapahtumien määrää lisäämällä lisätään voittoja. Ts. yksittäisen MM-rallin pitää olla talleille niin edullinen osallistua ja siitä on oltava niin paljon tuottoja, että voitaisiin ajaa Nascar-määrä osakilpailuja.

Miten siihen päästään? Tapahtumien tuottoja on vaikea lisätä, koska se vaatii kiinnostuksen lisäämistä, joka on enemmän tai vähemmän pidempi projekti. Sen sijaan voidaan karsia menoja. Ajaminen maksaa nykyään ihan liikaa. Muutama vuosi sitten Focusin yhden kulman ripustukset maksoivat Wilsonin mukaan noin 50 tuhatta euroa. Katsojalle on melko sama, ajetaanko 50 tuhannen euron ripustuksilla, vai Bilteman tarvikeosilla.

Teknisten rajoitusten lisääminen (kuten aktiivilukkojen kieltäminen) ei välttämättä toimi, koska valmistajat ja tallit keksivät aina uusia keinoja kehittää autoaan ja hassata rahaa. Varmin keino rajoittaa menopelin ja ajamisen hintaa, on yksinkertaisesti antaa molemmille hinta. Auto saa maksaa niin ja niin paljon ja niitä on oltava kaupan yksityisille. Hintaan sisältyy tai siihen lisätään kuluvat osat, jotka valmistajan on toimitettava yksityisille tiettyyn hintaan. Näin voitaisiin helposti kontrolloida ajetun kilometrin hintaa ja painaa se niin alas, että rallin ajaminen olisi, jos ei kannattavaa, niin ainakin siedettävän hintaista.

S2000 on askel oikeaan suuntaan, mutta sikäli kun kehitys on vapaata eikä autolle aseteta hintaa, jolla niitä on oltava myynnissä, ei mene kauaa kun puhutaan taas parin miljoonan menopeleistä ja siitä kuinka kilometrin ajaminen maksaa satoja euroja.

FIA:n ongelma on se, ettei se ymmärrä mikä kilpasarja on ja että valmistajilla on aivan liian paljon sanomista asioihin. Ne ovat asemassa, josta voivat kiristää FIA:a ja siksi sarjaa ei voida kehittää kilpailun ehdoilla. En sano, että FIA osaisi, vaikka voisikin.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Ja se 12 on tällä hetkellä maksimi. Eihän porukka jaksa joka viikonloppu katsoa, kun Loeb voittaa 8 minuutilla, Hirvonen ajaa toiseksi ja Latvala vetää pihalle viimeistään ek 3:lla. Lisäksi WRC-autojen ollessa näyttävyyden irvikuva, sarjalle tapahtuu tavallaan inflaatio, josta jo aiemmin mainitsinkin. Ei katsojille tarjota mitään lisää vaikka kilpailuja lisättäisiinkin. Samaa tuubaa kisasta toiseen.
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Kun aikanaan innostuin rallista ykkösten ohella, niin ylivoimaisesti suurimman vaikutuksen ja kiinnostuksen aiheuttivat tuolloin lähihistorian B-ryhmäläiset. Tehoa (ja näyttävyyttä) riitti, autot olivat vain ja ainoastaan raa´alle kilpailulle luotuja, autotehtaat tulivat suurella innostuksella mukaan ja yleisön kiinnostus oli taattu.

B-ryhmän aikana toki tehtiin muutamia kaikkien hyvin tuntemia virheitä, mutta konsepti oli täysin oikea. Rallihuipulla kuuluisi ajaa laitteilla, jotka eivät olisi "arkipäiväisiä" ja helppoja, vaan eksoottisia ja haastavia.

Ryhmä B:n kanssa samaan aikaan hylätyn ryhmä S:n perusideassa ja ennakkokaavailuissa olisi myös paljon hyvää:

http://www.racecar-engineering.com/allarticles/275877/group-s.html
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Jos vertaa rallissa B-ryhmää moderniin aikaan, niin samanlainen "inflaatio" näyttävyydessä ja brutaaliudessa on tapahtunut kaikkien muidenkin moottoriurheilulajien kohdalla (no joo - pois lukien dragsterit?). Nyt sitä inflaatiota on vaan ehkä tulossa vähän lisää S2000:lla.

Oon lukenut tuon artikkelin aiemmin ja ironisesti S-ryhmässä on pari yhtymäkohtaa nyky WRC:hen... 300 hp teoreettinen tehoraja ja luokitusautojen määrä. Kuten tuossakin todetaan, niin S-ryhmä oli tarkoitus ottaa käyttöön 1987/88, siitä huolimatta olisiko B-ryhmää lopetettu ja lopputuloksena voisi olla tänä päivänä vähän erinäköisiä ralliautoja, ainakin perusmuodoiltaan. Mutta 500 hp monsterit olisivat joka tapauksessa jääneet pois - ja se kai on se eniten B-ryhmässä nostalgiaa herättävä seikka.
 

V10

Active member
Liittynyt
28.3.2009
Viestit
34
Jahkailu kovan kilpailun eli tasavertaisten autojen suuntaan on ikuinen ongelma. Esim. ihannoituun G-b aikaan voittaja-autoja oli tasan 4 kpl (Lancia ja Pösö). Ihmettelen kuinka Audia niin hehkutetaan :wink:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Oon lukenut tuon artikkelin aiemmin ja ironisesti S-ryhmässä on pari yhtymäkohtaa nyky WRC:hen... 300 hp teoreettinen tehoraja ja luokitusautojen määrä. Kuten tuossakin todetaan, niin S-ryhmä oli tarkoitus ottaa käyttöön 1987/88, siitä huolimatta olisiko B-ryhmää lopetettu ja lopputuloksena voisi olla tänä päivänä vähän erinäköisiä ralliautoja, ainakin perusmuodoiltaan.
Periaatteessa kyllä, mutta jos aihion pitää pakosta tulla siviilipuolelta niin se vesittää erittäin hyvän perusidean täysin.

Kyllä allekirjoittaneelle riittäisi 300-350 hevostakin, jos autot vain olisivat jotakin sellaista mikä ei laittaisi haukottelemaan.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Jahkailu kovan kilpailun eli tasavertaisten autojen suuntaan on ikuinen ongelma. Esim. ihannoituun G-b aikaan voittaja-autoja oli tasan 4 kpl (Lancia ja Pösö). Ihmettelen kuinka Audia niin hehkutetaan :wink:
Esim. Peugeot oli tappavan tehokas siitä syystä, että se ensimmäisenä ja parhaiten ymmärsi hyödyntää B-ryhmän tarjoamat mahdollisuudet täysimääräisinä. Legendaarisen 205:n tulon jälkeen kaikki muut näyttivät statisteilta ennenkuin Lancia sai S4:n viivalle. Ja kyllähän Audi B:n alkuaikoina oli erittäinkin menestyksekäs.
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Jahkailu kovan kilpailun eli tasavertaisten autojen suuntaan on ikuinen ongelma. Esim. ihannoituun G-b aikaan voittaja-autoja oli tasan 4 kpl (Lancia ja Pösö).
Juju oli silloin siinä, että kaksikin tallia saattoi tuoda samaan kilpailuun yhteensä 8 tehtaan autoa. Kisoista riippuen mukana oli myös tasokkaita yksityistiimejä mm. Grifone ja Jolly Club.

Kuten tuolla joku sanoikin, niin kyllä 300-350 heppaakin on riittävä tehomäärä, jos autoissa on ääntä ja niitä joutuu oikeasti ajamaan. A-ryhmästäkin kehittyi mukavaa katseltavaa 90-luvulla, vaikka autoissa ei 500 hv:tä ollutkaan. Sen sijaan WRC-autoissa suunta on ollut jatkuvasti huonompaan suuntaan.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
->En tiedä juuri mitään Nascar -autojen tekniikasta, tai säännöistä, joilla tekniikkaa rajoitetaan ja kilpailua luodaan, mutta sieltä sietäisi FIA:n ottaa omiin sarjoihinsa mallia. Autoja on paljon, verrattain monilla on mahdollisuus voittaa (joskin mestaruus on viime vuodet mennyt samaan osoitteeseen) ja kilpailu on tapahtumarikasta ja näyttävää. Joitain tietysti ahdistaa ovaalin kiertäminen, muttei sotketa sitä tähän.

Miten ralliin (tai ratapuolelle) saadaan nelisenkymmentä saman luokan autoa viivalle ja kahdeksaan kisaan viisi eri voittajaa?
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
->En tiedä juuri mitään Nascar -autojen tekniikasta, tai säännöistä, joilla tekniikkaa rajoitetaan ja kilpailua luodaan, mutta sieltä sietäisi FIA:n ottaa omiin sarjoihinsa mallia.
Olisi varmaan MM-rallikin halpaa, jos tekninen kehitys olisi säännöillä rajattu nollaan ja käytännössä yksityyppisarjaksi. Kun Nascar-moottorissa on edelleen kaasutin, niin se varmaan kertoo olennaisimman siitä millä tavoin homma on pidetty teknisesti halpana. Nimenomaan teknisesti, Nascar kun ei lajina sikäli muuten ole halpa.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Miten ralliin (tai ratapuolelle) saadaan nelisenkymmentä saman luokan autoa viivalle ja kahdeksaan kisaan viisi eri voittajaa?
Ensimmäinen onnistuu kyllä tekemällä lajista edullinen yksityyppiluokka (kuten F2:sta on jo tehty).

Jälkimmäinen onnistuu nollaamalla tulokset aina kun joku kolaroi (vrt. Pace Car), ja jos ei kukaan kolaroi, niin otetaan silti sopivaan väliin "Competition Yellow". ;)
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Käykääpäs kuuntelemassa:

http://areena.yle.fi/toista?id=2179871

Kari O., Vanhanen ja Lehtinen keskustelee MM-rallien tulevaisuudesta...
Teemat:

-säännöt, joilla
*kustannusten lasku
*kilpailun lisääminen, mutta
*riittääkö S2000:n seksikkyys?

-Rallitapahtuman formaatti
*median vuoksi

Kaikki asiat liittyivät myös jollain tavoin FIA:n päätöksentekoon. Sääntöjä sorvataan liian tiuhaan, ehkä vääristä syistä (media, televisio) ja väärien ihmisten toimesta.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Uusimmassa Tuulilasissa (8/2009) oli juttu MM-rallista ja S2000:sta. Siinä oli joitain lukuja mainittu. Lähteinä lähinnä Gardemeisterin ja Juho Hännisen haastattelu. Tietty heillä 'oma lehmä ojassa'.

Esimerkiksi Pösön täyskattaus maksaa 50 000-80 000 euroa per kisa, mikä on yli puolet halvempi kuin uudella WRC:llä ja Garden mukaan "merkittävä ero". Prodrive on laskenut, että kahden WRC-auton budjetilla pyörittäisivät kuutta S2000-autoa. Ja että kauppa käy, Skodan kaikki tänä vuonna valmistuvat autot on jo käytännössä myyty ja Fordin Malcolm Wilsonin mielipide S2000:sta vaihtui heti kun Fiesta S2000:n kysyntä ylitti odotukset.

Kuriositeettina väitettiin, että S2000 jää WRC:lle "yhden sekunnin per kilometri". Jaa-a...
 

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2601
Uusimmassa Tuulilasissa (8/2009) oli juttu MM-rallista ja S2000:sta. Siinä oli joitain lukuja mainittu. Lähteinä lähinnä Gardemeisterin ja Juho Hännisen haastattelu. Tietty heillä 'oma lehmä ojassa'.

Esimerkiksi Pösön täyskattaus maksaa 50 000-80 000 euroa per kisa, mikä on yli puolet halvempi kuin uudella WRC:llä ja Garden mukaan "merkittävä ero". Prodrive on laskenut, että kahden WRC-auton budjetilla pyörittäisivät kuutta S2000-autoa. Ja että kauppa käy, Skodan kaikki tänä vuonna valmistuvat autot on jo käytännössä myyty ja Fordin Malcolm Wilsonin mielipide S2000:sta vaihtui heti kun Fiesta S2000:n kysyntä ylitti odotukset.

Kuriositeettina väitettiin, että S2000 jää WRC:lle "yhden sekunnin per kilometri". Jaa-a...
Citroenilta/Subarulta ei taida olla tulossa S2000-autoa, vai olenko missannut jotain?
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Citroenilta/Subarulta ei taida olla tulossa S2000-autoa, vai olenko missannut jotain?
Citroenilta sellainen on tulossa, Subarulta tuskin tulee koska S2000 on samanluokan auto kuin GrN josssa Subarulla on jo auto.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös