Rallipäiväkirja

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Eikö täällä kukaan muu käy katsomassa rallia kuin ettelbruck?

16.6. Keski-Uusimaa rallissa seuraamassa tarkemmin muutaman kuljettajaparin edesottamuksia.

Arminen/Varmavuo erittäin ansaitusti podiumille. Viimeisen pikiksen pohjat tiukassa paikassa osoitti, että paineensietokykyä löytyy.

Nikara Bros. saa muut näyttämään statisteilta, vaikka kovaa siellä takanakin ajetaan. Mutta siinäpä se onkin: (lähes)jokainen osaa ajaa kovaa, mutta harvassa ovat ne, jotka vetävät TODELLA KOVAA! :thumbup:

Hämmästytti, kun moni valitteli pitkää ajotaukoa ja ajamattomuutta. Mitä halvattua??? Eikö kotoa heru lupaa vai eikö treenaaminen maistu? Eipä siinä tarvitse sitten ihmetellä, kun tulee turpaan sekuntikaupalla per kilometri. Miltäköhän lätkä näyttäisi/peli luistaisi, jos SM-liigan ekaan peliin ukot vetäisi hokkarit jalkaan ensimmäistä kertaa sitten kevään?
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11144
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Huomenta. Kyllä harmittaa että Kouvolan SM-ralli jää väliin yötöiden takia. Ainakin neljällä ekalla EK:lla Sordo on testannut onnistuneesta ja jättänyt suomalaiskaartin tyystin taakseen.

Vuorela ei valitettavasti aja. Vihavainen sentään on saanut Hopan kulkemaan mukavasti, tosin sekaan näyttää mahtuvan vilppilähtö ja siitä AT:ta.

Kim Niemi kymmenentenä.:eek!: (ei nyt muuten mutta Keravalla oli ajo ja vauhti ihan kateissa)
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
989
Sijainti
South Park
Reissusta kotiuduttu ja naama palanut.

Sordo päätti sitten vielä lopuksi testata C4:n ominaisuuksia jopa tien ulkopuolella.

Garden otteet oli hienoja, S2000 pösö pärisee kivasti ja liikaa mitsuja.
Nuo jäi päällimmäisinä mieleen.

Kauppisen keskeytys oli sääli. Ei oo tämä kausi kovin putkeen mennyt.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Kouvolan SM-rallissa tuli käytyä. EK 4 eli yleisöpätkällä. Eipä hirveempiä ohjelmia ollu. Mieleen jäi Latvalan WRC Corollan konerikko (kävi Tykkimäen ylälenkin jälkeen kolmella, itse epäili hajonnutta mäntää), Ampujan oikominen maailman tyyliin ja parit donitsit maalin jälkeen sekä Garden vauhdikas meno. Ja kieltämättä se Super 2000 Peugeot vaikutti ihan lupaavalta vehkeeltä.

Edit: Jäi tosissaan harmittamaan Kauppisen Mikon (vanhan kilpakumppanini :thumbup: ) keskeytys. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä vauhti.
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Aika mielenkiintoisen tarjouksen oli saanut meidän mökki-tieosuuskunta, eräs talli olisi tullut testaamaan sinne tuossa juhannuksen jälkeen (kuulin vasta tänään). Mutta apinat olivat torpedoideet hankkeen. JA vittu olen vihanen.... Olise mukavaa ottaa kuva wrc autosta kuva omilla mailla.
 

Rallimies

Well-known member
Liittynyt
3.1.2004
Viestit
253
Sijainti
Konnevesi.
Mossi Superstar sanoi:
Aika mielenkiintoisen tarjouksen oli saanut meidän mökki-tieosuuskunta, eräs talli olisi tullut testaamaan sinne tuossa juhannuksen jälkeen (kuulin vasta tänään). Mutta apinat olivat torpedoideet hankkeen. JA vittu olen vihanen.... Olise mukavaa ottaa kuva wrc autosta kuva omilla mailla.
Tämä on nykyään todellakin valitettavaa. En oikein ymmärrä miksi rallitiimejä ei haluta testaamaan. Itse ainakin tiedän missä Subaru on monena vuona testannut
ja tien omistajat saavat siitä hyvät rahat ja tiekin pysyy kunnossa kun se lanataan testien jälkeen.
Viime kesänäkin pääsin todistamaan Subarun nelipäiväsiä testejä.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Otepää 20-21.7

Kuinka sattuikaan, viikon mittaisen Viron visiitin kohdalle oli kalenteriin sattunut kyseinen kilvanajo...emäntä riemastui. :D

Urmolla asialliset otteet, jännä nähdä miten Jyväskylässä menee. Säväreitä aiheutti nuori mies Novikov. Ek 7/10 loppupuolella nyppy vasuri meni ensimmäisellä kerralla hiukan horsmien puolelle, mutta toiselle kierrokselle heppu pisti pedaalia vielä rahtusen syvemmälle...:eek!: Kyllä se tielle palasi hiekkapenkan kautta, mutta ajamisessa on havaittavissa sellainen nuorelle kuljettajalle tyypillinen, katsojaystävällinen kuolemattomuuden hurmos. Tulostakin syntyy kyllä, mutta ilmassa leijuu kohtalaisen reippaan poistumisen tunnusmerkit, jos ei piirun verran oteta järkeä mukaan.

Toinen huomion arvoinen kuljettaja oli Ott Tänak. Todella näyttävää ja nopeaa etenemistä n-ryhmän Cliolla. Toivottavasti kaverilla pysyisi nyt jalat maassa tällä kertaa. Mesenaatteja kohtaan kannattaa osoittaa jonkinlaista arvostusta ja kunnioitusta.

Yllättävän vähän suomalaisia mukana. Tiestö tuolla suunnalla on aika lähellä meikäläisten sorapätkiä, on korkeuseroja, pimeitä nyppyjä ja nypyltä taittuvia mehukkaita vauhtimutkia. Eroaa muista Viron kisojen reiteistä edukseen. Toivottavasti tulevaisuudessa näemme enemmän kuljettajavierailuita puolin ja toisin lahden yli. Tuskin kenellekään kuljettajalle on haitaksi käydä ajamassa kilpaa hieman erilaisessa ympäristössä ja ehkäpä motivaatiota voisi löytyä uudella tavalla.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11144
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
106 sanoi:
Kuinka sattuikaan, viikon mittaisen Viron visiitin kohdalle oli kalenteriin sattunut kyseinen kilvanajo...emäntä riemastui. :D
Ai näin voi käydä muissakin perheissä...:ahem:

Jaa niin, Otepään seudulla on todella upeita teitä ja harmittaa todella että tää kisa oli vastoin alkukesän visioita jätettävä väliin.
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11144
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
EM Lahti Historic Rally. On ne hienoja nuo nostalgiset rallipelit!!! Tänään pitkä päivä Sysmän suunnalla, huomenna jatkuis mutta kun velkojat kutsuu niin mentävä huomenna aamuvuoroon töihin...
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Ite tuli kans eilen oltua Lahti Historiccia seuraamassa pätkällä 2 ja 4. Hienoja pelejä ovat kyllä. Mieleen jäi Enrie Grahamin korkealta kiekunut Escortti ja Jari Hämäläisen leveät linjan Mantalla. :thumbup:
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11144
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Vähä tarkemmin Lahdesta:

EK1. Toissavuotisella peltoaukiolla oli kaura kasvussa joten katsomaan pääsi vain toisen puolen männikkörinteeseen. Siihen suuri ennakkosuosikki Tony Janssonkin tuli katsomaan kun RS:n öljyletkun kiristin petti jo ekalla siirtymällä. Muutamia laveita ajolinjoja ja Siekkinen spinnas Mazdan perä edellä ojaan mutta pääsi omin voimin jatkamaan.

EK4. Maalimutkissa suurimmat paniikit parilla italoharrastajalla sekä vanhemmalla Hämäläisellä. Parhaat linjat piirsi Eklundh RS:llä mutta todella upeasti tuli myös Linden karvanoppa-Corollalla.

EK6. Tuplavasuri just ennen maalia. Damstedt oli upottaa 911:n ojaan mutta kun pitää kaasun pohjassa niin nyt nousi poiskin samantien. Joitakin spinnauksia, osa täydestä vauhdista, osa aivan käsittämättömiä paniikkeja.

Hienoja autoja: Fulviat, Skoda 130 RS, varsin orkkis quattro, Ala-Lahden Celica, XHX-400, Velinin Imp, Hämäläisen Talbot Lotus, 124 Abarth (ei tosiaan mikään Lada), R5 Alpine, MB 280 CE....

Mutta, kadoksissa ainakin Alfat, Angliat, Trabit, Amazonit, Isuzut... ja vähiin on käyneet esim Kadettit ynnä Fiatit suomalaissa käsissä.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11144
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Mitähän pirua tuolla Uudenkaupungin SM-rallissa tapahtuu, neljä kuskia suljettu kisasta jo ennen lähtöä ja tauolla kaksi kovaa (Kakko ja Mänty) lisää. Vihavaisen epäonni jatkuu, Focus kaatunut kakkossijalta ja Välimäellä ei oikein tunnu kulkevan.

Lindroos ja Nikara tulleet Civiceillä jalka suorana.

Jos työ ei olis ilo niin mielellään olis tuolla Suomen Detroitissa ollut katselemassa.
 

ttkorhon

Well-known member
Liittynyt
13.4.2003
Viestit
274
Nesta Jari Pekka ralli Heinola (F-cup). Ykköspätkällä tuli oltua kattelemassa ja pari starlettia veti penkalle siinä kohdin. Oli risteyksessä jonkin verran irtosoraa ja sitten jarrutuksessa lipesvät penkan puolelle. Kyl F-cup on vaa Suomen viihdyttävin rallisarja, ei siitä mihinkään pääse :thumbup:
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
989
Sijainti
South Park
Juu ite olin myös ykkösellä(ja nelosellakin) Jari Pekassa. Ysikymppi n. 1-2km ennen maalia. Samassa kohdassa myös meni kaks starlettia ulos, mutta ei vissiinkään sama paikka...?
Toinen pääsi jatkamaan(jahka nostoväki sai perän tielle) ja toinen ei. Kuski kertoi syyksi "ei ollu jarruja"
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Heinola 8.9.2007 F-cup

Ajoimme läpi ennen kisaa ek:t 1,2 ja 3. Kakkosella pari mielenkiintoista paikkaa, mutta kolmosella olikin paikkoja sitten vaikka muille jakaa. Valinnanvaikeus oli suuri, mutta päätimme mennä yleisörysästä n.400m eteenpäin. Lyhyen vasurin jälkeen ujosti peittävän olemattoman nypyn takaa vasen koo ja aukko takana. Eli tausta kun on tyhjänä, on pimeässä kisassa vaikea saada kiintopistettä ja helposti katse menee metsän reunaan. Jos tie kääntyykin sitten ennen metsän reunaa, on tilannenopeus mutkaan tullessa helposti liian suuri...

Kaikkiaan paikkaan jäi kahdeksan autoa, ulos meni kaikkiaan toistakymmentä. Näyttäviä suorituksia lukemattomia. Mieleen jäi erityisesti Antti Nokkasen uskomaton pelastus täydestä kyydistä, pelit vain vinoon ja lappu pysyi lattiassa! Jos olisi uudestaan koettanut samaa, ei latu olisi varmastikkaan riittänyt. B-junnujen sarjakolmonen Anders Anttila heitti Starletin kerran katon kautta ympäri, auto tuli takaisin pyörilleen ja saman tien "klonk"-ykkönen silmään ja matka jatkui, aika menetys koko tilanteesta n.15sek! Asiallista.

BMW-luokan ensimmäinen auto veti melkoisen huimalla kyydillä metsään ja lopulta kiepsahti vielä selälleen. Kuski kertoi edellisestä paikasta selvittyään keränneensä niin paljon kyytiä kuin ehti, eli vitosella "ihan sopivasti":D
Useampi kuljettaja rypi siis jo 400m aiemmin ja viimeisteli kisansa meidän katselupaikkaan.
Siihen aikaisempaan paikkan jäi kuulemma 15 autoa ja ulosajaneita laskeneet sekosivat laskuissaan, koska eivät riittäneet enää omat eikä kavereiden sormet ja varpaat.

Mielestäni kumpikaan paikka ei ollut merkin arvoisia, sillä ihan tavallisia mutkia kumpikin, hieman tiukempia vain. Ei erityistä vaaran aiheuttajaa, kiviä, isoja puita tai vastaavia. Tosiseikka on, että ennenmin tai myöhemmin tie kääntyy, välillä myös hieman jyrkemmin. Varsinkin jälkimmäinen oli sellainen klassinen pimeän kisan paikka. Jotta tiesilmä kehittyisi, on tuon kaltaiset paikat opittava haistamaan tai sitten ei kannata sinne synnin sumuun nostamatta laskea. Merkiltä merkille ajaminen ei kehitä ketään, eikä ole ratkaisu. Useammankin yleisen kärkiukon kanssa juttelin kisan jälkeen ja kaikki olivat sitä mieltä, että merkkauslinja oli hyvä.

Samoin molemmissa paikoissa oli mahdollista pelastaa laskemalla suoraan. Se ei vaan ole ihan helppo juttu, tehdä päätös refleksinomaisesti oikein. Jos yrittää kääntää ja selviää, on suoritus takuuvarmasti näyttävä ja kello tykkää, mutta jos ei selviä, niin pläkkärille on varmasti hommia tiedossa. Jos taas laskeekin suoraan ja pyörät pysyvät paikoillaan, selviää ajan menetyksellä, mutta kisa edelleen jatkuu. Kaikin puolin siis harjoitusta yllättävään tilanteeseen parhaimmillaan!

Tuolla suunnalla liikkuessa kannattaa katsastaa eräs paikallinen "nähtävyys", Marjoniemen asfalttitie. Kohtuullisen maukas! :thumbup:
 
Ylös