Rallipäiväkirja

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
81
Oli kyllä oman tämän astisen kilpailu-uran surkein reitti mitä tuli ajettua Multialla, sen nyt mitä pääsi ajamaan. Puolet jäi ajamatta kun tekniikka petti kakkosen jälkeen, vaikkakin auto alkoi temppuilemaan jo ykkösellä. Kakkonen oli aivan kamalassa kunnossa meidän numerolla ja niin oli kyllä ykkönenkin ja vaikka nuo kaksi ekaa pätkää olisi päässyt ajamaan pienellä numerolla, eipä niitäkään voi miksikään klassikoiksi kutsua. Sen verta mitäänsanomattomia kötöksiä ne oli.

Viikko sitten tuli käytyä Ruotsissa kattomassa toisen kerran Gästabudstrofen Nyköpingin ympäristössä. Ekan kerran kävin tuolla 2017 ja taas oli kyllä hienot tiet tarjolla. Paljon pientä, teknistä ja hyväkuntoista baanaa höystettynä lukuisilla ylityksillä. Kuskeilla tosi hyvä yrkkä ja paljon hyviä paikkojakin ilman turhia merkkejä. Järjestäjän nuotilla kun ajetaan eivät paikat kuitenkaan toimi niin kuin pimeissä kisoissa, mutta jonkin verran äksöniä tuli kuitenkin nähtyä. Paljon oli muutenkin tuttuja suomalaisia samoissa paikoissa penkalla.
 

Kumu

Well-known member
Liittynyt
5.6.2019
Viestit
77
Itäralli 2023

Työkuviot toi täksi kesäksi Joensuuhun, joten oli oiva tilaisuus päästä tutustumaan paikalliseen (aivan sairaan hienoon) tiestöön Itärallin merkeissä.

Seikkailu alkoi perjantai-iltana EK2:n maalimutkassa, jossa Vatasen näki vielä selvästi. Loppu pätkästä menikin jo legendaksi muodostuneen pölyn syömiseksi. Sinänsä hieno paikka ja mahdollisesti jotain ohjelmaakin olisi ollut, jos pöly ja hakkuusta juuri sopivasti kuskeja silmiin paistanut aurinko ei olisi pilanneet paikkaa.

Lauantai-aamuna suunnaksi Ek4:n alun kiristyvä alamäki-oikea. Muutamia hienoja liippejä (mm. Viron poika) ja Niskalan "blackout" suistuminen. Hetken kesti ennen kuin saatiin revittyä Skoda ylös, kun meinasi olla tukevasti kiven päällä kiinni. Hyvät keskustelut myös Onzahin kanssa, kiitos herralle niistä!

Toiselle lenkille suunnaksi EK6. Paikaksi valikoitui n. 5km kohdalla ollut nypyn jälkeinen kiristyvä oikea, jossa ensimmäisellä kierroksella nro. 88 oli käynyt hajoittamassa autonsa ojan pohjalla. Tämä olikin kirjaimellinen "oma paikka", sillä aivan yksin sain paarmoja ja hyttysiä hätistellä. Jere Pensas tuli paikkaan vasen etukumi rikki ja kuulin, kun he pysähtyivät sitä vaihtamaan pari sataa metriä eteenpäin. Hetken päästä kuulin, kun he lähtivät jatkamaan ja pian sen jälkeen auto toisensa jälkeen hidastivat pysähdyksiin saakka muutama sata metriä paikastani eteenpäin. Sitten tulikin viimeinen auto jo kävelyvauhtia ja arvelin, että punainen lippu on heilahtanut. GPS-paikantimesta näin, että Pensas on vaaranmerkki-nypyllä pysähdyksissa ja lähdin kävelemään kohti paikkaa. Matkalla lanssi ohittikin minut ja pian näin mitä oli tapahtunut.

Auto oli mennyt nypyltä suoraa linjaa vasemmalla olleeseen pellon penkkaan ja kimmonut siitä tien oikealla puolella oleviin koivuihin. Paikalle päästyäni oli jo pelastushenkilöstö työn touhussa ja kourallinen ihmisiä ympärillä. Kuski otettiin paareille, kartturi tuntui olevan myös aika sekavassa tilassa. Autosta oli pettänyt turvakaari kuskin pään kohdilta ja myös kuskin penkki oli irronnut. Renkaanvaihdosta he olivat ehtineet kiihdyttämään n. 300 metrin matkan. Hyvään kyytiin se Rally4:kin ehtii tuossa matkassa kiihtyä, kun näki millaista jälki oli. Onneksi ei ilmeisesti lopulta käynyt pahemmin. Ainakin Pensas Racingin FB-sivuilla oli jo päivitys, että kaikki kunnossa. Huomattavasti pahemmin olisi voinut käydä! (Palomieheltä kuulin, että ensimmäisellä kierroksella meinasi käydä todella huonosti, kun pätkän loppupuolella ilmeisesti nro. 68 oli törmännyt tukkipinoon pätkän loppupuolella ja tukki oli tullut ikkunasta sisään. Oli kuulemma ollut senteistä kiinni...)

Hetken aikaa siinä osallistuin kartturin kännykänetsimistalkoisiin ja paikalla olleelta EK:n turvapäälliköltä kuulin, että ei tule enää autoja, vaan loput ajatetaan kiertosiirtymää seuraavalle. Siitäpä sitten jalkapatikalla autolle, lähin uimaranta mapsiin ja pölyjen puhdistukseen.

Oikein hieno rallipäivä, vaikka päättyikin hieman ennenaikaisesti ja ikävissä tunnelmissa. Kävelykilometrejä n. 10 ja reilusti hyttysmyrkkyä ja aurinkorasvaa.
Ehdottomasti tultava joskus Itäralliin uudestaan!
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
889
Sijainti
Pohjois-Karjala
SM Itäralli 16.-17.6.2023

Ehkä vuoden odotetuin kilpailu itselle, kun vuorossa oli kotikisa, SM-arvolla ajettu Itäralli. Reitin kiertelin jo hyvissä ajoin läpi ja pähkäilin niitä itselle sopivimpia paikkoja.

Perjantaina aloitus EK2 maalimutkassa, josta havainnot ainakin muutamasta foorumin käyttäjästä. Kolmen nollan auton tullessa ohitse totesin itselleni, että tänään muuten pölyä on ilmassa. Paikka meni täysin jonopyöräksi pölyn takia, ja kuten toisessa ketjussa tätä havainnoitiinkin, useat kuljettajat lähes pysähtyivät ennen maalilippuja, kun yksinkertaisesti ei nähnyt mitään. Walle Pajuojan kanssa tuli siinä höpistyä niitä näitä ja taivasteltua pölyn määrää, varmaan löytyy vielä alkuviikollakin vaatteista.

Lauantaina aamusta suunnaksi Mäkrä, ja alun kiristyvä alamäki-oikea. Paikassa oli alkuun 50+ henkeä, pimeitä luokkia ei katsellut enää kuin parisenkymmentä henkeä. Muutamat kivat liipit (Enok, Hokkala) ja Niskalan melko vauhdikas muikku puihin. Onneksi kuski ja kartturi olivat kunnossa, ja autokin lähti ajamalla pois pätkältä. Reilu kymmenkunta autoa siinä meni ohitse ennen kuin Fabia saatiin ylös. Pimeistä luokista ei juuri kukaan uskaltanut tyrkätä Kytömäkeä ja Gomania lukuunottamatta. Niin ja kiitos Kumulle seurasta!

Mäkrästä noin puolen tunnin siirtymä kilpailun päättäneelle erikoiskokeelle 9, joka on mielestäni yksi komeimmista erikoiskokeista mitä olen koskaan ajanut!! Aivan timanttia 22 kilometriä, ja en ollut ainoa, joka oli tätä mieltä. Auto sulun sisään, ja lyhyt kävely 12,5 kilometrissä olleeseen pudottavaan vasempaan. Paikassa ei ollut ketään katsomassa 2015, kun pätkä ajettiin edellisen kerran näinpäin, joten ajattelin, että täällä saisi todennäköisesti olla rauhassa. Paikkaan valui kuitenkin yllättävän paljon porukkaa, taisi 10 henkeä olla parhaimmillaan. Parempi paikka kuin ensimmäinen, vaikkei ulosajoa näkynytkään. Liippejä oli selkeästi enemmän, maininnan arvoisia Saarinen, Kangas ja Holopainen nuorten luokissa. Itikoita ja mäkäräisiä riitti täällä kyllä aivan riesaksi asti, ensi kerralla tuotava kyllä joku ydinmyrkky mukaan millä ne häädetään tuolta. Hauska yhteensattuma sinänsä, että edellisen kerran kun olin tuolla Tervavaarassa katselemassa 2015 cupissa, niin silloin katselupaikkana ollut ensimmäinen huomio-oikea antoi tänä vuonna Pohjanharjun ulosajon Rally4-autolla :D E: ei mennyt Pohjanharju vielä siinä, myöhemmin kädetti jotain ihan omaa.

Kotikisa takana, vähän tyhjä fiilis mutta toisaalta hirveästi enempää ei olisi ollut muilla omilla visioilla tarjolla. Kuukauden päästä rokrok Petäjäveden kolmen pätkän huomiorallissa, ja kohtapa se Secto jo läheneekin! :cool:

Ja videota:
 
Viimeksi muokattu:

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
Royal Rally of Scandinavia

Tuli sitten lähdettyä osittain työn puolesta katselemaan EM rallia ruotsiin. Laivalla yli keskiviikkona Tukholmaan ja sitten torstaiaamuna ajeltiin Karlstadiin niin että ehdittiin vesisateeseen Qualifyingiin. Paikaksi valikoitui helppo maalipään nypynjälkeinen vasuri jossa muutama roikku. Tämän jälkeen käytii vähän tiedustelemassa ykkösen lähtöpään paikkoja ja suunnattiin huoltoparkkiin. Ei kyllä nähty oikein muita Suomalaisia turisteja ja suomikuskien kanssa pääsi helposti kyselee kuulumisia.

Perjantaina mentiin töiden puolesta katsomaan kärki ykkösen lähtöpäähän ja kolmosen lähtöön. Vähän hassua että esim. ykkösen virallinen parkki ei ollutkaan enään virallinen (siimoitettu kapeaksi tien kohdalta) ja kolmosen lähtö olikin 500m myöhempänä, taas poiketen oppaista jossa kehuttiin alun S-mutkia. Nyt lähtö oli niiden jälkeen. Syy selvisi kyllä pätkällä kun paikalla oli melko kiukkuinen isäntä joka käski kävelemään muualla kuin hänen niityillä. Tauolla törmättiin Legends porukkaan joka oli kokoontunut siirtymälle ja mentiin kyselemään tunnelmia.

Toiselle rundille päästiinkin sitten menee vapaammin ja mentii ykkösen lähtöpään tiukkaan oikeaan (500m myöhempään mutkaan kuin missä oltiin ekalla kiekalla), jossa ei tosin ollu tilanteita ja sitten kolmosen loppupään pihankiertoon. Ei tilanteita, mutta hyvä päivä koska ehdittiin näkemään Rally2 neljään kertaan ja kaikki autot kahteen kertaan. Ja kaikki erittäin lyhyillä siirtymillä. Illaksi vielä huoltoparkkiin.

Osittain pitkän perjantain takia, päädyttiin vaihtamaan sunnuntain Ek9 ja Ek12 (Colini) Ek10 maalipäähän missä tulikin sitten romua aika huolella. Larsen veti hurjat voltit sisäpatin ojarummusta (muillakin oli tilanteita) ja Binbach edetävässä vasurissa, eli omassa paikassa katkoi puita. Onneksi ei tullut henkilövahinkoja, mutta aineksia siihen oli. Loppupää kun oli hurjaa alamäkeä joka kasvatti vauhteja melkoisesti.

Tästä sitten pätkältä Tukholmaa kohti ja illan lautalla kotiin. Itse kisasta jäi hyvä fiilis. Yritystä oli, tiet hienoja ja uusia joten mitään ennakkoa ei niistä kellään pahemmin ollut. Reitti oli kompakti ja jos olisi lähtenyt vasta sunnuntaina kotiin, olisi melko vaivattomasti pystynyt katsomaan kahdeksan ek:ta eli puolet kisan pätkistä. Vahva suositus foorumilaisille jos on ensi vuonna kalenterissa.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1280
Ihan vaan randomhuomiona, niin tässähän alkaa hc-potaateille aika fyysinen jakso, jos meinaa tosissaan penkalla käydä. Petäjävesi, Siikajoki, Tampere, Jyskälä (melkeen viikon setti), Lahden SM ja Sastamalan hamu kaikki peräkkäisinä vkonloppuina. Nyt mitataan mihin se huippukunto on asetettu!
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
159
Sijainti
Piilossa
Ankara on putki. Petäjävesi on helppo napsaista alkupäästä pois, mutta Siikajoki houkuttelisi kovasti hurjasta matkasta huolimatta. Riskinä tosin on, että penkalla alkaa piiputtaa viimeistään Jyväskylän viimeisinä päivinä.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
889
Sijainti
Pohjois-Karjala
Petäjävesi, Siikajoki, Tuusniemen asvalttisprintti, Jyskälä, Lahden SM vain perjantaina ja suurella kysymysmerkillä Sastamalan hamu omat suunnitelmat tällä hetkellä. Mahtuupa Siikajoen jälkeen Toksportin testitkin ohjelmistoon.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2021
Ihan vaan randomhuomiona, niin tässähän alkaa hc-potaateille aika fyysinen jakso, jos meinaa tosissaan penkalla käydä. Petäjävesi, Siikajoki, Tampere, Jyskälä (melkeen viikon setti), Lahden SM ja Sastamalan hamu kaikki peräkkäisinä vkonloppuina. Nyt mitataan mihin se huippukunto on asetettu!
Jyskälän testiviikko tähän vielä lisäksi mukaan.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
889
Sijainti
Pohjois-Karjala
Petäjävedellä käyty. Urria täynnä huomioita ja mikään paikka ei omaan makuun, siispä ei sinne, mutta Jukojärven maaliliput oli vanhassa Novikovin paikassa, joten siihen toivomaan jotain kädetyksiä noin kymmenen muun ihmisen kanssa. Parit liipit nuottikuskeilta ja muutama pimeeseenkin tullut uskalsi tyrkätä. Kauppinen tuhosi sisäpuolen maalikyltin ja taisi siinä joku muukin sisäpuolta havitella. Kivaa oli kuitenkin penkalla kuukauden tauon jälkeen. Seuraavaksi Siikajoelle (säävarauksella).
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5083
Sijainti
Parc Fermé
OP Petäjävesi Ralli 15.7.2023

Samoilla sävelmillä mennään, Jukojärvi tuli suunnitelmaksi juurikin noista syistä mitä Onza luetteli. Sillä erolla toki et itsellä paikaksi valikoitui lähtöpään kiristyvä vasen. Mitä puoliunessa tämän erikoiskokeen seikkailin lävitse niin olin näkevinäni tämän nopeana paikkana kun lähdöstä tultaisiin yhtä soittoa, mutta katin kontit, aikalailla ympäripyöreetä päristelyä puolin ja toisin, luokkaan katsomatta. Osastolla mainittavat: Pesonen aivan järkyttävän ylikovaa paikkaan ja siiman läpi leveeksi. Ns. "hyväksytyistä suoritteista" Valkosella ja parilla bemaristilla kovin yritys paikkaan. V1600-luokasta edellämainitun Kauppisen lisäksi Ojalalla ja junnu-Hirvosella myös suht miehekästä kyytiä.

Sitten esipuhe / yleistä höpinää itse tähän sarjaan liittyen, jota tuli mietittyä penkalla istuskellessani, tämä varmasti on muurahaispesän sohimista mutta menkööt:
Myönnän että ennakkoluulot oli suhtkoht vahvat tämän sarjan kisaa kohtaan, johtuen juuri muitten jakamasta kuvamateriaalista ja ikuisuushuhuista missä suunnilleen tiedettiin metrin tarkkuudella se miten puolen suomen siimat on taas vastassa. Noh, reittikartan nähtyäni ja Jukojärven läpiajaessa on sanottava et ei ne ihmiset turhaan ole noista höpisseet.

Pikkuisen kirraava mutka vasemmalle - ennakkomerkki, toinen ennakkomerkki, siima, toinen siima ja kolmas siima. Ysikymppi risteys vasemmalle, edessä suht järeä ja tiheä kuusiaita - siimoitettu tämäkin. Lieköhän nää siimat jääneet hirvimiehiltä vai paikalliselta pontikankeittäjältä? Sentään huomioita ei ollut ihan näin paljoa, mitä Multialla, mutta kysyn silti - jos tie kapenee keskiverto autonrenkaan leveyden verran, niin onko tämä 1) huomionarvoinen paikka ja 2) huomiomerkin + kahden lisämerkin paikka?

Jos haluat tutustuttaa jonkun ralliautoilun katsomisen maailmaan suht vähällä vaivalla, helppokulkuisesti ja suht halvalla, niin R-Cupin osakilpailu on sinun juttusi. Muuten nämä kisat on kyllä vähän sellaisia et nämä eivät aiheuta enemmän vähemmän kokeneemmille penkan kehäketuille kuin pahan mielen. Ihmeitä saa kyllä tapahtua et lähtisin toistamiseen katsomaan tämän sarjan osakilpailua.

Kiitämme: lämmintä säätä ja hyttysten puutetta, moitimme tuulenvireen vähyyttä ja aurinkorasvan unohtamista kotio
 
Viimeksi muokattu:

Sun_0)))

Well-known member
Liittynyt
22.7.2020
Viestit
172
Sijainti
Etelä-Pohjanmaa
Alunperin ei pitänyt edes lähteä Petäjävedelle, mutta eilen rallikärpänen taas puraisi sen verran kovaa, että tuli kahden tunnin yöunien jälkeenkin lähdettyä. Keuruun ABCltä tuli napattua virallinen katsojaopas, jonka kartat osoittautuivat aikamoisiksi merirosvojen aarrekartoiksi. Selaimesta ruutukaapattu pikselimössö, jossa ei ollut edes jukojärveen merkattu ajosuuntia ja tämä harhautti minutkin ajamaan ensin pätkän maalin ja en näyttänyt olevan myöskään ainoa jolle näin kävi. Reitin läpiajettuani pohdin meneväni melkein heti Jukojärven lähdössä olevaa vasuria, mutta päädyin lopulta tuohon samaiseen maalimutkaan missä Onzahikin oli. Ei mitään lisättävää Onzahin raporttiin. Seuraavaksi varmaan Hyacenteriin tai Sectoon.
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
365
OP Petäjävesi Ralli 15.7.2023

Samoilla sävelmillä mennään, Jukojärvi tuli suunnitelmaksi juurikin noista syistä mitä Onza luetteli. Sillä erolla toki et itsellä paikaksi valikoitui lähtöpään kiristyvä vasen. Mitä puoliunessa tämän erikoiskokeen seikkailin lävitse niin olin näkevinäni tämän nopeana paikkana kun lähdöstä tultaisiin yhtä soittoa, mutta katin kontit, aikalailla ympäripyöreetä päristelyä puolin ja toisin, luokkaan katsomatta. Osastolla mainittavat: Pesonen aivan järkyttävän ylikovaa paikkaan ja siiman läpi leveeksi. Ns. "hyväksytyistä suoritteista" Valkosella ja parilla bemaristilla kovin yritys paikkaan. V1600-luokasta edellämainitun Kauppisen lisäksi Ojalalla ja junnu-Hirvosella myös suht miehekästä kyytiä.

Sitten esipuhe / yleistä höpinää itse tähän sarjaan liittyen, jota tuli mietittyä penkalla istuskellessani, tämä varmasti on muurahaispesän sohimista mutta menkööt:...
Olisiko tässä se, että reitti on puolestaan kuljettajaparille ystävällinen? Pitää siis olla melkoinen "puusilmä", joka ei pysy ojien välissä.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
412
Olisiko tässä se, että reitti on puolestaan kuljettajaparille ystävällinen? Pitää siis olla melkoinen "puusilmä", joka ei pysy ojien välissä.
Onko jopa vähän vaarallinen? Jos suurinosa huomioista on tarpeeton ni väkiseltäänkin tulee pikkuhiljaa ajettua vähän kovempaa, kuitenkin joka kisassa se joku miinakin siellä on.
Tämän sarjan kisoissa huomio merkkiä käytetään väärin ja ei todellakaan ole se turvallisin tapa.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5083
Sijainti
Parc Fermé
Onko jopa vähän vaarallinen? Jos suurinosa huomioista on tarpeeton ni väkiseltäänkin tulee pikkuhiljaa ajettua vähän kovempaa, kuitenkin joka kisassa se joku miinakin siellä on.
Tämän sarjan kisoissa huomio merkkiä käytetään väärin ja ei todellakaan ole se turvallisin tapa.
Kyläsepän läheisyydessä tuli erään kuljettajaparin huoltojoukkoihin kuuluneen kanssa keskusteltua aiheesta kun näki allekirjoittaneen tutustuvan reittikarttaan, ja siinä sitten nousi monen mutkan kautta merkkauslinja vähemmän yllättäen puheenaiheeksi. Kumpikin meistä oli samaa mieltä, niin minä satunnaisena ja ehkä vähän tuoreempana rallin seuraajana, kuin tämä toinenkin osapuoli jolla oli ilmeisesti vuosikymmen jos toinenkin kulunut ralliharrasteen parissa. Muutenkin hälytyskellojen pitäisi soida siinä kohtaa jos huoltomiehetkin/jonkinasteiset mentorit on sitä mieltä et merkkejä on kyllä viljelty nyt ihan liikaa.

Ja juuri tuo nousi perusteluksi, siinä kun joku aloitteleva kuski tuudittautuu liikaa siihen et "kyllä ne pahat paikat on merkattu tai edes vedetty siimalla" ja vetää max attackilla täyttä vauhtia nakit silmillä sinne yhteen kivikkoon tai männikköön jota ei olekkaan merkattu, niin jälki ei ole kaunista.

En ole itse mikään runkimaestro joka etsii kisoissa sitä parasta pelipaikkaa jossa romua tulee kuin raatteentiellä, mutta ei tuo kyllä minunkaan mielestä rallin luonteeseen kuulu et joka routapatti tai peltoliittymä pitää siimoittaa "varmuuden vuoksi"
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Onko jopa vähän vaarallinen? Jos suurinosa huomioista on tarpeeton ni väkiseltäänkin tulee pikkuhiljaa ajettua vähän kovempaa, kuitenkin joka kisassa se joku miinakin siellä on.
Tämän sarjan kisoissa huomio merkkiä käytetään väärin ja ei todellakaan ole se turvallisin tapa.
Tästä "merkiltä merkille" ajamisesta on tasaisin väliajoin käyty keskustelua ainakin 90-luvulta asti. Ilman että kaivan tarkkoja lähteitä esiin, niin muistelen, että mm. Peter Geitel on tätä tapaa aikanaan VM:n pääkirjoituksessa kritisoinut - ja juuri tuolla kulmalla, että se tuudittaa kuljettajan täysin vääränlaiseen turvallisuudentunteeseen.

Myös Antero Miikkulainen taisi 1999 Salpausselkä-rallin valitettavan onnettomuuden jälkimainingeissa tuoda mielipiteensä julki ns. turvanuoteista, joita tuossa traagisessa kilpailussakin käytettiin.
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
365
No joo, näinhän se varmasti on. Vähän kuin hirvivaroitusmerkit, joihin turtuu, kun aina 3,5 kilometrin välein varoitetaan seuraavat 3,2 kilometriä.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1280
Eihän tuossa ole mitään järkeä, kun menet Hamun tai AKKn alaiseen kisaan nii merkintälinja heittää 360 astetta täysi. Toisaalta kai tuonkin voi sisäistää. 😅 Eihän tuo ole kestävällä pohjalla mitenkään, mutta kait tämmöinen yksk hassuttelusarja sekaan mahtuu..
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3829
Vähän poikkeava päiväkirjamerkintä. Tullut oltua reissussa pohjois-italiassa, Torinossa tarkemmin. Eilen tuli poikettua katsomassa paikallinen automuseo, jossa enemmän normaaliautoja ja formuloita jne. Tänään tuli käytyä Stellantiksen kokoelmia ihastelemassa, missä kaikki konsernin ralliautot esillä mitä mieleen tuli. Stratokset, Deltat, S4, 037 jne. Itse hallille piti varata liput ja helpoin mennä paikan päälle taksilla. Nähtävillä vain etukäteen varaamalla ja opastetulla kierroksella joka kestää pari tuntia. Aivan järkyttävän kuuma oli siellä hallissa, mutta silti pari tuntia hurahti aivan älyttömän nopeasti ja piti jo vetää kierros loppuun. Hieno kokemus, mutta olisin vielä halunnut kuvailla monia niistä sadoista autoista. Noh ymmärtää toki että haluavat siellä kanssa lähteä kotiin.

Voin suositella molempia museoita. Mutta katsokaa ajankohdat kuntoon ja liput myös pystyy netistä ostamaan. Muutenkin kaupungille varaukseton peukku. Iso osa keskustaa helposti jalan nähtävissä, paljon erilaista nähtävää moneen makuun, hintataso moneen pääkaupunkiin verrattuna inhimillinen ja ylipäätään joka paikka ei tunnu olevan "täynnä" koko aikaa niinkuin moni muu lähialueen kaupunki. Tämä myös näkyy suhtautumisessa turisteihin, englannilla ja todella köyhän miehen "Alen-Italialla" pärjää hyvin.

Museo torino automobile ja FCA heritage hub paikkoina siis.

https://www.fcaheritage.com/it-it/heritage/luoghi/heritage-hub

https://www.museoauto.com/
 
Ylös