Rallipäiväkirja

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
159
Sijainti
Piilossa
Tuli tosiaan tämä nelosen huomio yllättäen ja pyytämättä, kun kävelin siihen nypylle. Rallipakettihan jäi nyt kulkuvälinevalinnasta johtuen ostamatta, eikä ennakkokartassa moista ollut merkittynä.

Hyvistä asioista mainittakoon, että omissa paikoissani ihmiset olivat pääosin säästä huolimatta hyväntuulisia & rallinoviiseja oli paikalla paljon. Yrkkä oli kärjen jälkeen harmillisesti niin laimeaa, että aika monilla kiinnostus tuntui ymmärrettävästikin olevan isommilla numeroilla hakemisessa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15856
Sijainti
Tampereen lenkki
Hyvä että irtosi traktorilla. G-Mersul ei irronnu.

Eikös sulla ollut sellanen Shell Helix reppu? Hait kuvauspaikkaa (?) siinä nelosen risteyksessä ja tulin tylysti eteen seisoo kun haahuilin katselupaikkaa. Itsellä oli sellainen sininen Hyundain takki.
Nää tuntomerkit ei kyllä osu :)
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
501
Tampereella myös itsekin ihmetellyt rallia. Sinänsä tilanne oli ainutlaatuinen että vaikka on tullut oltua kahden vuoden aikana kisoissa, missä on Rally1 autoja niin olen aiemmin ollut studiossa tai maali-atllä. Eli nyt oli ensimmäinen kerta nähdä kisatilanteessa nämä autot!

Kiitos Antin (taas kerran), sain hyvät suositukset Savoon, Uskilaan ja Laitikkalaan, ja sen avulla suunnitelmaksi tuli EK1 miljoonan markan mutka, EK3 puolen välin risteystä edeltävä peltoaukea, huoltoon vähän haistelemaan tunnelmaa ja pienet kuulumisen vaihdot parin kuskin kanssa ja EK6 risteystä 1km aiemmin oleva pitkä näkymä. Loistavat paikat ja hienoa katsottavaa kolme Rally1 autoa ja Huttunen&Korhonen Rally2lla.

Päivää varjosti keli ja vaihteeksi siirtymäpuncture, harkitsen rengasmerkin vaihtoa.

EK3 paikka Kallen näyttämänä:

EK6 paikka Huttusen taidonnäytteellä vaikeassa olosuhteessa:

Huuma on erittäin korkealla, kohta mennään!🤌
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
382
Sijainti
Vantaa
HYAcenter ralli 29.7.2023

Kovin oli vetistä Pirkanmaalla, mutta eihän se rallia haittaa. Täytyy kyllä sanoa, että mikäli ei olisi Rally1-autoja ollut mukana, niin ei olisi tullut penkalle lähdettyä.

Mutta sitten asiaan. Aamun lenkille pätkäksi valikoitui Laitikkala, ja paikaksi n. 1 km ennen maalia ollut suht nopeassa kohdassa notkon jälkeinen vasen nypyn yli. Tässä paikassa on todistetusti rungittu, sillä jopa meikäläinen sai sen kuvattua: https://youtube.com/clip/UgkxmxpZ3o7ikp4IhmG7bCUh9-HPFetmAvWw

No tällä kertaa ei tullut runkia, pimeeseen tulleilta pari lukkojarrua kun on tuollainen vähän hämäävä kohta (en muuten meinannut tunnistaa paikkaa näin 7 vuoden jälkeen, kun oli metsä kaadettu takaata).

Toiselle kierrokselle oli ideana Savon kakkosveto, mutta turhan kireä siirtymä (lue yli-optimistinen oletus autolle kävelyyn kuluvasta ajasta) yhdistettynä siihen, että siellä ovat kaikki, niin piti keksiä uusi suunnitelma. Paremmalla kelillä olisi varmaan tullut mentyä kasille, mutta nyt paikaksi valikoitui Laitikkalan risteys. Siellä ei mitään ihmeellistä tapahtumaa ollut ja kun kameran linssikin alkoi mennä sisäpuolelta huuruun, niin suunnilleen puolivälissä letkaa tuli lähdettyä kotiin päin.

Porukkaa oli tosiaan hyvin liikkeellä, kuinkakohan paljon olisi ollut, jos keli olisi ollut parempi? Ja tosiaan nuorempaa väestöä oli kyllä hyvät määrät.

Lipunmyynnistä sen verran, että on se kumma kun ei saada järjestettyä sitä niin, että pystyisi kortilla maksamaan. Tai sitten edes ilmoitus, että vain käteismaksu.

Videota tässä:
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Lipunmyynnistä sen verran, että on se kumma kun ei saada järjestettyä sitä niin, että pystyisi kortilla maksamaan.
Tuli sama mieleen, että rallimakkaraakin voisi hyvin (ja helposti) myydä vaikka MobilePayn kautta. Käteinen alkaa kuitenkin olla katoavaa kansanperinnettä.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2020
Tai sitten ralleihin lähtiessä käy vaikka nostamassa kakskymppisen. Ai niin, kun ei oo enää lompakkoa.
 

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
81
Tampereella tuli myöskin pikaisesti pyörähdettyä. Reittiä ei tullut ajeltua läpi, vaan käyttäjä cesarin vinkeillä ja vanhoilla meriiteillä tuohon samaan kakkosen lopun vasuriin mistä Vepe jo mainitsikin. Paljon oli paikka muuttunut sitten -04 kun siinä tuli Waltikka rallia päivystettyä. Silloin oli vain hieman parempi keli ja paljon enemmän tapahtumia. Tällä kertaa ei tosin retkijakkara unohtunut penkalle kuten reilu 19 vuotta sitten kävi, joten siinä mielessä onnistunut reissu.

Paluumatkalla käytiin vielä Toksportin "testi päämajassa" kalustoa katselemassa. Kaiken kaikkiaan kuusi Skodaa oli työn alla ja myöskin aktiivisessa testi käytössä. Testi tiekin olisin ollut reilun kilometrin päässä, jonne olisi voinut mennä ihmettelemään, mutta koska vettä tuli riittävästi myös tällä seudulla ei vesisateessa seisominen houkutellut enää toista kertaa. Mikkelsen ja toinen Bulacioista testaili todella aktiivisesti ainakin sinä aikana mitä tuolla vietettiin.
 

037

New member
Liittynyt
29.12.2012
Viestit
2
Hyacenter Ralli 28-29.7.2023

Oma Hyacentteri. Tosiaan, tarkoituksena oli että nelosen nyppyoikea ja risteys olisi päivän päätähtäin ja siihen sivuun sitten kärki joillain pätkillä. Noh, ilmahan muutti sitten tämän suunnitelman kun tajuttiin että vettä tulee koko päivän ja siten muiden kisailijoiden yrkkä on varmasti kateissa ja niinhän siinä kävikin. Ja tuohon oikeaan tullut huomio myös vähän yllätti kun nähtiin kartta niin tehtiinkin sitten vähän toisenlainen suunnitelma.

Eli alkuun Ek2 Laitikkalan risteykseen katsomaan kärki, mutta jotenkin sitten juttu lensi ja tajuttiin että klo. on 12 ja autollekin on vielä oma matka. Sitten vähän hosuen kohti EK4:sta todetaksemme että pikkutie jonka piti viedä siihen risteykseen onkin ihan karmeassa kunnossa. Niinpä lähettiin juoksemaan, mutta se tyssäsi siihen kun eräs yllämainittu Land Cruiser oli pohjasta kiinni. Autettiin ja työnnettiin sen mitä voitiin, mutta ei se irronnut. Tästä sitten pätkän varteen mutta kärki oli jo mennyt. Taisinpa sitten tötöillä siinä puuskuttaessa @AnttiL :kin eteenkin kun tultiin paikalle. 😊 Pohdittiin sisäpakalla tovi ja päätettiin että vaikka keli on aika paska niin kun WRC:t jäi tältä pätkältä väliin niin mennään Ek5 Savon alun hyppyyn ja nyt jätetään aikaa. Poistuessamme Land Cruiser oli edelleen kiinni pohjasta ja jäimme taas auttamaan seuruetta irrotuksessa mutta ei auttanut kun liina katkesi. Toivotimme toisille onnea auton irroitukseen (ja eräälle myös ensi vkl Secton koitokseen) ja jatkettiin Savoon. Taas oli kiire.

Ek5 Savossa juostiin alun hyppyyn ennen kessuja ja päätettiin vain katsoa kärki. Auto saatiin melko läheiselle välitielle (joka oli ennen peltoparkkeja). Pelloille ei uskallettu

Ek7 osui kotimatkalle ja tässä katseltiin puolen välin risteyksen korpinnatsa mutkassa vielä melkein kaikki ennenkuin poistuttiin kotia kohti.

Kaikenkaikkiaan hyvä reissu ja kun WRC näkee neljä pätkää, niin onhan reitti silloin katsojille hyvin suunniteltu. Ja tulipa käytyä kaikille eri pätkilläkin.
Satuinpa itsekin siihen jumittuneen Lantikan luo polkupyöräni kanssa. Olipas siinä sitten mukavasti foorumilaisia koolla😃 Savon iso hyppy, Rautaseman huomioristeys ja Savon lähtöpään eka hyppy tuli tällä erää kierrettyä. Oli kyllä hienoa rallitunnelmaa sateessa ja hyvä reitti!
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Tuli sama mieleen, että rallimakkaraakin voisi hyvin (ja helposti) myydä vaikka MobilePayn kautta. Käteinen alkaa kuitenkin olla katoavaa kansanperinnettä.
Kolmosella pystyi kyllä maksamaan rallimakkarat kortilla ja olisi voinut maksaa kioskiin myös pääsylipunkin, mutta tämä on tosiaan rallissa harvinaista
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
587
Sijainti
Tallissa
Korttimaksujen ja MobilePay:n haasteina on tietoliikenneyhteyksien toimivuus keskellä metsää, se kun tunnetusti ei ole joka kohdassa ihan primaa... Ja MobilePay tunnuksen saaminen yhdistykselle ei muuten ihan ole "napin painallus".
Mutta mahdollistahan kumpainenkin on, korostuu ehkä enempi taas se ikäero katsojien ja järjestäjien välissä.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26888
Uskilan viimeisessä vasurissa katsoin ensimmäisellä kierroksella ennen mutkaa (josta näki edeltävän vasurinkin) ja toisella kierroksella mutkan jälkeen. Oli mukava yllätys, että maali oli kilometrin lähempänä asvalttitietä kuin 2017. Kotoa oli kuitenkin pätkälle 7 kilometrin kävelymatka niin ei paljoa tarvinnut enää pätkää kävellä. Viimeksi tullut noita autoja hyvinkin verkkaisissa vauhdeissa nähtyä niin nyt oli ainakin vauhtia.

Aamupäivällä näin lisäkseni 7 katsojaa, iltapäivällä jo parisenkymmmentä. Lippuja siellä ei myyty. 8,5 tuntia olin ulkona eikä tainnut varttia enempää sateessa olla taukoa.

 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2719
Sijainti
Penkalla
Ollut vähäsen kiirettä töissä viime aikoina, mutta toiveet oli päästä edes perjantaina "normaaliin aikaan" pois. No, ketuiks meni sekin sitte ja kauheella kiireellä pakkaamaan kamat autoon ja puol seiskalta pe iltana keula kohti Lempäälää. Koko ajan matkalla oli sellainen tunne et jotain unohtui.

Nelonen ja Savo tuli ajeltua läpi ja autolle löytyi sopiva parkkipaikka Savon maalipään välitieltä. Muutama rentouttava olut ja sateen ropistessa auton kattoon tuli mieleen et mikä unohtui. Aivan kaikki sadevermeet, kuinkas muuten. Tana. Ei edes minkäänlaista takkia mukana, vain farkut, huppari ja lenkkarit. Vähäsen pakko sit ruuvata herätystä hieman aikaisemmalle ja käydä hakemassa aamulla Tokmannilta täälläkin kehuttu sadeviitta, saappaat ja sateenvarjo. No, ihan hyvin ehti kumminkin takasin ennen ykkösen alkua ja ei olis kyl ilmankaan pärjännyt. Varsinkin vitospätkän kuvakulmasta sai taas maksaa hintaa Evansin ja nelikkofiestan nakatessa melkoiset kuravellit kuvailijan niskaan.

Mut loppu hyvin ja sensellasta. Tässä vähäsen filmiä, volat kaakkoon ->
 

Sun_0)))

Well-known member
Liittynyt
22.7.2020
Viestit
172
Sijainti
Etelä-Pohjanmaa
Secto Rally Finland 2023

Juuri palattu reissusta ja tässä saunan lämmetestä on aikaa raapustaa nopea raportti.

Perjantai aamuna lähtö neljän aikoihin kohti Myhinpäätä parin kaverin kanssa, jonkun verran aamulla painoi edellisen päivän iltavuoro, mutta kahvilla ja red bullilla tuosta selvittiin. Myhinpäässä auto parkkiin saahkarin risteykseen ja sieltä kävellen kohti pätkän viimeistä vasuria/Saarisen paikkaa. Näyttävimmät tilanteet ensimmäisellä ajokerralla tarjosivat Lappi ja Bruno Bulacia. Niemisen onnetomuuden jälkeen miettittiin pätkän vaihtamista, mutta päädyttiin mennä autoon ottamaan lyhyet unet ja palamaan toiselle ajokerralle samaan paikkaan. Myhinpään loputtua otettiin suunnaksi Jämsän seutu jossa tulisimme alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen yöpymään autossa, alunperin oli tarkoitus mennä erään tuttavan luokse yöksi, mutta homma kariutui hieman ennen rallia joten jouduimme tyytymään autoon.

Lauantai aamuna kävimme noukkimassa Jämsän keskustasta mukaamme yhden kaverin lisää seuraamme ja suuntasimme kohti Vekkulan S-mutkia joissa olin myös viime vuonna. Tarkoitus oli jättää auto Pitkäläntien sululle ja kävellä sieltä paikkaan, mutta katsojaoppaasta poiketen sulku sijaitsikin huomattavasti kauempana kuin karttaan oli piirretty, joten ajoimme sittenkin Palviantielle, jonne olikin ilmestynyt yhtäkkiä virallinen parkki ilmeisesti jonkun perutun peltoparkin tilalle. Vekkulan S-mutkissa katsottiin kummatkin vedot, ensimmäisellä vedolla meno oli viime vuoteen verrattuna melko vaisua, mutta Vetomiehissä rupesi tilanteita olemaan hiukan enemmän ja lopulta Joakim Löfvik suistuikin paikassa ulos ja joutui keskeyttämään, sekä samalla tuli nähtyä tämän kauden ensimmäinen runki. Toisella vedolla yritys nousi huomattasti ja näyttäviä tilanteita nähtiin huomattavasti enemmän.

MIelestäni tämän vuoden reissu oli erittäin onnistunut vaikkakin matkaseura hieman rajoitti suunnitelmia. Ainoa suurempi miinus pitää antaa siitä, että katsojaoppaaseen voitaisiin nuo suljettavien väliteiden merkit pistää siihen mistä sulkualkaa eikä vain johonkin sen suljettavan tien varteen. Myös Rally1 autojen vähyys hieman harmitti Lauantaina, mutta silleppä ei oikeen mitään voi.
 

Kumu

Well-known member
Liittynyt
5.6.2019
Viestit
77
Secto Rally Finland 2023

Omakin reissu tuli päätettyä eilisiltaan, joten tässä raporttia:

Perjantain reitti suosi tänä vuonna, koska kesämökki sijaitsee Hankasalmella. Pitkään pohdittiin Lankamaan ja Myhinpään välillä ja päädyttiin lopulta Myhinpäähän. Ruuhkia kierrellen Konnekoskentietä Myhinpään kylälle, josta n. kilometrin kävely vanhaan Revontulirallin huomio-oikeaan. Oltiin pelipaikoilla n. klo 8.15 ja saatiin vielä siimapaikat. Poruukkaa kerääntyi n. 100 ja hyvä meininki tuntui kaikilla olevan. Ihan näyttävä paikka, mutta ei mitään ihmeellistä. Kovasti odotettiin vetomiehiä, mutta ne nyt jäi onnettomuuden vuoksi näkemättä.

Vetomiehien peruuntumisen jälkeen päätettiin vaihtaa paikkaa Lankamaa 2:lle. Peltoparkkien välttämisen vuoksi mentiin Hänniskylän risteykseen P4:n kautta. Hyvä oli tässä katsella vauhdikasta risteykseen tuloa ja loppukiihdytystä.

Tämän jälkeen otettiin suunnaksi Jämsä, josta auton ja ihmisten tankkauksen jälkeen majapaikkaan lähelle Päijälää.

Lauantai-aamuna liikkeelle n. 6.30 ja suunnaksi Hännisen/Larion paikka. Hyvin mahtui auto vielä metsäautotielle parkkiin, vaikka aika tarkkana sai olla että mihin kohtaan parkkeerasi, koska melkoisen märässä ja upottavassa kunnossa oli tienpientareet paikoitellen.

Saatiin hyvät paikat ja vetomiehissä sitten nähtiin kaksi runkia ihan aitiopaikoilta. Numerot 238 ja 262 lipesivät sumpusta ulos. Loistava valinta siis!

Ei syyttä ole kehuttu Päijälän järjestelyjä. Todella ammattitaitoiset järkkärit ja kulkuväylät. Lisäksi tölkeille ja roskille omat keräysastiansa. Lisää tätä!

Päijälästä Västilän lähtöön tappamaan aikaa ja syömään eväitä. Jäätiin lopulta Västilän kylälle katsomaan, kun kuskit tarkistivat rengaspaineet ja laittoivat kypäriä. Latvalalla ja Hännisellä tuntui olevan fiilis katossa ja aikaa rupatella fanien kanssa.

Hetki oltiin tässä ja sitten suunnaksi Vekkula 2. Paikaksi valikoitui lennosta Palviantien ja metsäautotien risteys. Paikalla todella vähän yleisöä ja saatiin vapaasti valita oma paikka. Risteystä edeltävä oikea oli hurjilla urilla täynnä vettä. Aika varovasti kuskit ottivat paikan, mutta mukava oli tässäkin katsella.

Viikonlopun saldo oli lopulta 4 ek:ta, ei yhtään ruuhkaa, helpot lähestymiset pätkille ja runkisaldo 2+0. Täytyy olla tyytyväinen!
 

eetu97

Active member
Liittynyt
23.2.2020
Viestit
36
Sijainti
Kuopio
Secto Rally Finland 2023

Alkuperäiset suunnitelmat meni romukoppaan alkuviikosta, kun olo tuntui tosi voimattomalta ja kuumemittarikin näytti aivan liian korkeita lukemia. Periksi en kuitenkaan täysin antanut ja vääränlainen rallikuume lähti lopulta laskuun joten suunnitelma B käytäntöön. Torstaina rallieväät kaupasta, Harjua telkkarin kautta ja aikaisin päätä tyynyyn.

Perjantaina sitten aikaisin liikkeelle kohti Myhinpäätä, maalipään kautta EK:lle sisään ennen sulkuajan alkamista. Auto parkkiin ja lyhyt kävely viimetalven Revontuli-Rallin 0-auto paikkaan. Porukkaa yllättävänkin mukavasti huolimatta paikan hankalasti saavuttavuudesta. Pääluokan autot tuli jotenkin omaan silmään yllättävän siististi, Latvala teki pienen poikkeuksen leveällä liipillä. Rallikakkoset tulikin sitten huomattavasti vaihtelevemmilla linjoilla, ei kuitenkaan mitään suurempia "ohhoh" tilanteita. Rallikolmosista Niemiset tuli kovan tuntuisella yrkällä ja parin minuutin päästä kantautuikin uutisia ihan muutaman mutkan takaa. Ensikuulemalla ulosajopaikka vaikutti olevan ns.Koski-Lammen paikka, mutta todellisuudessa ulosajo olikin tapahtunut jo sitä ennen pienen patin jälkeen lähes suoralla tiellä. Todella rumaa jälkeä paikanpäällä olikin, onneksi kilpailijapari on ilmoittanut sosiaalisessa mediassaan että toipuvat kyllä. Tämän draaman ansiosta EK menikin sitten siirtymäksi. Vetomiehet olisi etenkin kiinnostanut kovasti nähdä nolla-autopaikassa. Noh, ei siinä auttanut kuin niellä harmitus ja odottaa toista kierrosta. Toiselle kierrokselle valitsin lopulta saman paikan kuin ensimmäiselle, vaikka edellisen mutkan syöpyminen mietitytti. Toinen kierros ja heti Kallen äänet loppuikin n.kilometri ennen, aiheutti katsojissa selvästi harmitusta ja tunnelman latistumista. Omassa paikassa ei mitään mainittavan arvoista toisella kierroksella, edellinen mutka oli todella rajussa kunnossa pätkän jälkeen ja joillakin oli jäljistä päätellen tullut pieniä tilanteita urasta hyppäämisen myötä.

Lauantaina suunnaksi kohti Jämsää ja Rapsulan pätkälle pienten metsätetsailujen kautta Pitkäjärventielle ns. Frimanin paikkaan. Alkua odotellessa ajoittain kovaakin vesisadetta, vaikka ennustukset hieman toisin näyttikin. Onneksi kisan alkaessa sade loppui ja jonopyörää saikin seurata kunnes turkkilainen Rally3 Fiestalla säväytti ja tuli hieman leveämmällä linjalla. Toinen japanilaista Clio-kuskeista tuli myös todella näyttävästi. Vihtari-Harvia pari Fiestalla laskikin sitten ensimmäisenä suoraksi pistoon ja pakilla pois. Vetomiehistä Pellinen bemarilla ylikovaa paikkaan ja poikittain pistoon mutta myös ominvoimin pois. Nelivetomiehistä vielä Laukkanen mitsulla veti suoraksi pistoon mutta selvisi myös ilman nostotalkoita. Kaikki autot kun oli ohitse mennyt pakkasin kamat ja lähdin kotia kohti, toisen kierroksen odottelu ei enää napostellut kun pääkisan kilpailu oli perjantaisten tapahtumien ansiosta lässähtänyt.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7571
Pieni yhteenveto Jyskälästä.

Torstaina herätys klo 4.30 ja nokka kohti Rannankylän lähtöpäätä. Auton sai vielä kuuden maissa vanhan nelostien varteen 400 metrin päähän Rannankyläntiestä. Kannatti tulla taas aikaisin, koska tienvarsi alkoi kuulemma täyttyä nopeasti. Ekaan alamäkioikeaan katsomaan, joka oli erittäin näyttävä luisupaikka hyvällä näkemällä. Lähtiessä vielä kuskien, karttureiden ja autojen ihmettelyä, kun valmistautuivat kolmansille ja neljänsille ravisteluvedoilleen. Illalla sitten Harjulle usean vuoden tauon jälkeen. Auto parkkiin vanhaan paikkaan Tourulaan ja 10 minuutin kävely pätkälle. Pitkäkadun ja Tanhuantien risteyksestä näki esteettä alamäkivasurista lähtien kaiken kiihdytykseen "takasuoralle" asti. Nyt jäi oikeasti fiilis, että kannatti mennä Harjulle väenpaljoudesta huolimatta, mutta tuskin tulee ihan heti mentyä uudestaan. Muutaman vuoden välein riittää hyvin.

Muutaman tunnin unien jälkeen herätys klo 4.00, eväät reppuun ja Laukaaseen mutkaan jossa liitytään uudelta vanhalle osalle. Semmoinen ihan jees paikka, vaikka ei niin haastavaksi osoittautunutkaan kuin miltä näytti, ehkä osin pellolle lisättyjen paalien takia. Erotteli kuitenkin kuskeja ja näki monenlaista ajolinjaa. Yksi Hyundai otti pompun sisäpenkasta ja pyörähti, mutta pääsi jatkamaan ilman suurempia vaurioita. Täältä oli tarkoitus suunnata Myhinpäähän, mutta koska parkkitilanne oli mikä oli, niin tyydyttiin vain riskittömästi vaihtamaan paikkaa pätkän alkuun pelto-oikea-risteys vasen-yhdistelmään. Sateen liukastama kurainen tie tarjosi hyviä sladeja ja Solbergin pitkäksi menneen jarrutuksen risteyksessä.

Lauantaina kunnon unien jälkeen Vekkulan maaliin s-mutkiin. Matkaan tuli pieni mutka, kun Keuruuntiellä oli sattunut kuolonkolari ja liikenne ohjattiin kiertotielle. Tämäkin oli ihan perushyvä paikka, mutta tuli kyllä heti mieleen, että ulkomutkaan laitettu karsina mainoskylttien kanssa helpotti paikkaa vähän liikaa, ainakin näin katsojan näkökulmasta... Ihan näyttäviä suorituksia silti nähtiin ja tunnelma penkalla kohdallaan. Tokalle kierrokselle oli suunnitelmissa mennä Rapsulaan Okskulmantielle, mutta taas parkkien täytyttyä ja todennäköisesti pehmennyttyä tuli vain jäätyä samaan paikkaan koko päiväksi mitä en edes muista koska viimeksi on tapahtunut. Eikä siinä mitään, päivä vierähti yllättävän rattoisasti huolimatta pitkästä odottelusta Vetomiesten ja toisen ajokerran välissä. Ainut miinus oli ettei paikassa ollut makkarakioskia, mutta nautitaan rallimakkarat ja -letut tällä kertaa kotona poweria katsellessa.

Päällimmäisenä mieleen jää poikkeuksellisen epävakainen sää joka ei kuitenkaan pilannut tunnelmaa millään tavalla. Oikeastaan sadetakin jatkuva päälle ja pois pukeminen oli pieni kiusa verrattuna toiseen ääripäähän eli rutikuivaan ilmaan ja pölymyrskyyn. Kun oli vielä sopivan lämminkin, niin ei voi valittaa. Kisan valopilkut olivat ehdottomasti Solberg ja varsinkin Pajari, jotka erottuivat ajosuorituksillaan ja vauhdillaan kovasta porukasta vaikeissakin olosuhteissa. Oliverilla toki pienet tilanteet shakella ja Laukaassa, mutta ei mitään oliverointia tällä kertaa. Kolmen voittajasuosikin poistuminen aikaisessa vaiheessa pääluokan puolella latisti väkisinkin fiilistä lauantailta ja kyllähän tuo Rally1-autojen vähyys oli yleinen puheenaihe penkalla. Kokonaisuudessaan tuli ehkä otettua liiankin varman päälle, mutta tulipahan vältettyä kaikki kiire ja varsinkin ruuhkat ja muut sumput. Mobiilirallipassista en ole ihan varma meneekö jatkoon. Kyllähän se toimi alkuvaikeuksien jälkeen, mutta on se perinteinen versio silti helppo ja nopea käyttöisempi.
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
159
Sijainti
Piilossa
Secto Rally Finland 2023

Niin on, että tämänvuotinen Jyväskylä on nyt paketissa.

Torstai jäi töiden takia väliin, mutta perjantaina pääsi liikenteeseen onneksi jo aamunkoitossa. Mukaan hyppäsi pari rallia vähemmän seurannutta kaveria, jotka ihmettelivät, miksi yhdentoista jälkeen alkavalle erikoiskokeelle täytyy lähteä Tampereelta jo kuuden aikaan. Ihmettely hiljeni, kun saavuimme kahdeksan ja yhdeksän välillä Halttulan maalipäähän Toivakka-rallin paikkaan. Eturiviin ei ihan ennättänyt, mutta S-mutkien väliseltä nypyltä löytyi silti mainio paikka kakkosrivistä. Siitä kelpasi ihmetellä seuraavaa peltovasuriakin. Puskakarsinnan ansiosta paikalle oltiin saatu viriteltyä melkoinen katsoja-alue, ja toisen puolen pellolle oli pykätty vielä Rallareena kaljakarsinoineen. Sama mutkayhdistelmä houkutteli paikalle sekä ammattikatsojia että niitä, jotka eivät tienneet, mistä suunnasta autot ylipäänsä tulevat. Väkeä oli tautisen paljon.

Rally1-ajolinjat olivat erittäin näyttäviä, näyttävimpänä toki Suninen, joka upotti Hyundain kokonaan metsän puolella mutta pääsi kömpimään takaisin tielle. Ensimmäiseksi ja ainoaksi ulosajoksi jäi kuitenkin jo HYACenter-rallissa hyvää yrkkää esitelleen Petr Borodin voltti. Japanilaisista Clio-miehistä Yamamoto oli katkolla. Vetomiesten puolella Saarinen putosi jo ojaan, mutta vähän tuurillakin selvisi sieltä jatkoon. Muuten Vetomies-meno jäi tässä paikassa yllättävän laimeaksi, joskin luultavasti osin hurjien sateidenkin takia. Jäimme vielä katsomaan toisen kierroksen johonkin kuudenkympin paikkeille asti, mutta se ei enää liippiä ihmeellisempää antanut.

Ehkä katselualueiden takia tehdyt karsinnat helpottivat napsun verran paikkaa kuljettajille, mutta hyvä valinta minusta silti ja pehmeä lasku mukana olleille rallinoviiseille. Kovasti tuntuivat menosta tykkäävän, vaikka ulosajouutiset toki latistivat päivää. Ainoa ihmetyksen aihe toiminnasta ensimmäisen ja toisen lenkin välissä: noin tuntia ennen kakkoskierroksen alkua järjestyksenvalvojat päättivät, että edes tietä ei saa enää ylittää. Väkeä tuli ja meni oikealta/vasemmalta tietä pitkin (ja tien ylitys oli onnistunut erikoiskokeen aikana), mutta tyhjän tien tien ylittäminen noin tunti ennen ensimmäisiä autoja oli jostakin syystä liikaa. Vartinkohan tätä ihmeteltiin ja sitten säännöstä luovuttiin.

Päivän hyvä työ tuli tehtyä, kun työnsimme jonkun peltoparkkiin juuttuneen yksinäisen Seat-miehen liikkeelle. Myös Ralliareenan pelto meni aivan lammikoksi, mutta pystyi siellä silti ihan hyvin tarpomaan saappailla. Sade ei sinällään haitannut, kun keli oli lämmin ja Gestapo-mallin sadeviitta piti veden loitolla. Osa katsojista veti ilman kenkiä T-paitasillaan mutaliejussa. Humalaisten määrä rassasikin hetkittäin, mutta toisaalta sekoilun määrä oli myös ennakoitavissa.

Lauantaina olin liikenteessä itsekseni. Lähdin vähän ennen kuutta kohti Päijälää, jossa valikoin katselupaikaksi hämäävän Y-pistovasurin kolmisen kilometria lähdöstä. Peltoparkissa oli vielä seitsemän aikaan todella vähän autoja, mutta pistopaikka oli kerääntynyt silti jo jo jonkin verran katsojia. Se oli mukava vastakohta eilisen ison mittakaavan rallihumulle: hiljainen metsä, rätisevät radiot, katselupaikka ihan lähellä tien vieressä ja yleisöä sisämutkassa parisenkymmentä henkilöä. Tapahtumaodotukset kohdistuivat lähinnä Vetomiehiin, eikä paikka täysin pettänytkään: yksi muikku suoraan pistoon, toinen sukellus ojaan senttien päähän puista (omin avuin jatkoon) ja muutamia erittäin näyttäviä likitilanteita. Kiva paikka katsella lyhyestä näkemästä huolimatta, tähän menee mieluusti uudestaankin. Hyvät järjestelyt erikoiskokeella muutenkin ja ystävällisiä järjestyksenvalvojia.

Toiselle kierrokselle olin harkinnut Al-Qassimin paikkaa lähempänä lähtöä, mutta odottelu metsässä ei kuitenkaan lopulta napannut, kun eväätkin olivat unohtuneet aamutokkurassa kotiin. Kauppareissun kautta suunnistin väljällä aikataululla Rapsulaan, jossa oli hyvin aikaa nautiskella grillivaunun antimia ja odotella seuraavan kierroksen alkua. Paikaksi päätin kokeilla helppoudenkin takia Kattilajärventien ja Lopeistontien risteystä, jossa ainakin Enda McCormack taisi kipata viime vuonna kyljelleen. Jonkin verran tännekin oli eksynyt helposta sijainnista johtuen humalaista tuulitakkiväkeä, jotka luulivat, että erikoisajettaisiin toisella lenkillä toiseen suuntaan. Paikka jäi vähän vaisuksi, ja päätin suunnata noin 50 auton jälkeen kotia kohti. Aika pian tämän jälkeen erikoiskoe keskeytettiinkin.

Tänään veto oli sen verran lopussa, että en jaksanut enää kammeta itseäni Himokselle (joskin heräsin aamuviideltä ja pähkäilin, että josko sittenkin). Kaikesta sateesta, mudasta ja itse kilpailun takaiskuista huolimatta upea kaksipäiväinen rallin parissa. Katselupaikkavalinnat olivat helposti saavutettavissa, tapahtumia tuli nähtyä ihan sopivasti ja järjestelyt toimivat pääosin hyvin.
 

Runkipaikan metsästäjä

Well-known member
Liittynyt
16.8.2022
Viestit
137
Laitetaan lyhyttä raporttia omasta Jyskälästä.

Matkaan torstaina alkuillasta ja suunnaksi otettiin perjantain eka pätkä eli Laukaa. Lopulta paikaksi valikoitui alkuosan sumppaava oikea vasen mutkayhdistelmä. Mikkelsen veti ihan tien täydeltä ekalla vedolla ja muutamilla vetomiehillä oli pientä ohjelmaa. Toiselle kierrokselle vaihdettiin lähemmäs autoa katteleen täyden vauhdin ajoa.

Vettä tuli torstaina illasta ihan huolella ja myös perjantaina enemmän, kun tarpeeks. Vaikka oli kunnon sadevaatetus niin siitä huolimatta pääsi vaatteet kastuun pariin otteeseen.

Lauantaina oli tarkoitus mennä Västilään kattoon molemmat vedot, mutta en sitten perjantaina muistanut kotio tullessa laittaa aamulle herätyksiä puhelimeen niin heräilin vasta 8.45. 😀 Se siitä lähdöstä sitten.

Oman auton hajoamassa oleva pyöränlaakeri alkoi ääntää Laukaasta kotio ajaessa niin paljon, että sunnuntaille suunniteltu Moksiin meno oli peruttava.

Ihan mukava reissu kyllä vaikka kaikkea pientä osukin reissuun. Kaverilla hajos silmälasit, kun onnistu astuun niiden päälle. Laukaan vesisateet oli liikaa kertakäyttögrillille ja muuta vastaavaa sekoilua osu reissuun.

No ens vuonna uusiks. 😊
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
159
Sijainti
Piilossa
Vielä täydennys omaan raporttiin: hieman huvitti, kun joku katsojaporukka oli liikenteessä täsmälleen samalla ohjelmalla kuin itse. Halttulassa oli toki väkeä vaikka mitalla, mutta olivat siellä ensimmäiset näkemäni ihmiset järjestyksenvalvojien lisäksi perjantaiaamuna kello 08.30 ja lähtivät myös täsmälleen samaan aikaan (eli kesken toisen lenkin) kuin meikäläisen seurue. Totta kai sama kaksikko oli paikalla jo Päijälän pistovasurissa (jossa oli ylipäänsä aika vähän porukkaa), kun marssin sinne lauantaiaamuna seitsemän jälkeen. Kuvittelin, että viimeistään Rapsulan risteyksessä ohjelmamme olisivat erityneet mutta ei – kun kauppakierroksen jälkeen tallustelin paikalle pari-kolme tuntia ennen erikoiskokeen alkua, niin sama kaksikko oli jälleen ehtinyt paikalle samaan katselupaikkaan allekirjoittaneen kanssa (mainittakoon, että tässä vaiheessa paikalla oli ehkä noin kymmenkunta ihmistä). Jos satutte lukemaan tätä, niin minä en seurannut teitä tarkoituksella.
 
Ylös