Rallipäiväkirja

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
896
Sijainti
Pohjois-Karjala
Secto Rally Finland 2023

Kauden yksi päätapahtumista, Secto Rally Finland oli edessä, eikä se nyt vieläkään mennyt ihan odotusten mukaisesti.

Torstai
Lähtö aamulla kuuden aikaan Rannankylään, auto parkkiin noin 300 metriä pätkän lähdöstä. Mentiin ekaan mutkaan, ja oikeastaan viimeiset eturivin paikat oli tarjolla mutkan jätössä olleesta katselualueesta. Tästä näki ihan hyvin tuloon liipin alkuun, mutkan aivan jättöä ja seuraavaa suoraa ei nähnyt kunnolla. WRC-kuvaajat oli enemmän vasemmalla, siitä ei nähnyt liipin alkua. Paljon näyttäviä suorituksia, Lapin paiskaisu toisella ajokerralla on yksi näyttävimmistä tilanteista, mitä olen itse nähnyt rallipenkalla. Gryazinin spinni ja useita hienoja luisuja, hyvä tapa aloittaa ralli. Joskus kahdentoista jälkeen lähdettiin talsimaan kohti autoa.

Harjulle menin muutamaa minuuttia porttien avautumisen jälkeen, jolloin jonottaminen jäi muutaman minuutin pituiseksi. Menin Pitkäkadulle kääntymiseen, missä oli moni muukin, ja vähän puolivahingossa eturiviin ihan hyville paikoille. Harmiksi kuvauslinjaa ei ollut kunnolla Vesilinnan päältä asti, vaan lähinnä ne kaksi hidasta vasenta oli katselun kohteena. Siinä ei erikoisempia tilanteita, vähän loppupäässä autot poukkoili urista, mutta kyllä tärkein oli se fiilis. Tosi paljon oli porukkaa paikalla ja meteli oli kyllä sen mukainen. Noin 85% ihmisistä lähti toki Kallen jälkeen, joten mutkaan jäi ehkä eturivin verran sakkia. Noin 21:30 kohdilla päätin että eiköhän se Harju ole tältä vuodelta jo nähty, ilmeisesti autoja tuli vielä reilusti yli puoli tuntia senkin jälkeen.

Perjantai
Herätys 5:20, ja suunnaksi Myhinpää. Katselupaikaksi valikoitui viimeiset kunnolliset mutkat ennen maalia, eli Konsta Saarisen ulkoilupaikka parin talven takaa. Sisämutkaa saikin raivata ihan urakalla, varmaan puoli tuntia siinä tehtiin töitä, että mutka oli edes jotakuinkin katseltava sisäpuolelta. Tilanteet jäivät lopulta melko vähiin, Lapilla oli ollut tulossa ohjelmaa, ja mutka suoritettiin rehellisellä powerslidellä, ja Bruno Bulacialla oli pikku tilanne, varsinaista happipaikkaa tai edes viitteitä siihen ei oikein ollut. Jälkeenpäin selvisi, että edeltävään vasempaan sidottiin jo sen verran, että nyppy ei päässyt yllättämään. Pätkä keskeytyi kuitenkin ikävän ulosajon takia, jota juostiinkin noin puolentoista kilometrin päähän katsomaan. Jälki oli aika karua, mutta suuremmilta henkilövahingoilta säästyttiin. Järkkärit oli kyllä heti hätistelemässä porukkaa pois, ja paikalle laskeutuikin ambulanssihelikopteri. Käveltiin takaisin katselupaikalle, ja yli puolet häipyikin kun tuli tieto, että Vetomiehiä ei harmiksi ajeta. Samaan aikaan paikalle saapui poliisit, jotka etsivät ilmeisesti jotakin häirikköä, joka oli käynyt käsiksi järkkäriin :oops: (ei sitä löytynyt).

Ennen toista kierrosta näin reissun komeimman kaadon, kun oma videokamera pyöri noin kahdeksat nokkaperät ja suoraan vesilätäkköön. Kamera tietysti otti ja simahti, ja v-käyrä oli melko korkealla. Kaiken kukkuraksi vettäkin sateli melko rankasti välillä, ja kamat oli enemmän ja vähemmän muutenkin märkänä. Toisella kierroksella ei ollut mainittavia tilanteita, mitä nyt muutama luisu sisälaidan vesilätäköstä. Reilu puolentoista tunnin ajomatka Jyväskylään Konneveden kautta, ja 20:35 takaisin kotona.

Lauantai
Herätys 4:30, ja suunnaksi Päijälä. Kamera jäi kuivumaan riisin päälle, joten tilanteet oli taltioitava puhelimen kautta. Nähtyäni Halttulan peltoparkkien mutaisuuden totesin, että en aio kyllä Volvoani jättää jumiin pellolle, joten lähdön asvalttitielle parkkiin, ja 600 metrin kävely pätkän lähtöön. Pätkää pitkin talsin vanhaan Al-Qassimin paikkaan, joka oli jo kiinnostanut parin vuoden ajan. Suurin ihmisvirta talsi eteenpäin kohti Nobren paikkaa, ja Al-Qassimissa olikin sisämutkassa alle 10 henkeä. Ihan kivoja liippejä, ja Munster oli jo melkoisen lähellä ulosajoa osuen ulkopenkkaan. Sateista johtuen mutka meni melkoisille urille, joten Vetomiehissä ei ollut oikein edes liipinpoikasia. Heikki Koski-Lammen Escortti hajosi kohdalle, moottori sanoi työsopimuksen irti.

Alkuperäinen suunnitelma oli mennä Päijälä 1 - Västilä 2 - Vekkula 2, mutta totesin kumisaappailla kävelyn olevan ihan perseestä, ja kun Rapsulasta tuli viestiä, että isolle tielle kääntymisen jälkeen alamäkivasuri oli toiminut Vetomiehissä, niin ajattelin mennä katsomaan vauhtia siihen toiselle kierroksella. Pätkälle saavuttuani Ämmälän BMW olikin ojassa, kun järkkärit olivat kieltäneet sen noston pätkän aikana. Traktorin avulla se nostettiin sitten ylös ojasta. Mitään isompia tilanteita ei toisella vedolla ollut, jos paikkaan tultaisiin kovemmalla vauhdilla, niin saattaisi yllättääkin jonkun. McErlean kaatoi edellisessä risteyksessä, niin rämmin sitten metsäreittiä pitkin sinne katselemaan loput autot. Mitään ihmeempiä paikassa ei näkynyt, mutta hyvin haastavanoloiselta risteys vaikutti. Pätkän siirtymäksi menon jälkeen autolle ja suunta Jyväskylään, noin 10 minuutin ruuhkat oli ysitiellä, mutta Jyväskylässä yhdeksän aikoihin.

Sunnuntai
Herätys 4:40, ja suunnaksi Himos. Kamerakin oli päivän riisipedillä makaamisen jälkeen kuntoutunut täyteen iskuunsa, joten fiilis oli taas kohdillaan. Himokselle ei napannut kävellä mäen alta, joten röyhkeästi ennen sulkua auto noin puoleenväliin rinnettä jollekin mökkitielle, ja reilu kilometrin kävely Himoksen päällä olleeseen nyppyoikeaan, jossa oli vajaa 10 vuotta sitten tukku hyviä tilanteita. Niistä vuosista poiketen mutkaan tulossa vasemmalla puolella ei saanutkaan katsoa,vaan katselualue lyhyehköllä näkymällä oli tehty vastarinteeseen. Seuraavaa vasuria ei tästä nähnyt. Ensimmäisellä kierroksella ei juuri tilanteita, näyttävää ajoa alkupäässä letkaa. Evans valutti auton selkeästi leveimmäksi. Toiselle kierrokselle yritys nousi, Evans tuli vieläkin leveämmältä, mutta varsinaisesti likitilannetta ei ollut kenelläkään. Jälkiviisaana olisi ensimmäiselle kierrokselle kannattanut mennä takapiikkiristeykseen, mistä lähdettiin kiipeämään Himoksen päälle, siinä oli ollut ihan mukavasti tilanteita. Powerin jälkeen autojonot Himoksella oli melko pitkät, mutta kiertämällä Pataniemen kautta säästi varmasti aikaa Jyväskylään mennessä.


Viikonloppuna reilut 600 kilometriä autolla ja 19 kilometriä kävellen.

Plussat ja miinukset:
+ sateilta vältyttiin lauantaina aika hyvin
+ katselupaikat miellytti pääasiallisesti itseä, suosikki oli shakedownin ensimmäinen mutka
+ ei känniääliöitä tai mainittavia ruuhkia
+ omat suunnitelmat piti suuremmilta osin
- kumisaappaat
- sateilta ei vältytty perjantaina
- Saarisen paikka
- omat hölmöilyt

Mutta olihan tuo taas ihan kivaa.

Vajaa 15 minuutin kooste tuli silti tehtyä, käykäähän katsomassa:

Mieli tekisi perjantaiksi lähteä Lahteen, muuten seuraavat kisat vasta syyskuussa. Saas nyt nähdä.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
189
Tästä kiinnostaisi tietää, oliko miten asiakkaita Grill Roomissa? Kesän ajalta tutuilta kuullut, miten siellä on normaalina arkipäivänäkin ollut piha niin täynnä autoja, ettei enää joukkoon mahdu.

Me pysähdyttiin tässä matkalla Itäralliin seuraavana päivänä, kun äänestystulos oli julkistettu ja silloinkin oli jo kivasti väkeä. Itse burgerihan on erinomainen.
Grill Room panosti ralliin, pihalla oli toinen keittiö siirrettävässä kärryssä. Pihalle oli saatu lisää pöytiä ja tuoleja. Jonojen lyhentämiseksi myös ruokalistaa oli supistettu.
Pihalla oli autoja varsin paljon Halttulasta tullessa, mutta juuri pihaan kurvatessamme yksi paikka vapautui. Itse ruoan saaminen sujui yllättävänkin sujuvasti, noin 10 minuuttia odoteltiin.
Ruoan laatu oli erinomainen, hyvät fiilikset jäivät.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
759
Secto oli ja Secto meni.

Vuoden pitkää pääviikonloppua kohti valmistauduttiin tuttuun tyyliin in-careja, reittiennakoita ja pätkäesittelyitä selaten. Viimeisimpinä tietysti Ralli-Ilta ja Krissen Twitch-striimit olivat omiaan nostamaan kisatunnelmaa. Määräaikaan mennessä ilmoittautumisia oli autokuntaamme tullut kolme kappaletta, eikä kisaviikolla jälki-ilmoja näkynyt, joten matkaan lähdettiin keskiviikkona allekirjoittaneen, kolmatta vuotta mukana olevan sekä vasta aikuisiällä rallikärpäsen pureman saaneen ensikertalaisen voimin. Autoon pakattiin vaatetta, menomatkan keskikeppanat ja telttakamat.

Menomatkalla Västilän ja Himoksen läpiajon ohessa kuunneltiin edellispäivän ralli-iltaa ja Krissen streamia vieraanaan Henrik Frank. Lopulta Airbnb-majoitukseen saavuttuamme oli vuorossa nukkumapaikkojen kristillinen epätasajako, jota diktatuurimaisesti hoidin majoittaessani itseni luonnollisesti isoimpaan sänkyyn. Illaksi lähdettiin kävelykadun kautta kiertämään parc fermeetä kaikki alueet mukaan lukien (jossa muistikuvieni mukaan pikkutalleja ei päässyt viime vuonna ihmettelemään vielä keskiviikkona peruspassilla) ja lopulta päädyttiin melko kädenlämpöiseen seremoniastarttiin. Jollain tavalla tapahtumaa olisi ehkä suonut markkinoitavan lisää, jotta yleisöä olisi löytänyt enemmänkin paikalle. Myös autojen reitti suoraan lavalta pois ihmisten silmien edestä herätti kysymysmerkkejä; ei varmasti olisi ollut vaikea rasti järjestää homma ihmismeren läpiajolla suoraan takaisin pilttuisiin(?).

Reissun miltei ainoan edes välttävästi nukutun yön jälkeen retkikuntamme suuntasi shakedownin alkuun. Tippuva vasen jonkun verran kiinnosteli, mutta koska ulkokurvi oli täynnä jo aamutuimaan, päädyttiin päivystämään ekaa oikeaa. Komeaa sladia ja veli venäläisen spinnaus, niistä oli torstai-aamu tehty. Pätkän jälkeen lähdettiin ajelemaan vielä Myhinpää, Halttula ja Laukaa läpi, joista mikään ei varsinaisesti säväyttänyt. Ruuan kautta auto majoitukseen, ja kohti Harjun maaliysikymppiä. Uuden siirtymäreitin ja tuplakierroksen ansiosta tunnuin välillä eläväni jossain polttomoottoriuden hurmoksessa, kun yksi ralliykkönen vuorollaan kiersi erikoiskoetta, toinen siirtyi at:lta lähtöviivalle ja kolmas lämmitteli jarruja ja renkaita, näiden kaikkien pakoäänien ärjynnän sekoittuessa ja kaikuessa Yliopistonkadun kerrostalojen seinistä Harjun rinteeseen. Täällä katsottiin japanin kolmikkoon asti, sitä ennen Hyacenterissa vaikutuksen tehneelle Borodinille f-cup-nyrkkiä näyttämällä hurraten. Lopulta päädyttiin kämpille kävelykadulla nautitun makkaraperuna-annoksen vauhdittamana.

Perjantai-aamu valkeni majoituksessa kohtuu varhain, siitäkin huolimatta että päivän katselupaikaksi valikoitui aamupäivän viimeisen ek:n eli Halttulan maaliässät. Olen itse nykyään jonkun verran yleisörysäallergikko, mutta tällä kertaa päädyimme yhteistuumin paikkaan, jonka odotimme keräävän paljon väkeä. Näin ollen olimmekin paikalla jo kolmisen tuntia ennen ensimmäistä autoa, joka osoittautuikin ihan fiksuksi vedoksi. Myös yksi vanha forumtuttavuus sai täällä kasvot, joskaan siitä en ole kyllä aivan varma mistä hän tunnisti minut. Varmaan huonot jutut ja kyseenalainen ajatuksenjuoksu oli helppo yhdistää.

Paikka itsessään tarjosi kaksi mutkaa näyttävine sladeineen ja fanipoikailumme kohteena olleen Borodinin selätyksen. Kazakki tuntui ottavan lämmöllä kehuni vastaan edellisviikonlopun yrkästä, siinä autoa piiloon kiskoessamme.

Lopulta kakkoskierroksella katseltiin miltei loppuun asti, josta hiljalleen autoletkassa siirryttiin Jyväskylään ja siitä vielä ohi kohti Västilää ja mielenkiinnolla odottamaamme telttayötä. Paikaksi oli valikoitunut ennakkovideoiden, in-carien ja läpiajamisen perusteella alkuosuuden putoava oikea, jonka lähelle saimmekin auton fiksusti pistoon. Neitseellisen teltan kasaus meni yllättävän kivuttomasti pimeässä metsässä ilman turhia jippoja ja kommervenkkejä. Salmaripullo aukesi, ja kuu valaisi retkikuntamme ensimmäisen metsäyön tunteja, Västiläntien tiivistä autotrafiikkia seuraten ja rallin nykytilaa puiden (lopputulema: ennen kaikki oli paremmin).

La-aamuna tippuvan oikean sisämutkasta kantautuva jumputus jyskytti kilpaa otsalohkon kanssa vähän ennen kuutta. Otettiin sadevaatteet mukaan ja lähdettiin sisäpakalle ihmettelemään. Moutonia edeltänyt turva-autokunta kannusti ottamaan etäisyyttä tiehen, ja pätkä alkoi ajallaan. Sen kummallisempia suorituksia paikassa ei nähty, paria isommalla yrkällä varustettua (neli)vetomiestä lukuunottamatta. Kierrosten välissä grillattiin, laitettiin teltta kasaan, arvottiin loppupäivälle kuskia ja siirryttiin edeltävän hakkuun mutkayhdistelmää seuraamaan. Lopulta purkuauton tultua siirryimme tsekkiläiskulkineellamme Jämsän Aito Dönerin (ruokapaikkasuositus!) kohti Himosta.

Alustavasti Himoksella meitä kiinnostava paikka oli vajaa kymmenisen vuotta sitten tilanteita aiheuttanut tippuva oikea ennen laskettelurinteen päälle nousua, mutta kosk katselualueet eivät miellyttäneet, parkkeerasimme auton Mikkelsenin paikkaa edeltävään pistoon, johon sopi meidän lisäksemme myös puolalais- ja virolaisretkikunnat. Ampiaisenpistosta merkkautin 0+1, kun päätettiin reippaina poikina tökätä teltan kulma johonkin maa-ampiaispesää muistuttaneeseen viritykseen.

Aamun ensimmäinen kierros vietettiin Mikkelsenin paikassa omalla porukalla, eikä nopea vasen tuottanut sen kummempia linjoja kenellekään. B. Bulacian äänet loppui kilometriä ennen täydestä laukasta, joten Skodan raatoa käytiin vilkuilemassa toisella kierroksella ysikymppi-oikean ohessa. Tässä tilanteita esittivät Linnamäe ja Marczyk, joista kumpikaan ei kuitenkaan työntöapua tarvinnut. Täälläkin tutustuttiin uusiin forumtuttuihin, joten aika lensi sikälikin kuin iltamissa.

Kiitämme:

+ Halttula: lopulta osoittautui haastavaksi pätkäksi ja lopun alueelle saa helposti tuhatmäärin yleisöä + sijainti Jyväskylään nähden on hyvä.
+ Lyhyet tauot pääkisan ja Vetomiesten välissä.
+ Ralliradio, joskin jäi hieman sivukorvalla kuunteluksi pätkillä kun omaa vastaanotinta ei ollut.
+ Harjun tuplaveto (rahoille enemmän vastinetta)
+ 30min kävelysääntö, joskaan ei ollut aivan aukoton ja Halttulassakin järkkärit päättivät ihan omia juttujaan.
+ Ilmeisen haastava reitti ja paljon tapahtumia
+ Ammattikatsoja-termin selitys ilmeisesti etelä-eurooppalaiselle ryhmälle tyyliin "We are Finnish ammattikatsojas" sivukorvalla kuultuna. Ja vielä selvinpäin. Ryhmämme nosti hattua.

Moitimme:

- kelit
- jo alussa lässähtänyt ykkösluokka
- telttaolosuhteet ilman kunnon patjaa


Niin sitä sanotaan, että reissussa on kivaa, mutta kotiinkin on kiva tulla. No, jotenkin tuntuu että olisihan sitä taas vuoden päätapahtumassa päivän jos toisenkin lisää viettänyt. Pääasia on kuitenkin se, että taas ollaan puolikas viikko lähempänä ensi vuoden elokuuta, joten mieli kirkkaana jatketaan penkkakautta lauantaina Lahdessa. Tulkaahan morjestelemaan, jos tunnistelette.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2045
+ Ammattikatsoja-termin selitys ilmeisesti etelä-eurooppalaiselle ryhmälle tyyliin "We are Finnish ammattikatsojas" sivukorvalla kuultuna. Ja vielä selvinpäin. Ryhmämme nosti hattua.
Jos viittaat tällä meikäläiseen, niin se tilanne meni mielestäni niin, että se italialaismies siinä kuunteli juttujani ja totesi jotain tyyliin "whoa, you are like professional spectators", johon vastasin, että "well, actually..." ja aloin selittää.
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
95
Secto Rally Finland 2023

Perjantai

Torstaina oli töitä 23 saakka joten todella lyhyiden yöunien jälkeen kello herätti klo 04:00 ja auton nokka Espoosta kohti Myhinpäätä. Suuntasimme Myhinpään kylälle ja auto jouduttiin jättämään tienvarsiparkkiin 3.2km päähän pätkästä. Reipas kävely kylälle ja siitä tietä pitkin kilsan verran eteenpäin pudottavaan oikeaan. Oikein hieno näkymä ja muutamia näyttäviä suorituksia mutta ei kummemmin actionia. Niemisen ulosajon jälkeen pätkä laitettiin poikki ja kävely tietä pitkin takaisin autolle.

Seuraavaksi suuntasimme Halttulan maalipään S-mutkiin. Kaikki parkit aivan täynnä ja Kuopion tien varressa oli paljon autoja. Lopulta auton mentävä aukko löytyi ihan risteyksen vierestä tienvarresta. Päästyämme pelipaikoille oli vetomiehiä vielä reitillä. Muutamia todella makeita liippejä peltoysikympissä. Halttula 2 tuli katsottua sitten kaikki autot mutta ei kummempia suorituksia. Suninenkin tuli toisella ajokerralla ihan tietä pitkin. Halttulasta suunta kohti Jämsää ja melkoiset ruuhkat oli molemmin puolin Vaajakoskea.

Lauantai
Yö vietettiin Kakariston peltoparkissa teltassa. Ennen parkkiin ajamista ajettiin Rapsulan pätkää läpi lähdöstä Kakaristoon ja löydettiin hyvä paikka valmiiksi aamulle. Pelto oli melkoisessa kunnossa ja autoja oli sinne jäänyt jumiin mutta itsellä ei tehnyt tiukkaa nelikolla. Humalaisia ja ääntä riitti mutta pitkä päivä ja korvatulpat takasi yöunet. Katselupaikaksi Kakariston risteyksestä hieman lähtöön päin näyttävä mutkayhdistelmä jossa oli korkea penkka mistä näki hyvin. Muutamia hyviä liippejä ja Rally1:set myös pääsi jopa ilmaan. Huttusella meinasi olla tilannetta kun veti auton mitan leveämmin kuin muut, mutta paikkasi hanskalla. Koko letka katsottiin ja tietä pitkin lähdettiin kohti Kakaristoa. Jo mennessä nuoret järkkärit yritti n. 2h ennen ensimmäisiä autoja kävelyttää metsän kautta mutta kun ystävällisesti kerroin 30-min säännöstä, antoivat kävellä tietä pitkin. Palatessa sitten joku yli-innokas vanhempi järkkäri kävelytti metsään vaikka autoja ei ollut tulossa moneen tuntiin. Hieman rakentavaa palautetta annoin.

Rapsulasta suunnaksi Vekkulan P2. Ystävällinen naisjärkkäri sanoi neuvoi ajamaan niin pitkälle kun tietä riittää, sillä autoja oli poistunut jo paljon Vekkulan ensimmäisen vedon jälkeen. No lopputulemana saimme auton aivan ensimmäiseen ruutuun ns. paalupaikalle josta oli kävelyä pätkälle 100m. Kävellen kävimme katsomassa pienen tien tuplaristeystä mahdollisena katselupaikkana mutta se oli kokonaan kiellettyä aluetta. Jäimme siis vasuriristeykseen auton viereen. Muutamia pieniä risteystökköjä, leveitä linjoja mutta ei kummempaa. Pienen tien osuus oli todella hurjassa kunnossa toiselle lenkille. 30-40cm spooria ja se tekikin yllätyksiä kun spoorit heitteli autoja.

Sunnuntai
Yö vietettiin jälleen teltassa tällä kertaa peltoparkissa Moksin risteyksessä. Moksin pienen tien lenkki olisi kiinnostanut, varsinkin kun sen ennen sulkua illalla ajoimme läpi ja ihastuimme siihen todella hämäävään pelto-oikeaan joka tuntui taittuvan alta jo siviiliautollakin. Mutta sulun sisään jääminen ei innostanut, niin päädyttiin peltoparkkiin ja katsomaan ensimmäinen veto Moksin risteyksessä. Pitkä näkymä ja joitain näyttäviä ajolinjoja mutta pääosin melko tylsää jonopyörää. Tarkoituksena oli alun perin suunnata vielä Powerille mutta kisaväsymys ja TV-kuvien perusteella järjetön yleisömäärä Himoksella sai toisiin ajatuksiin ja kotimatka sai alkaa. Kotiin ehdin sopivasti Powerin alkuun.

+ Ensimmäinen kerta penkalla Jyväskylässä, neitsyys on nyt korkattu
+ Peltoparkkien ystävällinen henkilökunta
+ Aika vähän känniääliöitä
+ Ralliradio <3

- Kallen, EP:n ja Ottin keskeytykset söi fiilistä. Ja se näkyi penkalla
- Sää. Jokaisella pätkällä oli sadetakille käyttöä paitsi Moksissa
- Yli-innokkaat järkkärit. Liekö 30-min sääntö edes ollut kaikilla tiedossa? Tuntui muutamat vanhemmat miesjärkkärit varsinkin olevan melkoisia penkkanatseja. No tätä se kai on kun elää 364 päivää vuodessa äkäisen pirttihirmun ikeen alla ja kun yhdeksi päiväksi "saa valtaa", se myös näytetään ja käytetään. Muuta selitystä en keksi.
 

AWD

Well-known member
Liittynyt
4.10.2011
Viestit
111
Itseä kyllä ihmetytti monien into ajaa Vaajakosken kautta matkalla Halttulasta Jämsään. Ralliradio, Secto rallyn sovellus jne. neuvoivat kiertämään Vaajakosken. Me mentiin Myhinpäästä Konneveden kautta ilman mitään ruuhkia, vaihtoehtona olisi ollut mennä Toivakasta Kärkistensalmen kautta Korpilahdelle ja tätä oltaisiin paluumatkalla käytetty, jos oltaisiin Halttulaan menty katsomaan.

Itsellä reissu jäi pelkkään Myhinpäähän, loppupäässä molemmat kierrokset. Vähän jäi harmittamaan vetomiesten peruuntuminen.
 

matti870

Well-known member
Liittynyt
17.8.2004
Viestit
96
Tuli avattua penkkakausi vasta nytten LHR Avuksen Hiekkalaatikon mutkassa komeita liippejä oli ja siistiä kalustoa Historicissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15945
Sijainti
Tampereen lenkki
Future SM-Ralli Lahti

Ex tempore järjestyi "vapaailta" ja sit tarkistin google mapsilla että kuinkas kauan ajaa noille pätkille, tunti, sinnehän ehtis vielä, ei kun matkaan.

Ekaksi EK10 ja risteyksestä vajaa kilsa lähtöön päin vasen ja oikea nypyn yli, paikka jonka ehdin nopeesti tsekata jostain vanhasta onboardista että mitä sen risteyksen lähistöllä on. Ihan kiva paikka. Eniten yrkkää Korhonen, Hokkala ja Saarinen.


Tässä kohtaa päätin että ennemmin koitan nähdä kärkiautot uudestaan kuin katsella loppupään hitaampia autoja. Eli 15 ekan auton jälkeen takasin kohti risteystä ja vikan pätkän maalia. Foorumisti Ojarumpu oli ollut ekalla vedolla pitkässä oikeassa vähän ennen maalia joten ihan sokkona otin suosituksen vastaan ja oli kyllä aivan mainio paikka katsoa rallia. Liippejä oli ainakin Huttusella, Joonalla, Asunmaalla ja monella muulla. Juuri lähdettyäni pois näköetäisyydeltä Heino oli kuulemma spinnannut.


Oikein onnistunut kompakti penkkapäivä joskin vähän harmia aiheutti kovasti myöhästyneet aikataulut. Hisseautojakin tuli nähtyä siirtymäajossa jonkin verran.

Kolmas ralliviikonloppu putkeen, mutta olikohan tämä penkkavuosi nyt tässä. Viisi kisaa, kaksi testipäivää, yhteensä yhdeksän rallipäivää.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1542
Sijainti
Porvoo
Future SM-Ralli Lahti

Perjantai iltana tyttären kanssa EK4 eli Alikylän Ek:lle katsomaan toinen kierros ja SM rallin kärki. Vanha paikka jossa itse olin katsomassa 2005, eli latojen välinen oikea vasen. Mitään ihmeitä ei muuten kuin Fromholdtin harttarit ladon seinään

Oikein onnistunut kompakti penkkapäivä joskin vähän harmia aiheutti kovasti myöhästyneet aikataulut.
Oli todella pahasti aikataulu myöhässä jo eilen. Ek4 piti lähteä SM luokkien osalta 19:10 mut lähti lopulta 20:00 ja kun 65 autoa laitettiin matkaan kahden minuutin välein, laskettiin että viimeiset autot ei ehdä enää sulun puitteissa pätkälle (sulku oli kello 22:00). Valkonen veti sitten lanssin niin arvattiin että siirtymäksi menee juuri edellä mainituista syistä joten lähdettiin kotiin. Kotona oltiin 22:35. Tyttö oli toki iloinen kun sai valvoa. 😅
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2719
Sijainti
Penkalla
Lahden kapinoista meitin poppoon koostetta. Mm Nico Whiten kartturin sairaalakeikkaan johtanut astetta reippaampi tökkö sekä Hämäläisten kammotälli, josta onneksi selvittiin ilman henkilövahinkoja. Huhujen mukaan autosta singonneen vararenkaan etsintöjä on laajennettu naapurikunnan alueelle 😄

 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
166
Sijainti
Joensuu
"...sekä Hämäläisten kammotälli, josta onneksi selvittiin ilman henkilövahinkoja. Huhujen mukaan autosta singonneen vararenkaan etsintöjä on laajennettu naapurikunnan alueelle"

Olipa aikamoinen ulosajo! Toivottavasti hieno Alfa palaa vielä rallipoluille, vaikka aika pahalta näyttää. Tunnen erityistä kiintymystä kyseiseen autoon koska sillä tuli ajettua luokkavoitot Norjassa ja RAC-historicissa vuonna 1997. Auton silloinen omistaja Kari Tossavainen istui kartturina. Varsinkin RAC:sta on huimia muistoja.
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
160
Sijainti
Piilossa
19.8. Luksushuvilat.fi-ralli, Sastamala

Kerrankin kisailua aivan kotinurkilla ja romua tuttuun Hamu-tyyliin. Ajatuksena oli nukkua kerrankin ralliaamuna vähän pidempään, mutta löysin itseni huristelemasta Sastamalan teiltä jo seitsemän aikoihin. Hyviä paikkojahan reitille mahtui rutkasti.

Puntaroin aloitusta Perämaan ihan alkupään vasurin ja maalin vanhan paikan välillä, joista valitsin jälkimmäisen lähinnä helpon siirtymän takia. Aika hyvältä mutka vaikutti muutenkin, kun taustalta oli kaadettu (uskoakseni luvallisesti, se tarkennettakoon) pari isoa puuta. Yleisöä hemmetisti, niin kuin odottaa sopi. Uskilla likitilanne mutta muuten ei mainittavia tapahtumia. Kaikille liian tuttu paikka? Makkaramyynti oli kuitenkin kerrankin oikeassa sijainnissa, kun eväspuoli jäi aamun reitinajelutohinassa aika heikoksi. Alun vasurissa kippasi ilmeisesti yksi isommalla numerolla.

Nelosella oli pari aika mukavankin näköistä mutkaa, mutta päätin olla kiirehtimättä ja siirryin yleisörysästä toiseen eli vitospätkän kovan vauhdin peltovasuriin Mason harvemmin ajellulla alkupätkällä Jokipohjantietä. Tuntui kovasti tutulta paikalta joltakin vanhalta kaatonauhalta, mutta en äkkiseltään muista miltä. Isotalo suistui numerolla 14 ensimmäisenä. Vanhaan kysymykseen "menikö muita ulos tässä kohdassa?" voitiin jälleen vastata epäröimättä "kyllä!". Tukian Starlet tömähti peltoon rajusti ja syttyi vielä rytäkässä palamaan. Vajaa kymmenkunta autoa taisi lopulta jäädä paikkaan ja puolenkymmentä pelasti (tai ei ehtinyt, onneksi, tehdä muuta) laskemalla suoraan pellolle. Hurjaa touhua ja ambulanssikeikkahan siitä sitten tuli, kun joku aikaisemmin ulosajanut lähti lopulta lanssin matkaan. Tässä vaiheessa suuntasin kotiin, kun pätkän muuttuminen lopun numeroilla siirtymäksi alkoi näyttää väistämättömältä. Ei auta kuin toipumisia toivutella ja miksei jaksamista peltitöihinkin.

Myös nelospätkä osoitti jälleen haastavuutensa: 16 ulosajokeskeytystä jakautuneena useampaan eri paikkaan. Nyt oli reitissä haastekerrointa.

Kiitämme vielä erityisesti aivan upeaa myöhäiskesän säätilaa.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1542
Sijainti
Porvoo
19.8. Luksushuvilat.fi-ralli, Sastamala

Oli illalla rientoja, mutta ennakkoon katselin että Perämaalle, eli EK1 ehtisin katsomaan kaikki autot joten päätin sitten lähteä matkaan, vaikka ajoa tulisi vähän tylyt 520km 8h sisään. Mutta ilmat suosi ja olivat huomattavasti paremmat kuin etelässä, niin olihan se lähdettävä. Ja toki oli hyvä fiilis tuosta maalista, että se tuottaisi haasteita. No haasteita se tuotti, mutta ei mitään kummempaa. Kuten yllä @Mahlainen jarruton totesi, onkohan paikka liian tuttu? Itse arvoin myös samojen paikkojen kanssa, mutta yleensä menen sen ensifiiliksen mukaan, niin eipä sitten pääse sadattelee että miksi vaihdoin. Yhtenä hätävaihtoehtona oli kakkosen valtion mutka joka olikin yllättäen merkitty risteyksenä. Ilmeisesti siinäkin oli sitten mennyt pari. Lopun pätkille ei ollut mahdollisuutta mennä, mutta legendaarinen Rautaniemi ja haulikkomutka näytti toimivan myös näinpäin (oli mielessä jos illan menot olisi peruuntuneet).

Muutenkin tuntui että kisassa oli vanhaa menoa, eli yritystä ja sen myötä tilanteita siellä sun täällä. En tiedä onko AKK kisoissa iso ongelmana se että riittää kun ajaa maaliin niin olet luokan viiden joukossa. Tämä tappaa kaiken yrityksen eikä edistä millään lailla kilpaurheilua. En nyt tarkoita että tarvisi lisää runkia, mutta sellainen meno mitä Harrasterallissa on yrityksen puolesta tuo myös yleisöä penkalle. Ja nyt kyseisessä kisassa sitä yleisöä oli todella paljon!
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1304
19.8. Luksushuvilat.fi-ralli, Sastamala

Oli illalla rientoja, mutta ennakkoon katselin että Perämaalle, eli EK1 ehtisin katsomaan kaikki autot joten päätin sitten lähteä matkaan, vaikka ajoa tulisi vähän tylyt 520km 8h sisään. Mutta ilmat suosi ja olivat huomattavasti paremmat kuin etelässä, niin olihan se lähdettävä. Ja toki oli hyvä fiilis tuosta maalista, että se tuottaisi haasteita. No haasteita se tuotti, mutta ei mitään kummempaa. Kuten yllä @Mahlainen jarruton totesi, onkohan paikka liian tuttu? Itse arvoin myös samojen paikkojen kanssa, mutta yleensä menen sen ensifiiliksen mukaan, niin eipä sitten pääse sadattelee että miksi vaihdoin. Yhtenä hätävaihtoehtona oli kakkosen valtion mutka joka olikin yllättäen merkitty risteyksenä. Ilmeisesti siinäkin oli sitten mennyt pari. Lopun pätkille ei ollut mahdollisuutta mennä, mutta legendaarinen Rautaniemi ja haulikkomutka näytti toimivan myös näinpäin (oli mielessä jos illan menot olisi peruuntuneet).

Muutenkin tuntui että kisassa oli vanhaa menoa, eli yritystä ja sen myötä tilanteita siellä sun täällä. En tiedä onko AKK kisoissa iso ongelmana se että riittää kun ajaa maaliin niin olet luokan viiden joukossa. Tämä tappaa kaiken yrityksen eikä edistä millään lailla kilpaurheilua. En nyt tarkoita että tarvisi lisää runkia, mutta sellainen meno mitä Harrasterallissa on yrityksen puolesta tuo myös yleisöä penkalle. Ja nyt kyseisessä kisassa sitä yleisöä oli todella paljon!
Sinänsä itse näen, että esimerkiksi F-cupissa ajaa kädellisempiä kuskeja ja se terävin yrkkä on kyllä kovempaa kuin Hamun puolella. Mutta varmasti viimeinen kisa pisti napsun lisää yrmelöä tähän Sastamalan kisaan.

Isoin asia kuitenkin oli mielestäni kuitenkin, että paikat olivat ns. tosi hyviä. Ja jos on tottunut siihen, että joka pimeälle nöölille voi laskea kuin sokea ilman opaskoiraa, niin kerran kun sattuu olemaan nööli ilman merkkiä, niin alkaa paikat pelaamaan...tervetuloa nykyaikaan, jossa noilla kunnon siima- ja merkkihelvettikisoilla (R-vitun-rallicup) tehdään karhunpalvelus sellaisille kisoille missä merkkilinja on "normaali".
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15945
Sijainti
Tampereen lenkki
Muutenkin tuntui että kisassa oli vanhaa menoa, eli yritystä ja sen myötä tilanteita siellä sun täällä. En tiedä onko AKK kisoissa iso ongelmana se että riittää kun ajaa maaliin niin olet luokan viiden joukossa. Tämä tappaa kaiken yrityksen eikä edistä millään lailla kilpaurheilua. En nyt tarkoita että tarvisi lisää runkia, mutta sellainen meno mitä Harrasterallissa on yrityksen puolesta tuo myös yleisöä penkalle. Ja nyt kyseisessä kisassa sitä yleisöä oli todella paljon!
Itse taas mietin että kiinnostaako ketään Hamun kisoissa kuka voittaa, vai onko tärkeintä vaan runkipaikat? :D Ainakin toisella palstalla missä esim SM-ralleista puhutaan ahkerasti eri luokkien voittotaisteluista, ei mainittu Sastamalasta kuin runkisaldot
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1542
Sijainti
Porvoo
Itse taas mietin että kiinnostaako ketään Hamun kisoissa kuka voittaa, vai onko tärkeintä vaan runkipaikat? :D Ainakin toisella palstalla missä esim SM-ralleista puhutaan ahkerasti eri luokkien voittotaisteluista, ei mainittu Sastamalasta kuin runkisaldot
No kyllä ainakin itseä kiinnostaa, mutta voin toki olla vähemmistössä. Eihän sarjalla ole toki samanlaista julkisuutta kuin SM sarjalla, eikä nimet ole yhtä tuttuja / vakiintuneita sarjatasolla, niin tottakai sillä on vaikutusta myös tunnettavuuteen. SM sarjoissa moni nimi on ajanut siellä kymmeniä vuosia.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
594
Sijainti
Tallissa
Onko muita kuin Juha Salo ja Pekka Keski-Korsu? Asunmaalla ja Jaakko Laviolla on juuri 10 vuotta täynnä.
Ville Hautamäki, Kari Hämäläinen, Riku Tahko (välissä toki poissakin), Anssi Rytkönen, Mikko Eskelinen... jne.
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
160
Sijainti
Piilossa
Isoin asia kuitenkin oli mielestäni kuitenkin, että paikat olivat ns. tosi hyviä. Ja jos on tottunut siihen, että joka pimeälle nöölille voi laskea kuin sokea ilman opaskoiraa, niin kerran kun sattuu olemaan nööli ilman merkkiä, niin alkaa paikat pelaamaan...tervetuloa nykyaikaan, jossa noilla kunnon siima- ja merkkihelvettikisoilla (R-vitun-rallicup) tehdään karhunpalvelus sellaisille kisoille missä merkkilinja on "normaali".
Odotettavissahan se oli, että vitosen ohjaavan siiman tai huomion puutteesta valitellaan jälkikäteen, niin kuin nyt on käynytkin. Hankala paikka, mutta iät ja ajat vastaavia on ollut pimeissä kisoissa ilman merkkiä. Ysärillä ei ollut väki edes piilosa ja silti toimi.

Tätä ja Siikajoen rypöpaikkaa yhdistää se, että kummastakaan ei ollut kovin helposti löydettävissä tuoretta videomateriaalia (no, Siikajoelta taisi olla jotain talvi-inkkareita, joissa paikka näytti huomattavasti vaarattomammalta). Kai silläkin on oma vaikutuksensa.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
759
Itse en pitänyt tuota yhtään sen kummempana mestana kuin toukokuisen Tammisaaren kolmosen oikeaa. Sillä erotuksella, että tässä pätkän pystyi vielä näkemäänkin jatkuvan etuvasemmalla.

Onneksi muutama ei yrittänyt kääntää.
 
Ylös