SM Ralli Kokkola 29.-30.9.2023
Eräänä maanantai-aamuna päätettiin kaverin kanssa lähteä Kokkolaan seuraamaan SM-rallikauden päätöstä. Hotellihuone varaukseen, ja reissuun innokkain mielin. Torstaina välipysähdys Jyväskylässä, jotta ei ihan viittä tuntia tarvitsisi perjantaina aamusta päästellä Kokkolaan. Pe-aamupäivä käytettiin lauantai-illan reitin kiertoon läpi, välipysähdys Severin Grillillä (makkaraperunat kaikilla mausteilla, 4/5), iltapäivällä suuntana oli loput pätkät. Reitti oli mielestäni hienoa päästellä menemään, valitettavasti ei mitään "varmoja" paikkoja ollut reitillä, joten vähän arvailun varaan jäi.
Hotelliin sisäänkirjautuminen, ja lähdettiin Lohtajaan erikoiskokeelle 2, 3,1 kilometriin juuri ennen isolle tielle siirtymistä ollut tiukempi vasen. Paikassa reilut 30 henkeä. Valitettavasti mutkaan oli rahtautunut varsin erikoinen yhdistelmä, traktori, jonka perässä oli pakettiauto, josta oli otettu etupyörät pois, jonka perässä oli traktorin peräkärry. Samoja biisejä soitettiin yhä uudestaan ja uudestaan, ja porukan selkeä suosikki oli Åttopoikien Savolainen nainen, se kuului reilun 50 auton aikana ainakin noin kuusi kertaa. Mitään erikoisempaa ei tapahtunut, Heikki Kovalainen esitti näyttävimmän liipin paikassa, mutta kehnosta kuvakulmasta ja autojen lisävalojen aiheuttamasta sokaistumisesta johtuen sitä oli melko vaikea todentaa, kuinka kaukana todellisuudessa mahdollinen ulosajo olisi ollut. Kaikkien autojen jälkeen äkkiä kamat kasaan, ja syöksyminen Kokkolan keskustassa ajetulle yleisöerikoiskokeelle. Auto röyhkeästi tien sivuun parkkiin, ja saavuttiin mestoille noin numeron 20 kohdalla. Katseltiin kaikki autot ennen sillanalitusta olleessa ysikymppioikeassa, jossa muutama liippi, mutta ei ihmeitä. Varsin varovaista ajoa suurimmalta osalta, vaikka tilaa olisikin ollut heittää leveämpää linjaa. Pätkän jälkeen Severin Grillille (tuplamättö, 5/5), jonka jälkeen hotellille pohtimaan, mihin hittoon sitä oikein suuntaisi.
Lauantaina maittavan hotelliaamupalan jälkeen suunnaksi EK4, Klapuri. Pohdinnassa oli eräänlaisena klassikkona pidetty kessunmerkkioikea, tai siitä 600 metriä eteenpäin ollut nyppyvasen. Päätin valita vaihtoehdoista ensimmäisen, komeaa linjaa ja vauhdikasta menoa oli kyllä tarjolla. Asunmaa tuli aivan reunaheiniä myöten, mutta ei siinä mitään muita varsinaisia tilanteita ollut. Aika nopeasti tie meni melko huonoon kuntoon sisälaidasta, joten ajo meni lähinnä kivien kiertelyksi. 600 metriä myöhemmin olleessa paikassa Jesse Eteläniemi selätti Clionsa melko railakkaasti, ja sehän pisti sapettamaan, olihan tuo paikka ollut mielessä itsellänikin.
Neloselta siirtyminen kutoselle, jossa katselupaikaksi oli jo aikaisemmin viikolla valikoitunut haastavahko risteys soralta asvaltille. Porukkaa oli paikassa muutamia kymmeniä henkiä, kisoja aktiivisesti kiertäviä ei ollut kuitenkaan kovin paljoa. Paikassa oli edellisen kerran näinpäin ajettuna lipsahtanut vakioluokan auto pihalle, joten tuumailin, että eiköhän tässä tapahtumia nähtäisi. Jo numerolla 2 paikalle saapunut Jari Huttunen osui sisäreunan paaliin, joka lensi melko vauhdikkaasti ulkopuolen ojaan. Tässä paaliosumassa ja vekslailuissa menikin aikaa sen 15 sekuntia. Paalia ei nostettu takaisin, joten melkein välittömästi alettiin leikkaamaan melko roheasti sisäpuolelta. Muutamat komeat liipit, ja numerolla 17 saapunut Konsta Saarinen ei pysynytkään enää tiellä, vaan auto kellahti katolleen ojaan. Tämän jälkeen alkoikin sisupuukon arvoinen suoritus: Auto pyöräytettiin liinalla takaisin pyörilleen, jonka jälkeen Konsta hyppäsi puikkoihin, ja koitti pakilla saada auton tielle. Lopputuloksena oli se, että auto oli osittain sen paalin päällä, jonka Huttunen oli ojaan tönäissyt. Ykkönen silmään, ja kauhealla vedätyksellä autoa eteenpäin pellolle. Pellolla Konsta ajeli autosta puoliksi ulkona etsien paikkaa nousta tielle. Lopulta paikka löytyi risteyksen takaa, Konsta odotti yhden auton, ja jatkoi sitten matkaansa pätkän maaliin savuttavalla romullaan. Yrityksen puutteesta ei voi ainakaan kaveria syyttää
Tämän jälkeen paljon liippejä ja yksi SuomiCupin Astra kynsi ojaa pitkän matkaa, nousi kuitenkin ylös veto päällä. Todella makea paikka oli katsella, ulosajon lisäksi lukuisat tilanteet lämmittivät mieltä. Seuraavassa mutkassa Ville Ruokanen veti perä edellä päin valopylvästä (kuulohavainto), pätkän jälkeen tuli käytyä hakemassa matkamuistoja ja ihmettelemässä roikkuvia lankoja.
Tämän jälkeen melko pitkä siirtyminen iltapäivän pätkille. Pitkään pohdin menemistä erikoiskokeen 9 maalipään ässiin, joissa on näemmä ollut muutama muukin foorumilainen, mutta lopulta menin erikoiskokeen 8 loppupään takapiikkiin, jossa oli monenlaista ohjelmaa edellisellä kerralla. Virallinen siimoitettu alue oli pellolla, jossa oli suurin osa ihmisistä, mutta aivan takapiikin vieressä rinteessä mahtui hyvin seisomaan ja kuvaamaan. Mielenkiintoista oli seurata erilaisia ajotyylejä risteykseen, muutamia sisäpuolen paalin osumia ja niistä aiheutuneita kommervenkkejä. 50 auton jälkeen pätkä menikin poikki, ja hetken odottelun jälkeen kaatosateen alkaessa tuumasin, että eiköhän tämä ollut tässä. Ei jääty odottamaan toista kierrosta, vaan käytiin Kokkolan lähellä Öjan kalastajankylässä (kaunis paikka varmasti kesällä), ja kolmannen kerran Severin Grillille (kebab ristikkoperunoilla, lämmin suositus), jonka jälkeen hotellille katsomaan huippujännittävää loppua livestä ja tekemään video.
Tänään maittavan aamupalan jälkeen startti 9:20 kohti Joensuuta, ja perillä Joensuussa 14:10, koko matkan sateli vettä, mutta ei ollut liikennettäkään kyllä.
Viikonloppu oli kaikinpuolin onnistunut, kyllä Rallin SM-sarja on vaan hienoa seurattavaa! Järjestelyt toimivat koko viikonlopun hyvin, rento meininki oli erikoiskokeilla. Erityismaininta erikoiskokeelle 4, jossa sähköistä rallipassia näyttämällä sai fyysisen rannekkeen käteen, niin ei joka kerta tarvinnut puhelinta avata näyttääkseen QR-koodia, iso plussa! Viikonlopun positiiviset yllätykset/säväyttäjät Salo, Herranen, Valkonen ja mainitaan nyt vielä Jarkko Nikarakin, kyllä SM-sarja vielä kaipaa tuota vihreää Mitsua! Niin ja onnittelut foorumijäsen
@NRK ensimmäisen rallikaadon suorittamisesta!
Viikonloppuun reilut 1470 kilometriä autolla, 4,5 kilsaa kävellen, kolme grilliannosta, bensaan rahaa ihan riittävästi, takki on aika tyhjä tällä hetkellä. Saa nähdä mitä loppukausi tuo tullessaan, ainakin nyt Jari-Pekkaan lokakuun puolenvälin jälkeen. Saas nähdä tuleeko sitä lähdettyä esimerkiksi Askolaan katselemaan historiikkeja.
Ja 15 minuutin videopläjäystä tuosta noin, olkaa hyvä: