Kreikan WRC
Rallia edeltävät päivät menivät säätiedotuksia seuratessa. Aika hurjalta näytti. Keskiviikkona illansuussa kun laskeuduttiin Ateenaan niin vettä tuli aivan kaatamalla ja salamat leimusivat taivalla. Vanha taktiikka toi taas tulosta, kun varasin sen kaikkein pienimmän kokoluokan auton. Ne ovat yleensä kiireaikoina loppu. Upgreidaus antoi alle automaattivaihteisen Suzukin, ihan ok. Airbnb kämppä viiden kilometrin päässä kentältä oli vaan melko hankala löytää pimeässä ja kaatosateessa, mutta löytyihän se.
Torstaina siirryttiin pilvipoutaisessa kelissä Loutrakiin hotelliin ja käytiin ajamassa 2+4 pätkä. Tai oli aikomus ajaa koko pätkä, mutta tie oli jo tuossa vaiheessa sen verran karussa kunnossa, että ajettiin vain pätkän alku. Ei oikein napannut kumpikaan katselupaikka. Käytiin katsomassa ek3 Pissian katselupaikalle vievän tien risteys ja päätettiin mennä sinne perjantaina aamulla.
Perjantaina aamulla oli kirkasta, mutta aika kylmää. Aamupalan jälkeen suuntana Pissia. Ennen kylää poliisi pysäytti ja sanoi ettei tästä pääse mihinkään. Sanoin, että pitäisi päästä ja me mennään katsomaan. Olankohautuksen jälkeen poliisi antoi meidän mennä. Ajettiin kylän läpi ja pikkutietä jyrkkää ylämäkeä pätkän suuntaan. Tie oli aika huono ja kanssamatkustaja kielsi ajamasta hetken kuluttua pitemmälle. Käveltiin sitten reilu kilometri ylämäkeä pätkälle, tuli hiki. Pätkän varressa alkoi selvitä homman juoni. Pari järkkäriä, jotka lähinnä seurasivat tilannetta ja viisi poliisiautoa. Tie oli märkä, savinen ja kivinen. Laitettiin suomenliput vastapenkalle ja jäätiin odottamaan. Liput osoittautuivat mainioksi keskustelun avaajaksi, heti alkoi kysely että "mistä ja miksi ja miten juuri tänne". Kalle ajoi tietysti hienosti, samoin Lappi vaikka hänellä oli melkoinen tappisladi juuri risteyksen kohdalla. Rossel tuli tosi näyttävästi, muut lähinnä varoivat kviä ja puun juuria. Katsottiin vielä Joonan suoritus ja lähdettiin kohti viitospätkää.
Viitosella taas poliisi pysäytti risteykseen ennen katselupaikalle vievällä tiellä kilometri ennen pätkää. Tilaa olisi ollut sen jälkeen pysäköidä vaikka molemmille puolelle tietä, mutta ei. Auto puoliksi ojaan ja jotostelemaan kohti pätkää. Sopiva katselupaikka löytyi WRC:n kuvaajan kohdalta. Liput esiin ja heti kääntyi kamera kohti meitä. Oltiin sitten WRC.comin ja Cmoren rallilähetyksissä lippuja heiluttamassa. Paikka oli nopea ja porukkaa tien varrella aika kummissa paikoissa. Kallen auto sinkosi kiviä katsojien päälle. Nyrkinkokoinen yhtä ukkoa jalkaan ja toinen vähän pienempi toista otsaan. Muutama järkkäri katsoi vierestä. Poliisit olivat siellä kilometrin päässä seurustelemassa. Taas puolenkymmentä poliisiautoa. Seurattiin parikymmentä autoa ja lähdettiin kohti Galaxidin kaupunkia. jossa oli majoitus. Illalla katsottiin cmoren rallilähetykset hotellihuoneessa läppäriltä.
Galaxidista on Lamiaan reilu sata kilometriä. Sikäläisillä teillä se tarkoittaa kahden tunnin ajoa. Lauantai alkoi meidän osalta taas läppärin ääressä. Sitten suunnattiin Lamian huoltoparkkiin päivähuollon ajaksi. Tavattiin tuttuja ja tuntemattomia. Lammen Lassen kanssa vaihdoin pari sanaa ja törmäsin sattumalta tuttuun saksalaiseen journalistiin, jonka olin tavannut edellisen kerran parikymmentä vuotta sitten. Katsottiin Toyotan huoltohommia. Kiinnitin jo siinä huomiota että kaksi Huyndain vaatteissa olevaa ukkoa seisoi ihan Toyotan autojen vieressä koko ajan ja jopa kuvasi kännykällä. No, siitähän oli sitten uutistakin.
Huollon jälkeen suuntana oli pätkä 11, jonka maalipään ohi oltiin ajettu aamupäivällä. Siinä näytti olevan parkkimahdollisuus ihan maalin vieressä, vaikka rallin sivulla sitä ei ollut mainittu. Sinne vaan. Taas poliisi pysäytti ja kielsi parkkeeraamasta. Kysyin että miksi, mutta yhteistä kieltä ei ollut. Toinen poliisi kertoi huonolla englannilla että ajakaa puoli kilometriä taaksepäin risteykseen, jossa on poliisiauto ja kääntykää siitä. Auto löytyi ja poliisi, joka nukkui kuskin paikalla. Siitä sitten mentiin ihan pätkän vieressä olevalle kentälle. Pätkän viimeinen mutka taittoi asfaltille. Kymmeniä ihmisiä ulkokurvissa, johon lensi kiviä ja pölyä. Me ja muutama muu sisäkurvissa pari metriä ylempänä paikassa, josta näki tosi hyvin. Kaksi järkkäriä, joista toinen sai suomalaistyyppisen hepulin yrittäessään saada porukkaa pois ulkokurvista. Puhelin käteen ja kohta tuli kolme poliisiautoa pillit päällä ottamaan tilanteen haltuun. Porukka siirtyi noin kaksi metriä taaksepäin... Lippusiimaa löytyi yhdestä poliisiautosta noin viisi metriä ja sitä yritettiin saada johonkin kiinni. Hupaisaa seurattavaa kun odoteltiin autoja. Suomenliput auttoivat taas keskustelun alkuun paikallisten ralliharrastajien kanssa. Mukavaa porukkaa. Näyttäviä jarrutuksia asfaltille tarjosivat lähes kaikki kuskit. Rossel taas kaikkein näyttävin. Parinkymmenen auton jälkeen hotellille seuraamaan kisaa cmorelta.
Sunnuntain pätkät olivat aika kaukana ja huonosti tavoitettavia. Päätettiin seurata kisaa cmorelta, hyvä valinta. Kallesta on sanottu jo niin paljon ylisanoja että jätän ne väliin. Mutta jotenkin on mukava katsoa Ogierin kiemurtelua, vanha mestari ei enää pärjää ja kiukuttelua piisaa. Huoltoparkissakin Kalle hymyili ja oli vapautuneen oloinen. Ogier taas tosi stressaantuneen oloinen.
Kaiken kaikkiaan hyvä reissu, myös ensikertalaisen mielestä. Sanoi, että voidaan vaikka tulla ensi vuonna uudestaan. Pari päivää turisteilua rallin päälle oli myös oikein mukavaa.
Muutamia havaintoja:
- järkkärit olivat ihan pihalla tai sitten heiltä puuttui oikeudet toimia
- poliiseja oli paikalla tosi paljon, mutta selvästi paikalle komennettuina. Ei paljon tuntunut kiinnostavan asiakaspalvelu eikä homman valvonta
- rallin sivulla on tosi hyvät ajo-ohjeen katselupaikoille mutta ei mitään tietoa miten pysäköidään ja minne. Sikäläiseen tyyliin vähän minne vaan kun mitään ohjausta ei ollut
- pääsymaksua ei tosiaankaan peritty missään paitsi torstain Ateenan ek:lla
- tiet olivat osaltaan uskomattoma huonoja
- rallimakkaraa tai mitään muutakaan evästä tai juotavaa ei saa yhdelläkään pätkällä, ei edes yleisöpaikoissa
- paikalliset rallihörhöt ovat tosiaan hörhöjä, ei mitään tolkkua eikä järkeä. Kuitenkaan ei tolkuttomassa kännissä eikä riitaa haastamassa kuten täälläpäin joskus on tapana
- tätä en olisi uskonut kirjoittavani, mutta cmorelta rallia pystyy seuraamaan paremmin ja miellyttävämmin, pysyy koko ajan tilanteen tasalla. Muutama auto pätkän varressa että saa hajua ja ääntä ja sitten läppärin ääreen...
Seuraavaksi on suunnitelmissa lähteä katsomaan Central European Rally. Saas nähdä toteutuuko.