Rallipäiväkirja

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
898
Sijainti
Pohjois-Karjala
Itse taas mietin että kiinnostaako ketään Hamun kisoissa kuka voittaa, vai onko tärkeintä vaan runkipaikat? :D Ainakin toisella palstalla missä esim SM-ralleista puhutaan ahkerasti eri luokkien voittotaisteluista, ei mainittu Sastamalasta kuin runkisaldot
Varmaan johtuu myöskin siitä että luokkia on niin paljon, ja kärkikamppailu on loppujen lopuksi hyvin ohutta.
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
160
Sijainti
Piilossa
Varmaan johtuu myöskin siitä että luokkia on niin paljon, ja kärkikamppailu on loppujen lopuksi hyvin ohutta.
Tämä kyllä ja lisäksi pistesysteemi vaikuttaa etelä-/pohjoinen-jakoineen jotenkin konstikkaalta. Toki tuloksia ja pätkäaikoja tulee silti penkalla vilkuiltua.

F-cupin kisoissa yhdistyivät aikanaan hienolla tavalla tosi kiinnostava kilpailuasetelma, tiukat sekuntiväännöt ja tietysti runkipaikatkin.
 

JTR

Member
Liittynyt
27.7.2023
Viestit
15
Itse taas mietin että kiinnostaako ketään Hamun kisoissa kuka voittaa, vai onko tärkeintä vaan runkipaikat? :D Ainakin toisella palstalla missä esim SM-ralleista puhutaan ahkerasti eri luokkien voittotaisteluista, ei mainittu Sastamalasta kuin runkisaldot
Saisinko tietää mikä tämä toinen palsta on ja mikäli on muitakin varteenotettavia palstoja? (Ralli.net foorumi täysin kuollut, Suomi24 keskustelua ei voi ottaa tosissaan. Facebookista tietenkin löytyy eri ryhmiä mutta niissä keskustelun taso on yleensä juupas eipäs väittelyä). Ralli aiheisia keskusteluja ei ole koskaan liikaa lueskeltavaksi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15966
Sijainti
Tampereen lenkki
Saisinko tietää mikä tämä toinen palsta on ja mikäli on muitakin varteenotettavia palstoja? (Ralli.net foorumi täysin kuollut, Suomi24 keskustelua ei voi ottaa tosissaan. Facebookista tietenkin löytyy eri ryhmiä mutta niissä keskustelun taso on yleensä juupas eipäs väittelyä). Ralli aiheisia keskusteluja ei ole koskaan liikaa lueskeltavaksi.
Kristian Sohlbergin Discord-serveri oli kyseessä: https://discord.gg/AHugu8gw
 

Sun_0)))

Well-known member
Liittynyt
22.7.2020
Viestit
180
Sijainti
Etelä-Pohjanmaa
MRF Tyres sprint 2023

Sinänsä harvinaista herkkua oli tarjolla, kun olisi ollut kotoa alle puolen tunnin ajomatkan päässä kaksi eri rallisprinttiä tarjolla, mutta valinta oli itselleni helppo, kun itseäni kiinnostaa hieman enemmän kunnon metsäpätkä kuin asfalttipyöritykset. Perjantaina kävin pyörähtämässä Vaasassa katsomassa Vepsun peliä ja siinä samalla matkalla tuli käytyä ajamassa rata läpi. Pätkä oli maalipään 100 metrin pidennystä lukuunottamatta täysin sama, kuin viime vuonna. Suunnitelma oli mennä 1. vedolla maalipään nypyn jälkeiseen oikeaan 2. vedolla mahdollisesti kuivaajalle tai vajaassa 3,5km olevaan aukko vasuriin ja 3. vedolla viimeiseen risteykseen josta ehtisi tarvittaessa lähtemään hieman aikaisemmin pois katsomaan SJKn iltapäivän ottelua. Yleisönmäärä Ensimmäisellä vedolla rajoitti huomattavasti näkyvyyttä ja pitikin valita joko nyppy, josta osa autoista hieman hyppäsikin tai mutkan jättö, itse valitsin jätön, josta näkikin ihan hienoa sladia. Suunnitelmista poiketen jäin toiselle vedolle samaan paikkaan, vaikka kuivaajalla pari kaatoa ensimmäisellä olikin ollut. Kolmannella vedolla siirtyminen lopun risteykseen, jossa tuli viime vuonnakin oltua, todella viihdyttävä paikka katsoa rallia risteykseksi ja tulipahan nähtyä "runki", kun Hannula ajoi edellisessä oikeassa älä betoniin rikkoen oikean etukulman ja ajaen risteyksestä sen verran ojan puollelle, että työntöapua tarvittiin. Viimeinen vetokin eteni sen verran ripeästi, että ehdin hyvinkin katsoa kaikki autot eikä tullut edes kiire lähteä Seinäjoelle. Todella hyvän sprintin EPUA järjesti tänäkin vuonna ja ensi vuonna ajetaankin sitten ihan SM arvoisena. Ainut miinus oli oikeastaan se ettei tullut nähtyä yhtään paini matsia toisin kuin viime vuonna 😁
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
898
Sijainti
Pohjois-Karjala
Tahko Ralli 9.9.2023

Olihan siitä jo yli kuukausi aikaa, kun edellisen kerran olin ralleissa käynyt. Lahden SM ja Sastamala jäivät töiden takia väliin, ja pariin seuraavaan viikonloppuun ei ollutkaan lähellä mitään kisoja. Jonkin verran mietin Tahkolle lähtemistä, kun R-Rallicupin kesän kisat olivat olleet melko paskaa. Ennakkoon oli jo tiedossa, että reitti tulisi olemaan kohtuullisen nopea, ja järjestäjien sekoilu ei auttanut yhtään innostukseen kisan suhteen 😂 rallipakettiin ei edes oltu merkattu pätkien ajosuuntia, melkoista touhua.

Liikkeelle Joensuusta kuudelta aamulla, kun ensimmäinen pätkä meni sulkuun jo kahdeksalta. Eniten itseäni reitillä säväytti kakkoserikoiskokeen muutamat paikat, mutta väliteiden olematon määrä sai vaihtamaan suunnitelmaa. Tarkoituksena oli väijyä erikoiskokeen 1 maalimutkassa puolet autoista, ja sen jälkeen siirtyä erikoiskokeelle 3 hieman parempaan paikkaan, mutta loppujen lopuksi katselin ykkösen maalimutkassa kaikki autot. Maali oli aseteltu strategisesti juuri ennen mutkan apeksia, eli täysiä lipuille ajamalla olisi varmasti luvassa ohjelmaa. Paikassa oli todella rauhallista, kisoja kiertäviä vain muutama ihminen, ja pari järkkäriä, yhteensä 8 henkeä. Alkuun oli mukavaa liippiä, ja numerolla 9 kilpaillut paikallinen kuski oli jo vähintäänkin näyttävästi katkolla Citroenillaan maalin jälkeen. Numerolla 14 paikkaan saapunut Kai Hukkanen tulikin sitten paikkaan aivan ylikovaa, ja sukelsi horsmien sekaan selälleen. Nostoväen puutteen vuoksi pätkä laitettiinkin poikki, ja paikalle saapui EK-päällikkö, sekä palomiehet, ja heidän avustuksella BMW saatiinkin siirrettyä pistoon. Tämän jälkeen muutamia liippejä ja likitilanteita, lähellä ulosajoa ei kuitenkaan oltu. Viimeisenä paikkaan tullut Audi A3 pyörähti, mutta ei tarvinnut nostoapua. Kameran akut olivat melko tyhjiä, joten päätin skipata kolmospätkän, ja suunnata suoraan kotia.
70 auton kisassa pätkän läpivienti kesti yli kaksi tuntia, ja taukoja oli ainakin kaksi tai kolme. Ilmeisesti joku oli ajellut vastakarvaankin pätkän ollessa käynnissä :oops:

Ihan tyytyväinen täytyy olla, jotta näkee R-Rallicupissa ulosajon. Seuraavaksi luvassa varmaankin Reeti-Ralli, jos Savitaipaleella ei ajeta tai Leppävirran sprinttiin ei ilmaannu 100 autoa.

Ja tästä lyhyttä koostetta:
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
160
Sijainti
Piilossa
16.9. Rantaralli, Mynämäki

Rantaralli houkutteli Varsinais-Suomen teille nippa nappa satakunta autokuntaa, joista pimeän kuskeja oli hassu kourallinen. Tämä yhdistettynä läpituttuun tiestöön ei nostanut kisakiinnostusta korkealle. Samoille nurkille oli kuitenkin sattumalta muuta asiaa, joten päätin kaikesta huolimatta lähteä matkaan. Reitinajelureissulle lähti perjantaina mukaan myös anoppi, mikä lisäsi ennakkotutustumisen eksoottisuuskerrointa.

Mitään uutta reitiltä oli hankala kaivaa esiin. Valikoin katselupaikaksi Takkulankulman alkupään tiukan peltovasurin, jota ei ole taidettu ajaa tässä muodossa hetkeen ainakaan ilman kulmamerkkiä. Katsojia ehkä viitisenkymmentä ja enimmäkseen naamatuttua väkeä. Alku olikin lupaava, kun Matias Valkonen latasi numerolla kylki edellä peltoon ja jäi siihen. Samalla se jäi myös paikan ainoaksi ulosajosuoritteeksi, ja vain yksi Starlet oli alun jälkeen edes liki. Soraa lennätettiin sisäpenkalle hyvä määrä.

Kolmoselta olisi ehtinyt enää fiksusti vain kutoselle, jossa kiinnosti hieman heti lähtökiihdytystä seurannut hakkuuoikea. Päätin kuitenkin ajella kotiin, koska illaksi oli sovittu muuta menoa & käytännössä lähtöön näkynyt paikka tuntui tarkemmalla tuumauksella hölmöltä ajatukselta sekin. Sää jälleen mainio.
 
Viimeksi muokattu:

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
169
Sijainti
Joensuu
Kreikan WRC

Rallia edeltävät päivät menivät säätiedotuksia seuratessa. Aika hurjalta näytti. Keskiviikkona illansuussa kun laskeuduttiin Ateenaan niin vettä tuli aivan kaatamalla ja salamat leimusivat taivalla. Vanha taktiikka toi taas tulosta, kun varasin sen kaikkein pienimmän kokoluokan auton. Ne ovat yleensä kiireaikoina loppu. Upgreidaus antoi alle automaattivaihteisen Suzukin, ihan ok. Airbnb kämppä viiden kilometrin päässä kentältä oli vaan melko hankala löytää pimeässä ja kaatosateessa, mutta löytyihän se.

Torstaina siirryttiin pilvipoutaisessa kelissä Loutrakiin hotelliin ja käytiin ajamassa 2+4 pätkä. Tai oli aikomus ajaa koko pätkä, mutta tie oli jo tuossa vaiheessa sen verran karussa kunnossa, että ajettiin vain pätkän alku. Ei oikein napannut kumpikaan katselupaikka. Käytiin katsomassa ek3 Pissian katselupaikalle vievän tien risteys ja päätettiin mennä sinne perjantaina aamulla.

Perjantaina aamulla oli kirkasta, mutta aika kylmää. Aamupalan jälkeen suuntana Pissia. Ennen kylää poliisi pysäytti ja sanoi ettei tästä pääse mihinkään. Sanoin, että pitäisi päästä ja me mennään katsomaan. Olankohautuksen jälkeen poliisi antoi meidän mennä. Ajettiin kylän läpi ja pikkutietä jyrkkää ylämäkeä pätkän suuntaan. Tie oli aika huono ja kanssamatkustaja kielsi ajamasta hetken kuluttua pitemmälle. Käveltiin sitten reilu kilometri ylämäkeä pätkälle, tuli hiki. Pätkän varressa alkoi selvitä homman juoni. Pari järkkäriä, jotka lähinnä seurasivat tilannetta ja viisi poliisiautoa. Tie oli märkä, savinen ja kivinen. Laitettiin suomenliput vastapenkalle ja jäätiin odottamaan. Liput osoittautuivat mainioksi keskustelun avaajaksi, heti alkoi kysely että "mistä ja miksi ja miten juuri tänne". Kalle ajoi tietysti hienosti, samoin Lappi vaikka hänellä oli melkoinen tappisladi juuri risteyksen kohdalla. Rossel tuli tosi näyttävästi, muut lähinnä varoivat kviä ja puun juuria. Katsottiin vielä Joonan suoritus ja lähdettiin kohti viitospätkää.

Viitosella taas poliisi pysäytti risteykseen ennen katselupaikalle vievällä tiellä kilometri ennen pätkää. Tilaa olisi ollut sen jälkeen pysäköidä vaikka molemmille puolelle tietä, mutta ei. Auto puoliksi ojaan ja jotostelemaan kohti pätkää. Sopiva katselupaikka löytyi WRC:n kuvaajan kohdalta. Liput esiin ja heti kääntyi kamera kohti meitä. Oltiin sitten WRC.comin ja Cmoren rallilähetyksissä lippuja heiluttamassa. Paikka oli nopea ja porukkaa tien varrella aika kummissa paikoissa. Kallen auto sinkosi kiviä katsojien päälle. Nyrkinkokoinen yhtä ukkoa jalkaan ja toinen vähän pienempi toista otsaan. Muutama järkkäri katsoi vierestä. Poliisit olivat siellä kilometrin päässä seurustelemassa. Taas puolenkymmentä poliisiautoa. Seurattiin parikymmentä autoa ja lähdettiin kohti Galaxidin kaupunkia. jossa oli majoitus. Illalla katsottiin cmoren rallilähetykset hotellihuoneessa läppäriltä.

Galaxidista on Lamiaan reilu sata kilometriä. Sikäläisillä teillä se tarkoittaa kahden tunnin ajoa. Lauantai alkoi meidän osalta taas läppärin ääressä. Sitten suunnattiin Lamian huoltoparkkiin päivähuollon ajaksi. Tavattiin tuttuja ja tuntemattomia. Lammen Lassen kanssa vaihdoin pari sanaa ja törmäsin sattumalta tuttuun saksalaiseen journalistiin, jonka olin tavannut edellisen kerran parikymmentä vuotta sitten. Katsottiin Toyotan huoltohommia. Kiinnitin jo siinä huomiota että kaksi Huyndain vaatteissa olevaa ukkoa seisoi ihan Toyotan autojen vieressä koko ajan ja jopa kuvasi kännykällä. No, siitähän oli sitten uutistakin.

Huollon jälkeen suuntana oli pätkä 11, jonka maalipään ohi oltiin ajettu aamupäivällä. Siinä näytti olevan parkkimahdollisuus ihan maalin vieressä, vaikka rallin sivulla sitä ei ollut mainittu. Sinne vaan. Taas poliisi pysäytti ja kielsi parkkeeraamasta. Kysyin että miksi, mutta yhteistä kieltä ei ollut. Toinen poliisi kertoi huonolla englannilla että ajakaa puoli kilometriä taaksepäin risteykseen, jossa on poliisiauto ja kääntykää siitä. Auto löytyi ja poliisi, joka nukkui kuskin paikalla. Siitä sitten mentiin ihan pätkän vieressä olevalle kentälle. Pätkän viimeinen mutka taittoi asfaltille. Kymmeniä ihmisiä ulkokurvissa, johon lensi kiviä ja pölyä. Me ja muutama muu sisäkurvissa pari metriä ylempänä paikassa, josta näki tosi hyvin. Kaksi järkkäriä, joista toinen sai suomalaistyyppisen hepulin yrittäessään saada porukkaa pois ulkokurvista. Puhelin käteen ja kohta tuli kolme poliisiautoa pillit päällä ottamaan tilanteen haltuun. Porukka siirtyi noin kaksi metriä taaksepäin... Lippusiimaa löytyi yhdestä poliisiautosta noin viisi metriä ja sitä yritettiin saada johonkin kiinni. Hupaisaa seurattavaa kun odoteltiin autoja. Suomenliput auttoivat taas keskustelun alkuun paikallisten ralliharrastajien kanssa. Mukavaa porukkaa. Näyttäviä jarrutuksia asfaltille tarjosivat lähes kaikki kuskit. Rossel taas kaikkein näyttävin. Parinkymmenen auton jälkeen hotellille seuraamaan kisaa cmorelta.

Sunnuntain pätkät olivat aika kaukana ja huonosti tavoitettavia. Päätettiin seurata kisaa cmorelta, hyvä valinta. Kallesta on sanottu jo niin paljon ylisanoja että jätän ne väliin. Mutta jotenkin on mukava katsoa Ogierin kiemurtelua, vanha mestari ei enää pärjää ja kiukuttelua piisaa. Huoltoparkissakin Kalle hymyili ja oli vapautuneen oloinen. Ogier taas tosi stressaantuneen oloinen.

Kaiken kaikkiaan hyvä reissu, myös ensikertalaisen mielestä. Sanoi, että voidaan vaikka tulla ensi vuonna uudestaan. Pari päivää turisteilua rallin päälle oli myös oikein mukavaa.

Muutamia havaintoja:
- järkkärit olivat ihan pihalla tai sitten heiltä puuttui oikeudet toimia
- poliiseja oli paikalla tosi paljon, mutta selvästi paikalle komennettuina. Ei paljon tuntunut kiinnostavan asiakaspalvelu eikä homman valvonta
- rallin sivulla on tosi hyvät ajo-ohjeen katselupaikoille mutta ei mitään tietoa miten pysäköidään ja minne. Sikäläiseen tyyliin vähän minne vaan kun mitään ohjausta ei ollut
- pääsymaksua ei tosiaankaan peritty missään paitsi torstain Ateenan ek:lla
- tiet olivat osaltaan uskomattoma huonoja
- rallimakkaraa tai mitään muutakaan evästä tai juotavaa ei saa yhdelläkään pätkällä, ei edes yleisöpaikoissa
- paikalliset rallihörhöt ovat tosiaan hörhöjä, ei mitään tolkkua eikä järkeä. Kuitenkaan ei tolkuttomassa kännissä eikä riitaa haastamassa kuten täälläpäin joskus on tapana
- tätä en olisi uskonut kirjoittavani, mutta cmorelta rallia pystyy seuraamaan paremmin ja miellyttävämmin, pysyy koko ajan tilanteen tasalla. Muutama auto pätkän varressa että saa hajua ja ääntä ja sitten läppärin ääreen...

Seuraavaksi on suunnitelmissa lähteä katsomaan Central European Rally. Saas nähdä toteutuuko.
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2719
Sijainti
Penkalla
Rantarallissa tuli käytyä eilen, koska se ajetaan suht lähellä. Tuttuakin tutumpi reitti ja melko vähäinen määrä kilpailijoita säästi reitin läpi ajamiselta/autossa yöpymiseltä. Kolmonen, nelosen maali ja kutosen maalipää oli ennakkoon kiinnostavimman oloiset paikat. Toki aikatauluista johtuen olisi ollut hankalaa ehtiä kahdelle noista, joten aloitus ykkösen kuivurilta ja siitä sitten kutosen maalipään oikeaan. Saldo melkolailla odotettu yks melkein ulosajo, tai kai se ehkä sellaiseksi lasketaan.

Pikku klippi ->
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1543
Sijainti
Porvoo
WRC Akropolis ralli.

@Seniorikansalainen innoittamana ajattelin kuitenkin muutaman sanan laittaa kisasta vaikka ihan rallireissuna ei ollut kummoinen (reissu muuten kyllä mainio).

Tosiaan matkassa 9-vuotiaan tyttären kanssa ja päätettiin jättää äiti kotiin ja lähteä kahdestaan. Ralleja ollaan kyl oltu kattelemassa kotimaassa, mutta tällä kertaa päätettiin tehdä etelän reissu ja suunnaksi otettiin Ateena jotta näkisi samalla edes hieman rallia.

Liput ykkösek:lle oli hyvä ratkaisu koska ei toinen olisi jaksanut odottaa muurin reunalla tai kadun kulmassa kahta tuntia ennen alkua. Ja ei sen puoleen, alkuun ei ollut myöskään puhetta että EK:lla olisi ilmaisia paikkoja niin ei auttanut muu kuin ostaa liput ajoissa jotta varmasti päästään paikalle. 70€ naama, eikä mitään lapsialennusta. Huh. Paikan kanssa kävi munkki kun oltiin katsomon eka rivi, rivi viisi. Ekat neljä riviä olivat nimittäin penkkirivejä ja olisivat tuottaneet hankaluuksia tytölle nähdä autoja. Itse pätkästä ei paljon kerrottavaa. Donitsia ja varovaista ajelua. Suomalaisia näkyi muutama, JM Latvala paidoissa ollut porukka joita tervehdin. Jonkin verran virallista fanikamaa mutta ei perinteisiä rallimyyntikojuja. Ilma oli hyvä. Tuli koettua, mut jatkossa ei tällaiselle Super Special Stagelle. Itse rallista ollaan melko kaukana.

Tuossa vielä meidän ”kuvakulma”: https://youtube.com/shorts/1U5vLK3pjuw?feature=shared

Ensi vkl Reeti ralliin töihin.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
384
Sijainti
Vantaa
Kaloppi-ralli 23.9.2023

Kun sairastelun ja muiden menojen takia edellisen kerran livenä moottoriurheilua oli Jyväskylässä, niin oli taas kiva päästä penkalle. Aamulla suunta Lopelle ja rallipassit kouraan. Sen jälkeen EK1 läpi ja vilkaisu, miltä vitosen puolivälin risteys näytti, mutta siihen jäikin tutustuminen reittiin. Ykköselle paikaksi valikoitui n. 3 km lähdöstä olleet s-mutkat. Paikka oli katseluun hyvä, mutta tapahtumat jäivät vähiin, ilmeisesti viime vuonna siellä oli joku kaatanut, mutta tällä kertaa ei ollut edes puolittaista ojassa roikkumista. Yksi keskeytys kyllä kyseiseen paikkaan tuli, kun BMW nro 96 hajoitti kardaanin/perän/minkä lie. Niin ja meni jollain savuista päätellen kansipahvi tms.

Aluksi satoi kovaa, lopuksi hiljaa ja siinä välissä sitten ei satanut, eli viimeisimpien rallien (Tampere ja Jyväskylä) suhteen siis vallan mainio keli. Sadetutkasta katsottuna oli uusi sadealue liikkumassa juuri tuon vitos-ek:n päälle, niin ottaen huomioon (paikanvalinnalla itse aiheutetun) aikataulun tiukkuuden, niin päätin suunnata kotia kohti.

Videota tässä:

PS: Ehdin kotiin juuri sopivasti katsomaan kuinka Kerho hävisi jo viidennen kerran putkeen...
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
898
Sijainti
Pohjois-Karjala
Reeti Ralli 23.9.2023

Väliviikon jälkeen oli mukava päästä taas penkalle, suuntana Reeti-Ralli ja Luhanka. Ihan mukava määrä tuli kyllä kuskeja kisaan, valitettavasti vaan eilisen keli teki sen, että yrkkä ei kaikilta osin ollut sitä parasta. Reitti oli kauttaaltaan makia, toki yleisöpätkä EK1 oli vähän erikoinen. Siellä ollut paikkakin meni vähän ohitse itseltä, hyvä haku niiltä ketkä sinne suuntasi.

Itsellä oli pitkään arpomista EK2 ylämäkivasurin (Astran poistuminen ja Frimanin pyörän irrotus 2020) ja EK3 alkupään nyppyoikean välillä. Kumpikin paikka vaikutti hyvältä, lopulta päädyin kuitenkin EK2 ylämäkivasuriin pienen välitien ja 20 minuutin metsätetsaamisen metsäkoneuraa + jyrkkää rinnettä pitkin.

Paikassa oli noin 15-20 henkeä, suuremmat yleisömassat ahtautuikin sitten reilu kilometri myöhemmin olleeseen nyppyvasuriin, joka myös akselinirroituspaikkana tunnetaan. Tällä kertaa pienemmän väkimäärän paikka oli oikea ratkaisu, numerolla 4 ajanut Peura meinasi jo poistua Mitsubishillä osuen ulkopuolen maapenkkaan, hyviä liippejä paljon ja numerolla 67 BMW koitti tähdätä vähän orastavaan aukkoon, ja jäikin kiinni märkään ruohikkoon, joten liinalle oli käyttöä. Tämän jälkeen ei tapahtunutkaan juuri mitään yhtä pitkäksiajoa lukuunottamatta.

Pohdin vielä lähtemistä viimeisen pätkän maaliin, mutta jatkuva vesisade sai valitsemaan toisin, ja suuntaamaan nokan kohti Jyväskylää, jahka selvisin metsätetsaamisesta uudestaan. Hirvikärpäsiä löytyi vielä kotonakin vaatteista.

Täytyy olla kuitenkin tyytyväinen, kun sai jotakin tapahtumia verkkokalvoille, moni ei nähnyt eilen yhtään mitään.
Ensi viikolla Kokkolaan SM-rallikauden päätökseen!
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1543
Sijainti
Porvoo
Reeti Ralli 23.9.2023

Vaihteeksi rallihommissa. Eli uuden Tukesin linjauksen mukaan rallin järjestäjien on tunnistettava mahdolliset pelipaikat ja jos paikkaan on tulossa enemmän katsojia, on järjestäjän huolehdittava siimoituksen lisäksi myös mahdolliset järjestyksenvalvojat valvomaan siiman takana oloa. Siispä tuli tarvetta ylimääräisille järkkäreille.✋ (Ja tätä valvontaa harjoittaa myös välinollat jos jotku sitä ihmetteli mitä varten niitä tuli sinne tänne väliin)

Kokoontuminen Töppöspohjan seurojen talolla 10:20. Sulkumiesten ja hommien läpikäynti ja matkaan ennen sulkua klo 11. Sulku oli 11:20. Itse olisin päästänyt meidät matkaan jo aiemmin, koska oli selvää että kun paikka on 3,6km, se täyttyy jo reilusti ennen sulkua. Paikalle, liivit niskaan ja penkalle. Kolme järkkäriä, jokainen otti oman alueen ja valvoi sitä. Myös mahdollisen ulosajon sattuessa yksi järkkäri menee heti varoittamaan, toinen näköetäisyydelle ensimmäiseen ja kolmas katsomaan sitten sitä mahdollisen raadon poisvientiä.

Suunnitelmat oli hyvät, itse olin ulkomutkan puolella ja ensimmäisenä varoittajana, mut mitään töitä ei ollut. Yleisö oli hienosti siellä missä kuuluikin olla ja paikassa ei tapahtunut kuin muutama penkan levennys niin varoittajalle ei ollut töitä. Ilma teki kyl tiestä aika karmeaa velliä.

Tosiaan varoittajan homma on aiheellinen, koska Tukes on tarttunut tähän ulosajavan auton perään ryntäilyyn. Harva katsoo tuleeko sieltä perässä auto. Siksi itsekin olin ennen mutkaa hollilla (mutta kuitenkin suhteellisen näkymättömissä) jos jotain sattuu, että ehdin heti varoittamaan.

Paikan purku, siivous (tölkit!!) siimat, varotuskyltit yms. pois ja autolle. Klo oli 17:00. Pohdittiin että mennäänkö vielä vitosen maaliin katsomaan viimeiset 60 autoa mutta todettiin ettå eiköhän tuota sadetta oltu nähty tarpeeksi ja suunnattin kotiin. Lähtö aamulla 7:45 ja kotona 19:45 eli tuli siitä 12h. päivä yhden pätkän takia. 😊

Hauskaa oli. Onhan ralleissa järjestäjänä olo välillä virkistävää. Saa antaa rakkaalle lajille jotain takaisinkin.
 

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
81
Reeti rallissa tuli myös käytyä penkalla. Pitkään pohdin mihinkä sitä menisi alkupään pätkillä katsomaan ja lopulta päädyin ykkösen alamäki assuristeykseen. Kakkosen paikoista en ole koskaan oikein tykännyt ja vaikka kolmosella oli joitakin kiinnostavia paikkoja, oli se jotenkin liian tutun oloinen pätkä, joten ajattelin sitten mennä ainoalle uudelle pätkälle, joka tässä tapauksessa oli ek 1. Ykkösen risteyksessä Iivari spinnasi vauhdikkaasti ja yks nuotti bemmi oli räpsyllä. Sitten kun edeltävästä "Hatanmaan" paikasta alkoi kuulumaan tietoa, että paikka pelaa ja kaipaa nostajia niin vaihto sinne senioreiden aikana. Kauaa ei tarvinnut paikassa katsella kun yksi bemari kaatui ja hetken päästä hieno Texacon väritteinen Sierra myös poistui keskeytyksen arvoisesti. Paikka söi yhteensä viisi autoa ja enemmänkin olisi mennyt jos sade olisi jatkunut, mutta tien kuivuessa loppuivat tapahtumat.

Ykköseltä ehti vielä joten kuten vitoselle, jossa kävin maali mutkassa parinkymmenen auton ajan ihmettelemässä vauhtia. Siitä siiten jatkoin vielä kilsan verran vastaiseen kiristyvään vasuriin, johon alunperinkin piti mennä. Paikassa ei paria liippiä kummempaa ollut. Ennen kisan alkua sitä ajatteli, että nyt kun ralli on tässä melko lähellä omia nurkkia niin varmaan pääseekin ajoissa takaisin kotiin, mutta niin sitä vain taas täytyi todeta, että melko myöhään iltaan se kotiinpalu kuitenkin venyi. Harvoin sitä ennen klo 8 tuntuu kotia selviävän oli kisa sitten kuinka lähellä tahansa.
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
160
Sijainti
Piilossa
Itsellä oli pitkään arpomista EK2 ylämäkivasurin (Astran poistuminen ja Frimanin pyörän irrotus 2020) ja EK3 alkupään nyppyoikean välillä. Kumpikin paikka vaikutti hyvältä, lopulta päädyin kuitenkin EK2 ylämäkivasuriin pienen välitien ja 20 minuutin metsätetsaamisen metsäkoneuraa + jyrkkää rinnettä pitkin.
Olikohan peltovasuri+heti perään risteys -yhdistelmässä ennen Frimania ja akselipaikkaa toimintaa? Pähkäilin sitä katselupaikaksi, mutta ei lopulta ehtinyt lähtemään penkalle.
 

Sun_0)))

Well-known member
Liittynyt
22.7.2020
Viestit
180
Sijainti
Etelä-Pohjanmaa
Kokkola Ralli 2023

Itselleni kauden viimeinen kisa sekä toinen "kotikisa". Perjantain jouduin jättämään pois töiden takia, joten matkaan pääsin vasta lauantaina. Aamusta suuntasin Hilli-Passojan alkupäähän samaan paikkaan missä on tullut oltua myös aikaisempina vuosina katsomassa, tänä vuonna tilanteet kuitenkin jäi loppupään muutamaa liippiä lukuunottamatta vähiin. Passojan jälkeen kaustisten grillin kautta Emaukseen jossa pari tuttua liittyi mukaan seurueeseen. Paikaksi Emauksessa valittiin n.800m ennen maalia oleva ysikymppi oikee, jossa oli n. 10 muuta katsojaa. Kovasta vesisateesta huolimatta ei juurikaan tilanteita, kunnes lopussa erään tutun kuskin ajoa keriittiin kaverin kans kehua niin eiköhän se päästänyt seuraavassa vasen ysikympissä pihalle keskeytyksen arvoisesti, kun sen verran syvän ojankin löysi että tarvittiin nostamisessa hiukan järeämpää kalustoa. Tämän jälkeen sai vesisateessa värjöttely riittää ja ei muutakun kotia lämmittämään saunaa.

Onnitelut Salolle voitosta ja Asunmaalle mestaruudesta!
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
763
Kokkolan S&M

Varsin mukavat kinkerit takana Kokkolassa. Pääsin paikalle torstai-iltana, ja pe käytettiin reitin kiertämiseen muiden paitsi nelosen ja kutosen osalta. Mitään etukäteiskokemusta ei tämän alueen tiestöistä YouTube-recceä lukuunottamatta ollut, joten aika lailla ummikkona lähdettiin ihmettelemään mitä näkymät tuulilasin läpi tarjoaa.

Alkufiilikset reitistä oli vaisut, mutta ihan päteviä katselupaikkoja löydettiin. Perjantaina Lohtajalla ihmeteltiin menoa ison tien vauhtivasurissa, jossa illan pimetessä Salo ja V. Salminen esittivät varsin kunnolliset räpsyt.

Lauantaina aloiteltiin vitosen maaliässistä, joka tarjosi alusta loppuun asti varsin kunnollista liippiä, vauhtia ja pitkää näkemää. Kallio teki Rally Kolmosella jo vähän lähtöäkin, suoritteen päättyessä vauhdikkaaksi spinniksi. Lopulta Pohjanharju tuli paikkaan väärällä linjalla ylikovaa, ja kiepautti Fiestan pehmeästi 3/4-kierroksen arvoisesti pajukkoon. Auto ei tainnut kärsiä mitään vaurioita, ja soitto jatkui.

Tästä siirryttiin kutosen alkupuolen vanhaan toimintapaikkaoikeaan, josta kohti rallin alalenkkiä. Ysin lopulta löydettiin @Sun_0))) :n tavoin ysikymppi-oikea ja -vasen, joista jälkimmäiseen siirryin parikymmentä autoa ennen loppua. Tuon siirtymisen "palkitsikin" lopulta viimeinen paikkaan päässyt autokunta Näykki - Vilpakka, jonka Civic lipui mutaliejuiselta tieltä ojan puolelle. Valitettavasti seuraavasta mutkayhdistelmästä hälytetyllä, yhteensä 20 hengen iskuryhmällä TypeRää ei saatu syvästä, mutaisesta ojasta liikkeelle ja herrojen leikki jäi kesken. Pimeässä ajetulle 11-pätkälle mentiinkin sitten ihmettelemään lopun risteystouhua helpon siirtymän kannustamana.

Mitä itse kisaan tulee, niin olen kyllä äärimmäisen tyytyväinen Salon voitosta. Olen jo muutaman vuoden ajatellut, että eiköhän miehen leikki kohta lopu, ja vielä yksi yk-voitto on ollut toiveissa. Nyt se tuli, viimeisessä kisassa ja kolmen kovan mestaruuskandidaatin keskeltä. Uskalsin jo viikolla julistaa, että Salolla ei taida mitenkään vauhti riittää tuossa mankelissa voittoon, mutta onneksi olin väärässä! Asunmaa teki tarvittavan, varman suorituksen, kun Huttunen sortui pieneen virheeseen. Joonan vauhti oli itselleni suoraan sanoen pettymys. Herranen ja Valkonen ansaitsevat myös maininnat.

Katsojan kannalta kisan hyvin suunniteltu aikataulu ja automääränkin vuoksi melko harvinainen neljän pätkän lauantaipäivä nosti kyllä Kokkolan osakkeet korkealle myös ensi kertaa varten. Ja nyt jäi se Korv-Göranskin testamaatta, joten pakkohan sitä on tulla uusiksikin.

Myös foorum-bongaukset ansaitsee mainintansa. Vanhojen tuttujen lisäksi cesar, Sun ja Onzah tulivat vastaan, mutta kuten Sunin, myös Onzahin kanssa keskustelun tajusin vasta takautuvasti.

Vi ses igen, Karleby!
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
898
Sijainti
Pohjois-Karjala
SM Ralli Kokkola 29.-30.9.2023

Eräänä maanantai-aamuna päätettiin kaverin kanssa lähteä Kokkolaan seuraamaan SM-rallikauden päätöstä. Hotellihuone varaukseen, ja reissuun innokkain mielin. Torstaina välipysähdys Jyväskylässä, jotta ei ihan viittä tuntia tarvitsisi perjantaina aamusta päästellä Kokkolaan. Pe-aamupäivä käytettiin lauantai-illan reitin kiertoon läpi, välipysähdys Severin Grillillä (makkaraperunat kaikilla mausteilla, 4/5), iltapäivällä suuntana oli loput pätkät. Reitti oli mielestäni hienoa päästellä menemään, valitettavasti ei mitään "varmoja" paikkoja ollut reitillä, joten vähän arvailun varaan jäi.

Hotelliin sisäänkirjautuminen, ja lähdettiin Lohtajaan erikoiskokeelle 2, 3,1 kilometriin juuri ennen isolle tielle siirtymistä ollut tiukempi vasen. Paikassa reilut 30 henkeä. Valitettavasti mutkaan oli rahtautunut varsin erikoinen yhdistelmä, traktori, jonka perässä oli pakettiauto, josta oli otettu etupyörät pois, jonka perässä oli traktorin peräkärry. Samoja biisejä soitettiin yhä uudestaan ja uudestaan, ja porukan selkeä suosikki oli Åttopoikien Savolainen nainen, se kuului reilun 50 auton aikana ainakin noin kuusi kertaa. Mitään erikoisempaa ei tapahtunut, Heikki Kovalainen esitti näyttävimmän liipin paikassa, mutta kehnosta kuvakulmasta ja autojen lisävalojen aiheuttamasta sokaistumisesta johtuen sitä oli melko vaikea todentaa, kuinka kaukana todellisuudessa mahdollinen ulosajo olisi ollut. Kaikkien autojen jälkeen äkkiä kamat kasaan, ja syöksyminen Kokkolan keskustassa ajetulle yleisöerikoiskokeelle. Auto röyhkeästi tien sivuun parkkiin, ja saavuttiin mestoille noin numeron 20 kohdalla. Katseltiin kaikki autot ennen sillanalitusta olleessa ysikymppioikeassa, jossa muutama liippi, mutta ei ihmeitä. Varsin varovaista ajoa suurimmalta osalta, vaikka tilaa olisikin ollut heittää leveämpää linjaa. Pätkän jälkeen Severin Grillille (tuplamättö, 5/5), jonka jälkeen hotellille pohtimaan, mihin hittoon sitä oikein suuntaisi.

Lauantaina maittavan hotelliaamupalan jälkeen suunnaksi EK4, Klapuri. Pohdinnassa oli eräänlaisena klassikkona pidetty kessunmerkkioikea, tai siitä 600 metriä eteenpäin ollut nyppyvasen. Päätin valita vaihtoehdoista ensimmäisen, komeaa linjaa ja vauhdikasta menoa oli kyllä tarjolla. Asunmaa tuli aivan reunaheiniä myöten, mutta ei siinä mitään muita varsinaisia tilanteita ollut. Aika nopeasti tie meni melko huonoon kuntoon sisälaidasta, joten ajo meni lähinnä kivien kiertelyksi. 600 metriä myöhemmin olleessa paikassa Jesse Eteläniemi selätti Clionsa melko railakkaasti, ja sehän pisti sapettamaan, olihan tuo paikka ollut mielessä itsellänikin.

Neloselta siirtyminen kutoselle, jossa katselupaikaksi oli jo aikaisemmin viikolla valikoitunut haastavahko risteys soralta asvaltille. Porukkaa oli paikassa muutamia kymmeniä henkiä, kisoja aktiivisesti kiertäviä ei ollut kuitenkaan kovin paljoa. Paikassa oli edellisen kerran näinpäin ajettuna lipsahtanut vakioluokan auto pihalle, joten tuumailin, että eiköhän tässä tapahtumia nähtäisi. Jo numerolla 2 paikalle saapunut Jari Huttunen osui sisäreunan paaliin, joka lensi melko vauhdikkaasti ulkopuolen ojaan. Tässä paaliosumassa ja vekslailuissa menikin aikaa sen 15 sekuntia. Paalia ei nostettu takaisin, joten melkein välittömästi alettiin leikkaamaan melko roheasti sisäpuolelta. Muutamat komeat liipit, ja numerolla 17 saapunut Konsta Saarinen ei pysynytkään enää tiellä, vaan auto kellahti katolleen ojaan. Tämän jälkeen alkoikin sisupuukon arvoinen suoritus: Auto pyöräytettiin liinalla takaisin pyörilleen, jonka jälkeen Konsta hyppäsi puikkoihin, ja koitti pakilla saada auton tielle. Lopputuloksena oli se, että auto oli osittain sen paalin päällä, jonka Huttunen oli ojaan tönäissyt. Ykkönen silmään, ja kauhealla vedätyksellä autoa eteenpäin pellolle. Pellolla Konsta ajeli autosta puoliksi ulkona etsien paikkaa nousta tielle. Lopulta paikka löytyi risteyksen takaa, Konsta odotti yhden auton, ja jatkoi sitten matkaansa pätkän maaliin savuttavalla romullaan. Yrityksen puutteesta ei voi ainakaan kaveria syyttää :LOL:
Tämän jälkeen paljon liippejä ja yksi SuomiCupin Astra kynsi ojaa pitkän matkaa, nousi kuitenkin ylös veto päällä. Todella makea paikka oli katsella, ulosajon lisäksi lukuisat tilanteet lämmittivät mieltä. Seuraavassa mutkassa Ville Ruokanen veti perä edellä päin valopylvästä (kuulohavainto), pätkän jälkeen tuli käytyä hakemassa matkamuistoja ja ihmettelemässä roikkuvia lankoja.

Tämän jälkeen melko pitkä siirtyminen iltapäivän pätkille. Pitkään pohdin menemistä erikoiskokeen 9 maalipään ässiin, joissa on näemmä ollut muutama muukin foorumilainen, mutta lopulta menin erikoiskokeen 8 loppupään takapiikkiin, jossa oli monenlaista ohjelmaa edellisellä kerralla. Virallinen siimoitettu alue oli pellolla, jossa oli suurin osa ihmisistä, mutta aivan takapiikin vieressä rinteessä mahtui hyvin seisomaan ja kuvaamaan. Mielenkiintoista oli seurata erilaisia ajotyylejä risteykseen, muutamia sisäpuolen paalin osumia ja niistä aiheutuneita kommervenkkejä. 50 auton jälkeen pätkä menikin poikki, ja hetken odottelun jälkeen kaatosateen alkaessa tuumasin, että eiköhän tämä ollut tässä. Ei jääty odottamaan toista kierrosta, vaan käytiin Kokkolan lähellä Öjan kalastajankylässä (kaunis paikka varmasti kesällä), ja kolmannen kerran Severin Grillille (kebab ristikkoperunoilla, lämmin suositus), jonka jälkeen hotellille katsomaan huippujännittävää loppua livestä ja tekemään video.

Tänään maittavan aamupalan jälkeen startti 9:20 kohti Joensuuta, ja perillä Joensuussa 14:10, koko matkan sateli vettä, mutta ei ollut liikennettäkään kyllä.

Viikonloppu oli kaikinpuolin onnistunut, kyllä Rallin SM-sarja on vaan hienoa seurattavaa! Järjestelyt toimivat koko viikonlopun hyvin, rento meininki oli erikoiskokeilla. Erityismaininta erikoiskokeelle 4, jossa sähköistä rallipassia näyttämällä sai fyysisen rannekkeen käteen, niin ei joka kerta tarvinnut puhelinta avata näyttääkseen QR-koodia, iso plussa! Viikonlopun positiiviset yllätykset/säväyttäjät Salo, Herranen, Valkonen ja mainitaan nyt vielä Jarkko Nikarakin, kyllä SM-sarja vielä kaipaa tuota vihreää Mitsua! Niin ja onnittelut foorumijäsen @NRK ensimmäisen rallikaadon suorittamisesta!

Viikonloppuun reilut 1470 kilometriä autolla, 4,5 kilsaa kävellen, kolme grilliannosta, bensaan rahaa ihan riittävästi, takki on aika tyhjä tällä hetkellä. Saa nähdä mitä loppukausi tuo tullessaan, ainakin nyt Jari-Pekkaan lokakuun puolenvälin jälkeen. Saas nähdä tuleeko sitä lähdettyä esimerkiksi Askolaan katselemaan historiikkeja.

Ja 15 minuutin videopläjäystä tuosta noin, olkaa hyvä:
 
Viimeksi muokattu:

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
968
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
SM Ralli Kokkola 29.-30.9.2023

Eräänä maanantai-aamuna päätettiin kaverin kanssa lähteä Kokkolaan seuraamaan SM-rallikauden päätöstä. Hotellihuone varaukseen, ja reissuun innokkain mielin. Torstaina välipysähdys Jyväskylässä, jotta ei ihan viittä tuntia tarvitsisi perjantaina aamusta päästellä Kokkolaan. Pe-aamupäivä käytettiin lauantai-illan reitin kiertoon läpi, välipysähdys Severin Grillillä (makkaraperunat kaikilla mausteilla, 4/5), iltapäivällä suuntana oli loput pätkät. Reitti oli mielestäni hienoa päästellä menemään, valitettavasti ei mitään "varmoja" paikkoja ollut reitillä, joten vähän arvailun varaan jäi.

Hotelliin sisäänkirjautuminen, ja lähdettiin Lohtajaan erikoiskokeelle 2, 3,1 kilometriin juuri ennen isolle tielle siirtymistä ollut tiukempi vasen. Paikassa reilut 30 henkeä. Valitettavasti mutkaan oli rahtautunut varsin erikoinen yhdistelmä, traktori, jonka perässä oli pakettiauto, josta oli otettu etupyörät pois, jonka perässä oli traktorin peräkärry. Samoja biisejä soitettiin yhä uudestaan ja uudestaan, ja porukan selkeä suosikki oli Åttopoikien Savolainen nainen, se kuului reilun 50 auton aikana ainakin noin kuusi kertaa. Mitään erikoisempaa ei tapahtunut, Heikki Kovalainen esitti näyttävimmän liipin paikassa, mutta kehnosta kuvakulmasta ja autojen lisävalojen aiheuttamasta sokaistumisesta johtuen sitä oli melko vaikea todentaa, kuinka kaukana todellisuudessa mahdollinen ulosajo olisi ollut. Kaikkien autojen jälkeen äkkiä kamat kasaan, ja syöksyminen Kokkolan keskustassa ajetulle yleisöerikoiskokeelle. Auto röyhkeästi tien sivuun parkkiin, ja saavuttiin mestoille noin numeron 20 kohdalla. Katseltiin kaikki autot ennen sillanalitusta olleessa ysikymppioikeassa, jossa muutama liippi, mutta ei ihmeitä. Varsin varovaista ajoa suurimmalta osalta, vaikka tilaa olisikin ollut heittää leveämpää linjaa. Pätkän jälkeen Severin Grillille (tuplamättö, 5/5), jonka jälkeen hotellille pohtimaan, mihin hittoon sitä oikein suuntaisi.

Lauantaina maittavan hotelliaamupalan jälkeen suunnaksi EK4, Klapuri. Pohdinnassa oli eräänlaisena klassikkona pidetty kessunmerkkioikea, tai siitä 600 metriä eteenpäin ollut nyppyvasen. Päätin valita vaihtoehdoista ensimmäisen, komeaa linjaa ja vauhdikasta menoa oli kyllä tarjolla. Asunmaa tuli aivan reunaheiniä myöten, mutta ei siinä mitään muita varsinaisia tilanteita ollut. Aika nopeasti tie meni melko huonoon kuntoon sisälaidasta, joten ajo meni lähinnä kivien kiertelyksi. 600 metriä myöhemmin olleessa paikassa Jesse Eteläniemi selätti Clionsa melko railakkaasti, ja sehän pisti sapettamaan, olihan tuo paikka ollut mielessä itsellänikin.

Neloselta siirtyminen kutoselle, jossa katselupaikaksi oli jo aikaisemmin viikolla valikoitunut haastavahko risteys soralta asvaltille. Porukkaa oli paikassa muutamia kymmeniä henkiä, kisoja aktiivisesti kiertäviä ei ollut kuitenkaan kovin paljoa. Paikassa oli edellisen kerran näinpäin ajettuna lipsahtanut vakioluokan auto pihalle, joten tuumailin, että eiköhän tässä tapahtumia nähtäisi. Jo numerolla 2 paikalle saapunut Jari Huttunen osui sisäreunan paaliin, joka lensi melko vauhdikkaasti ulkopuolen ojaan. Tässä paaliosumassa ja vekslailuissa menikin aikaa sen 15 sekuntia. Paalia ei nostettu takaisin, joten melkein välittömästi alettiin leikkaamaan melko roheasti sisäpuolelta. Muutamat komeat liipit, ja numerolla 17 saapunut Konsta Saarinen ei pysynytkään enää tiellä, vaan auto kellahti katolleen ojaan. Tämän jälkeen alkoikin sisupuukon arvoinen suoritus: Auto pyöräytettiin liinalla takaisin pyörilleen, jonka jälkeen Konsta hyppäsi puikkoihin, ja koitti pakilla saada auton tielle. Lopputuloksena oli se, että auto oli osittain sen paalin päällä, jonka Huttunen oli ojaan tönäissyt. Ykkönen silmään, ja kauhealla vedätyksellä autoa eteenpäin pellolle. Pellolla Konsta ajeli autosta puoliksi ulkona etsien paikkaa nousta tielle. Lopulta paikka löytyi risteyksen takaa, Konsta odotti yhden auton, ja jatkoi sitten matkaansa pätkän maaliin savuttavalla romullaan. Yrityksen puutteesta ei voi ainakaan kaveria syyttää :LOL:
Tämän jälkeen paljon liippejä ja yksi SuomiCupin Astra kynsi ojaa pitkän matkaa, nousi kuitenkin ylös veto päällä. Todella makea paikka oli katsella, ulosajon lisäksi lukuisat tilanteet lämmittivät mieltä. Seuraavassa mutkassa Ville Ruokanen veti perä edellä päin valopylvästä (kuulohavainto), pätkän jälkeen tuli käytyä hakemassa matkamuistoja ja ihmettelemässä roikkuvia lankoja.

Tämän jälkeen melko pitkä siirtyminen iltapäivän pätkille. Pitkään pohdin menemistä erikoiskokeen 9 maalipään ässiin, joissa on näemmä ollut muutama muukin foorumilainen, mutta lopulta menin erikoiskokeen 8 loppupään takapiikkiin, jossa oli monenlaista ohjelmaa edellisellä kerralla. Virallinen siimoitettu alue oli pellolla, jossa oli suurin osa ihmisistä, mutta aivan takapiikin vieressä rinteessä mahtui hyvin seisomaan ja kuvaamaan. Mielenkiintoista oli seurata erilaisia ajotyylejä risteykseen, muutamia sisäpuolen paalin osumia ja niistä aiheutuneita kommervenkkejä. 50 auton jälkeen pätkä menikin poikki, ja hetken odottelun jälkeen kaatosateen alkaessa tuumasin, että eiköhän tämä ollut tässä. Ei jääty odottamaan toista kierrosta, vaan käytiin Kokkolan lähellä Öjan kalastajankylässä (kaunis paikka varmasti kesällä), ja kolmannen kerran Severin Grillille (kebab ristikkoperunoilla, lämmin suositus), jonka jälkeen hotellille katsomaan huippujännittävää loppua livestä ja tekemään video.

Tänään maittavan aamupalan jälkeen startti 9:20 kohti Joensuuta, ja perillä Joensuussa 14:10, koko matkan sateli vettä, mutta ei ollut liikennettäkään kyllä.

Viikonloppu oli kaikinpuolin onnistunut, kyllä Rallin SM-sarja on vaan hienoa seurattavaa! Järjestelyt toimivat koko viikonlopun hyvin, rento meininki oli erikoiskokeilla. Erityismaininta erikoiskokeelle 4, jossa sähköistä rallipassia näyttämällä sai fyysisen rannekkeen käteen, niin ei joka kerta tarvinnut puhelinta avata näyttääkseen QR-koodia, iso plussa! Viikonlopun positiiviset yllätykset/säväyttäjät Salo, Herranen, Valkonen ja mainitaan nyt vielä Jarkko Nikarakin, kyllä SM-sarja vielä kaipaa tuota vihreää Mitsua! Niin ja onnittelut foorumijäsen @NRK ensimmäisen rallikaadon suorittamisesta!

Viikonloppuun reilut 1470 kilometriä autolla, 4,5 kilsaa kävellen, kolme grilliannosta, bensaan rahaa ihan riittävästi, takki on aika tyhjä tällä hetkellä. Saa nähdä mitä loppukausi tuo tullessaan, ainakin nyt Jari-Pekkaan lokakuun puolenvälin jälkeen. Saas nähdä tuleeko sitä lähdettyä esimerkiksi Askolaan katselemaan historiikkeja.

Ja 15 minuutin videopläjäystä tuosta noin, olkaa hyvä:
Hyvä video. Kiitos. Huttusen tilanne näkyi hyvin.

 
Ylös