Rallisankari-äänestys

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Grönholmille meni ääni. En usko, että Marcus olisi jäänyt Mitsulla Tommille laisinkaan, jos olisi samaan aikaan ajellut. Lööppi Citikalle on vähän eri tason vastus kuin Sainz ja Kilin kolin aikanaan.

Marcus on nyt 38 (vai 39?). Tommi ei samanikäisenä pärjännyt Solbergille enää laisinkaan. Grönholm sen sijaan tällä hetkellä ajaa suurinpiirtein samalla tasolla kaikkien aikojen arvostetuimman ralliskuskin kanssa.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Valde sanoi:
Marcus on nyt 38 (vai 39?). Tommi ei samanikäisenä pärjännyt Solbergille enää laisinkaan. Grönholm sen sijaan tällä hetkellä ajaa suurinpiirtein samalla tasolla kaikkien aikojen arvostetuimman ralliskuskin kanssa.
Mun mielestä tuo ei ole ollenkaan noin yksioikoista. Se, että Tommi ei pysynyt Solbergin vauhdissa, ei johtunu taitojen puutteesta tai liiasta iästä. Muutaman vuoden takaisessa Ruutulippu-kirjassa on muistaakseni aika hyvin selostettu, mistä Mäkisen vauhdin puute johtui. Jos kiinnostaa, niin voin pistää tänne muutaman lainauksen kyseisestä opuksesta.

Itse äänestäisin Tommi Mäkistä.
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Itselleni ei ole tässä äänestyksessä joka ei todellakaan ole reilu kuin yksi mahdollinen ehdokas
Hannu Mikkola

Kukaan toinen ei tule ajamaan Jyväskylässä 51-vuotiaana seitsemän kärkeen, eikä 41 vuotiaana Maailmanmestariksi, seitsemän yötä päivää ajetun Jyväskylän voittoa, Neljä harjoittelemattoman RAC:n voittoa.
kaksinkertainen Britannian avoimen sarjan rallimestari, Juha Kankkusen löytäjä.


Hannu oli todella pitkään lähes 30 vuotta huipulla. Hannu oli mies Audin Nelivedon takana, mies jonka ylivoimaisuuden vuoksi aikanaan eräät lehdetkin kirjoittivat aikanaan 1970-luvun alussa.
"Jos olette perustamassa uutta rallikilpailua, älkää ainakaan kutsuko Mr. Mikkolaa Suomesta ajamaan kilpailuunne, koska kun muut kuulevat asiasta he peruuttavat oitis osanottonsa kisaan."

Hannun uraa sain seurata lapsena, ja kunnioitan Hannua ehkä kaikkein eniten. Ilman Hannu Mikkolaa ei rallisa olisi siirrytty nelivetoisten aikakauteen 1980-luvun alussa.

Hannu voitti Jyskälän Ford Escort TC:llä, Ford Escort RS:llä, Toyota Corolla Levinillä ja vielä Audi Quattrolla. Maailmanmestaruus 1983 tuli täysin oikealle miehelle, monen monen yrityksen vuoden jälkeen 41-vuotiaana. Vuoden urheilija äänestyksen kakkonen ja paras mies samana vuonna. Hannu oli Henri Toivosen esikuva, ja paljon Henkka oppimestarinsa ajamista katsottuaan, kykeni analysoimaan mikä teki Hannu Mikkolasta huippukuljettajan. Miesten ensinmäinen tosi taistelu päättyi Henrin hyväksi 1980 RAC:ssä, jossa Henkka pesi oppimestarinsa juuri siinä osassa RAC:tä jossa Hannu aina oli ollut vahvimillaan "Kielderin Kettu" kaatui saappaat jalassa Pohjois-Walesin vuorilla ja Kielderissä.
 
Viimeksi muokattu:

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
PeeVee79 sanoi:
Mun mielestä tuo ei ole ollenkaan noin yksioikoista. Se, että Tommi ei pysynyt Solbergin vauhdissa, ei johtunu taitojen puutteesta tai liiasta iästä. Muutaman vuoden takaisessa Ruutulippu-kirjassa on muistaakseni aika hyvin selostettu, mistä Mäkisen vauhdin puute johtui. Jos kiinnostaa, niin voin pistää tänne muutaman lainauksen kyseisestä opuksesta.

Itse äänestäisin Tommi Mäkistä.
No siitä vaan! Saatan vähän kritisoida sitten. :mad: :cool: :wink:
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Äänestin Kankkusta, jonakin toisena päivänä olisin voinut valita toisin. Ihan sama, kaikki kovii jätkii.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Minun valinta oli lopulta Hannun ja Juhan välillä ja nyt se meni Juhalle.

Mutta ajatelkaas kuinka upea lista nimiä meillä on mistä valita !
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Joo kyllä itsekin kuvittelin silloin kun Tommi Mitsulta Subarulle siirtyi että nyt ei miestä mikään pysäytä kun sai kunnon WRC-auton ajettavakseen, varsinkin kun Burns oli sillä MM:n juuri voittanut. Mutta 2002-2004 olikin melkoinen tuskien taival Tommille, syyt on ainakin itseltä jäänyt vähän hämärän peittoon. Jos Tommi olisi pystynyt ottamaan maailmanmestaruuden kahdella eri merkillä niin ehkä olisin harkinnut äänen antamista hänelle.
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
No niin, pistetääns Ruutulippu 2003-kirjasta muutamia lainauksia kuten tuli luvattua.

"Kausi 2002 käynnistyi parhaalla mahdollisella tavalla, kun hän voitti Monte Carlo-rallin, mutta sen jälkeen alkoi vastoinkäymisten pitkä sarja. Huonoa onneakin siihen mahtui, mutta enimmäkseen kysymys oli tallin ammattitaidosta. Vaihtuvuus Prodriven tiimissä oli suuri, ja uudet miehet tekivät välillä käsittämättömiä virheitä.
-Ajatellaan nyt vaikka sitä kertaa, kun Tommi johti Safaria. Joku unohti täyttää iskunvaimentimet huollossa ja koko jousitus romahti seuraavalla erikoiskokeella, erä tallin työskentelyä seurannut sisäpiiriläinen kertoo."

"Toisen kerran Mäkinen mietti lopettamista syksyllä 2002. Toisessa vaakakupissa olivat koetut takaiskut ja toisessa hänen uskonsa siihen, että kaikki voidaan vielä muuttaa. Tommilla itsellään oli ajatuksia siitä, miten auton saisi sopimaan paremmin hänen ajotyylilleen. Kun auto tulisi kuntoon, hänen vauhtinsa riittäisi edelleen MM-rallien pohja-aikoihin. Siitä hän oli varma.
Auto ei kuitenkaan koskaan tullut Tommin haluamaan kuntoon. Tutkamittaukset kertovat, että kaudella 2003 Subaru hävisi moottorin tehoissa muille kärkiautoille.
On kuvastavaa, että Ruotsin rallin kakkostila jäi Mäkisen ainoaksi palkintosijoitukseksi 2003. Ruotsi ja Monte Carlo ovat liukkaan ajoalustansa takia ainoat MM-rallit, joissa kuljettaja voi rohkeudellaan ja ajotaidollaan paikata auton puutteita. Montessa Mäkinen yritti liikaa ja ajoi ulos tieltä, Ruotsissa vain Marcus Grönholm oli häntä nopeampi."

"-Tommin ajotyyli on perinteisen suomalainen: hän jarruttaa voimakkaasti ennen kurvia, kiihdyttää kurvissa ja pyrkiisiitä ulos mahdollisimman kovaa. Sellaista ajotyyliä varten nelivetoisesta autosta pitää tehdä enemmän taka- kuin etuvetoista muistuttava.
-Petter ajaa ihan eri tavalla. Hän vie autoa enemmän etuvetoisena, kääntää sen ikään kuin väkisin kurviin. Se ei luista juuri ollenkaan eikä meno näytä miltään, mutta kello tykkää, Mäkisen kelitiedustelijana vuosikaudet toiminut Marko Taskinen erittelee.
-Petterin ajotyylissä moottorin tehon puute ei näy niin selvästi, koska auto ei liu'u kaarteissa. Tommi maksoi tehon puutteesta paljon enemmän, Taskinen sanoo."

"Ennen muuta (lopettamisen) ajoitus oli hyvä urheilullisesti. Mäkinen poistui MM-sarjasta ollessaan vielä huipulla. Ralliautoilussa on nähty monta kertaa entisiä mestareita, joile luopuminen on ollut vaikeaa ja jotka ovat jääneet roikkumaan tehdastallien liepeille. Mestarin huippuhetkissä täysillä mukana eläneen on ollut surullista seurata, kuinka kuljettaja ei ole pystynyt tunnustamaan aikojen muuttumista.
Tommi Mäkisestä ei jää sellaista kuvaa. Hän pystyi viimeiselläkin kaudellaan erikoiskokeiden voittoihin niissä kilpailuissa, joissa auton puutteita pystyi korjaamaan kädellä. Hänelle kirjattiin pohja-aikoja Ruotsin, Kreikan ja Kyproksen MM-ralleissa."

"-Silloin kaikkein parhaaseen aikaa, kun Tommi ajoi voitosta voittoon, me tiesimme jo Suomesta lähtiessämme, että hän voittaa. Se oli erikoista aikaa. Ne voitotkaan eivät tuntuneet paljon miltään. Ei niille maljoja nosteltu. Sanottiin vain, että näinhän sen piti mennäkin.
- Niin ylivoimainen Tommi oli, että jos jollakin pätkällä tuli vain 15 sekunnin voitto, me sanoimme heti, että nyt se on pyörähtänyt. Puolen minuutin voitto oli ihan tavallinen, Taskinen muistelee.
Juuri sellaisista voitoista Tommi Mäkinen tulevina vuosina muistetaan. Kun puhe kääntyy ralliautoilun 90-luvun jälkipuoliskolle, jokainen silloin MM-sarjaa seurannut tietää kertoa, että Tommi Mäkiselle ei silloin kukaan voinut mitään.
Hän oli oman aikakautensa kiistaton kuningas. Hän oli aikansa Fangio tai Stewart tai Senna."



Tuli siinä epäoleellistakin asiaa, mutta kun kerran aloin näpyttelemään, niin päästin sitten kunnolla.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Joo täytyy Tommille hattua nostaa siitä ettei jäänyt liian moneksi vuodeksi ongelmien kanssa tuskailemaan vaan osasi "antaa periksi". Paitsi moottoritehoissa niin taisi joskus olla kyse ihan auton säädöistäkin - Tommi kertoi mikä on pielessä perstuntuman perusteella ja datalasset väittivät vastaan sen minkä ehtivät.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Nonniin kaivetaanpa tämä threadi ylös, äänestyksen tulokset on viimein julkistettu - ja ei niin yllättävästi, mutta oikeutetusti, kaksi kärkisijaa meni neljän mestaruuden miehille:

Tommi Mäkinen on voittanut MTV3 Internetin lukijaäänestyksessä kaikkien aikojen suomalaisen rallisankarin tittelin.

Ääniä annettiin yli 20 000. Tommi Mäkinen nousi voittajaksi 5 087 äänellä. Toiseksi sijoittunut Juha Kankkunen keräsi 3 878 ääntä ja kolmanneksi sijoittunut Marcus Grönholm 2 696 ääntä.

Mäkinen voitti urallaan neljä rallin maailmanmestaruutta. Osakilpailuvoittoja hän ajoi 24.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Jotenkin minä odotin tällaista tulosta. :) Ei siinä mitään, Tommi oli kyllä kova kuski. :thumbup:
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Tommi Mäkinen oli sankari aikana, jolloin ymmärsin rallista mitään. Alen oli lapsuuden sankari. Bosse ja Loeb ovat nykypäivän sankareita.

Taisin antaa ääneni Mäkiselle.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Ja lisätäänpä päivityksenä vielä äänestyksen lopputaulukko kokonaisuudessaan:

Koodi:
 1. Tommi Mäkinen   5087
 2. Juha Kankkunen  3878
 3. Marcus Grönholm 2696 
 4. Henri Toivonen  2259
 5. Markku Alén     1709
 6. Hannu Mikkola   1593
 7. Ari Vatanen     1082
 8. Timo Mäkinen    1010
 9. Timo Salonen     210
10. Simo Lampinen    178
11. Rauno Aaltonen   101
12. Pauli Toivonen    50

Ääniä yhteensä: 20 108
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Henkka saanu enempi pointseja kuin Alen ja Mikkola, tää kertoo mistä perspektiivistä näitä kunkkuja katsellaan.
 
Ylös