Rallisankari-äänestys

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Mielestäni nämäkin tulokset kuvaavat hyvin Mäkisen taitoa ja nopeutta:

1998 40º Rallye Sanremo - Rallye d'Italia

1 Tommi Mäkinen / Risto Mannisenmäki (Fin) Mitsubishi Lancer Evo 5
2 Piero Liatti / Fabrizia Pons (Ita) Subaru Impreza WRC
3 Colin McRae / Nicky Grist (Gbr) Subaru Impreza WRC

1999 41º Rallye Sanremo - Rallye d'Italia

1 Tommi Mäkinen / Risto Mannisenmäki (Fin) Mitsubishi Lancer Evo 6
2 Gilles Panizzi / Hervé Panizzi (Fra) Peugeot 206 WRC
3 Didier Auriol / Denis Giraudet (Fra) Toyota Corolla WRC

Liatti, Panizzi ja Auriol ei ole kuitenkaan asfalttikuskeja sieltä hitaammasta päästä. Harva suomalainen on kyennyt vastaavaan. Nykyisin taas ajatellaan asfalttirallit suomalaisittain hävityksi jo ennenkuin rallit ovat alkaneetkaan - ei näin.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Tuo -99 San Remon voittohan tuli vielä upealla tavalla kun Mäkinen laski viimeiselle pätkällä (joka oli pitkä) huikeat pohjat löi Panizzin. :thumbup: Vaikka mitsuhan taisi olla autona vielä alakynnessä nopeudeltaan pösöön verrattuna.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Itse äänestin "Löysä" Salosta ihan periaatteesta kun ei häntä oikein moni muu tunnu arvostavan vaikka kaveri oli aikanaan uskomattoman nopea B-ryhmäläisellä Pösöllä pudottaen Vatasenkin.

Löysä kuitenkin edusti sitä James Huntmaista otetta, kuten Röhl aikanaan ihmettelellen tiivisti asian: "Miten ylipainoinen kaveri, joka poltti norttia ja veteli gintonickeja hotellin aulassa kun muut harjoitteli reittejä ja treenasi nuotteja, voi tulla ja ajaa kovempaa ne pätkät kerta toisensa jälkeen!".

Kabiinissa sisällä jopa kisoissa polttava Löysä edusti b-tykki-pösöllään avonaisesta ikkunasta toimittajille hävyttömyyksiä laukoen sitä kaikkea mitä wanha kunnon ralli parhaimpina aikoinaan oli 80-luvulla: rehtiä öljyn tuoksua ja sliksejä asfaltilla, mieletöntä voimaa nopeutta ja riskirajoilla riskinottoa, rajoittamattomien turbomyllyjen ärjyntää ja suuliekkejä, pitkiä hyppyjä Ouninpohjalla, mieletöntä sekuntipeliä yötaipaileilla, suuria suomalaiskuskeja toisensa perään jne.. Löysä on vanhan ajan kuski parhaimmillaan asenteella "ajetaan ku se kerran osataan", jopa jonkinlainen vastakohta nykypäivän kovin usein niin steriileille kuskeille, jotka karrikoiden hyppäävät pariksi tunniksi valmiiksi tehtaalla tuulitunnelitestattuun ja rakennettuun, tietokoneistettuun, vain tehokkaiden perheautojen tehoilla varustettuihin autoihin ja läpsyttävät napeilla vaihteetkin puoliautomaattilaatikoihinsa.

Mutta kyllä siellä uskomattomia legendoja on kaikki. Mikkola Audillaan oli jo aikanaan käsite kun takavedot jäi minuuttikaupalla, Alenin suoritus pysytellen tasavertaisesti takaveto 037 Lancialla nelikkojen perässä on mieletön lajissaan, Vatanen hallitsi pitkän aikaa omalla voimakkaalla ajotyylillään oli alla sitten takaveto-esco, 4x4 Pösö
tai Dakar-ralli-citikka, Kankkunen 4 mestaruutta, Mäkinen Kankkusen kultakauden jatkajana toinen ennätysmestaruusputki, Bosse todella kovassa seurassa tuplamestariksi vastoinkäymistenkin edessä aikana jolloin etelän asfalttispesialistit saivat ajettavaksi yhä enemmän kisoja omalla alustallaan jne..

Oikeastaan kaikki kovimmat legendat lajista ovat järjestään suomalaisia!! Ihan mahtavaa. Loeb on mun silmissä eka ulkomaalainen jota vois tituleerata jo tässä vaiheessa jonkinsortin legendaksi vauhtinsa puolesta. Saas nähdä nouseeko nuorista suomalaisista kunnon uhkaajia hänelle Bossen jätettyä taisteluareenat.
 
Viimeksi muokattu:

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Itse olen arvostanut jo kauan Löysän Vatasen yläpuolelle ja oikeastaan tasaveroiseksi taidoiltaan Kankkusen kanssa. -86 Löysä oli noista kahdesta se nopeampi mutta myös huono onnisempi.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Rallin nelinkertainen maailmanmestari Sébastien Loeb pitää Marcus Grönholmia kovimpana kuljettajana, jota vastaan hän on kilpaillut.

Loebin lisäksi neljään mestaruuteen ovat pystyneet vain Juha Kankkunen ja Tommi Mäkinen. Ranskalaiskuskin mielestä hänen saavutustensa arvoa ei himmennä se, että hänellä on viime vuosina ollut vain yksi varteenotettava haastaja.

- On totta, että kärki on ollut kapeampi. Mielestäni Marcus Grönholm on kuitenkin korkeammalla tasolla kuin Mäkinen ja hänen aikalaisensa. Marcuksen aloittaessa uransa Carlos Sainz, Mäkinen ja Didier Auriol olivat vielä mukana, mutta hän pääsi heti niskan päälle. Kaikista vastustajistani hän on ollut nopein, Loeb kehui Journal du Dimanche -lehdessä.
 

toozi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
384
Onhan tää suomalaisten autourheiluhistoria niin uskomaton ,että tässäkin äänestyksessä oli todellinen runsaudenpula loistavia ehdokkaita.

On todella vaikea panna eri aikakausilta olevia kuljettajia paremmuusjärjestykseen, vaikea jopa samalta aikakaudelta, kun ajoivat eri autoilla.
Itse äänestin kuitenkin Henri Toivosta. Mielestäni selvästi maailman nopein rallikuljettaja 85-86. Erityisesti Henkassa miellyttää se että hän oli äärettömän nopea asfaltilla, joka ei perinteisesti ole ollut suomalaisille se paras alusta. Tuohon aikaan ei maailmasta löytynyt asfalttispesialistia, joka olisi Henkan pystynyt lyömään. Henkan tullessa Lancialle Aleni jäi aika nopeasti toiseksi eikä Biassionista ollut juuri vastusta. No kukaan ei tietysti tiedä miten loppukausi -86 olisi mennyt jos ton B-ryhmän häkkyrän paloturvallisuus olisi ollut parempi. Olisin kuitenkin vetoni laittanut Henkan puolesta.

Katselin tuossa vanhoja Britteinsaaren rallisarjan pätkiä 82-84, joissa Toivonen oli mukana. Olisi kivä nähdä pätkäaikoja noista ralleista, mutten löytänyt niitä netistä. Henkallahan oli paljon nuorelle ja nopealle kuskille tyypillisiä lipsahduksia, mutta sitten myös aivan tajuttomia pohja-aikoja.

Eikä Ari Vatanenkaan huonosti vetänyt tuohon aikaan ikälopulla Escortilla. Tässä yksi hyvä pätkä jossa Ari vetää Opel Mantalla -83. Puolenvälinpaikkeilla tulee pieni pusu muuriin ja vasen etunen tyhjenee. Auto puskee oikealle kääntyvissä mutkissa aikalailla ja lopulta kampeaa jo suorallakin, mutta vatanen ei paljoa hellitä. Ari ei kai oikein koskaan tykännyt Mantasta, joka kai aliohjasi muutenkin jonkinverran ja menestyskin tuolla jäi kai hieman vaatimattomaksi.
http://www.youtube.com/watch?v=mSphfONzzS4
 

formulaman

New member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
4
jaa..aaa

en muista edes Ketä äänestin < mutta se tais Olla ari vatanen tai Hannu mikkola....taikka timo Mäkinen
 
Ylös