Ralliuutisia, vol 2

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5283
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ai että, Tommi taas näyttää, mihin kaikkeen suomen kieli venyykään, kun sitä oikein mielikuvituksellisesti käyttää :D

– Neuvotteluita ei käyty niin paljoa kuin oli alun perin ajatus. Kohtuullisen piakkoin varmaan katsomme, mitä tapahtuu. Neuvotteluita on viety aika pitkälle, Mäkinen muotoili.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14775
Sijainti
Tampereen lenkki
Ilta-Sanomilla oli klikkiotsikko tyyliin Tänak ulos Toyotalta ja Kalle tilalle, mutta ei siinä mitän tiedetty. Tänak sanoi että monimutkaista on, eikä sopimusta ole vielä vaikka olisi halunnut sen jo ennen Jyskälää.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Mutu-heitto: vastoin kaikkia odotuksia Toyotan tämän kauden miehistöstä tallin palveluksessa jatkaa ensi kaudella ainoastaan yksi ja se on Latvala.
Ihan uskottava skenaario. Tanakka on ilmeisen pettynyt Toyotan heikohkoon luotettavuuteen - ja siihen että Tommi ei ollut halukas tekemään diiliä jo hyvissä ajoin alkukesästä. Mutta ihmettelen kyllä myös sitä, jos Wilsonin autovuokraamo pystyisi nokittamaan TGR:n tarjouksen rahallisesti. Onko Tanakalla/Märtinillä joku Ogier/Red Bull -tyylinen ässä perstaskussa joka tarjoaisi M-Sportille hyvät myötäjäiset?
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7202
https://yle.fi/urheilu/3-10902644
Puuppolan parooni puhuu Latvalan puolesta. Totta kyllä tuo et mies kärsinyt tekniikkavioista tällä kaudella mutta...

Toyota-pomo antoi kuitenkin vahvan tuen Jari-Matti Latvalalle. Toyotan suomalaiskonkarin kausi lähti liikkeelle hyvin vaisusti. Mestaruushaaveiden mentyä alkoi jälleen puhe Latvalan jäämistä ilman sopimusta tulevalle kaudelle.

Toistaiseksi Latvalan parhaat sijoitukset ovat tältä kaudelta Monte Carlon ja Argentiinan rallien 5. sijat. Mäkinen ei allekirjoita väitettä siitä, että Jyväskylän MM-ralli olisi Latvalalle kohtalonkisa uran jatkoa ajatellen.

– Minusta yksi kisa ei ratkaise tulevaisuutta millään muotoa. Katsomme kokonaisuutta, ja se on erinäköinen, Mäkinen sanoo.


Puhdasta spekulaatiota tämäkin, mutta jotenkin tuntuisi parhaimmalta ratkaisulta se et Latvala siirtyisi Toyota -> M-Sport (jäähdyttelemään Hirvosen tavoin) ja Suninen/Rovanperä -> Toyota.

Mikäs Meeken sopimustilanne btw?
Latvalan siirtyminen M-Sportille taitaisi kaatua siihen, että hän ei kelpaa Wilsonille ja käytännössä Latvalan ainoa mahdollisuus jatkaa rallin MM-sarjassa on saada jatkosopimus Toyotalle.

Toki Latvala voisi yrittää ostaa auton M-Sportilta ajaakseen ensi kaudella MM-sarjaa yksityiskuljettajana, mutta se käytännössä pakottaisi hänet jättämään väliin Euroopan ulkopuolella ajettavat kisat kustannussyistä ja vajaalla ohjelmalla olisi turhaa edes haaveilla maailmanmestaruudesta.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Hesarissa kun juttua Ogierista(kuinka fyffeä on ja jos '20 jälkeen lopettaa niin mitään ei tarvitse tehdä), niin
mainittiin siinä Lappi ja kuinka ei pääse Ogieriin vauhtiin, eri ajotyyli yms.

Ja siis kysymys oli että onko kukaan suomikuski opetellut sitä keskieurooppalaista tiukkaa "rata"tyylistä
ajotyyliä vaan kuuluuko Suomessa vaan roiskia eikä edes harkita muunlaista ajotyyliä? Toki tuo on sellainen
joka pitäisi opetella heti aloittaessa, vanha koira ei pysty enää ajotyyliään muuttaa.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Ja siis kysymys oli että onko kukaan suomikuski opetellut sitä keskieurooppalaista tiukkaa "rata"tyylistä
ajotyyliä vaan kuuluuko Suomessa vaan roiskia eikä edes harkita muunlaista ajotyyliä? Toki tuo on sellainen
joka pitäisi opetella heti aloittaessa, vanha koira ei pysty enää ajotyyliään muuttaa.
Heittäsin tästä lonkalta, että Marcus Grönholm ajoi kyllä suomalaiseksi kuljettajaksi todella keula edellä ja ratatyylisesti. En tiedä oliko harkittu juttu vai tuliko selkäytimestä, mutta mielestäni uran loppua kohden ajoi jopa enemmän keula edellä kuin Loeb. Vanhemmista kuskeista tulee heti mieleen Markku Alén joka ajoi samalla tavalla keula edellä usein, mieluummin vähän aliohjaten kuin yliohjaten. Sattumaako vaiko ei, mutta näillä miehillä on yhteensä 13 voittoo Jyskälästä eli tyyli oli ilmeisen sopiva näille teille.

Keskieurooppalainen tyylikään ei kyllä automaattisesti aina tarkoita ratatyyliä. Esim. Auriolin ajo oli sellaista intensiivistä improvisointia, veivaamista ja tykitystä, että siitä oli kyllä ratatyyli todella kaukana :D. Ogierinkin tyyli on huomattavasti rajumpi verrattuna esim. Loebiin. Jos todella loppuun asti vietyä ratatyyliä haluaa nähdä niin Francois Delecour Escort Cosworthin ratissa vuonna 1993 on paras esimerkki. Mies vältti pienimpiäkin sivuluisuja viimeiseen asti, jopa soralla. Todella kiehtovan näköistä ajamista kyllä katsella videoilta ja riitti melkein yllätysmestaruuteen silloin.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
Jean-Luc Thérier siirtynyt tänään taivaallisille rallipoluille :(. Vaikka mies olikin 70-luvun ralli-ikoni Alpinen ratissa, mieleeni on erityisesti jäänyt hieno ajo neljänneksi Renault 5 Turbolla erittäin lumisessa 1984 Montessa. Neliveto Audeille ei voinut mitään, mutta paras takavetokuski.
Thérieristä vielä sen verran, että mikäli rallin MM-sarjassa oltaisi alettu jakamaan kuskeillekin maailmanmestaruuksia jo heti 1973 lähtien, olisi Thérieristä kruunattu rallin historian ensimmäinen kuljettajien maailmanmestari.
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7514
Spekulointia ensi vuoden Neste Rallin ajankohdasta.

MM-rallien televisiotuotannosta vastaavalla NEP Finlandilla on iso keikka Tokion olympialaisiin, joten Jyväskylän MM-rallia tuskin järjestetään samaan aikaan.

Tokion olympialaiset järjestetään 24.7. - 9.8. 2020. Koska NEP Finlandin porukalla pitää olla aikaa tv-tuotannon järjestämiseen Jyväskylässä, voisi rallin ajankohta olla 20. - 23. elokuuta.

Jyväskylän MM-ralli palautuisi siten entiselle paikalleen elokuun loppuun.

Siitä tykkäisivät maanviljelijät. Myös yritysvieraita on helpompi saada Jyväskylän ralliin kesälomien jälkeen.
https://www.ksml.fi/urheilu/mm-ralli/Kolumni-Paviljongin-podiumilla-seisoi-kuusi-iloista-miest%C3%A4-%E2%80%93-ensi-vuonna-Jyv%C3%A4skyl%C3%A4n-MM-ralli-v%C3%A4ist%C3%A4nee-olympialaisia/1416045
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5283
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Sehän tavallaan sopisi myös ensi vuoden juhlaralli-teemaan, että kisa järjestettäisiin "perinteisellä" paikalla kalenterissa. Joskus oli muistaakseni puhetta, että koulukyydit aiheuttavat jonkin verran haasteita tuona myöhempänä ajankohtana, mutta ehkä tässä on kuitenkin enemmän hyötyjä kuin haittoja myös järjestäjän näkövinkkelistä?

ps. Hieman hämmästelen, ettei eräs nimeltämainitsematon nimimerkki ole vielä pistänyt pystyyn ensi vuoden Suomen MM-rallille omaa ketjua, vaikka edellisen kisan päättymisestä on kulunut kohta jo vuorokausi.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14775
Sijainti
Tampereen lenkki
Jyskälän siirtyminen elokuun lopulle olisi mahdollista myös siltä kantilta, että silloin normaalisti järjestettävä Saksan ralli olisi jäämässä pois kalenterista.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14775
Sijainti
Tampereen lenkki
Tänä vuonna Saksan ralli vielä ajetaan ja lähtölistaa tässä odotellaan...Jyskälän aikaan Wilson taisi mainita että Evansin toipuminen voi kestää kauemmin, Saksa ja jopa Turkki voi jäädä väliin. Kuka tilalle? Camilli Saksaan, Paddon tai Greensmith Turkkiin? Hyundailla ajanee Neuvillen kavereina Mikkelsen ja Sordo, Loebia tuskin nähdään enää kuin Kataloniassa. Eri juttu sitten kuka ajaa kolmatta autoa vaikka Australiassa. Breen? Paddon?

EDIT: Hyundain kokoonpano vahvistui twitterissä juuri tuoksi samalla hetkellä kun postasin.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3232
Sijainti
JKL
Sellainen "tieto" oli Jyskälässä liikkeellä että Paddon ajaisi saksassa...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5283
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Paddonin assuvauhti ja -kokemus viime vuosilta on sen verran vaatimatonta, että se näyttöpaikka tulisi mielummin sitten vaikka Turkissa.

Camilli voisi olla yksi mahdollinen veto M-Sportilta Saksaan, mutta siinä tapauksessa ranskalainen menettäisi varmaan muita työmahdollisuuksia mitä WRC-testauksiin tulee.
 
Ylös