Ralliuutisia, vol 2

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3166
Sijainti
Lahti
Valmistuu milloin valmistuu, toivottavasti tulee laadukasta tavaraa. Lainasin tässä joku aika sitten pinon moottoriurheilijaelämänkertoja, ja kyllä en ilahtunut! Ikään kuin niitä olisi puolipakko tehdä aina saman sapluunan mukaan. Hotakaisen kirja Kimistä oli kuitenkin aikas hyvä. :cool:
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Ottamatta kantaa Wilsonin tarkoitusperiin, niin varmaan Sunisella on joku tuon kaltainen diili olemassa. Ja hyvin todennäköisesti Wilsonilla on joku komissio myös Tänakin Toyota-liksasta. Sen verran monta kautta Tänak M-Sportilla kuitenkin reuhasi, ettei sitä varmaan ihan hyväntekeväisyyden nimissä tehty. Latvalan Ford-ajelut ajoittuivat sen verran vahvasti vielä "tehdastalliaikaan", että kukaties silloin on ollut vähän eri peli?
Lisää samaa markkinointipuhetta Sunisen lisäksi Evansista :rolleyes:

https://www.autosport.com/wrc/news/145779/msport-would-be-crazy-to-drop-evans-or-suninen
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2339
ja terveisiä Nuutisen Karilta katsojille, jotka piiloutuu puskaan kun turva-auto ajaa ohi - teidät on nähty. Toivottavasti tämän käytöksen seurauksena ei ruveta tiukemmin sulkemaan epävirallisia katsomispaikkoja.



https://twitter.com/KariNuutinen/status/1169936489200926720
Näinhän se on aina ollut, ja varmasti tulee myös olemaan ainakin niin kauan, kun siimoja vedetään ihan mielenvikaisiin paikkoihin kilometrien päähän tiestä. Tuon kyseisen paikan turvallisuuteen en ota kantaa, mutta noin yleisesti kyllähän katsojat rallipassilleen jotain muutakin vastinetta haluavat kuin vadelmapuskien katselemisen.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Näinhän se on aina ollut, ja varmasti tulee myös olemaan ainakin niin kauan, kun siimoja vedetään ihan mielenvikaisiin paikkoihin kilometrien päähän tiestä.
Maailma muuttuu, Eskoseni. Se, että "näin on aina ollut" ei ole tae yhtään mistään saati oikeutus mihinkään. Tämä pelleily (termi lienee paikallaan) saadaan kyllä loppumaan. Lähinnä se on katsojakunnasta itsestään kiinni, halutaanko sen tapahtuvan ns. hyvällä vai pahalla. Henkilökohtaisesti olen melko skeptinen itseohjautuvuuden suhteen tässä asiassa, ja jos veikata pitäisi, niin oman ääneni saisi malli "FIA:n voimakas interventio". Oppi mennee perille, kun pätkiä perutaan oikein karkealla kädellä riittävän pitkään. Lisäksi tämä vaatii toki ihan kulttuurillistakin muutosta, eli tällainen touhu on saatava ralliväen itsensä keskuudessa paheksuttavaksi ja noloksi. Tällä hetkellähän se ei sitä ole.

Kaiken kaikkiaan erittäin raikas ulostulo Jyväskylän järjestelytoimikunnalta - hattu päästä.

edit. Tarkennuksena, että "kohteeni" ei siis ollut rallin katsominen virallisten katselualueiden ulkopuolella, vaan rallin katsominen idioottimaisissa paikoissa.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Instagram-kommenttien perusteella zeroundersteer sai kuitenkin pitää videonsa mainostulot. Sama porukka myös mainitsi tuossa, että he antoivat ilmaiseksi WRC+:lle kuvaamansa Monte Carlon 2018 Sisteronin penkkaanajovideot.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
edit. Tarkennuksena, että "kohteeni" ei siis ollut rallin katsominen virallisten katselualueiden ulkopuolella, vaan rallin katsominen idioottimaisissa paikoissa.
Tässähän juuri on se vissi ero. Eikä niitä kahta pidä sekoittaa. On eri asia että porukka on piilossa siksi että heitä ei suoralla ajeta 10m päähän metsään kuin että esim. hyppyrien alastulossa saa seistä missä tahansa. Tähän toivoisin että otettaisiin kantaa. Nyt en puhu Nuutisen videosta kun en tiedä tilannetta mutta niin kauan kun tuolla metsässä ei safety autolla ole mitään linjaa turvallisuudesta niin kauan tulee olemaan kyykkijöitä jotta sua ei 3km kävelyn jälkeen laiteta istumaan 5–10m päähän metsään vaikka seisot suoralla.

Ja kyllä, annoin palautetta Neste Rallin järjestelijöille.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tässähän juuri on se vissi ero. Eikä niitä kahta pidä sekoittaa. On eri asia että porukka on piilossa siksi että heitä ei suoralla ajeta 10m päähän metsään kuin että esim. hyppyrien alastulossa saa seistä missä tahansa. Tähän toivoisin että otettaisiin kantaa. Nyt en puhu Nuutisen videosta kun en tiedä tilannetta mutta niin kauan kun tuolla metsässä ei safety autolla ole mitään linjaa turvallisuudesta niin kauan tulee olemaan kyykkijöitä jotta sua ei 3km kävelyn jälkeen laiteta istumaan 5–10m päähän metsään vaikka seisot suoralla.
Niin, ensin täytyy toki määritellä se, mikä on ns. idioottimainen paikka ja mikä ei. Pidän kuitenkin kohtalaisen naivina sellaista ajatusta, että tällainen määrittelyvastuu voitaisiin jättää yleisölle - tai ylipäänsä kenellekään muulle kuin järjestäjälle. Siksi tällaiseen "kyllä minä tiedän paremmin kuin järjestäjä" ajatteluun sortuminen on mielestäni sekä vaarallista että ylimielistä. Yleisö on kuitenkin siellä paikalla rallia varten, eikä toisin päin. Jos asia pitäisi tiivistää, niin sanoisin, että niin pitkään, kuin rallikatsojat kokevat "oikeutensa" seistä heiden omasta mielestään turvallisessa paikassa suurempana kuin järjestäjien vastuun koko tapahtuman turvallisuudesta, lajilla on ongelma.

Itse en todellakaan ole mikään ns. karsinapaikkojen (tyyliin Kakariston tai Parkkolan risteykset) ystävä, päin vastoin, mutta siitä huolimatta en ole koskaan kokenut tarvetta piileskellä JA silti olen onnistunut katsomaan rallia käytännössä aina sellaisessa paikassa kuin olen halunnut.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
Niin, ensin täytyy toki määritellä se, mikä on ns. idioottimainen paikka ja mikä ei. Pidän kuitenkin kohtalaisen naivina sellaista ajatusta, että tällainen määrittelyvastuu voitaisiin jättää yleisölle - tai ylipäänsä kenellekään muulle kuin järjestäjälle. Siksi tällaiseen "kyllä minä tiedän paremmin kuin järjestäjä" ajatteluun sortuminen on mielestäni sekä vaarallista että ylimielistä. Yleisö on kuitenkin siellä paikalla rallia varten, eikä toisin päin. Jos asia pitäisi tiivistää, niin sanoisin, että niin pitkään, kuin rallikatsojat kokevat "oikeutensa" seistä heiden omasta mielestään turvallisessa paikassa suurempana kuin järjestäjien vastuun koko tapahtuman turvallisuudesta, lajilla on ongelma.
Aivan, miksi siis ei AKK ei pidä huolta tästä. Aika turhaa jeesustelua heidän puolelta kun paikkoja ei siimoiteta niin laittavat sitten kuvia someen missä jengi seisoo tiessä kiinni. Tuokaa ei ole kovin vaikea rasti vettä siima paikkoihin joissa ihmisiä tulee olemaan. Jos ei tiedä, katsoo vaikka edellisen vuoden incareja. On myös aika naivia olettaa että kaikki ihmiset menee tai ylipäätään mahtuu virallisille paikoille katsomaan. On se selvää että silloin myös ei-merkatuista paikoista on pidettävä huolta. Nuutisen kuvissa, niin tuossa suoralle siima paikalleeen niin kyllä ihmiset siellä takana seisoo. Tää kuurupiiloleikkihän johtuu juuri siitä että kun ei ajoissa ole merkattu niitä paikkoja niin ei ihmiset halua että niitä sitten merkataan vaan sen takia kun siellä on ihmisiä.

Itse en todellakaan ole mikään ns. karsinapaikkojen (tyyliin Kakariston tai Parkkolan risteykset) ystävä, päin vastoin, mutta siitä huolimatta en ole koskaan kokenut tarvetta piileskellä JA silti olen onnistunut katsomaan rallia käytännössä aina sellaisessa paikassa kuin olen halunnut.
Niin siis tämähän on yleistynyt vasta parina viime vuonna kun tähän on alettu puuttumaan. En ole itsekään kohdannut kuin pari kertaa tätä. Tämän vuotinen esimerkki jossa tullaan naaman eteen vetää siimaa vaikka seistään sisämutkassa 0,5m korkuisen patin päällä ja käsketään siirtymään 5m päähän tiestä. Ja lapsiperhe seisoo ulkokurvissa. (Laukaan viimeinen mutka) Näissä kahdessa paikassa erona oli se että sisämutkassa seisoi toistakymmentä ihmistä ja ulkomutkassa vaan se perhe. Ts. mitään tekemistä turvallisuuden kanssa tuossa ei ollut vaan puhdasta pullistelua järjestäjien puolesta. Asiallisesti myös kysyin että miten tämän on vaarallinen paikka olla sisämutkassa niin takaisin sai puhdasta vittuilua tyylin että ”haluatko olla syypää että pätkä perutaan”. Eli niin valitsen siksi näissä tapauksissa kuurupiilon. :rolleyes:
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
995
Aivan, miksi siis ei AKK ei pidä huolta tästä. Aika turhaa jeesustelua heidän puolelta kun paikkoja ei siimoiteta niin laittavat sitten kuvia someen missä jengi seisoo tiessä kiinni. Tuokaa ei ole kovin vaikea rasti vettä siima paikkoihin joissa ihmisiä tulee olemaan. Jos ei tiedä, katsoo vaikka edellisen vuoden incareja. On myös aika naivia olettaa että kaikki ihmiset menee tai ylipäätään mahtuu virallisille paikoille katsomaan. On se selvää että silloin myös ei-merkatuista paikoista on pidettävä huolta. Nuutisen kuvissa, niin tuossa suoralle siima paikalleeen niin kyllä ihmiset siellä takana seisoo. Tää kuurupiiloleikkihän johtuu juuri siitä että kun ei ajoissa ole merkattu niitä paikkoja niin ei ihmiset halua että niitä sitten merkataan vaan sen takia kun siellä on ihmisiä.



Niin siis tämähän on yleistynyt vasta parina viime vuonna kun tähän on alettu puuttumaan. En ole itsekään kohdannut kuin pari kertaa tätä. Tämän vuotinen esimerkki jossa tullaan naaman eteen vetää siimaa vaikka seistään sisämutkassa 0,5m korkuisen patin päällä ja käsketään siirtymään 5m päähän tiestä. Ja lapsiperhe seisoo ulkokurvissa. (Laukaan viimeinen mutka) Näissä kahdessa paikassa erona oli se että sisämutkassa seisoi toistakymmentä ihmistä ja ulkomutkassa vaan se perhe. Ts. mitään tekemistä turvallisuuden kanssa tuossa ei ollut vaan puhdasta pullistelua järjestäjien puolesta. Asiallisesti myös kysyin että miten tämän on vaarallinen paikka olla sisämutkassa niin takaisin sai puhdasta vittuilua tyylin että ”haluatko olla syypää että pätkä perutaan”. Eli niin valitsen siksi näissä tapauksissa kuurupiilon. :rolleyes:
Samaa mieltä, niistä karsinoista (tai tienvarsilipunmyynneistä/parkkivalvonnasta, mutta luonnollisesti ei koska €€..) varmaan irtoaisi järkkäri tai pari tuollaseenkin paikkaan seisomaan siiman kera. Ja keskimäärin Nuutinenkin tietää varmasti, että keskimääräinen risteyspaikka, joita nämä viralliset katselualueet yleensä ovat, ovat ajosuorituksena aivan jäätävää paskaa katsoa, kun pätkällä kuin pätkällä olisi tarjolla lukemattamia näyttävämpiä ja parempia paikkoja katsoa. Sinänsä kyllä ymmärrän miks niitä kaljatelttoja pitää noihin mitäänsanomattomiin peltoveinkkeleihin viedään, koska sitähän ei tosiaan pystyis selvistä päin katselee. Tähän hymiö.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja keskimäärin Nuutinenkin tietää varmasti, että keskimääräinen risteyspaikka, joita nämä viralliset katselualueet yleensä ovat, ovat ajosuorituksena aivan jäätävää paskaa katsoa, kun pätkällä kuin pätkällä olisi tarjolla lukemattamia näyttävämpiä ja parempia paikkoja katsoa.
Juuh elikkäs, risteyspaikkoja varmasti suositaan katselualueina siksi, että niihin pääsee kävelemättä pätkällä, ja tällainen vaihtoehto on pakko tarjota. Toki sekin kelpaa vaihtoehtona, että katselualue on välitien päässä, vaikkei pätkällä ole risteystä. Onko Urrian iso hyppy ja Hirvosen paikka, Ruuhimäen hypyt tai Hassin voimalinjamutka rallin vähiten näyttävästä päästä? Ja kyllä se risteysajokin voi olla mielenkiintoista, ainakin Moksin vikassa risteyksessä näki aika monenlaisia eri ajosuorituksia, muutama loppupään auto kun siinä tuli pois lähtiessä katsottua. Melkein harmitti, ettei jäänyt koko pätkän ajaksi siihen.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7504
Ja kyllä se risteysajokin voi olla mielenkiintoista, ainakin Moksin vikassa risteyksessä näki aika monenlaisia eri ajosuorituksia, muutama loppupään auto kun siinä tuli pois lähtiessä katsottua. Melkein harmitti, ettei jäänyt koko pätkän ajaksi siihen.
Täysin sama kävi Kakaristossa. Risteys Rapsulantieltä Okskulmantielle osoittautui paljon näyttävämmäksi ja vaikeammaksi paikaksi kuin heti sen jälkeinen vasen hakkuulla.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3177
Sijainti
JKL
Yleisötilaisuudessa järjestäjällä on vaan niin kovat vastuudet yleisön turvallisuudesta että en yhtään ihmettele että tällaisia ulostuloja tulee. Nyky wrc-autot on niin saakelin nopeita että hirvittää itseänikin. Niitä sentään ajaa parhaat kuskit mutta kuten tuossa toisessa ketjussa olleessa vertailussa kävi ilmi niin nyky R5:kin on nopeampia kuin 90-luvun A-ryhmäläiset. Ja kaikki R5 kuskit ei todella ole mitään maailman tähtiä taidoiltaan. Eli siellä tulee äkkiä sellainen väärä turvallisuuden tunne kun kärki on mennyt. Ei osata arvioida sitä todellista vauhtia kun verrataan vaan sitä niiden kärki wrc ukkojen kyytiin.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
995
Juuh elikkäs, risteyspaikkoja varmasti suositaan katselualueina siksi, että niihin pääsee kävelemättä pätkällä, ja tällainen vaihtoehto on pakko tarjota. Toki sekin kelpaa vaihtoehtona, että katselualue on välitien päässä, vaikkei pätkällä ole risteystä. Onko Urrian iso hyppy ja Hirvosen paikka, Ruuhimäen hypyt tai Hassin voimalinjamutka rallin vähiten näyttävästä päästä? Ja kyllä se risteysajokin voi olla mielenkiintoista, ainakin Moksin vikassa risteyksessä näki aika monenlaisia eri ajosuorituksia, muutama loppupään auto kun siinä tuli pois lähtiessä katsottua. Melkein harmitti, ettei jäänyt koko pätkän ajaksi siihen.

Toki näinkin, mutta onhan noitten "virallisten" katselualueiden määrä minimaalinen verrattuna kuinka monta mutkaa/hyppyä erikoiskokeilta löytyy. Lähinnä haen sitä, että miksi ei voi yhtä siimaa ja yhtä järkkäriä tämän kupeessa kutsua katselualueeksi? No itse itselleni vastaten, tuntuu, että järjestäjä haluaa ns. pestä kätensä siitä mahdollisuudesta, että, jos jotain tapahtuu tällaisessa paikassa, niin voi nostaa kortin, että "ei ollut virallinen katselualue". Tässä sinänsä ei ole mitään väärää, ja minun puolesta jokaiselle erikoiskokeelle voisi jokainen katsoja allekirjoittaa lapun, jossa lukee "oma vastuu". Tämä toki täysin karrikoitu erimerkki ja ei voi toimia nyky-yhteiskunnassa, jossa vastuu pitää siirtää aina jollekin muulle.

Mutta POINTTINA, on sinänsä nurinkurista järjestäjän kertoa erikoiskokeista ja niiden monipuolisista piirteistä, ja sitten ihmetellä miksi ihmiset ovat siellä monipuolisesti jakautuneet katsomaan. Kuten sanottu, tuo edellinen kuvasarjan paikka olisi saatu hoidettua kahdella siimalla ja yhdellä järkkärillä. Olisiko se ollut silti riskialttiimpi paikka katsoa kuin Moksin risteys? Varmasti. Olisiko siinä yhden järkkärin piipitys vs. sata ulkomaanvahvistusta tuonnut mitään järjestystä? Ei välttämättä. Mutta olisiko se silti ollut parempi ratkaisu, kun jättää osuus ilman mitään siiman tynkää ja järkkiä? Olisi.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5221
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Lähinnä haen sitä, että miksi ei voi yhtä siimaa ja yhtä järkkäriä tämän kupeessa kutsua katselualueeksi? No itse itselleni vastaten, tuntuu, että järjestäjä haluaa ns. pestä kätensä siitä mahdollisuudesta, että, jos jotain tapahtuu tällaisessa paikassa, niin voi nostaa kortin, että "ei ollut virallinen katselualue".
Ei taida tosipaikan tullen liiemmin auttaa tuollainen kortti.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14526
Sijainti
Tampereen lenkki
Mutta POINTTINA, on sinänsä nurinkurista järjestäjän kertoa erikoiskokeista ja niiden monipuolisista piirteistä, ja sitten ihmetellä miksi ihmiset ovat siellä monipuolisesti jakautuneet katsomaan.
No, tämän vuoden katsojaoppaassa ei kyllä kerrottu kuin viralliset katselualueet.

Minä taas ajattelen esim. blogia kirjoittaessani että pätkistä ja teistä voi kertoa ihan puhtaasti urheilullisessa mielessäkin, vaikkei olisi rallia menossa katsomaan.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
995
No, tämän vuoden katsojaoppaassa ei kyllä kerrottu kuin viralliset katselualueet.

Minä taas ajattelen esim. blogia kirjoittaessani että pätkistä ja teistä voi kertoa ihan puhtaasti urheilullisessa mielessäkin, vaikkei olisi rallia menossa katsomaan.
https://www.ksml.fi/urheilu/mm-ralli/neste-ralli/erikoiskokeet/EK-2-SS-2-Oittila-1934-km/1389054

Totta, sinänsä tarkemmat erikoiskokeen kilometrimerkinnät osuvat virallisten katselualueiden kohdalle. Recce-videon olisi tosin saanut 23 minuutista supistettua minuuttiin, tai jotain blur-efektiä olis ehkä toivonut tolle ekalle 8 km...
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
995
Ei taida tosipaikan tullen liiemmin auttaa tuollainen kortti.
Väittäisin kyllä, että jos vaikka ralliauto olisi haihtunut yleisön joukkoon tuossa Nuutisen kuvasarja kohdassa vs. Moksin isossa risteyksessä oranssille aidalle asti jonkun toppahousun retkijakkaralle, niin keskusteltaisiin varsin erilaisesta polemiikeista ja tutkinnassa saattaisi ehkä jopa nousta keskustelun aiheeksi "merkitty katselualue".
 
Ylös