Ralliuutisia, vol 2

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3543
Mitäs kisoja Bossella piti alunperin jäädä väliin? Oliko kaikki asfaltit? En edes muista tarkasti, mutta eikös se aika tiukille mennyt Burnsin kanssa, eli olisiko vajaalla ohjelmalla mestaruutta tullut? Tosin olisi voinut muuten muuttua kauden loput tapahtumat tässä tapauksessa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5278
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Mitäs kisoja Bossella piti alunperin jäädä väliin? Oliko kaikki asfaltit?
Rautiainen mainitsee Tomin nuoteista -jaksossaan, että alkoivat Ruotsin voiton jälkeen painostaa tallipäällikkö Corrado Proveraa, että täysi sarja olisi nyt vähän pakko saada. Ihan tarkkaa tietoa siitä, mitkä kisat kuuluivat alunperin ohjelmaan ja mitkä eivät, ei ole nyt äkkiseltään saatavilla, mutta IL kirjoittaa 26.11.1999 näin:

Peugeotin rallipomo Jean-Pierre Nicolas vakuuttaa, että hänen kaikki kolme tehdaskuljettajaansa - Marcus Grönholm, Francois Delecour ja Gilles Panizzi - osallistuvat Monte Carloon. Kenellekään heistä Nicolas ei ole kuitenkaan luvannut kaikkia 14 osakilpailua.
...
Peugeotin suunnitelmana on se, että Grönholm osallistuu ainakin jokaiseen sora- ja Delecour ja Panizzi jokaiseen asvaltti-ralliin.
- Mutta jos Grönholm johtaa MM-sarjaa neljän osakilpailun jälkeen, lähtee hän myös Katalonian asvalttikisaan, Nicolas ilmoittaa.
Jälkimmäinen linjaus muuttui sitten toki matkan varrella, sillä neljän osakilpailun, eli Portugalin, jälkeen Bosse oli 16 pisteellään MM-sarjassa Mäkisen kanssa jaetulla kakkostilalla, Burnsin pitäessä johtopaikkaa 22 pisteellä.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8483
Sijainti
Helsinki
Loeb johto kaudella 2006 oli niin ylivoimainen, että se kesti loukkaantumisen aiheuttamat poissaolot. Historiasta ei taida löytyä maailmanmestaria, joka olisi omaehtoisesti ajanut vajaan kauden.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
650
Historiasta ei taida löytyä maailmanmestaria, joka olisi omaehtoisesti ajanut vajaan kauden.
Biasion osallistui 1989 vain kuuteen MM-ralliin. Koko kausi oli kolmentoista rallin mittainen ja seitsemän parasta tulosta laskettiin yhteispisteisiin. Tuollaisilla säännöillä laskisin seitsemän rallin osallistumisen täydeksi kaudeksi. En tiedä, kuinka vapaaehtoinen tuo Biasionin kuuden rallin ohjelma oli, mutta mestaruus tuli ylivoimaisesti 106 pisteellä, kun toiseksi tulleella Fioriolla oli 65 pistettä ja kolmanneksi tulleella Kankkusella 60 pistettä.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
876
En edes muista tarkasti, mutta eikös se aika tiukille mennyt Burnsin kanssa, eli olisiko vajaalla ohjelmalla mestaruutta tullut? Tosin olisi voinut muuten muuttua kauden loput tapahtumat tässä tapauksessa.
Bosse keräsi assulta yhteensä seitsemän pistettä ja voitti mestaruuden lopulta viidellä pisteellä, eli teoriassa ei olisi voittanut mestaruutta ilman assukisoja. Mutta tosiaan loppukauden kulku olisi tällaisessa hypoteettisessa skenaariossa muuttunut sitten muutenkin.

Burns teki pari pahaa ja ratkaisevaa virhettä loppukaudesta, Jyskälässä ja San Remossa. Ehkä jos Bosse ei olisi ollut San Remossa, Burns olisi pelannut siellä enemmän varman päälle ja ajanut suosiolla pisteet kotiin. Siinähän kisassa Burns veti pihalle kolmospaikalta kun yritti jahdata Delecouria ja Panizzia. Eli siinä meni Burnsilta neljä pistettä + antoi vielä yhden lisäpisteen Bosselle, eli Burns olisi voittanut mestaruuden jo pelkästään sillä, että olisi jättänyt tuon San Remon kohelluksen tekemättä. Tai vaihtoehtoisesti, kakkossijalla köröttely maaliin Jyskälässäkin olisi tuonut lopulta mestaruuden.

Burnsilla on nykyään maine laskelmoivana kuljettajana, mutta se maine taitaa suurimmaksi osaksi pohjautua 2003 kauteen, jolloin laskelmoiva tyyli kieltämättä vietiin aivan äärimmilleen. Mielestäni Subaru-aikoina Burns ei vielä ollut mitenkään äärimmäisen laskelmoiva kuljettaja ja runkia tuli siinä missä muillakin. Mestaruuskaudellakin tuli kolme isoa ajovirhettä. Tosin ehkä Burnsin rungit oli sellaisia jotka johtuivat yleensä enemmän keskittymisen puutteesta, eikä niinkään yliyrittämisestä, kuin esim. McRaen tapauksessa.

2003 oli myös se kausi kun Burnsin etenevä sairaus alkoi myös jo vaikuttamaan ajosuorituksiin. Eli voi olla, että Burnsilla ei senkään puolesta ollut enää paukkuja ajaa ihan samalla atakilla kuin aikaisempina kausina. Nyt kun katsoo esim. 2003 San Remon koosteita ja Burnsin antamia haastatteluita sen kisan aikana, on näin jälkikäteen helppo todeta, että ainakaan siinä kohtaa ei Burnsin olisi pitänyt olla enää ratin takana. Onneksi mitään isompaa blackout tilannetta ei kuitenkaan sitten lopulta tapahtunut pätkällä, vaan melko turvallisessa tilanteessa moottoritiellä, samalla kun vieressä istui vielä toinen huippukuski.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8483
Sijainti
Helsinki
Biasion osallistui 1989 vain kuuteen MM-ralliin. Koko kausi oli kolmentoista rallin mittainen ja seitsemän parasta tulosta laskettiin yhteispisteisiin. Tuollaisilla säännöillä laskisin seitsemän rallin osallistumisen täydeksi kaudeksi. En tiedä, kuinka vapaaehtoinen tuo Biasionin kuuden rallin ohjelma oli, mutta mestaruus tuli ylivoimaisesti 106 pisteellä, kun toiseksi tulleella Fioriolla oli 65 pistettä ja kolmanneksi tulleella Kankkusella 60 pistettä.
Vuotta aikaisemmin Biasion osallistui seitsemään ralliin ja voitti niistä viisi. Ylivoimainen mestaruus tuolloinkin. Vasta ensimmäisellä WRC-autojen kaudella (1997) oli tehdaskuskien osallistuttava jokaiseen kilpailuun.

Eli modernina aikakautena ei ole voitettu mestaruutta vajaan kauden ajamisella.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
875
Voisi Ogier vielä kuitenkin ajaa vaikka koko loppukauden, niin saataisiin neljä Toyotaa varmuudella viivalle joka kisaan, ja vielä olisi hyvät saumat yrittää tasata mestaruuksien määrä Loebin kanssa. Niin kokonaismäärässä kuin myös vajaalla kisaohjelmalla voitettujen mestaruuksien määrässä.
Sen mitä Ogierista tästä asiasta tiedän, niin ei ole kyllä ollut millään tavalla kiinnostunut Loebin ohittamisesta tai rinnalle pääsemisestä mestaruuksien määrässä. Ja näkihän sen tuosta päätöksestä lopettaa ajaminen, eikä edes yrittää sitä.
 

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
378
Ja näkihän sen tuosta päätöksestä lopettaa ajaminen, eikä edes yrittää sitä.
Ymmärrän mitä ajat takaa, mutta silti vähän hörähdin. Citikka sopimuksen piti olla kuitenkin viimeinen ja rallin piti sen jälkeen kokonaan jäädä 🤪
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1054
Eiköhän osa näistä kuskien heitoista mene myös hetken impulsiivisuuden piikkiin ja ns. kilpailuvietin hyytymiseen tai sen heräämiseen. Että mitään rahoja näiden perusteella ei kannata välttämättä ruveta laittamaan kiinni. :D
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Ymmärrän mitä ajat takaa, mutta silti vähän hörähdin. Citikka sopimuksen piti olla kuitenkin viimeinen ja rallin piti sen jälkeen kokonaan jäädä 🤪
Luulisin myös, että yksi tapa saada enenmän rahaa, on ilmoittaa lopettavan, niin eiköhän kohta joku tarjoa isoa shekkiä vielä yhdestä kaudesta....vrt itse tarjoat palveluksia jollekkin tallille....
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
235
Ogierin tuskin on enää vähään aikaan tarvinnut soitella talleja läpi että löytyisikö autoa.
Löppöselle kerrottiin Wilsonin taholts ettei tallipaikkaa löydy. Kaikki resurssit on tähdätty Ottopojan mestaruuden tavoitteluun. Ja Löppönen tuskin lähtee ilmaiseksi ajamaan.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
692
Katotaan nyt taas miten käy, kun Bosse kiristää kypärännarut, niin unohtuu rento ajo ja hauskanpito ja lähdetään hyökkäämään. Tuossahan tuo itse sanoi, että onneksi alla ei ole 206 WRC, mutta kaipa sitä Subarullakin kilpailuvirasto puskee läpi. Sanoo Bosse mitä sanoo.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
423
Suora lainaus aikamoista ilmoituksesta!
"Jalavalta loikka EM-sarjaan – ”Unelmien toteutuminen”

Mäntyharjulaiskuljettaja Miko Jalava tekee harppauksen Euroopan isoille ralliareenoille kesällä 2023. Viime kauden Rallin Suomen Juniorimestari kilpailee Junior ERC-kategoriassa tsekkiläistiimi Sparrow Racingin Ford Fiesta Rally4:llä. Sarja sisältää kuusi osakilpailua, joista kolme soralla ja kolme asvaltilla.

Hallitseva rallin Suomen Juniorimestaruussarjan mestari Miko Jalava, 26, siirtyy kesällä 2023 ajamaan rallin Euroopan mestaruussarjan ERC Junior -luokkaa. Debyyttinsä kansainvälisillä ralliareenoilla mäntyharjulaiskuljettaja tekee tsekkiläisen Sparrow Racing Teamin Ford Fiesta Rally4:llä. EM-ralleissa Jalavan vieressä istuu Riikka Hokkanen.

-Tätä on työstetty nyt muutama kuukausi, ja viikko takaperin kävin Tsekeissä allekirjoittamassa sopimuksen tulevasta kaudesta. Loistava fiilis saada vihdoin kertoa seuraavasta askeleesta urallani. Tästä hetkestä lähtöviivalle on vielä paljon töitä mutta tärkeimmät on tehty eli sarjailmoittautuminen ja auton hankinta. ERC on saanut todella hyvää nostetta lähiaikoina, ja siitä se ajatus lähti, Jalava kertoo.

Takavetoisten Toyotien erikoismiehenä tunnettu Jalava hyppää ERC:ssä etuvetoisen Fiestan rattiin. Etuvetoisella Jalava on viimeksi ajanut vuonna 2014. Lyhyiden testien jälkeen vaikutelma Rally4-luokan Fordista on kuitenkin äärimmäisen positiivinen, kuten myös tsekkiläistiimistä.

-Vähän päästiin kokeilemaan asvaltilla Tsekeissä, ja auto tuntui helpolta ajettavalta ja täysiveriseltä kilpurilta. Uudessa autossa on paljon opittavaa, mutta onneksi ensimmäiset kolme osakilpailua ovat kuitenkin soralla ja viimeiset kolme asvaltilla. Sparrow Racing Teamista jäi todella positiivinen vaikutelma. Heillä on satoja kisoja alla ja laaja ammattitaito. He ovat ammattilaistiimi, ja se näkyy varmasti myös rallivarikoilla, Jalava kehuu.

Urallaan Jalava on kilpaillut aktiivisesti useissa eri sarjoissa sekä rallisprinteissä, mutta kotimaan rajojen ulkopuolella mäntyharjulaiskuljettaja ei ole kilpaillut. Jalava haluaa kiittää vankasta tuesta yhteistyökumppaneitaan sekä kaikkia uran aikana tukeneita.

-Todella suuri kiitos kaikille projektissa mukana auttaneille, ilman heidän laajaa ja pitkäaikaista tukea ei meillä olisi ollut mahdollisuutta lähteä EM-sarjaan. He ovat tsempanneet ja puskeneet aina eteenpäin, ja olen todella kiitollinen tästä. Onhan EM-sarjassa kilpaileminen tietynlainen unelmien toteutuminen ja todella makea mahdollisuus, Jalava kiittelee.

Rallin Euroopan mestaruussarja ERC sisältää kahdeksan osakilpailua. Junior ERC -sarjassa ajetaan kuusi osakilpailua, joista kolme ensimmäistä soralla ja kolme jälkimmäistä asvaltilla. Osakilpailuista viisi parasta sijoitusta lasketaan. Rallin Euroopan mestaruussarja ERC näkyy WRC+ -suoratoistopalvelussa livenä sekä Cmore-palvelussa."
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14770
Sijainti
Tampereen lenkki
Aika raju veto sikäli että nyt siirrytään kerralla takavedosta etuvetoon (2014 ajanut etuvetoa), pimeestä (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) nuottiin, lyhyistä kisoista pitkiin, kokonaan uusiin kilpailuihin ja uusiin maisemiin, osin myös assulle. Tuleeko myös ekaa kertaa siirtyminen H-kaaviosta sekventaalilootaan?
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
521
Sijainti
Tallissa
Aika raju veto sikäli että nyt siirrytään kerralla takavedosta etuvetoon (2014 ajanut etuvetoa), pimeestä (muutamaa poikkeusta lukuunottamatta) nuottiin, lyhyistä kisoista pitkiin, kokonaan uusiin kilpailuihin ja uusiin maisemiin, osin myös assulle. Tuleeko myös ekaa kertaa siirtyminen H-kaaviosta sekventaalilootaan?
Kilpailuhistoria hiukan hämää, taustalla on kyllä paljon kilometrejä jos jonkin näköisellä menopelillä.
 
Ylös