Ralliuutisia, vol 2

Hekazi

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
212
Kun katson nykyistä Suomen maahantuojan Subbe mallistoa, niin ei sieltä kyllä löydy sen kaltaista massatuotetta jota edes kannattaisi markkinoida rallissa, toiki olihan ensimmäinen WRC imprezakin vain jenkki/ japsi markkinoilla myytävä 2 ovinen versio.
En heittäisi vielä kirvestä kaivoon mahdollisten paluuaikeiden suhteen. Jos seuraavat säännöt pohjautuvat edelleen Rally 1 -konseptiin niin mikä estäisi Subarua skaalaamasta jotakin heidän katumaasturiaan Rally 1-autoksi Fordin tapaan?
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
645
Nyt kun en nopeasti tsekattuna löytänyt foorumilta puintia perstuntumalla eniten somea vavisuttaneesta viime päivien ralliuutisesta, niin nostan kissaa pöydälle: Lauri Joona, Janni Hussi, WRC2, 2024.

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009902085.html

Tästä uutisesta on itselläni ollut jotenkin kaksijakoinen fiilis. Janni Hussin kanssa ajaminen takaa sastamalalaiselle, ehkä luonnostaan hiljaisemmalle nuorelle miehelle todella kovaa näkyvyyttä, ja oppia auton ulkopuolella, esimerkiksi sosiaalisen median mahdollisuuksista. Hussin kanssa homman brändäys tulee myös lähtemään aivan uudelle tasolle, joka on nähty somessa jo nyt hauskojen kujettajafiguurien jne myötä. Myös sarjapromoottori ja sponssit kiinnostuvat varmasti, ja väitän tämän kaksikon houkuttelevan uusia kasvoja erikoiskokeiden varsille ja huoltoparkkeihin.

Olen seurannut Hussin rakettimaista nousua rallimaailmassa suurella mielenkiinnolla. Hän tuntuu lukevan nuottia selkeästi ja ajallaan, hienosti painottaen. En itse omaa nuotinlukukokemusta ralliautosta metriäkään, mutta uskallan homman pelaavan todella komeasti.

Mutta entäpä se rallin perusasioiden, eli hyvien väläytysten ja pätkäaikojen muuttaminen kovatasoisiksi viikonlopuiksi, ja menestyksekkään kuljettajapolun rakentaminen? Mentaalipuolen vahvistaminen? Usein nuorilla kuljettajilla on ollut kartturina kokenut tykki, joka on nähnyt rallimaailmaa ja osaa rauhoittaa tai piiskata kuljettajaa tarpeen mukaan; kokenut kartturi on tuki ja turva, jonka vierellä nuoren kuljettajan on ollut perinteisesti helppo kehittyä ja kypsyä.

Täytyy kuitenkin muistaa, että Hussi sai kutsun ensimmäiseen kartturin pestiinsä alle 1,5v sitten. Hän on tehnyt rakettimaisen nousun kotimaisiin ralliympyröihin. Mutta onko hän se henkilö kahdentoista nuottikisan kokemuksella, jonka vierellä kuljettajalupaus Joona pystyy kehittymään kohti isompia tallipaikkoja, rahakkaita sopimuksia ja ykköskorin nimeksi?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5260
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Nyt kun en nopeasti tsekattuna löytänyt foorumilta puintia perstuntumalla eniten somea vavisuttaneesta viime päivien ralliuutisesta, niin nostan kissaa pöydälle: Lauri Joona, Janni Hussi, WRC2, 2024.

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009902085.html

Tästä uutisesta on itselläni ollut jotenkin kaksijakoinen fiilis. Janni Hussin kanssa ajaminen takaa sastamalalaiselle, ehkä luonnostaan hiljaisemmalle nuorelle miehelle todella kovaa näkyvyyttä, ja oppia auton ulkopuolella, esimerkiksi sosiaalisen median mahdollisuuksista. Hussin kanssa homman brändäys tulee myös lähtemään aivan uudelle tasolle, joka on nähty somessa jo nyt hauskojen kujettajafiguurien jne myötä. Myös sarjapromoottori ja sponssit kiinnostuvat varmasti, ja väitän tämän kaksikon houkuttelevan uusia kasvoja erikoiskokeiden varsille ja huoltoparkkeihin.

Olen seurannut Hussin rakettimaista nousua rallimaailmassa suurella mielenkiinnolla. Hän tuntuu lukevan nuottia selkeästi ja ajallaan, hienosti painottaen. En itse omaa nuotinlukukokemusta ralliautosta metriäkään, mutta uskallan homman pelaavan todella komeasti.

Mutta entäpä se rallin perusasioiden, eli hyvien väläytysten ja pätkäaikojen muuttaminen kovatasoisiksi viikonlopuiksi, ja menestyksekkään kuljettajapolun rakentaminen? Mentaalipuolen vahvistaminen? Usein nuorilla kuljettajilla on ollut kartturina kokenut tykki, joka on nähnyt rallimaailmaa ja osaa rauhoittaa tai piiskata kuljettajaa tarpeen mukaan; kokenut kartturi on tuki ja turva, jonka vierellä nuoren kuljettajan on ollut perinteisesti helppo kehittyä ja kypsyä.

Täytyy kuitenkin muistaa, että Hussi sai kutsun ensimmäiseen kartturin pestiinsä alle 1,5v sitten. Hän on tehnyt rakettimaisen nousun kotimaisiin ralliympyröihin. Mutta onko hän se henkilö kahdentoista nuottikisan kokemuksella, jonka vierellä kuljettajalupaus Joona pystyy kehittymään kohti isompia tallipaikkoja, rahakkaita sopimuksia ja ykköskorin nimeksi?
Jos mahdolliset Jokerit-sympatiat (ja tämä ei liity ko. seuran KHL-seikkailuihin millään tavalla) jätetään pois laskuista, niin pidän Hussin mukanaoloa - rallissa ylipäänsä - ainoastaan positiivisena asiana. Useampi rallia seuraamaton ihminen tulee ainakin tietoiseksi moisen lajin olemassaolosta ja se on jo itsessään valtava plussa. Ja jos ja kun Hussi on kykenevä hoitamaan tonttinsa kunnialla niin mikäs sen parempi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14658
Sijainti
Tampereen lenkki
Mutta onko hän se henkilö kahdentoista nuottikisan kokemuksella, jonka vierellä kuljettajalupaus Joona pystyy kehittymään kohti isompia tallipaikkoja, rahakkaita sopimuksia ja ykköskorin nimeksi?
Onko tämä Lauri Joonan tavoite?

Hussi ei ole tainnut olla vielä kertaakaan rallissa ulosajossa, eli tavallaan mietityttää mitä tapahtuu sitten kun näin ensimmäisen kerran käy. Toki Joona on tässä suhteessa yksi varmimmista kuskeista.

Toinen kokemattomuuteen liittyvä aspekti on auton korjaaminen siirtymällä jos jotain hajoaa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1355
En heittäisi vielä kirvestä kaivoon mahdollisten paluuaikeiden suhteen. Jos seuraavat säännöt pohjautuvat edelleen Rally 1 -konseptiin niin mikä estäisi Subarua skaalaamasta jotakin heidän katumaasturiaan Rally 1-autoksi Fordin tapaan?
Skaalaminen ei ole se ongelma, mutta mallistossa ei ainakaan finski maahantuojalla ole yhtäkään sellaista mallia jonka perus tuulipuku kansalainen kykenis edes ostamaan. Yksi coupemainen suv löytyy joka ei ole hinnaltaan ihan joka perusjannun ostoslistalla. Aasian markkinoille saattaa sitten varmaan löytyä pienempiä autoja. Esim jonkun Forrestin skaalaamisen voi unohtaa, auto muistuttaa tiiliskiveä muotoilultaan ja aerossa otetetaan jo sekuntitolkulla turpiin. Mä en suoraan sanottuna löydä Subbelta yhtään sellaista automallia josta vois edes skaalaamalla saada ralliautoa....Ettei tämä koko Subbe huhu olisi niitä samoja FIAn epätoivoisia huhuja, joita se laittoi itse liikkeelle jo ennen hybrid aikakautta, kun piti yrittää väkisin jostsin repiä positiivisia klikkiotsikoita.

Nyt kun tota Subbe huhua tarkemmin ajattelee, niin tuntuu, että nyt on kyllä taas FIAlla kova halu keksiä itse näitä huhuja.
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3513
Skaalaminen ei ole se ongelma, mutta mallistossa ei ainakaan finski maahantuojalla ole yhtäkään sellaista mallia jonka perus tuulipuku kansalainen kykenis edes ostamaan. Yksi coupemainen suv löytyy joka ei ole hinnaltaan ihan joka perusjannun ostoslistalla. Aasian markkinoille saattaa sitten varmaan löytyä pienempiä autoja. Esim jonkun Forrestin skaalaamisen voi unohtaa, auto muistuttaa tiiliskiveä muotoilultaan ja aerossa otetetaan jo sekuntitolkulla turpiin. Mä en suoraan sanottuna löydä Subbelta yhtään sellaista automallia josta vois edes skaalaamalla saada ralliautoa....Ettei tämä koko Subbe huhu olisi niitä samoja FIAn epätoivoisia huhuja, joita se laittoi itse liikkeelle jo ennen hybrid aikakautta, kun piti yrittää väkisin jostsin repiä positiivisia klikkiotsikoita.

Nyt kun tota Subbe huhua tarkemmin ajattelee, niin tuntuu, että nyt on kyllä taas FIAlla kova halu keksiä itse näitä huhuja.
Äkkiähän tehdään joku "yhteistyömalli". Kuten esim. Mazda 2 hybrid ja Yaris.
Tai Brz ja gt86. Jos halua on niin kyllä homma hoituu.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
390
Onko tämä Lauri Joonan tavoite?

Hussi ei ole tainnut olla vielä kertaakaan rallissa ulosajossa, eli tavallaan mietityttää mitä tapahtuu sitten kun näin ensimmäisen kerran käy. Toki Joona on tässä suhteessa yksi varmimmista kuskeista.

Toinen kokemattomuuteen liittyvä aspekti on auton korjaaminen siirtymällä jos jotain hajoaa.
On ollut janni ulosajossa Henkolan Matiaksen kyydissä italiassa👍
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4967
Sijainti
Parc Fermé
Nyt kun en nopeasti tsekattuna löytänyt foorumilta puintia perstuntumalla eniten somea vavisuttaneesta viime päivien ralliuutisesta, niin nostan kissaa pöydälle: Lauri Joona, Janni Hussi, WRC2, 2024.

Täytyy kuitenkin muistaa, että Hussi sai kutsun ensimmäiseen kartturin pestiinsä alle 1,5v sitten. Hän on tehnyt rakettimaisen nousun kotimaisiin ralliympyröihin. Mutta onko hän se henkilö kahdentoista nuottikisan kokemuksella, jonka vierellä kuljettajalupaus Joona pystyy kehittymään kohti isompia tallipaikkoja, rahakkaita sopimuksia ja ykköskorin nimeksi?
Jotenkin mulla on vahva luotto tähän parivaljakkoon, tai ainakin halu uskoa siihen. Jos yleensä kartturi on se, joka rauhoittaa ja saa varmemmaksi toisen menoa, niin miksei nyt moinen onnistuisi toisinpäin?

Hussin somea ja suoritteita en oo ihan haukankatseella seurannut, mutta on siellä joskus ehkä vähän humorisen näkökulman varjolla paljastettu avoimesti sitäkin kun kisan aikana ei oo mennyt ihan putkeen ja on tiputtu nuotilta tai menty vähän sekaisin niissä. Mutta suurin juttu tässäkin taitaa olla oikea halu oppia moisesta ja kehittyä kartturina eteenpäin, joka on ainakin tähän asti mennyt ihan mukavan nousevaa käyrää. Siitä kait kertoo sekin et sitä rallikuskin valaa ja tulikastetta eli ulosajoa ei oo vielä nähty. E: on näköjään sittenkin?

Jos Hussissa ei oisi sitä pientä potentiaalia, niin tuskin hän ois Kovalaisen vierellä ollut kaikkia 5 SM-kisaa mitä tänä vuonna oli, vieläpä suht nopeilla teillä. Ja ihan hyvin sitä kansainvälistä kokemustakin on näköjään jo nytkin hänen lyhyellä uralla tullut, kotimaanstartteja löytyy 7kpl ja ulkomaankisoja 5kpl.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1023
Ei mitään hajua tarkemmin, mutta Hussi tuntuu kyllä aika kilpailuhenkiseltä tyypiltä ja halu kehittyä on kova. Tuntuu, että voisi olla hyväkin "motivoija" Lauri Joonalle. Joona on hyvä kuski, mutta pientä kulmahammasta saisi olla ehkä enemmän. Ja monet voi olla eri mieltä, ja aika mutkaks suoriksi sanottua, mutta mielestäni yrkkää ja rajojen hakemista ei ole ollut tarpeeksi, kun auto on pysyy koko ajan tiellä. Muutama lipeäminen "pitäisi" ehkä tulla, jos noita rajoja hakee ja yrittää venyttää..
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
298
Ennen pidin Hussia tyrkkynä joka tunkee pakkomielteisesti naamaansa eetteriin, mutta todellisuudessa taitavat muut olla niitä jotka vuorostaan pyytävät Jannia erilaisiin tehtäviin, rallipuolella ensin Heikki ja viimeisimpänä Lauri havaittuaan tämän ammattitaidon 😃

Kiva jos Janni saa tästä ponnahduslaudan myös kansainvälisempään tunnettavuuteen ja tuo mukanaan myös nuorempia, erityisesti naispuolisia, fanejaan rallimaailmaan 💪🏼

PS: veikkaan että päivittäin lööpeissä olevista henkilöistä hyvin harva muutenkaan omatoimisesti tunkee itseään näkyville vaan asetelma on yleensä toisinpäin, lehdistö on se jolla on pakkomielle uutisoitavista henkilöistä 😉
 

makeze

Well-known member
Liittynyt
25.11.2012
Viestit
132
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3182
Sijainti
Lahti
Raakaa touhua. Uskotaan, että muutos on harkittu ja tarpeellinen, mutta silti......siitä "sekoitetaan taas kortit uudestaan"-metodista tulee helposti paha tapa. Joskus se puurtaminen on kuitenkin vain se paras ja realistisin vaihtoehto. Lujaakin ajettaessa hiljaa hyvää tulee, paradoksaalista kyllä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14658
Sijainti
Tampereen lenkki
Silloinkin kun Gilsoul lähti Neuvillen kyydistä, ratkaisu tehtiin ihan viime hetkellä. Kaikki testitkin oli ajettu yhdessä, ja sattumalta silloin Montessa oli shakedownkin peruttu. Neuville ja Wydaghe ajoivat ensimmäiset yhteiset rallikilsansa Monten EK1:llä!
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
168
Rallisivun otsikon pohjalta kuski teki ratkaidun. Mutta viestin ja perstuntuman pohjalta tuntuu, että kartturi sai tarpeekseen. Eiköhän nämä tuoreemmat ranskikset ole nähty. Aikaa on toki kehittyä, mutta kun ei tunnu pysyvän auto tiellä edes ilman sitä huippuvauhtia. Esuppi sentään ajaa ulos kärkivauhdilla.

Uutta ukkoa rattiin vaan. Ford, laittakaa vähäb rahaa peliin ja yksi oikea kuski ensi kaudellekin!
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3182
Sijainti
Lahti
Raakuus sen kuin jatkuu.....jiitu vaihtaisi kartanlukijan lisäksi myös kuskin!:)
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
168
Raakuus sen kuin jatkuu.....jiitu vaihtaisi kartanlukijan lisäksi myös kuskin!:)
:D

Tässä tapauksessa se olisi palvelus Loubelle itselleenkin.

Eikö noita ranskankielisiä karttureita muuten ole enempää maailmassa, kun samat muutama pitää kierrättää jokaisen wrc-kuljettajan kyydissä kuin saippuasarjassa?

No joo, Rovanperästä julkaistu kirja, suorastaan omaelämänkerrallinen....paitsi, että Kalle ei ole etukäteen tiennyt koko kirjasta mitään. Että älkää menkö ostamaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14658
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikö noita ranskankielisiä karttureita muuten ole enempää maailmassa, kun samat muutama pitää kierrättää jokaisen wrc-kuljettajan kyydissä kuin saippuasarjassa?
Kyllä se kokemus MM-ralleista edes WRC2-tasolla on vaatimus pääluokan autoon hyppäämiseen.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1355
Eikö media uskalla kirjoittaa tästä Tommin tapauksesta kritiikittömästi, vai onko tämä pluffi mennyt heillekkin läpi. Tommi sai potkut silloin aikanaan rallitiimin päällikön paikalta ja jotta hänen kasvonsa säilyisivät, niin hänelle annettiin kultaisena kädenpuristuksena tämä neuvonantajan pesti jota hän ei ole päivääkään tehnyt......ja nyt tämä teatteri on siis lopulta ohi. Korona tuli sopivaan aikaan, niin sillä pystyttiin perustelemaan se ettei Tommi pystynyt tekemään päivääkään tätä duunia, koska rajoitukset, ja Seura lehdessähän oli jo aikoja sitten juttu, jossa Tommi kertoi harrastelevansa maanviljelyä koska ei noi työt niinsanotusti paina....
 
Ylös