Nyt kun en nopeasti tsekattuna löytänyt foorumilta puintia perstuntumalla eniten somea
vavisuttaneesta viime päivien ralliuutisesta, niin nostan kissaa pöydälle: Lauri Joona, Janni Hussi, WRC2, 2024.
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009902085.html
Tästä uutisesta on itselläni ollut jotenkin kaksijakoinen fiilis. Janni Hussin kanssa ajaminen takaa sastamalalaiselle, ehkä luonnostaan hiljaisemmalle nuorelle miehelle todella kovaa näkyvyyttä, ja oppia auton ulkopuolella, esimerkiksi sosiaalisen median mahdollisuuksista. Hussin kanssa homman brändäys tulee myös lähtemään aivan uudelle tasolle, joka on nähty somessa jo nyt hauskojen kujettajafiguurien jne myötä. Myös sarjapromoottori ja sponssit kiinnostuvat varmasti, ja väitän tämän kaksikon houkuttelevan uusia kasvoja erikoiskokeiden varsille ja huoltoparkkeihin.
Olen seurannut Hussin rakettimaista nousua rallimaailmassa suurella mielenkiinnolla. Hän tuntuu lukevan nuottia selkeästi ja ajallaan, hienosti painottaen. En itse omaa nuotinlukukokemusta ralliautosta metriäkään, mutta uskallan homman pelaavan todella komeasti.
Mutta entäpä se rallin perusasioiden, eli hyvien väläytysten ja pätkäaikojen muuttaminen kovatasoisiksi viikonlopuiksi, ja menestyksekkään kuljettajapolun rakentaminen? Mentaalipuolen vahvistaminen? Usein nuorilla kuljettajilla on ollut kartturina kokenut tykki, joka on nähnyt rallimaailmaa ja osaa rauhoittaa tai piiskata kuljettajaa tarpeen mukaan; kokenut kartturi on tuki ja turva, jonka vierellä nuoren kuljettajan on ollut perinteisesti helppo kehittyä ja kypsyä.
Täytyy kuitenkin muistaa, että Hussi sai kutsun ensimmäiseen kartturin pestiinsä alle 1,5v sitten. Hän on tehnyt rakettimaisen nousun kotimaisiin ralliympyröihin. Mutta onko hän se henkilö kahdentoista nuottikisan kokemuksella, jonka vierellä kuljettajalupaus Joona pystyy kehittymään kohti isompia tallipaikkoja, rahakkaita sopimuksia ja ykköskorin nimeksi?