Ralliuutisia, vol 2

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5635
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Eikö media uskalla kirjoittaa tästä Tommin tapauksesta kritiikittömästi, vai onko tämä pluffi mennyt heillekkin läpi. Tommi sai potkut silloin aikanaan rallitiimin päällikön paikalta ja jotta hänen kasvonsa säilyisivät, niin hänelle annettiin kultaisena kädenpuristuksena tämä neuvonantajan pesti jota hän ei ole päivääkään tehnyt......ja nyt tämä teatteri on siis lopulta ohi. Korona tuli sopivaan aikaan, niin sillä pystyttiin perustelemaan se ettei Tommi pystynyt tekemään päivääkään tätä duunia, koska rajoitukset, ja Seura lehdessähän oli jo aikoja sitten juttu, jossa Tommi kertoi harrastelevansa maanviljelyä koska ei noi työt niinsanotusti paina....
Mikä tässä olisi se "juttu" mistä pitäisi kirjoittaa?
 

jokke78

Well-known member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
174
Onhan tässä hommassa voinut olla joku ihan sopimustekninenkin pykälä. Tommi aikoinaan tehnyt sopparin Toyotan kanssa, missä Toyotan puolelta erillinen pykälä. Jos työsuhde syystä tai toisesta päättyy, niin kolmeen vuoteen ei saa siirtyä kilpailijan/toisen automerkin leiriin tietotaitoinensa. Tommi tietysti vanhana kettuna ja neuvottelijana vaatinut kyseisessä tilanteessa sopimukseen pykälän palkanmaksun jatkuvuudesta, joten tässä tapauksessa homma hoidelttiin näin. No oli mikä tahansa ja kuten yllä kirjoitettiin, niin Tommin panosta ei käy kiistäminen ja hienoa työtä teki.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5635
Sijainti
Suonionkatu 1 C
On myös vähän kyseenalaista kirjoittaa lehteen että "henkilö sai potkut" jos ei ole mitään faktaa taustalla.
Varsinkin kun kiistaton fakta on se, että Toyota osti Tommi Mäkinen Racing Oy:n liiketoiminnan ja palkkasi neuvonantajan rooliin (se on toissijaista, miten vähän, paljon tai ei ollenkaan kuormittava virka on kyseessä). Toki tapahtuneen valossa voi perustellusti sanoa, ettei Mäkisen myöskään haluttu jatkavan tallipäällikön roolissa, mutta siitä on vielä pitkä matka potkuihin tai työsuhteen irtisanomiseen/päättämiseen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Onhan tässä hommassa voinut olla joku ihan sopimustekninenkin pykälä. Tommi aikoinaan tehnyt sopparin Toyotan kanssa, missä Toyotan puolelta erillinen pykälä. Jos työsuhde syystä tai toisesta päättyy, niin kolmeen vuoteen ei saa siirtyä kilpailijan/toisen automerkin leiriin tietotaitoinensa. Tommi tietysti vanhana kettuna ja neuvottelijana vaatinut kyseisessä tilanteessa sopimukseen pykälän palkanmaksun jatkuvuudesta, joten tässä tapauksessa homma hoidelttiin näin. No oli mikä tahansa ja kuten yllä kirjoitettiin, niin Tommin panosta ei käy kiistäminen ja hienoa työtä teki.
Myöskään Japanilaiseen kulttuuriin ei kuulu ikävien potkujen antaminen.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1635
On myös vähän kyseenalaista kirjoittaa lehteen että "henkilö sai potkut" jos ei ole mitään faktaa taustalla.
Toki niin, mutta tämä keissi olisi pitänyt avata perusteellisesti ja kertoa mikä tää pluffi on. No tällä neuvonantajan pestillä saatiin ne ikävät otsikot vältettyä, eli ei faktisesti voida puhua potkuista, koska Tommihan sai ylennyksen. Malliesimerkki kuinka huijataan mediaa. Naamioidaan potkut ylennykseksi.

Itse pidän Tommia kultasormena, hän teki vajaassa vuodessa yksin sen, jota Huyndai ei ole pystynyt tekemään kymmenessä vuodessa, eli rakensi voittavan rallitallin tyhjästä.

Mediassa ei myöskään ole selkeästi osattu kertoa kuinka suuri oli Tommin arvo tässä projektissa. Toki hänellä oli rajattomat resurssit, mutta niin on ollut Huyndaillakin.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1635
Nyt kun Tommi on vapaa, niin hänhän vois tarjota palveluksiaan Huyndaille ja siirtää sen projektin Puuppolaan, niin alkais Huyndaikin voittamaan.

Ja älkää uskoko tuota pluffia, mitä hän sanoi, että on kyllästynyt matkustamiseen, se oli vaan hyvä tekosyy jonka media näköjään nielee kritiikittä

Mutta eikö teistäkin ole kummallista, että Toyota vapauttaa Tommin kaltaisen messiaan, tyypin joka yksin teki Toyotasta voittajatiimin.

Media vois myös kirjoittaa mitä hänen työnkuvaansa kuului maanviljelyn lisäksi kun oli tässä meuvonantajan nukkevirassa
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1336
Käsittääkseni Tommin vapauttamisen taustalla on ollut vähän sitä sun tätä ja esim. Viroon ulkoistaminen ja firman rahaliikenteeseen liittyvät asiat kuuluvat kokonaisuuteen.

Mutta joka tapauksessa ilman Tommia ja hänen työtään koko putkaa ei olisi edes olemassa ja, että voisimme nähdä mitä kaikkea Toyota Gazoo Racing rallin puolelle on jo saavuttanut.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1554
Sijainti
Porvoo
Käsittääkseni Tommin vapauttamisen taustalla on ollut vähän sitä sun tätä ja esim. Viroon ulkoistaminen ja firman rahaliikenteeseen liittyvät asiat kuuluvat kokonaisuuteen.
Ja myöskään oman vaimon(silloin tyttöystävä, mikälie) nimittäminen johtoon ei tietääkseni ollut oikein onnistunut ratkaisu. Aiheutti kitkaa vähän sinne sun tänne.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Veikkaisin myös että Tänakin lähtö 2019 lopussa yhdistettynä merkkimestaruuden häviämiseen Hyundaille oli sellainen mikä aiheutti lopullisen lähtölaukauksen Tommille.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
Veikkaisin myös että Tänakin lähtö 2019 lopussa yhdistettynä merkkimestaruuden häviämiseen Hyundaille oli sellainen mikä aiheutti lopullisen lähtölaukauksen Tommille.
Tässähän se totuuden siemen on. Japanin päässä haluttiin pitää Tänak tallissa.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1635
Väheksymättä Tommin taitoja ja merkitystä tuossa, hän ei tehnyt tuota vuodessa, yksin tai tyhjästä.
Sanoisin näin, että hän oli se mestarivalmentaja joka valmensi joukkueelle mestaruuden. Ulkoa katsottuna näyttää, että Huyndain tapauksessa joukko ystäviä rakensi auton ja tärkeintä oli, että kaikilla on hyvä fiilis, ja se myös näkyy tuloksissa, ne on laihoja. Tämä siis ennen Adamon tuloa talliin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16089
Sijainti
Tampereen lenkki
Ulkoa katsottuna näyttää, että Huyndain tapauksessa joukko ystäviä rakensi auton ja tärkeintä oli, että kaikilla on hyvä fiilis
Mun mielestä tää oli juurikin Tommin eetos, palkkasi läheisiään ja vanhoja tuttujaan sekä jopa teki itse testityötä. Tai tosta en osaa sanoa oliko kaikilla hyvä fiilis. Projekti vietiin läpi kauheella kiireellä ja tulokset oli yli odotusten.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1635
Mun mielestä tää oli juurikin Tommin eetos, palkkasi läheisiään ja vanhoja tuttujaan sekä jopa teki itse testityötä. Tai tosta en osaa sanoa oliko kaikilla hyvä fiilis. Projekti vietiin läpi kauheella kiireellä ja tulokset oli yli odotusten.
Joo kyllä Tommi luotto kaverit sinne palkkas, mutta saattoi olla niin, että jos oli aihetta kriittiseen palautteeseen, niin se tuli armeija tyylillä, eikä tärkeintä ollu ylläpitää hyvää fiilistä. Mitään faktaa toki ei ole tämän tueksi mutta henkilöstövaihdoksiahan oli matkanvarrella.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1336
"– Kyllä mä näkisin, että FIA:n pitäisi nyt miettiä nopeasti, että minkälaiset säännöt ovat tulevaisuudessa ja mitkä on ne mahdollisuudet saada uusia tiimejä matkaan. Autot vaativat valtavan kehitystyön. Se vaatii aikaa ja se vaatii rahaa. Siihen ei ole kovin monella mahdollisuuksia lähteä niin korkealta tasolta kuin esimerkiksi me lähdettiin ja saatiin auto hyvin nopeasti kuntoon, Mäkinen pohti.

Mäkisen mukaan rallin MM-sarja voisi ottaa mallia formula ykkösten puolelta.

– F1:ssa esimerkiksi voimalinjat voivat olla jonkun autovalmistajan takana, mutta siellä tiimit tulevat mukaan vähän erilaisilla brändeillä. Voisiko se sitten olla tulevaisuuden suunta? En tiedä, Mäkinen pyöritteli."


Mäkinen vittaa kai tuolla yksityistallien tyyppiseen suuntaan. Rallissa vähän hankalampi tämä kokonaisuus, sillä Formula 1:ssä tuo hiilikuitumonokki pitää kuitenkin rakentaa nollasta siihen moottorin ympärille.

Pari toimijaa tuottaisivat moottorin ja voimansiirron ja niitä kaikki käyttäisivät, jos tätä systeemiä nyt rautalangasta vääntää rallin puolelle? Rallin brändäys tähän mennessä pohjautunut ns. verrannollisuuteen kyseisen merkin katuautoihin ja tällaisessa tilanteesta puuttaisin ehkä jostain protoautoista tms.?

Ideana kyllä mielenkiintoinen.
 
Ylös