Ralliuutisia, vol 2

JiiSaari

Active member
Liittynyt
17.7.2024
Viestit
29
Se olisi vallan mainio kuvio ensi kaudeksi, vaikka Rautiolla niitä sponsoroitavia jo onkin. Teemu Suninen on kuitenkin vahva kortti.
Toivottavasti kuvio toteutuu. Ja jos toteutuu, ni rahoitus tulee Rautiolta. Tuskin mistään muualta.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
788
Markun luonnehdinta Akropolisrallista: "ei Safarissakaan oo näin surkeat tiet". Ei oo klassikko. Kertokaa joku klassikko vuosi Akropolisrallista josta on tullut legenda, aivan, sellaista kisaa ei ole ajettu.
Ei pitäisi syöttää trollia, mutta...

Onhan Akropolis näiden karuissa oloissa ajettujen sorarallien ehdoton klassikko. Parempi kuin verrokkinsa Turkki tai Kypros. Ei kaikkien teiden tarvitse olla sileää torpparinasfalttia, myös röykkyinen sora kuuluu kalenteriin. Ja tämän kisan luonteeseen on kuulunut menneinä vuosina, että auton pitää kestää kuumissa oloissa kivikossa maaliin asti. Nykyään superrallisäännöillä tämä on aika lailla laimentunut.

En tiedä, mikä vaadittaisiin jjx:n legendakisaan, mutta onhan siellä monta mielenkiintoista vuotta. 1986 rallin puoliväliin asti kovassa iskussa olleet Fordit, Kankkusen ja Alenin taistelu kärjessä aina Alenin lopussa tulleeseen konerikkoon asti. 1987 oli tiukka kisa Kankkusen ja Alenin välillä. 1991 oli tiukka kisa Kankkusen, Auriolin ja Sainzin kesken. McRaen voitot 90/00-luvuilta...

Mutta jos joku oma suosikki pitää valita, niin otetaan 1993.

Vatasen comeback alkuvuoden selkäongelmien jälkeen mm-ralleihin 1993 ja suvereeni näytös, joka päättyi ulosajoon. Hyvässä vauhdissa olivat myös konerikkoihin keskeyttäneet Auriol ja Delecour. Kankkunen oli kyttäysasemissa, kunnes meno katkesi siirtymällä sensorivikaan. Perjantain jälkeen Sainzkin sai Lanciansa kulkemaan ja ajoi toiseksi. Voiton nappasi teknisten sorarallien erikoismies Biasion ja palkintopallin täydensi Schwarz tuoden A-ryhmän Lancerin ensimmäisen podiumin MM-rallissa. Sijoitukset vaihtuivat pitkin rallia ja jännitettävää riitti, vaikka loppuratkaisu perustuikin siihen, että kenen auto kestää maaliin asti.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Ei pitäisi syöttää trollia, mutta...

Onhan Akropolis näiden karuissa oloissa ajettujen sorarallien ehdoton klassikko. Parempi kuin verrokkinsa Turkki tai Kypros. Ei kaikkien teiden tarvitse olla sileää torpparinasfalttia, myös röykkyinen sora kuuluu kalenteriin. Ja tämän kisan luonteeseen on kuulunut menneinä vuosina, että auton pitää kestää kuumissa oloissa kivikossa maaliin asti. Nykyään superrallisäännöillä tämä on aika lailla laimentunut.

En tiedä, mikä vaadittaisiin jjx:n legendakisaan, mutta onhan siellä monta mielenkiintoista vuotta. 1986 rallin puoliväliin asti kovassa iskussa olleet Fordit, Kankkusen ja Alenin taistelu kärjessä aina Alenin lopussa tulleeseen konerikkoon asti. 1987 oli tiukka kisa Kankkusen ja Alenin välillä. 1991 oli tiukka kisa Kankkusen, Auriolin ja Sainzin kesken. McRaen voitot 90/00-luvuilta...

Mutta jos joku oma suosikki pitää valita, niin otetaan 1993.

Vatasen comeback alkuvuoden selkäongelmien jälkeen mm-ralleihin 1993 ja suvereeni näytös, joka päättyi ulosajoon. Hyvässä vauhdissa olivat myös konerikkoihin keskeyttäneet Auriol ja Delecour. Kankkunen oli kyttäysasemissa, kunnes meno katkesi siirtymällä sensorivikaan. Perjantain jälkeen Sainzkin sai Lanciansa kulkemaan ja ajoi toiseksi. Voiton nappasi teknisten sorarallien erikoismies Biasion ja palkintopallin täydensi Schwarz tuoden A-ryhmän Lancerin ensimmäisen podiumin MM-rallissa. Sijoitukset vaihtuivat pitkin rallia ja jännitettävää riitti, vaikka loppuratkaisu perustuikin siihen, että kenen auto kestää maaliin asti.
Turkkia ja Kyprosta ei kaipaa kukaan joten ei kannata vertailla niihin. Toki Akropoliksessa vaaditaan kuljettajalta osaamista ajaa kilpailu läpi hajottamatta autoa riittävällä nopeudella ja tämähän oli rallin alkuperäinen tarkoitus ja samalla automerki saa hyvää mainosta jos auto kestää sen röykytyksen. Itelle vaan jääny mieleen esim Kankkusen hapan suhtautuminen kisaan kun sanoi haastattelussa että "tää kilpailu on pelkkä auton hajotus kilpailu". Sellanen mielikuva itellä että ei monikaan kuski halua ajaa ko kisaa . Mutta että Akropolis olis legenga, niin se mielestäni on vähän kaukaa haettu. Nimi on legendaarinen muttei juuri mikään muu
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
119
Sijainti
35400/41310
Ei pitäisi syöttää trollia, mutta...

Onhan Akropolis näiden karuissa oloissa ajettujen sorarallien ehdoton klassikko. Parempi kuin verrokkinsa Turkki tai Kypros. Ei kaikkien teiden tarvitse olla sileää torpparinasfalttia, myös röykkyinen sora kuuluu kalenteriin. Ja tämän kisan luonteeseen on kuulunut menneinä vuosina, että auton pitää kestää kuumissa oloissa kivikossa maaliin asti. Nykyään superrallisäännöillä tämä on aika lailla laimentunut.

En tiedä, mikä vaadittaisiin jjx:n legendakisaan, mutta onhan siellä monta mielenkiintoista vuotta. 1986 rallin puoliväliin asti kovassa iskussa olleet Fordit, Kankkusen ja Alenin taistelu kärjessä aina Alenin lopussa tulleeseen konerikkoon asti. 1987 oli tiukka kisa Kankkusen ja Alenin välillä. 1991 oli tiukka kisa Kankkusen, Auriolin ja Sainzin kesken. McRaen voitot 90/00-luvuilta...

Mutta jos joku oma suosikki pitää valita, niin otetaan 1993.

Vatasen comeback alkuvuoden selkäongelmien jälkeen mm-ralleihin 1993 ja suvereeni näytös, joka päättyi ulosajoon. Hyvässä vauhdissa olivat myös konerikkoihin keskeyttäneet Auriol ja Delecour. Kankkunen oli kyttäysasemissa, kunnes meno katkesi siirtymällä sensorivikaan. Perjantain jälkeen Sainzkin sai Lanciansa kulkemaan ja ajoi toiseksi. Voiton nappasi teknisten sorarallien erikoismies Biasion ja palkintopallin täydensi Schwarz tuoden A-ryhmän Lancerin ensimmäisen podiumin MM-rallissa. Sijoitukset vaihtuivat pitkin rallia ja jännitettävää riitti, vaikka loppuratkaisu perustuikin siihen, että kenen auto kestää maaliin asti.
Eräänlainen klassikko-Akropolis oli myös 1992, jolloin Alen ja Schwarz karauttivat Celicansa samaan läjään aivan kuten Mikkola ja Vatanen aikoinaan Escorteilla Portugalissa. Muistan vieläkin elävästi tuolloin Vauhdin Maailmassa olleen kuvan Celicoista.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Eräänlainen klassikko-Akropolis oli myös 1992, jolloin Alen ja Schwarz karauttivat Celicansa samaan läjään aivan kuten Mikkola ja Vatanen aikoinaan Escorteilla Portugalissa. Muistan vieläkin elävästi tuolloin Vauhdin Maailmassa olleen kuvan Celicoista.
....ja Arne Herz pääsi kokemaan nämä molemmat tapaukset livenä
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Eihän jollain 90-luvun Safari-ralleillakaan ole mitään tekemistä alkuperäisen kanssa?
Onhan se lyhentynyt alkuperäisestä, mutta kyllä se silti vielä ysärillä vastasi pituudeltaan aina vähintään kahta Jyväskylän suurajoa jos ei kolmeakin. Nykyään jyskälällä ja safarilla on pituutta samat n.350km. Safari sprint rally kuvaisi ehkä nykyistä Kenian mm rallia.

Mielestäni safarista tekee klassikon se että se on maraton ralli / kestävyyskisa. Ei LeMans 24h olisi klassikko jos se lyhennettäisiin kahteen tuntiin
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1032
Eikö juuri tehty sääntömuutos, että joku ralli saa olla nykyistä normaalia pidempi? Todennäköisesti se olisi tuo safari.
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
332
Jotta Kenian MM rallia voisi jälleen kutsua Safariralliksi niin se pitäs muuttaa nyky EK-rallista wanhan liiton etappiralliksi. 2,5 tai 3 päivää pituutena olisi kompromissi. Huollot vain päivän päätteeksi ja kesken päivän vain pari tankkaustaukoa.
 
  • Like
Reaktiot: jjx

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Jotta Kenian MM rallia voisi jälleen kutsua Safariralliksi niin se pitäs muuttaa nyky EK-rallista wanhan liiton etappiralliksi. 2,5 tai 3 päivää pituutena olisi kompromissi. Huollot vain päivän päätteeksi ja kesken päivän vain pari tankkaustaukoa.
Eihän tuossa ole mitään järkeä. Safarissa ennen vanhaan nimenomaan sai huoltaa milloin vain ja niihin käytetyillä ajoilla periaatteessa ratkaistiin ralli. Toyota ei ollut B-ryhmän aikaan nopein auto, mutta siihen oli nopeampi vaihtaa vaikka taka-akseli kuin Audiin tai Pösöön.

Keniassa on nykyään niin paljon enemmän autoja, ettei tuollaista avoimien teiden Safaria voisi enää ajaa. Sitä hisse-versiota ajetaan, mutta niiden on määrätyissä paikoissa ajettava hiljaa ja GPS:llä seurataan ettei ajeta ylinopeutta. Ja ne hisse-autot menee noilla teillä vähän hiljempaa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Latvala on vielä suhteellisen nuori sälli, ja kesän ralleista päätellen vieläpä nopea sellainen. En yhtään ihmettele hänen hinkuyskäänsä!
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
JML on vielä liian nopea rallikuski ollakseen "tallipäällikkö", se homma sopii paremmin sitten 50+ ikäisille entisille kuskeille. Lisäksi hän oletettävasti on saanut verovelat kuitattua päällikön liksoilla joten miksi tehdä sellaista työtä joka ei tuo kiksejä. Luulisin että yksi motivaattori tuohon päällikön hommaan hänellä oli se, että sillä saa verovelat kuitattua+ ehkä kerrytettyä eläkekassaa jotta voi ajaa hissekisoja.

Aika koomista että hän on tallipäällikkönä jo niin väsynyt kiertämään kisoja että haluaa osa-aika duunariksi!!!!
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Eihän tuossa ole mitään järkeä. Safarissa ennen vanhaan nimenomaan sai huoltaa milloin vain ja niihin käytetyillä ajoilla periaatteessa ratkaistiin ralli. Toyota ei ollut B-ryhmän aikaan nopein auto, mutta siihen oli nopeampi vaihtaa vaikka taka-akseli kuin Audiin tai Pösöön.

Keniassa on nykyään niin paljon enemmän autoja, ettei tuollaista avoimien teiden Safaria voisi enää ajaa. Sitä hisse-versiota ajetaan, mutta niiden on määrätyissä paikoissa ajettava hiljaa ja GPS:llä seurataan ettei ajeta ylinopeutta. Ja ne hisse-autot menee noilla teillä vähän hiljempaa.
Ysärin puolivälissä muuttui Safarikin sen verran, että huoltaa ei saanut keskellä pätkää niinkun kasarilla ja oliko jopa pätkien jälkeen huoltokieltoja. Avoimien teiden Safari ei ole kyllä enään tänäpäivänä MM tasolla realismia. Yllätyin kun Katoin eWRC stä että tää Classic Safari kestää 10 päivää!!!!! Youtubesta tullut kyllä kisaa useasti katottua, mutta ei ollut käsitystä että se on noin pitkä kilpailu. Nopeesti laskettuna kilometrejä per päivä tulee yhtäpaljon kun normaalissa MM rallissa nykyään
 
Ylös