Ralliuutisia.

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7203
Ei. Hirvosen ura loppuu tähän kauteen ja Latvalan viimeistään seuraavaan. Ja kyse on siis koko kauden ajamisesta, ei mistään yksittäisistä soraralleista, tehdas- tai yksityiskalustolla.
Latvala on vasta 28-vuotias eli hän ei ole vielä edes rallikuskin parhaassa iässä, joten hän voi ajaa iän puolesta vielä 10 vuoden päästäkin ja Mikko Hirvonenkaan ei ole kuin 33-vuotias eli rallikuskin parhaassa iässä, joten hänen uransa ei missään tapauksessa lopu tähän kauteen.

Näiden kahden lisäksi kolmen vuoden päästä rallin MM-sarjassa ajaa varmuudella ainakin Lappi sekä mahdollisesti myös Hänninen eli silloin voi ajaa jopa neljä suomalaista rallin MM-sarjassa koko kauden kattavalla sopimuksella eli tuplasti enemmän kuin tällä kaudella.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Latvala on vasta 28-vuotias eli hän ei ole vielä edes rallikuskin parhaassa iässä, joten hän voi ajaa iän puolesta vielä 10 vuoden päästäkin

Ahaa :D Tää onkin joku ikäjuttu kun alkaa tulemaan sitä tulosta.Aloittaa 16 vuotiaana niin on 16 vuotta aikaa reenailla joten olkaamme siis pitkäjänteisiä.

Toivotaan parasta että ura jatkuu ensi kaudenkin jälkeen.Jos joku keksii jonkun näkökannan siihen että miksi joku autotehdas palkkaisi Latvalan ja maksaisi 10 miljoonaa ajamisesta,niin kuulen mielelläni näkökannan.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Jos joku keksii jonkun näkökannan siihen että miksi joku autotehdas palkkaisi Latvalan ja maksaisi 10 miljoonaa ajamisesta,niin kuulen mielelläni näkökannan.
Eihän täällä ole kukaan kymmenestä miljoonasta puhunut.

Muistetaan nyt kuitenkin se, että MM-sarjaa ylipäänsä on tällä kaudella ajanut kuusi kuljettajaa, jotka ovat pystyneet osakilpailuvoittoon. Yksin kuljettajista on Loeb. Kuljettajista kahdella on yksi osakilpailuvoitto ja toisella näistä kahdesta on enemmän startteja takanaan kuin Latvalalla. Ts. useampaan osakilpailuvoittoon nykykuskeista ovat urallaan pystyneet kaksi fransmannia, joista toinen on lyömässä hanskat naulaan ja kaksi suomalaista.

Nykymuotoinen MM-sarja, sen kilpailuformaatti ja toisaalta kuljettajien urakehityksen muutokset 2000-luvulla ovat johtaneet tilanteeseen, jossa sarjaa kiertäneillä kuskeilla on melkoinen etulyöntiasema muihin. Ihan sama kuinka tiheään Latvala kääntää autoaan katolleen, koska jonossa ei ole oikein ketään tulossa tilalle.

En ymmärrä, miksi keskustelupalstoilla yleensä, mutta varsinkin F1-forumilla keskustelun pitää olla niin polarisoitunutta. Joko paskinta tai parasta ikinä, välimuotoja ei ole. Kirjoittajista saa lievästi sanottuna vajakin kuvan.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3202
Sijainti
Lahti
Eihän täällä ole kukaan kymmenestä miljoonasta puhunut.

Muistetaan nyt kuitenkin se, että MM-sarjaa ylipäänsä on tällä kaudella ajanut kuusi kuljettajaa, jotka ovat pystyneet osakilpailuvoittoon. Yksin kuljettajista on Loeb. Kuljettajista kahdella on yksi osakilpailuvoitto ja toisella näistä kahdesta on enemmän startteja takanaan kuin Latvalalla. Ts. useampaan osakilpailuvoittoon nykykuskeista ovat urallaan pystyneet kaksi fransmannia, joista toinen on lyömässä hanskat naulaan ja kaksi suomalaista.

Nykymuotoinen MM-sarja, sen kilpailuformaatti ja toisaalta kuljettajien urakehityksen muutokset 2000-luvulla ovat johtaneet tilanteeseen, jossa sarjaa kiertäneillä kuskeilla on melkoinen etulyöntiasema muihin. Ihan sama kuinka tiheään Latvala kääntää autoaan katolleen, koska jonossa ei ole oikein ketään tulossa tilalle.

En ymmärrä, miksi keskustelupalstoilla yleensä, mutta varsinkin F1-forumilla keskustelun pitää olla niin polarisoitunutta. Joko paskinta tai parasta ikinä, välimuotoja ei ole. Kirjoittajista saa lievästi sanottuna vajakin kuvan.
Pitkälti samaa mieltä. Ikään kuin olisi ylivoimainen tehtävä jos ei peräti tylsää yrittää yhteisvoimin ymmärtää miten asiat oikeasti lötköttävät.

Mielenkiintoinen yhteinen piirre noissa ralliautoilun maanvaivaksi osoittautuneissa Sebbeissa on se, että kumpikin aloitti rallattelun kohtuullisen "vanhalla" iällä ja nousivat yhdessä hujauksessa WRC-auton rattiin. Korkealle tasolle heti. Kovaa tulosta koko ajan. Taitavat olla melkoisia poikkeusyksilöitä? Ihan kauhean montaa vastaavaa tapausta ei tule heti mieleen.

Saapi muuten nähdä, minkälainen otatus seuraavasta kisasta tulee, kun ovat taas kilpasilla. Ogierillakaan ei ole mitään stressiä sen mestaruuden varmistamisen kanssa. Loeb haluaa ihan varmasti vielä kerran(?) näyttää kuka käskee.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
WRC-kuskiksi on tällä hetkellä todella vaikea nousta. Käytännössä pitäisi päästä ajamaan koko vuosi WRC:llä ennenkuin näkee onko kuskista mihinkään, eikä esim Nikaralla tai Paddonilla taida olla sellaiseen mahdollisuutta,
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
En ymmärrä, miksi keskustelupalstoilla yleensä, mutta varsinkin F1-forumilla keskustelun pitää olla niin polarisoitunutta. Joko paskinta tai parasta ikinä, välimuotoja ei ole. Kirjoittajista saa lievästi sanottuna vajakin kuvan.
Onhan se häpeällistä meille että joku entinen voimistelija patonkimaasta piti/pitää suomikuskeja pilkkanaan, käyttäen tekniikkanaan sitä täällä kiellettyä teon sanaa. Tätä voi verrata siihen että jostain ambomaasta tms tulee ummikko ja pesee suomen uljaan kansan edustajan keihäänheitossa.

Ennen oli paremmin.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Eihän täällä ole kukaan kymmenestä miljoonasta puhunut.

.
Niin ei ole ehkä ihan kymmenestä puhuttu,mutta ei aja ihan ilmaiseksi Latvala.Kun Ogier meni Volkkarille niin puhuttiin hänen sopimuksen kohdalla kymmenestä miljoonasta.Voihan se olla että ei ihan niin paljon saa mutta ei puhuta pienistä rahoista.

Eli en keksi oikeen mitään syytä miksi Latvalalle maksettaisiin edes miljoonaa kun luotettavuus on tuota luokkaa.Toki tämä ei ole minulle mikään maailman tärkein asia vinkua täällä kuinka huono joku on ajamaan.Olen ihan varma siitä jos Latvala olisi vaikka Britti niin olisi maailman turhin kuski tälläkin foorumilla.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
->Kymmenen miljoonan euron ja sen välille, ettei tarvitse maksaa ajamisestaan, mahtuu noin kymmenen miljoonaa euroa. Melkein sama summa mahtuu kymmenen miljoonan euron ja sen välille, että saa palkkaa ajamisesta.

Jos Latvala olisi britti hänen jatkonsa olisi vielä paljon todennäköisempää. Markkinointinäkökohtien vuoksi, ensisijaisesti sarjan mutta myös automerkin.

En itse asiassa pitäisi suurena ihmeenä jos Meekelle järjestyisi ensi kaudeksi tuoli jostain tallista. Mm.sarja on alamaissa, ralli on briteissä suosittua, mutta seuraamista rajoittanee aika paljonkin brittikuskin puuttuminen.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1064
Onhan se häpeällistä meille että joku entinen voimistelija patonkimaasta piti/pitää suomikuskeja pilkkanaan, käyttäen tekniikkanaan sitä täällä kiellettyä teon sanaa. Tätä voi verrata siihen että jostain ambomaasta tms tulee ummikko ja pesee suomen uljaan kansan edustajan keihäänheitossa.

Ennen oli paremmin.
Nyt meni kyllä ihan ohi tämä viesti. Oliko tää nyt ironiaa vai puolitosissaan kirjoitettu.

Mutjoo, huomaahan täällä palstalla aika nopeesti ketkä täällä seuraa oikeesti rallia rallin takia vai ovat ainoastaan gloryhunttaamassa, ihan sama mikä laji kyseessä.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Vastuu toki aina lukijalla. Mutta onhan Suomi perinteinen rallimaa ja nykytilanne on surkea, tai oikeammin juuri tuo häpeällinen. Jokainen asianosainen voi tietysti katsoa peiliin ja miettiä miksi olemme tälläiseksi tilanteen päästäneet.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Latvalan ja Hirvosen tuloksia kaunistaa se, että huippukuskeja ei juuri ole sebien lisäksi ollut männävuosina. Vähemmän kilpailukykyisiä kuskeja -> sijoituksellisesti parempia tuloksia.

Toista oli esim. 10v sitten kun sarjasta löytyi liki kymmenkunta osakilpailuvoittoihin kykenevää kuskia.
 

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
->Kymmenen miljoonan euron ja sen välille, ettei tarvitse maksaa ajamisestaan, mahtuu noin kymmenen miljoonaa euroa. Melkein sama summa mahtuu kymmenen miljoonan euron ja sen välille, että saa palkkaa ajamisesta.

Asia selvä.Latvala on nuori ja lupaava ja jos hommat loppuu kannattaa vaihtaa kansalaisuutta.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1716
Vastuu toki aina lukijalla. Mutta onhan Suomi perinteinen rallimaa ja nykytilanne on surkea, tai oikeammin juuri tuo häpeällinen. Jokainen asianosainen voi tietysti katsoa peiliin ja miettiä miksi olemme tälläiseksi tilanteen päästäneet.
Minä syytän Suomen hallitusta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Olen ihan varma siitä jos Latvala olisi vaikka Britti niin olisi maailman turhin kuski tälläkin foorumilla.
Ai niin kuin Kilin Colin? Oireethan on hyvin samanlaiset: vauhtia on, mutta metsähallituksen kutsu on vastustamaton.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1019
Ai niin kuin Kilin Colin? Oireethan on hyvin samanlaiset: vauhtia on, mutta metsähallituksen kutsu on vastustamaton.
Itse ainakin rankkaan McRaen paljon korkeammalle kuin Latvalan. McRae kuitenkin voitti mestaruuden ja välillä oli lähinnä niin, että joko voitto tai keskeytys, Latvalalla taas ei aina ajamallakaan riitä nopeus muita vastaan.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Mikkelsenin jatko VW:llä lienee jo varma...
Taitaa sittenkin olla varma. Ainakin MSa uutisoi Capiton näin kertoneen Ausseissa, että kuljettajat tulevat olemaan samat.

Matton sen sijaan sanoi, että kuljettajamiehitys muuttuu Citroenilla ja listaa tutkitaan. Listalla on tietysti myös Neuville, varmistus kuskeista tulee myöhemmin, viimeistään lokakuun lopulla. Meeken mahdollisuudet Citikkapaikkaan taisivat romahtaa Australiassa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3240
Sijainti
JKL
Meeke on useammin puskassa kun JM joten en usko ainakaan koko kauden soppariin. Sordon vauhti on kadonnut soralla joten tuskin hänelläkään jatkoja on tiedossa. Neuville on mahdollinen Sitikalle mutta jos aiemmin huhuttu rahoituskuvio Neuvillen ja Fordin välillä pitää kutinsa niin mielummin sitten jatkot Fordilla. Ja vain siksi että Fordin jatko sarjassa saadaan siten turvattua. Ösberg ja Novikov on taas loppukaudella olleet enemmän ja vähemmän hukassa joten en usko heidänkään taistelevan Sitikan paikoista... Aika vähän on kunnon vaihtoehtoja jäljellä varsinkin näistä hiukankaan enemmän kokemusta omaavista. Sitten on nämä Paddon/Kubica/Lappi-osaston kuskit jotka ovat hieman kysymysmerkkejä. Nopeita kaikki mutta kokemusta vähän. Jännä nähdä että mihin päätyvät... Toisaalta toivoisin jonkin näistä viimeksi mainituista nousevan tehdas tiimiin ihan siksi että tulisi hieman uutta verta kehiin...
 
Viimeksi muokattu:

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Itse ainakin rankkaan McRaen paljon korkeammalle kuin Latvalan. McRae kuitenkin voitti mestaruuden ja välillä oli lähinnä niin, että joko voitto tai keskeytys, Latvalalla taas ei aina ajamallakaan riitä nopeus muita vastaan.
Silloin kilpailu oli vielä kovempaa, niin ulosajotkin olivat muuten paljon yleisempiä. Tutkikaapas vaikka Mäkisen tai Grönholmin tuloksia, niin kolarointeja on yllättävän paljon. Loeb on asettanut tässäkin riman niin korkealle, että pienemmäkin törttöilyt herättävät paljon huomiota. Ja Ogier jatkaa lähes samalla linjalla.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Latvalan ja Hirvosen tuloksia kaunistaa se, että huippukuskeja ei juuri ole sebien lisäksi ollut männävuosina. Vähemmän kilpailukykyisiä kuskeja -> sijoituksellisesti parempia tuloksia.

Toista oli esim. 10v sitten kun sarjasta löytyi liki kymmenkunta osakilpailuvoittoihin kykenevää kuskia.
Niin, Bosse ja Solberg kaiketi olivat näitä kymmenen vuoden takaisia huippukuskejä, ajoivat useamman vuoden Loebia ja Citroenia vastaan ja ottivat pääsääntöisesti pataansa. Hirvonen ja Latvala näyttävät jatkavan samaa Volkkari-Ogierin kanssa sillä erotuksella, että eivät ole huippukuskeja?

Loeb muutti sarjaa totaalisesti. Grönholm ja Solberg voittivat vielä omat mestaruutensa ajamalla kisoissa voitoista ja tuona aikana MM-sarjassa kärkikuljettajien keskeytysprosentit olivat jotain ihan muuta kuin nykyään. Loeb aloitti rallissa uuden aikakauden ja nosti vaatimustason pari askelta ylemmäs. Tarkastamatta tilastoja heitän lonkalta, saatan olla väärässäkin, että Loebin keskimääräinen sijoitus osakilpailuissa on ollut ensimmäisestä mestaruudesta saakka ihan helvetin kovaa tasoa. Ja Loebin ensimmäisen mestaruuden aikaan sarjassa oli vielä ns. "huippukuskeja" ihan hyvä määrä. Loeb oli muistaakseni silti melko ylivoimainen.

Tässä nyt ei ole sen kummempaa pointtia kuin muistuttaa, että Loeb on paitsi kaikkien aikojen menestynein myös suvereenein rallikuljettaja ja perustellusti voi sanoa, että 2000-luvulla rallia ajaneista Ogier on ollut lähimpänä Loebin tasoa.

Lisäksi sen voisi mainita, että Loebin hallituskaudella Bosse pääsi parhaalla kaudellaan pisteen päähän Mestarista (kun Loeb oli loukkaantumisen vuoksi loppukauden syrjässä), Hirvonen on yltänyt samaan (ilman Loebin loukkaantumista).
 

Xerym

Well-known member
Liittynyt
2.2.2012
Viestit
367
Meeke on useammin puskassa kun JM joten en usko ainakaan koko kauden soppariin. Sordon vauhti on kadonnut soralla joten tuskin hänelläkään jatkoja on tiedossa. Neuville on mahdollinen Sitikalle mutta jos aiemmin huhuttu rahoituskuvio Neuvillen ja Fordin välillä pitää kutinsa niin mielummin sitten jatkot Fordilla. Ja vain siksi että Fordin jatko sarjassa saadaan siten turvattua. Ösberg ja Novikov on taas loppukaudella olleet enemmän ja vähemmän hukassa joten en usko heidänkään taistelevan Sitikan paikoista... Aika vähän on kunnon vaihtoehtoja jäljellä varsinkin näistä hiukankaan enemmän kokemusta omaavista. Sitten on nämä Paddon/Kubica/Lappi-osaston kuskit jotka ovat hieman kysymysmerkkejä. Nopeita kaikki mutta kokemusta vähän. Jännä nähdä että mihin päätyvät... Toisaalta toivoisin jonkin näistä viimeksi mainituista nousevan tehdas tiimiin ihan siksi että tulisi hieman uutta verta kehiin...
Citican kuljettaja kuvio on mielenkiintoinen. Vaikeita päätöksiä on Mattonilla edessä. Vaitoehtoja ovat todennäköisesti: Meeke, Neuville, Sordo, Hirvonen, Östberg, Kubica. Hirvosella ja Sordolla on kokemusta, mutta kummankaan kausi ei ole ollut kehuttava. Sordo on kuitenkin pystynyt voittoon. Meeke on näyttänyt nopeuden, mutta vetenyt myös pihalle. Ötsberg oli alkukaudella nopea siihen asti kunnes ajoi ulos tai auto ei kestänyt, mutta loppulausi on ollut vaudillisesti surkea. Neuvillehan tuosta viisikosta on ollut tasaisin, mutta todennäköisesti jatkaa Fordilla. Kubicakin varmasti yksi vaihtoehto, mutta ei ole ajanut vielä WRC:llä. Paha sanoa kuka noista sitten ansaitsee paikan, jos Neuville jatkaa Fordilla. Toivottavasti eivät Hirvosta palkkaa.
 
Ylös