Ralliuutisia.

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Niin, Bosse ja Solberg kaiketi olivat näitä kymmenen vuoden takaisia huippukuskejä, ajoivat useamman vuoden Loebia ja Citroenia vastaan ja ottivat pääsääntöisesti pataansa. Hirvonen ja Latvala näyttävät jatkavan samaa Volkkari-Ogierin kanssa sillä erotuksella, että eivät ole huippukuskeja?

Loeb muutti sarjaa totaalisesti. Grönholm ja Solberg voittivat vielä omat mestaruutensa ajamalla kisoissa voitoista ja tuona aikana MM-sarjassa kärkikuljettajien keskeytysprosentit olivat jotain ihan muuta kuin nykyään. Loeb aloitti rallissa uuden aikakauden ja nosti vaatimustason pari askelta ylemmäs. Tarkastamatta tilastoja heitän lonkalta, saatan olla väärässäkin, että Loebin keskimääräinen sijoitus osakilpailuissa on ollut ensimmäisestä mestaruudesta saakka ihan helvetin kovaa tasoa. Ja Loebin ensimmäisen mestaruuden aikaan sarjassa oli vielä ns. "huippukuskeja" ihan hyvä määrä. Loeb oli muistaakseni silti melko ylivoimainen.

Tässä nyt ei ole sen kummempaa pointtia kuin muistuttaa, että Loeb on paitsi kaikkien aikojen menestynein myös suvereenein rallikuljettaja ja perustellusti voi sanoa, että 2000-luvulla rallia ajaneista Ogier on ollut lähimpänä Loebin tasoa.

Lisäksi sen voisi mainita, että Loebin hallituskaudella Bosse pääsi parhaalla kaudellaan pisteen päähän Mestarista (kun Loeb oli loukkaantumisen vuoksi loppukauden syrjässä), Hirvonen on yltänyt samaan (ilman Loebin loukkaantumista).
Tuo 2009 kausi taisi olla Loebin uran huonoin sitten mestaruusputken alettua. Vaikea verrata kausia keskenään piste-erojen mukaan.

Tosiasia on, että Hirvonen ei ole onnistunut mestaruutta viemään vaikka sitä lähes hopealautasella tarjottiin.
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Niin, Latvalan ja Hirvosen ongelma on se, että ovat Suomesta. Joku tietysti älähtää, muistelee perinteitä tyyliin "if you have to win, hire a Finn" jne mutta oikeasti. Tämä taantuva läjä Venäjän kyljessä ei merkitse kansainvälisillä markkinoilla mitään ja etenkään tämä ei ole autokauppiaiden paratiisi. Suomesta ei nyt vain tällä hetkellä löydy perin rajatuille tehdastallipaikoille tarpeeksi pystyviä kuskeja kompensoimaan kotimaastaan aiheutuvaa haittaa. Latvala ja Hirvonen varmasti mahtuvat nykykuskien top kymppiin, mutta tehdaspaikat ovat syystäkin liian kortilla.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7200
Niin, Latvalan ja Hirvosen ongelma on se, että ovat Suomesta. Joku tietysti älähtää, muistelee perinteitä tyyliin "if you have to win, hire a Finn" jne mutta oikeasti. Tämä taantuva läjä Venäjän kyljessä ei merkitse kansainvälisillä markkinoilla mitään ja etenkään tämä ei ole autokauppiaiden paratiisi. Suomesta ei nyt vain tällä hetkellä löydy perin rajatuille tehdastallipaikoille tarpeeksi pystyviä kuskeja kompensoimaan kotimaastaan aiheutuvaa haittaa. Latvala ja Hirvonen varmasti mahtuvat nykykuskien top kymppiin, mutta tehdaspaikat ovat syystäkin liian kortilla.
Täysiverisiä tehdastalleja ei tällä hetkellä ole käytännössä muita kuin Volkswagen, koska Citroenin rallitallia pyöritetään abudhabilaisten sheikkien rahoilla ja Fordin rallitallilla ei ole minkäänlaista tehtaan tukea.

Ensi vuonna MM-sarjaan tulee yksi uusi täysiverinen tehdastalli kun Hyundai tulee mukaan, joten tehdastalleissa on korkeintaan 6 paikkaa jos Hyundai ajattaa kolmea kuljettajaa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3489
Toivottavasti Hänninen pääsisi näyttämään koko kauden ajan jossain (Hyundai?)

Ketomaa olisi myös todella mielenkiintoinen, vauhti ollut aika huikeaa kun saa tasavertaisen kaluston alleen alemmissa luokissa.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Tuo 2009 kausi taisi olla Loebin uran huonoin sitten mestaruusputken alettua. Vaikea verrata kausia keskenään piste-erojen mukaan.
Kun Hirvonen jäi pisteellä, Loebin pistekeskiarvo 12:sta kisassa oli 7,75. Kun Grönholm jäi pisteellä, Loebin pistekeskiarvo 16:sta kisasta oli tasan 7.

Olen samaa mieltä, että piste-erojen mukaan on huono vertailla - kuljettajia ylipäänsä on vaikea vertailla. Enkä väitä, että Hirvonen olisi parempi tai edes yhtä hyvä kuljettaja kuin Grönholm oli.

Mielestäni Hirvonen on silti käsittämättömän aliarvostettu huippukuljettaja, jonka suurin virhe on syntymäaika. Grönholm tai Solberg, Sainz tai McRae ovat maailmanmestareita, arvostettuja kuskeja, jopa lajin legendoja, mutta noustuaan huipulle Loeb perseraiskannut heitä ihan samalla tavalla kuin Hirvosta ja Latvalaa. Näiden huippukuskien ero Hirvoseen on tasan tarkkaan se, että he ehtivät ajaa voitoista ja maailmanmestaruuksista ennen Loebin aikakautta, Hirvonen ei.

Tosiasia on, että Hirvonen ei ole onnistunut mestaruutta viemään vaikka sitä lähes hopealautasella tarjottiin.
Aika kaukana hopealautasesta nähdäkseni Hirvosen tarjoilut. Kauden 2009 formissa olisi voinut tällä kaudella voittaa, jos Volkkari ei olisi onnistunut rakentamaan heti ensimmäiselle kaudelleen sarjan parasta autoa.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
695
...ei merkitse kansainvälisillä markkinoilla mitään ja etenkään tämä ei ole autokauppiaiden paratiisi. ...
Suunnilleen joo. Mutta toisaalta mitäs esim. se Citroen myykään liikkeissä ? Autoja vai jotain herra Hirvosta ? Se on totta, että pienestä maasta on aina vaikeampi päästä mukaan noihin isoihin kuvioihin, mutta kyllähän rallissakin ne automerkin tulokset ja medianäkyvyys ratkaisevat, eikä kuskin nimi tai kotimaa.
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Jouhki kertoo tuoreessa vm:ssä että Hirvonen jatkaa rallin mm sarjassa myös 2014.
 

-valomerkki-

Member
Liittynyt
5.8.2013
Viestit
10
Samaisessa kolumnissa Jouhki kertoo, että Citroen on kiinnostunut jatkamaan sopimusta Mikon kanssa ja myös M-sport haluaa neuvotella Hirvosen kanssa.

Hyundaikin kirjoituksessa mainitaan, sinne haetaan nuorta lahjakkuutta ja toiseksi kuljettajaksi kokeneempaa kuljettajaa kehittämään autoa yms.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
VeeÄmmän mukaan Sainz olisi kovasti yrittänyt saada Hännistä Volkkarin kolmos autoon, mutta tallin johtoportaassa ei ajatukselle lämmetty vaan katsottiin norskin palvelevan paremmin tallin kokonaisetua.
 

Xerym

Well-known member
Liittynyt
2.2.2012
Viestit
367
Jouhki kertoo tuoreessa vm:ssä että Hirvonen jatkaa rallin mm sarjassa myös 2014.
Kyllähän Hirvosen kannattaisi todeta, että vauhti ei enää riitä. Voisi lopettaa jo uransa.
 
Viimeksi muokattu:

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
998
Kyllähän Hirvosen kannattaisi todeta, että vauhti ei enää riitä. Voisi lopettaa jo uransa.
:alppu: Jooo, oli sijottumassa toiseksi tossa viimeisimmässä rallikilpailussa. Ehtoopuolella kaikinpuolin.
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
VeeÄmmän mukaan Sainz olisi kovasti yrittänyt saada Hännistä Volkkarin kolmos autoon, mutta tallin johtoportaassa ei ajatukselle lämmetty vaan katsottiin norskin palvelevan paremmin tallin kokonaisetua.
Veeämmän kirjoitukset ovat olleet jo vuosia niin suurelta osin sinivalkoista puuta ja heinää (varsinkin rallien osalta), ettei niitä kannata erityisemmin todesta ottaa.

T: entinen tilaaja..
 

mariko

Well-known member
Liittynyt
13.4.2006
Viestit
985
Veeämmän kirjoitukset ovat olleet jo vuosia niin suurelta osin sinivalkoista puuta ja heinää (varsinkin rallien osalta), ettei niitä kannata erityisemmin todesta ottaa.

T: entinen tilaaja..
Luulen T.Jouhkin tietävän mistä puhuu.
 

mikkov

Well-known member
Liittynyt
27.9.2011
Viestit
721
Jouhki myös veikkaa, että Neuville pysyy M-Sportilla.

Hirvosen sopimuksista muotoili niin, että alustavia keskusteluja on käyty kaikkien tallien kanssa, mutta varsinaisia neuvotteluja ei ole vielä aloitettu.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11178
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Viikonloppuna ajetussa Rally Latvijassa voiton vei paikallinen Janis Vorobjovs EvoX:llä. Pätkillä nopein oli virolainen Siim Plangi samanlaisella autolla, mutta kohtaloksi tuli hylkääminen jarrujen takia. Jari Ketomaa Evo9:llä vei useimmat pätkäpohjat (5/10), mutta kasilla poistui.
Muista suomalaisista ihaltava pitkän linjan harrastajapari Marko & Tiina Uutela oli M3:lla 12. ja samalla kaksivetoisten 3. Niko-Pekka Nieminen 16. ja kaksvetojen 6.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3489
Kunhan nyt Castrolin ilmoittautuminen tänään päättyy, niin sitten voi odotella lähtölistaakin lähipäivinä. Kitissä sanotaan että lista julkaistaan 19.09
Autojen määrän löysinkin jo ja hienoa nähdä että kisailijoita niin monta mukana !

Mutta onko tarkempaa listaa missään ?

Nikara, Kruuda ja Hämäläinen ilmeisesti ovat mukana ainakin?

Ja onko jossain tarkempaa karttaa ek:ilta (siis muilta kun Lielahden ek:lta?)

Perjantaina näillä näkymin vain ehdin paikalle niin olisi kiva tietää missäpäin ek:t sijaitsevat.
 
Ylös