Ralliuutisia.

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Mutta vasta tänä vuonnahan ISC valittiin promoottoriksi?

http://www.autosport.com/news/report.php/id/73043
http://www.autosport.com/news/report.php/id/73061

Jälkimmäisen linkin viimeisessä kysymyksessä puhutaan kalenterin teosta ja siitä mikä ISC:n rooli siinä promoottorina tullee olemaan. Maxien vastauksesta saa kyllä kuvan ettei ISC aiemmin kalenteria olisi tehnyt.
Oikeuksien haltija kerää rahat rallijärjestäjiltä, joten uskon, että ISC on ollut vahvana osapuolena kalenterin suunnittelemisessa jo aikaa, koska ovat oikeudetkin omistaneet.
 

Rallimies

Well-known member
Liittynyt
3.1.2004
Viestit
253
Sijainti
Konnevesi.
Miksi? Tiedätköhän mistä puhut?

Rallin promoottori ISC tekee suunnitelman rallikalenterista, jonka FIA joko hylkää, tai hyväksyy. Jos joku tekee väärää tämän asian kanssa, niin oikea osoite kritiikille on ISC.

Siellä on sitten töissä juurikin niitä ihmisiä, jotka eivät lajia rakasta, vaan tekevät bisnestä.

Olen tainnut sitten käsittää väärin.

http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2009/04/869437

Tuosta vaan päättelin että FIA:lla olisi sitä päätäntävaltaa noissa asioissa. Toki täytyy suhtautua varauksella uutiseen kun se on MTV3:n.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Suuri yleisö > tosifanit. Tosin MM-rallilla taitaa olla kummastakin puutetta.
Nykyisessä tilanteessa en ihmettele yhtään. Ainakin minulle ralli on paljon muutakin kuin pelkkiä nopeita pätkäaikoja ja stadionpyörityksiä sisätiloissa. Toivottavasti yleisömäärät laskevatkin vielä edelleen niin, että päättäjät havahtuvat kunnolla ja tekisivät oikeita ratkaisuja. S2000 on hyvä alku, vaikka voimaa niissä saisi olla sen 300-350 hv (mitä käsittääkseni ei - ainakaan vielä - ole)
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Oikeuksien haltija kerää rahat rallijärjestäjiltä, joten uskon, että ISC on ollut vahvana osapuolena kalenterin suunnittelemisessa jo aikaa, koska ovat oikeudetkin omistaneet.
Varmasti mahdollista. Maxin vastauksesta vaan voi päätellä että nyt käytännössä olisi enemmän valtaa. Jos ei sitten koko promoottoriksi valitseminen ollut vain kuriositeetti.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3500
Sijainti
JKL
Nykyisessä tilanteessa en ihmettele yhtään. Ainakin minulle ralli on paljon muutakin kuin pelkkiä nopeita pätkäaikoja ja stadionpyörityksiä sisätiloissa. Toivottavasti yleisömäärät laskevatkin vielä edelleen niin, että päättäjät havahtuvat kunnolla ja tekisivät oikeita ratkaisuja. S2000 on hyvä alku, vaikka voimaa niissä saisi olla sen 300-350 hv (mitä käsittääkseni ei - ainakaan vielä - ole)
Tähän nykyiseen tilanteeseen on tultu paljolti kustannusten nousun takia. Itsekkin hirveän mielelläni ajaisin vanhan-liiton Suurajot torstaista sunnuntaihin yötäpäivää mutta tähän on tyydyttävä. Neste-ralli on ainoita MM-ralleja tällä hetkellä joka on edes jollain lailla kannattava ja toimii ilman suurempaa valtion tukea. Ainoa tuki taitaa olla Jyväskylä kaupungin kynnys-raha. Suuri osa tuloksesta tulee yleisöstä ja juuri sen takia ralli järjestetään loma aikaan. Ja samasta syystä Suomeen ei koskaan tule MM-talvirallia...(Paljon yleisöä=paljon rahaa/vähän yleisöä=vähän rahaa). Ikävä kyllä se aika on mennyttä että MM-ralleja järjestetään hc-rallifaneille. Vippi-kylät ja karsinat ovat tulleet jäädäkseen.
Tuo S2000 ei sinänsä ole vielä mikään onni ja autuus koska jos laitetaan vaikka Loeb tuonlaisen superin rattiin niin ajolinjat ja tyyli olisi aikalailla sama kuin WRC-autollakin. Ainoa muutos on se että kone kiertää enemmän. Olisiko Hirvonen jossain todennut että vaikka autot muutettaisiin takavetoisiksi niin ei juuri sen enempää liipissä mentäisi koska keulaedellä ajaminen on kaikkein nopein tapa edetä. Ja siksi Loeb pyrkii ajamaan juuri niin autolla kun autolla...
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Yötäpäivää ei tarvitsisikaan ajella, mutta edes joku ajopäivä voisi jatkua myöhempään tai startata aikaisemmin. Näin saataisiin olosuhteisiin vaihtelua ja jyvät erottumaan akanoista. Lisäksi pätkien lukumäärä voisi pyöriä siellä 30-35/kilpailu nykyisen 15-20 sijaan.
Autojen osalta jo pelkästään korkeammalle kiertävät koneetkin ovat tervetulleita piristämään tunnelmaa nykyiseen verrattuna. Kun vielä esim. voimansiirtoa yksinkertaistettaisiin, niin kustannuksia karsiutuisi kummasti ja autoja joutuisi taas ajamaan. Eipä Loebkaan ratalinjaa mene, jos auto ei käänny ellei sitä heitä mutkaan.

Juha Kankkusella oli hyviä mietteitä VM:n (4/09) haastattelussa sarjan kehittämisestä. "Vanha on mennyttä, mutta kuka kieltää, että sama voitaisiin tehdä uudelleen uusissa kuosissa?"

Amen.
 
Viimeksi muokattu:

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3500
Sijainti
JKL
Käykääpäs kuuntelemassa:

http://areena.yle.fi/toista?id=2179871

Kari O., Vanhanen ja Lehtinen keskustelee MM-rallien tulevaisuudesta...

E: Juuri kuuntelin ja kannattaa oikeasti kuunnella. Vaikka Vanhasen jutut tv-selostuksissa on mitä on niin asiantuntemusta ja näkemystä löytyy edelleen. Eikä nuo muutkaan ihan typeriä puhuneet...
 
Viimeksi muokattu:

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1977
Käykääpäs kuuntelemassa:

http://areena.yle.fi/toista?id=2179871

Kari O., Vanhanen ja Lehtinen keskustelee MM-rallien tulevaisuudesta...

E: Juuri kuuntelin ja kannattaa oikeasti kuunnella. Vaikka Vanhasen jutut tv-selostuksissa on mitä on niin asiantuntemusta ja näkemystä löytyy edelleen. Eikä nuo muutkaan ihan typeriä puhuneet...
Mielenkiintoinen ehdotus tuo Lehtisen idea siitä, että shakedownin nopeimmat saisivat valita lähtöpaikkansa 1. ajopäivään. Ymmärtääkseni shakedownin idea ei ole ajaa kelloa vastaan kilpaa, vaan pikemmin testata autoa vielä viimeisen kerran. Ajatusleikkinä silti kiehtova idea.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Itse kuuntelin tuon radiosta. Harmi, että oli vain puolen tunnin lähetys, sillä tuntui, että asiaa olisi kyllä riittänyt. Suurin ongelmahan koko lajissa on jo pitkään ollut se, että sitä verrataan liikaa toiseen huippulajiin, eli formula 1:iin.
 

RITA#28

Banned
Liittynyt
6.8.2007
Viestit
1824
Petteri saattaa vielä tänä kesänä, ehkä jopa ennen Sardinian rallia, joutua valaanpyyntiin... :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Monte Carlon rallijärjestäjät ovat olleet tyytymättömiä myös rallin MM-sarjan tiukkaan kilpailuformaattiin. IRC-sarjan suomat vapaudet mahdollistivat muun muassa maineikkaan Col de Turinin erikoiskokeen ajamisen takavuosien tapaan yöllä.
:thumbup:
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3320
Sijainti
Lahti
Kertoo kyllä aika lailla kaiken MM-sarjan, tai siis WRC-tuotteen, houkuttelevuudesta kun yksi kalenterin kruununjalokivistä antaa pakit koko sarjalle ja kuuluu mieluummin IRC-sarjaan:
http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2009/05/876687
Toisaalta se kertonee hyvää IRC-sarjasta ja siitä, että tulevaisuudessa niillä kinnereillä ja kustannuspolitiikalla ajettavat kisat kiinnostavat jatkossakin järjestäjiä? Olisiko tuo se kolikon toinen puoli?
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
- "IRC antaa amatöörikuljettajille mahdollisuuden osallistua Monte Carlo -ralliin ja se vastaa tällä hetkellä paremmin ACM:n filosofiaa."
Juuri tällaisia siirtoja järjestäjien taholta laji kaipaa. Veikkaan että tällä hetkellä AKK:ssa mietitään varmasti neuvotteluja IRC:n kanssa vuoden 2010 Jyskälän suhteen.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Veikkaan että tällä hetkellä AKK:ssa mietitään varmasti neuvotteluja IRC:n kanssa vuoden 2010 Jyskälän suhteen.
Olisi hienoa, jos IRC:n mukana saataisiin Jyskäläänkin joustavuutta reittiin ja kellonaikoihin aivan kuten Montessakin tapahtui.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Jyväskylän soralla kaasutellaan myös 2010?

julkaistu 13.05.2009 klo 16.50


Jyväskylän MM-ralli saatetaan sittenkin ajaa vuonna 2010. Rallikalenterin osalta asiasta neuvotellaan ensi viikolla Pariisissa.

Jyväskylän osakkeita saattaa parantaa se, että MM-rallisarjalle on vastikään valittu promoottori kymmeneksi vuodeksi. Vastuun ottaneen promoottori ISC:n päätehtävänä on tehdä rallista formulatason kisa.

AKK Sports Oy:n toimitusjohtaja Jarmo Mahonen on kutsuttu ISC:n hallitukseen. Mahonen uskoo, että ISC:n vakaa tahto on saada Jyväskylä takaisin kalenteriin.

YLE
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Juuri tällaisia siirtoja järjestäjien taholta laji kaipaa. Veikkaan että tällä hetkellä AKK:ssa mietitään varmasti neuvotteluja IRC:n kanssa vuoden 2010 Jyskälän suhteen.
Paitsi että tuskin mietitään. Jyväskylän rallin järjestäjä AKK Sports kun on sen verran syvällä FIA:n takapuolessa, ettei heille tulisi mieleenkään lähteä IRC:n kelkkaan. Päinvastoin AKK:han on yrittänyt mustamaalata ja vähätellä IRC-sarjaa ja sitä kautta jopa Monte Carlo Rallia, joka "häpeällisesti" poikkesi linjasta.

ISC puolestaan on parin viikon takaisen Autosportin mukaan aikeissa tehdä täyskäännöksen WRC:n kanssa ja vihdoinkin tehdä kuten fanit ovat halunneet. Liikkuva toinen huoltoparkki, halvemmat mahdollisuudet yksityiskuljettajille yms. ovat nyt agendalla. Eli kun ensin ajettiin yksityiset pois MM-kisoista tehtaiden tieltä ja kun tehtaatkin lähtivät, niin nyt rukoillaan yksityistiimit takaisin. Lisäksi ISC haluaisi tuoda takaisin legendaarisia rallinimiä kuten RAC rallin ja 1000 Lakes Rally Finlandin. Miten tämä sopii sitten AKK:lle, joka oli lähes ainoa rallijärjestäjä, joka onnistui kaupallistamaan rallinsa. Sekin kun oli silloin yksi WRC:n "upeista ideoista", joita ISC nyt yrittää korjata. Ilman tosin maailman legendaarisinta rallia...
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Monte Carlon rallijärjestäjät ovat olleet tyytymättömiä myös rallin MM-sarjan tiukkaan kilpailuformaattiin. IRC-sarjan suomat vapaudet mahdollistivat muun muassa maineikkaan Col de Turinin erikoiskokeen ajamisen takavuosien tapaan yöllä.

:thumbup:
Toi on kyl jääny tän kauden ralleista mieleen todella hyvin. Oli hienoa katseltavaa.
 
Ylös