Ralliuutisia.

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Kankkusen ehdoukset ralliautoiluun

Vauhdin Maailma 5 2010:ssä Laukaan lentävä suomalainen esittää kritiikkiä nykyisiä ralleja ja liian alhaisia tehoja kohtaan:
Kymmenen parasta rallia pitää riittää, autojen pitää olla kilpa-auton näköisiä ja niissä pitää olla voimaa vähintään se 350hv. Se määrä hevosiajo kuljettaa - kaavailtu 300 hv ei vie ralliautoa riittävästi.

-Rallin kuuluu siis olla raakaa menoa! Turha siinä on nykyisten pleikkariralliharrastajien selitellä, kuinka nykyisillä piipittimillä mennään muka kovempaa kuin aikoinaan B-ryhmäläisillä. Kankkunenhan kaiketi aikoinaan vastusti A-ryhmäläisiin siirtymistä. :tongue:
 

LeTo

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
59
-Rallin kuuluu siis olla raakaa menoa! Turha siinä on nykyisten pleikkariralliharrastajien selitellä, kuinka nykyisillä piipittimillä mennään muka kovempaa kuin aikoinaan B-ryhmäläisillä. Kankkunenhan kaiketi aikoinaan vastusti A-ryhmäläisiin siirtymistä. :tongue:
Joo, kyllä ne B-ryhmäläiset oli kovia mutta joku raja nyt niittenkin palvontaan. Kyllähän kehitys on menny 25 vuoden aikana siinä määrin eteenpäin että, B-ryhmäläiset itkis maalissa jos ne joutuis viivalle nykypäivän rassien kans.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Kyllähän kehitys on menny 25 vuoden aikana siinä määrin eteenpäin että, B-ryhmäläiset itkis maalissa jos ne joutuis viivalle nykypäivän rassien kans.
Tämä on itsestäänselvää, mutta seuraako katsoja mieluummin ajosuorituksia vai pätkäaikoja? Kumpi on tärkeämpää penkalla?
 

LeTo

Well-known member
Liittynyt
11.8.2009
Viestit
59
Tämä on itsestäänselvää, mutta seuraako katsoja mieluummin ajosuorituksia vai pätkäaikoja? Kumpi on tärkeämpää penkalla?
Tavallisen katsojan näkökulmaa en ralliin tiedä kun olen lajifriikki mutta henk.koht. tulee hyvinkin paljon seurattua ek-aikoja, useimmiten jopa omia kellotuksia tehden.

Olisko tuo aika kullannut muistot tuossa B-ryhmän näyttävyydessäkin? Kyllähän sillon usein jarrutettiin selvästi vauhti pois, rullailtiin mutkan läpi ja sit lämä tiskiin. Muutama kärkikuski toki poikkeuksellisesti yritti ajaa kaasulla myös mutkissa.
 

anti-lag

enabled
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
1395
Kyllähän sillon usein jarrutettiin selvästi vauhti pois, rullailtiin mutkan läpi ja sit lämä tiskiin. Muutama kärkikuski toki poikkeuksellisesti yritti ajaa kaasulla myös mutkissa.
Eipä ne rullailleet. Vetohan pitää olla mutkassa aina päällä, sen jokainen kuljettaja tietää sanomattakin. Ennen mutkaa toki saa jarruttaa :D

Äänet, kiihtyvyys, liekit ja auton aggressiivinen käyttäytyminen tuovat katsojalle mielestäni juuri sitä mitä pitääkin. Ajat voivat olla hieman huonompiakin, koska niitähän yleensä verrataan vain toisiin samantasoisiin autoihin. Kaiken a ja o on tarjota katsojille jotain todellista nähtävää ja kuultavaa. Se houkuttelee kuitenkin enemmän porukkaa reitille kuin nopeat kellotukset.

B-ryhmä tuskin on tulevaisuudessa mikään vaihtoehto, mutta jollain järkevällä tavalla viihdearvoa saadaan ylös varmasti. Juha Kankkusella, Simo Lampisella ja Hannu Mikkolalla oli asiasta hyviä mielipiteitä omissa Suomalaiset rallilegendat -jaksoissaan.
 
Viimeksi muokattu:

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Vauhdin Maailma 5 2010:ssä Laukaan lentävä suomalainen esittää kritiikkiä nykyisiä ralleja ja liian alhaisia tehoja kohtaan:
Kymmenen parasta rallia pitää riittää, autojen pitää olla kilpa-auton näköisiä ja niissä pitää olla voimaa vähintään se 350hv. Se määrä hevosiajo kuljettaa - kaavailtu 300 hv ei vie ralliautoa riittävästi.
Idean pitäisi olla se, että ralleihin osallistuminen on kannattavaa taloudellisesti (näkyvyys, markkinointi) ja että rallien määrää voitaisiin sen myötä kasvattaa. Jos homma ajatellaan kulupohjalta, niin ollaan ennen pitkään tilanteessa, ettei "kannata" ajaa ollenkaan.

Tehojen lisäys onnistuu nykyaikana käytännössä vain NASCAR -tyyliin, eli etta autot pitää muilta osin viedä takaisin kivikaudelle. Nykyiset alustat ja mutkanopeudet yhdistettynä moottoreiden tehokkuuden tuntuvaan kasvuun on yksinkertaisesti kaikkien realiteettien ulkopuolella. (Itselläni ei tosin olisi mitään sitä vastaan, että otettaisiin mallia Nascarista, se kun on ylivoimaisesti viihdyttävin autourheilusarja tällä hetkellä, on ollut itse asiassa jo pitkään).

Kankkunen oli kova ajamaan ja varmasti muutakin, mutta nämä kommentit osoittavat vain, ettei rakennusmiehestä ole (välttämättä) arkkitehdiksi. Rallin tulevaisuutta ei pidä suunnitella nostalgiatrippien voimalla.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1979


Ford Fiesta RS WRC. Oli toiselle foorumille postattu, en tiedä mistä, mutta olisiko jonkinlaista totuusperää omaavaa sommitelmaa siitä, minkälaiselta Fiesta tulee näyttämään.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3794


Ford Fiesta RS WRC. Oli toiselle foorumille postattu, en tiedä mistä, mutta olisiko jonkinlaista totuusperää omaavaa sommitelmaa siitä, minkälaiselta Fiesta tulee näyttämään.
No hyi, toivottavasti muuttavat väritystään, tämähän tosin riippuu sopimuksen pituudesta hyvinkin pitkälle.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1979
Mun mielestä ihan hyvä väritys. Parempi kun nykyinen, joka on todella tylsä.
Tuo kuva voi olla sitten aivan fanipohjalta tehty näkemys tulevasta nykysponssien teipeillä, joten sillä varauksella. Kuvan lähde ei ole tiedossa. Mutta hyvältähän tuo näyttää.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Tupla. Eikös oman postauksen poistaminen ollut ennen mahdollista? Nyt ei löydy..
 
Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
OT: Mielestäni tallien autojenmaalaukset ovat rallissa olleet usein melko muuttumattomia ja tylsiä. Jos olisin jonkun tallin diktaattori, niin suunnittelisin pari kertaa vuodessa jotain uutta ja erilaista. Huomioarvo olisi taattu vrt. tylsiin kilpailijoihin. Vaikka sponsseilla onkin tietyt värit, logot, fontit, jne. niin mikään ei silti estä tekemästä jotain erikoista. Lainataan ny vaikka F1 puolelta esim. monet varmaan muistaa Ligierin '94 Japani?
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963


Ford Fiesta RS WRC. Oli toiselle foorumille postattu, en tiedä mistä, mutta olisiko jonkinlaista totuusperää omaavaa sommitelmaa siitä, minkälaiselta Fiesta tulee näyttämään.

Onkos tuo nyt sitten Fordin "pääsponsorin", eli Sheikki Khalid Al Qassimin auto? Muistaakseni Ford ilmoitti pistävänsä hänet ajamaan loppukauden uudella S2000 autolla testaus mielessä ja ainakin sponssi logot täsmäisivät vallan mainiosti.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3794
Mun mielestä ihan hyvä väritys. Parempi kun nykyinen, joka on todella tylsä.
En pidä nykyisestäkään, Märtin-Duval aikana oli paljon hienompi, samoin kuin Grönholmin Ford-ajan alussa :p

Tuo kuva voi olla sitten aivan fanipohjalta tehty näkemys tulevasta nykysponssien teipeillä, joten sillä varauksella. Kuvan lähde ei ole tiedossa. Mutta hyvältähän tuo näyttää.
Senhän nyt näkee heti, että muokattu kuva kyseessä, mutta silti toivon ettei edes muistuta tuota :p
 

Ghetto

Well-known member
Liittynyt
27.5.2004
Viestit
908
Ei kovin virallinen uutinen, mutta Maxilla Shake down ohjelmassa kerrottiin, että Toyotan päälliköt olivat olleet tutustumassa rallin maailmaan ja ohjelmassa povailtiin paluuta keimeihin.

Saas kattoo, kelpais ainakin mulle!
 
Ylös