Todt haluaa MM-ralleihin enemmän tunnetta
http://www.ts.fi/f1/uutiset/134941.html
FIA:n puheenjohtaja Jean Todt kävi perjantaina Portugalin rallin yhteydessä kertomassa kansainväliselle lehdistölle niistä asioista, joista pitää päästä eroon rallin MM-sarjassa. Todtin mukaan MM-rallit ovat nykyisin liian samankaltaisia, paketoituja ja eivät herätä intohimoja.
– En pidä siitä, että MM-rallin kilpailupäivä alkaa aamulla klo 9.30, taukoaa lounaan ajaksi ja päättyy iltapäivällä klo 17.00. Haluaisin nähdä MM-ralleissa enemmän tunnetta, Todt kertoi.
Todt kaipaa ainakin joltain osin vanhoja aikoja, jolloin rallin MM-sarjassa oli pidempiä ralleja ja vaativimpia kilpailuja, kuten Safari-ralli. Todtin mukaan rallista ei kuitenkaan saa tehdä samanlaista kestävyyskilpailua kuin 1970- ja 1980-luvuilla.
– Kestävyyskilpailujen MM-sarja meillä jo on, Todt viittasi aavikkorallien MM-sarjaan.
Todt haluaisi kuitenkin nähdä rallin MM-sarjassa perinteisiä, legendaarisia kilpailuja.
– Olen erittäin pahoillani siitä, että Monte Carlon ralli ei ole mukana FIA:n MM-sarjassa. Toivon todella, että he vielä hyväksyvät FIA:n kutsun tulla mukaan MM-sarjaan, Todt sanoi.
Todt korosti, että hän todellakin haluaa parantaa rallin MM-sarjan asemaa ja arvostusta.
– Kaikkein eniten tarvitsemme MM-sarjaan lisää automerkkejä. Olen keskustellut useiden autonvalmistajien kanssa ja keskustelen vielä usean valmistajan kanssa lähiaikoina. Uusien automerkkien saaminen MM-sarjaan on kovan työn takana, mutta me kaikki olemme motivoituneita tavoitteeseen, Todt sanoi.
Todt seurasi koko päivän Portugalin MM-rallin edistymistä perjantaina. Hän oli jälleen harmissaan siitä, että kilpailijat taktikoivat lähtöpaikkojen takia.
– Olin järkyttynyt Jordanian rallista, jossa kuljettajat köröttelivät erikoiskokeilla. Lähtöpaikoilla taktikoinnista pitää päästä eroon. Nyt säännöt sen sallivat, eikä sille voi tehdä nyt mitään, Todt sanoi.
Todtin mukaan rallin MM-sarja muuttuu varmasti, mutta hän ei osannut sanoa, että miten ja minä vuonna.
– Vuoden 2011 kalenteri ja säännöt on julkistettu, joten rallin MM-sarja ei muutu ensi vuonna. Meillä on työ kesken ja ilmoitamme muutoksista, kun olemme tehneet päätöksiä, Todt pyöritteli.
Todt on luvannut nimittää rallin MM-sarjalle komissaarin, joka ottaisi vastuulleen rallin MM-sarjan arvostuksen, imagon ja urheilullisuuden parantamisen.
– Komissaarin täytyy olla rallin asiantuntija. Onko hän Michelle Mouton, Juha Kankkunen, Carlos Sainz? Meillä on monta hyvää ehdokasta, Todt sanoi.
Kankkunen toimii jo nyt Todtin konsulttina ralliasioissa, mutta komissaariksi on vahvimmin ehdolla Mouton.
Turun Sanomat 29.5 2010 22:17:16