Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
193
Jos pitää ohjelmoida hybridisysteemin toimintaa jokaiselle erikoiskokeelle omalla laillaan toimivaksi vaikuttaa koko systeemi jotenkin hieman kummalliselta, ihan helvetisti ylimääräisen monimutkaiselta systeemiltä käyttää.
Eli:
> Teams will also utilise special engine software programs that will be pre-programmed into the car’s ECU before a stage to allow hybrid use in certain sections of stages.

Tarkoittaakohan tuo sitä, että rallin tv-katsojille esitellään (F1-termiä lainaten) ns. "action zone"? Viron MM-rallissa nähty sik-sak-super-ek:n syherö sopisi tähän suorastaan liian täydellisesti.

Jos full-power-osuuksien valinta jäisi tiimeille tai autokunnille itselleen, kisasijotukset voisivat vaihdella minuuttitolkulla ek:sta toiseen. Myös riskit olisivat isommat.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
398
Eli:
> Teams will also utilise special engine software programs that will be pre-programmed into the car’s ECU before a stage to allow hybrid use in certain sections of stages.

Tarkoittaakohan tuo sitä, että rallin tv-katsojille esitellään (F1-termiä lainaten) ns. "action zone"? Viron MM-rallissa nähty sik-sak-super-ek:n syherö sopisi tähän suorastaan liian täydellisesti.

Jos full-power-osuuksien valinta jäisi tiimeille tai autokunnille itselleen, kisasijotukset voisivat vaihdella minuuttitolkulla ek:sta toiseen. Myös riskit olisivat isommat.
Eilen Latvalaa haastateltiin uusiin autoihin liittyen, minulle jäi käsitys että softaan on kirjoitettu tietyt lainalaisuudet joiden täytyy täyttyä jotta auto antaa hybridi voimaa, esim auton täytyy olla täysin suorassa ym.
Ei ne pätkäajat nyt ihan minuuttitolkulla heittele vaikka toinen ajaisi hybridin antamalla lisäteholla koko pätkän, R5 autoissa on 100 heppaa vähemmän tehoa muiden teknisten erojen lisäksi ja niillä vetomies häviää 0,5-1 sekuntia per kilsa
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14534
Sijainti
Tampereen lenkki
Eikös M-Sport ajanut kanssa jo heti ennen Goodwoodia omalla videollaan?


Toki tuossa ei kovin pitkää pätkää siitä näy.
No tää ei mennyt mulle vielä läpi kun oli niin tuotettu video että äänet olisi voitu liittää jälkikäteen, vaikkei sähkömoottoria olisi vielä ollut edes paikallaan ;) (julkisestikin on sanottu, että ekat testi ajettiin pelkällä lisäpainolla hybridiyksikön paikalla). Tai siis kun äänet on noin hyvälaatuisia ja "elokuvamaisia", niin ne varmaan onkin jotenkin jälkituotannossa lisätty (jos joku ei tiedä, niin elokuvissa ja tv-sarjoissa äänet kuten askeleet, autojen ovien kolahdukset, renkaiden hurinat jne tehdään lähes aina jälkituotantona)

Toyotan videota en ollut kyllä vielä nähnyt, siinä ainakin äänet on varmasti aidot kun on noin "raakaa" matskua.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4385
Sijainti
Salo
(jos joku ei tiedä, niin elokuvissa ja tv-sarjoissa äänet kuten askeleet, autojen ovien kolahdukset, renkaiden hurinat jne tehdään lähes aina jälkituotantona)
Ja jostain syystä Amerikassa nuo käyttävät lähes aina arkistoääniä, joten äänitehosteet ovat samat pätkästä toiseen. Esim. Bullittin autonääniä on kierrätetty vuosikymmeniä, samoin Johnny Weissmullerin Tarzan-huutoa, näin ääriesimerkkeinä. Euroopassa, vaikka budjetit ovat pienemmät, tehdään yleensä originaalit äänitehosteet.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3167
Sijainti
Lahti
Koska ajamiseen tulee omat ja uudet kommervenkkinsa, uskallan ennustaa nuorten jantterien pääsevän nopeimmin sinuiksi näiden hybridiautojen kanssa.
 

Sendaaja

Active member
Liittynyt
14.12.2020
Viestit
34
Ainakin itseltäni on hävinnyt lähes kaikki ennakkoluulot ensi kauden autoista viimeisen parin kuukauden aikana. Uudet autot kuulostavat hyvältä, näyttävät hyvältä, ovat edellleen nopeita, tuovat uutta jännitystä sarjaan ja kaiken lisäksi ovat edelleen turvallisia. Ja mikä parasta, vielä on muutama kuukausi aikaa ruuvata ja säätää.

Tälläiselle 90-luvulla syntyneelle "Jonnelle", 2017 specin autot ovat olleet upeimpia laitteita koko rallin historiassa. Mutta pakko sanoa, että on kerrassaan mahtavaa nähdä nämä seuraavan sukupolven vessat tositoimissa Montessa...

Ralli ei siis ole pilalla, itseasiassa siitä tuli vain entistä mielenkiintoisempaa!
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Tämä ei ole tainnut olla postattuna tänne. Julkaistu 8.9.2021.
https://www.wrc.com/en/news/2021/wrc/fia-and-wrc-take-360-degree-approach-to-sustainable-future/

WRCwingsin sivu samoilla tiedoilla lisättynä wrcwingsin omilla aerodynamiikka vaikutuksilla.
https://www.wrcwings.tech/2021/09/14/2022-rally1-cars-hybrid-system-operation-aero-implications/

Kooste ominaisuuksista:

Kapasiteetti: 3,9 kWh
Teho: 100 kW = 136 hv = 134 bhp (bhp =brittiläiset hevoset)
Vääntö: 180 Nm
Lataus 20 % -> 80 %: 20 min
Moottori / generaattoriyksikön maks pyörimisnopeus: 12000 r/min
Akuston jännite: 750 V
Törmäyskestävyys: 70 G
Sähkömoottori yhteydessä kardaaniakseliin (The hybrid unit is connected to the propeller shaft and therefore to the four-wheel drive system.)
Sähköajo: 20 km (The power is restricted to 50 per cent to extend battery life.)
Lähtökiihdytys: 1000 kJ 10 sekunnin ajan. 1000 kJ = 0,278 kWh = 100 kW 10 sekunnin ajan.
Maks latausteho jarrutuksessa: 30 kW jarrutusvoimasta riippumatta
The recuperation by braking is limited to 30kW, no matter how hard a driver brakes.

Kannattaa jarruttaa kevyesti mutta pitkään niin saa akut ladattua enemmän. Toisaalta se on myös vauhdista pois. Siinä kuskeilla voi olla vähän opeteltavaa koska latauksen aikana MGU myös jarruttaa autoa.

The hybrid unit automatically recovers electrical power when the throttle pedal is released and under braking (regeneration phase or ‘regen’). The MGU additionally brakes the car and charges the battery.
 
Ylös