Rata - autoilun SM sarja 2014

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
http://www.autourheilu.fi/40822.aspx

Olen kyllä vähän eri mieltä, että tänne uusi luokka tarvittaisiin. Miksi ei voida keskittyä näihin nykyisiin luokkiin ja kehittää niitä niin, että saadaan kunnolla niihin kuskeja. Tuodaan ehkä jopa väkisin luokka tänne jossa kuljettajia vähän.

Ajaakohan uusi Fia:n F4 luokka Rata-sm päivillä vai onko ne kokonaan omia tapahtumiaan?

IMO hyppäys V1600 luokasta suoraan Porsche GT3 Cuppiin on aika raju. Siihen tarvittaisiin joku mielekäs väliporras. Ja tällä erää Suomessa ei ole kunnon siipiformulaluokkaa mihin siirtyä FFordien jälkeen.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26846
Eipä ollut Vauhtiajoissa sen enempää NASCARia kuin Fykköstäkään näytöksenä.
Ei ja muutenkin oli älytöntä, että samat autot ajoi näytösajoa kahteen kertaan lauantaina. Ei siinä montaa tuntia ollut välissä.
Eli siellä oli driftingiä, moottoripyörämoottorinen Pösö 205 ja yksi formula Ford. Ja tietysti autokaupan tojotoja. Ei ollut kuorma-autojakaan tällä kertaa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Väliluokalle sinänsä on tarvetta, mutta löytyykö tässä tilanteessa Suomesta niin paljon ylimääräistä rahaa? Ennemmin F3 tai vastaava Fordien jatkoksi.

Mutulla heitän, että V1600 taitaa kierrosajoissa olla lähellä 15 vuoden takaisia 2-litraisia ja tulevan viikonlopun kisaa Kemoralle on ilmoittautunut 17 kuskia, joten hyvällä mallilla. 6 naiskuskia muuten, mikä on todella hyvä asia.

Sikäli harmi, että rallipuoli on menossa niin erilleen luokissaan. V1600:ssa vielä toteutu se, että autolla ainakin teoriassa pystyy ajamaan molemmissa sarjoissa.
 
Liittynyt
29.5.2013
Viestit
7
Jo sellainen tilanne, että luokkia olisi vain neljä (V1600, V8, Porsche ja FF) riittäisi jos aikaikkunat olisivat nykyistä pidempiä, FF pois lukien.
Sellainen huomio, että iso määräävä tekijä on raha. Kustannukset V1600 vs. V8 tai Porsche on moninkertainen. Legendsien kustannus lienee maltillinen, kun Vauhtiajoissakin 41 kilpailijaa. Kun moni on yhtä mieltä, että ennemmin vähän vähemmän luokkia ja enemmän kilpailijoita per luokka kuin paljon luokkia ja puolentusinaa tai tusina autoja per luokka. Jos Legendsit jätetään pois konseptista niin mitä ajattelitte tapahtuvan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Sellainen huomio, että iso määräävä tekijä on raha. Kustannukset V1600 vs. V8 tai Porsche on moninkertainen. Legendsien kustannus lienee maltillinen, kun Vauhtiajoissakin 41 kilpailijaa. Kun moni on yhtä mieltä, että ennemmin vähän vähemmän luokkia ja enemmän kilpailijoita per luokka kuin paljon luokkia ja puolentusinaa tai tusina autoja per luokka. Jos Legendsit jätetään pois konseptista niin mitä ajattelitte tapahtuvan.
Kauppakassiluokan kustannuksista ei mitään hajua, mutta Porsche GT Cupin kausikustannukset (ilman peltitöitä) ollevat jossain 250 t euron yläpuolella auton hinta mukaan lukien. V8 Thunderista selviää reilusti alle puolella tästä (ja lisäksi pisteiden ja muovisten pyttyjen sijaan siellä jaetaan selvää rahaa sijoitusten mukaan).

Toki Camaro on ns. äijäluokka eikä ole sellainen mediaseksikäs kuten Porschet. Samoin auto ei ole likikään samanlainen ajettava kuin tehtaan viimeistä detaljia myöden hioma GT-Porsche. Camaroa saa ja oikeastaan täytyykin "paimentaa". Jesse Krohn tämän totesi omakohtaisesti.

Camaroita vain tarvittaisiin paljon enemmän viivalle kuin nykyiset noin kuusi autoa.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Kauppakassiluokan kustannuksista ei mitään hajua, mutta Porsche GT Cupin kausikustannukset (ilman peltitöitä) ollevat jossain 250 t euron yläpuolella auton hinta mukaan lukien. V8 Thunderista selviää reilusti alle puolella tästä (ja lisäksi pisteiden ja muovisten pyttyjen sijaan siellä jaetaan selvää rahaa sijoitusten mukaan).

Toki Camaro on ns. äijäluokka eikä ole sellainen mediaseksikäs kuten Porschet. Samoin auto ei ole likikään samanlainen ajettava kuin tehtaan viimeistä detaljia myöden hioma GT-Porsche. Camaroa saa ja oikeastaan täytyykin "paimentaa". Jesse Krohn tämän totesi
Aika kovalta kulostaa Porschen kulut. Tuon täytyy olla sen ykköskategorian auton hinta. Siitä saa myydessä varmaan vielä omansa melkein pois. Ylipäätään, kustannuksissa yleensä vedetään se kallein tiimi esiin. Monet ajaa murto-osalla tuosta kustannuksesta. Niin se on aina.
Sitten makuasioihin: Porsche on oikeasti Porsche, Camaro ei ole Camaroa koskaan nähnytkään, ainoastaan muistuttaa sitä etäisesti. Menee itse asiassa samaan kategoriaan kuin Legendsit. Toki sillä erotuksella, että Legendseissä on mottoripyöeän moottori ja Camaroissa sentään oikean auton moottori.
Miinhän on nykyiset DTM-autotkin. Ei niillä ole yhtään mitään tekemistä vastaavien siviilipelien kanssa. Jaa, moottori saattaa olla vakioautosta rakennettu.
Itse pidän enemmän "oikeista" kilpa-autoista. Tai sitten tarpeeksi xtremeä kuten formulat ja LMP1 ja 2
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26846
Eikös noita Porscheja ajata enimmäkseen ammattitallit, mitäköhän kausipaikka sellaisessa maksaa?
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1019
Luin sellaista juttua, että Britannian Porsche Cuppia kiertäisi 20 000 punnalla. Lienee varmaan tuon hintaista, jos itsellä on auto valmiina? Autoja saa reilusti alle sadan tonnin, jos vanhempi auto kelpaa. Toki uusi auto on sitten ihan eri asia.

V1600-sarjan sivuilta lainattu: "Yksittäinen kisaviikonloppu: osallistumismaksu 300, bensat 150, renkaat 640,
mikäli osallistuu SM-sarjaan tulee sarjamaksua 200 / viikonloppu.
Näiden lisäksi auton, mekaanikon ja kuljetuksen kulut, sekä kolari-, ja
varaosakulut. Tästä voi laskea mitä kausi maksaa, ei ole hirveän kallis Motorsportiksi".

Renkaita toki voi käyttää myös vähemmän kuin mitä tuossa on laskettu. Auton saa alle 10 000 eurolla ja itse saa rakennettua hyvän auton 5 000 eurolla, jos vaan tietää mitä tekee.

Edit: Siis tosiaan tuo 20 000 puntaa on vuokra-autolla yksi viikonloppu.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Aika kovalta kulostaa Porschen kulut. Tuon täytyy olla sen ykköskategorian auton hinta. Siitä saa myydessä varmaan vielä omansa melkein pois. Ylipäätään, kustannuksissa yleensä vedetään se kallein tiimi esiin. Monet ajaa murto-osalla tuosta kustannuksesta. Niin se on aina.
Porschen GT3 kilpa-auto maksaa käytettynä 75.000 + alv, kauden läpivienti normi huoltoineen toisen mokoman. GT3 varamoottori ja -laatikko +25.000

Camaron saa Ruotsista 39.500 eurolla (395.000 SKr) + alv, moottori tarvii perusteellisemman rempan ehkä kerran kolmessa kaudessa, huoltohinta 4.000 €, varamoottori 6.000 €
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Luin sellaista juttua, että Britannian Porsche Cuppia kiertäisi 20 000 punnalla. Lienee varmaan tuon hintaista, jos itsellä on auto valmiina? Autoja saa reilusti alle sadan tonnin, jos vanhempi auto kelpaa. Toki uusi auto on sitten ihan eri asia.
Race Cars Directissa 997 GT3 Cuppereiden hintahaitari 45.900 - 95.000 Euroo. Aarniolla myynnissä 996:n 25.000 + alv
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4402
Sijainti
Salo
Camaro ei ole Camaroa koskaan nähnytkään, ainoastaan muistuttaa sitä etäisesti. Menee itse asiassa samaan kategoriaan kuin Legendsit. Toki sillä erotuksella, että Legendseissä on mottoripyöeän moottori ja Camaroissa sentään oikean auton moottori.
Miinhän on nykyiset DTM-autotkin. Ei niillä ole yhtään mitään tekemistä vastaavien siviilipelien kanssa. Jaa, moottori saattaa olla vakioautosta rakennettu.
Itse pidän enemmän "oikeista" kilpa-autoista. Tai sitten tarpeeksi xtremeä kuten formulat ja LMP1 ja 2
Oikeastaan tästä syystä en näille Legendseille itsekään lämpene. Nuohan menevät ns. midget -kategoriaan. Camaro, vaikka silhuettiauto onkin, on tehty oikeaa Camaroa vastaavaksi ulkomitoiltaan. Moottorihan tuossa voisi käytännössä olla mikä tahansa muu tyyppi (V6 Turbo, flat-plane V8), mutta taas imagon vuoksi ei voi ja siksi on valittu siviili-Camaron koneesta hieman alkukantaisempi versio, uusissahan on käsittääkseni polttoaineen suorasuihkutus.

E: Tosin tuo mikä on aito ja mikä ei, raja on vähän häilyvä. Yhtä kiihdytysautoprojektia olen päässyt läheltä seuraamaan ja kyllä se projekti alkoi siviiliautoa pohjana käyttäen. Mutta sen raakakorin virkana oli enemmänkin olla jiginä putkirungolle ja muottina kuituosille, ja pellit ikään kuin katosivat ympäriltä, katon ja kuskin oven jäädessä alkuperäiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.5.2013
Viestit
7
Oikeastaan tästä syystä en näille Legendseille itsekään lämpene. Nuohan menevät ns. midget -kategoriaan.
Näinhän se on –*Legendsit ovat tosi pieniä. Tosin, jos verrataan V1600-autoihin niin aika puristi saa olla, että pitäisi V1600:ia jotenkin merkittävästi isompina ja näyttävämpinä. Siksi en täysin ymmärrä pienuudesta moittimista.

Ja kun katsoo vaikka kierrosaikoja ja kiihtyvyyttä niin melko hyvin tuntuu Yamahat antavan potkua V1600:iin verrattuna.

Kun puhe siis alkoi Suomen SM-rata-sarjaan selvitettävästä uudesta luokasta ja jo olemassa olevien luokkien elinvoimaisuudesta niin pidetään nyt ihmeessä edes se elinvoimaisin luokka arvossa.

Ja siis V1600 on kyllä upea luokka varsinkin nuorille! Ja Porschet kerta kaikkiaan kauniita (varsinkin, kun niitä on ollut melkein kahtakymmentä radalla yhtä aikaa) ja Camarot kerta luokkaa Legendsejä näyttävämpiä (kunhan niitä saisi enemmän radalle yhtä aikaa), eikä Bemareita voi moittia myöskään. Ettei tule väärinymmärryksiä :)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Ja siis V1600 on kyllä upea luokka varsinkin nuorille! Ja Porschet kerta kaikkiaan kauniita (varsinkin, kun niitä on ollut melkein kahtakymmentä radalla yhtä aikaa) ja Camarot kerta luokkaa Legendsejä näyttävämpiä (kunhan niitä saisi enemmän radalle yhtä aikaa), eikä Bemareita voi moittia myöskään. Ettei tule väärinymmärryksiä :)
Legendat on olleet toistaiseksi parasta pullotettuna ja Bemarit ei tarjoa sitäkään vähää mielenkiintoa kuin Sport2000 aikanaan... Edullista harrastamista ne varmaan ovat mutta mielenkiintoa eivät herätä.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Legendat on olleet toistaiseksi parasta pullotettuna ja Bemarit ei tarjoa sitäkään vähää mielenkiintoa kuin Sport2000 aikanaan... Edullista harrastamista ne varmaan ovat mutta mielenkiintoa eivät herätä.
Legendsit on ihan mielenkiintoinen luokka. Sport2000 oli tosi hieno luokka aikanaan. Mutta bemarit eivät sytytä. Tänä vuonna ajoivat sprint lähtöinä ainakin ahvenistolla. Olis toiminu jos autoja olis ollu vähintään tuplamäärä. Harmin paikka ku ei ollu.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Legendsit on ihan mielenkiintoinen luokka. Sport2000 oli tosi hieno luokka aikanaan. Mutta bemarit eivät sytytä. Tänä vuonna ajoivat sprint lähtöinä ainakin ahvenistolla. Olis toiminu jos autoja olis ollu vähintään tuplamäärä. Harmin paikka ku ei ollu.
Ymmärtääkseni ovat jo jonkin aikaa ajaneet pelkästää normi n. 15 kierroksen kisoja alkuvuosien 1h endurance-tyylin sijaan. Sport2000 oli toki avoin kaikenmerkkisille autoille, mutta mitään muuta hienoa siinä ei ollut. Hienous tuli oikeastaan vasta Laivolan Seat Toledon ja niiden parin Accord Euro R:n ja E90 Bemarin myötä.

Kilpa-auton ja vaimon kauppakassin välillä pitää olla eroa - niin kulkupuolessa kuin yleisessä näyttävyydessäkin.

Edit: Jassu Murkula lajipäälikkönä ollessaan terminoi vanhan Touring Saloonin ja Mini 1000:t pois ihmisten ilmoilta, kun kalusto ei saanut olla ulkomuodoltaan liian vanhaa... No mitäs nämä Legendsit sitten edustavat ??
 
Viimeksi muokattu:

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Sport2000 oli toki avoin kaikenmerkkisille autoille, mutta mitään muuta hienoa siinä ei ollut. Hienous tuli oikeastaan vasta Laivolan Seat Toledon ja niiden parin Accord Euro R:n ja E90 Bemarin myötä.

Kilpa-auton ja vaimon kauppakassin välillä pitää olla eroa - niin kulkupuolessa kuin yleisessä näyttävyydessäkin.

Edit: Jassu Murkula lajipäälikkönä ollessaan terminoi vanhan Touring Saloonin ja Mini 1000:t pois ihmisten ilmoilta, kun kalusto ei saanut olla ulkomuodoltaan liian vanhaa... No mitäs nämä Legendsit sitten edustavat ??
Sport2000 näin jälkeenpäin ajateltuna ei ollut olleenkaan niin onneton sarja, kun silloin julistettiin. Useampi puoli ammattimainen tiimi, hienoja autoja jne. Ongelmana oli silti juuri tuo liian perheautomaisuus. Ainakin äänet olisi pitänyt olla paremmat, eikä sen 95 (vai oliko 100) dB säännön mukaan.
Ne loppuajan E90 jne autot oli jo täysiverisiä kilpa-autoja. Liian kalliita vain härmän radoille.
Markkula ei torpedoinut yhtään mitään. Pahimmat jarrumiehet noissa Special jne luokissa oli kilpailijat itse.
Vieläkin naurattaa, kun vivalla oli 2 - 4 autoa ja sitten itkettiin, että "nyt loppu ajot, kun SM arvo oteaan pois" jutut.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mutta mitä sellaista vanha Sport2000 tarjosi, mitä nykyinen V1600 ei tarjoaisi? Äänet kieltämättä ovat pateettiset nois V1600:ssa, mutta siihen suuntaan on varmaan pakko muidenkin mennä, jos aiotaan rataa Suomessa kiertää.

Mitä Camaroihin tulee, niin valitettavasti täytyy sanoa, ettei minun mielestä tuo mitään lisäarvoa radoille, niin kauan kuin Porschet porskuttaa. Heille valitettavasti Porschet sai homman nopeemmin toimimaan ja ovat pääluokka.
 
Ylös