Rata - autoilun SM sarja 2014

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Mutta bemarit eivät sytytä.
Ei sytytä minuakaan. Ja itseasiassa siitä syystä, että E36-Bemari on jo siviiliautona yksi niistä malleista joita en voi kertakaikkiaan sietää. Osasyynä vastenmielinen omistajakunta, juurikin ne "kädet suorana ja poltettu Dr.Albanin levy soimaan"-ikiamikset. F-Cupissa liikkuvat M3:set siedän jollain poikkeussäännöllä, mutta radalla ko. autojen näkeminen ei sitten sytytä.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1288
Ei sytytä minuakaan. Ja itseasiassa siitä syystä, että E36-Bemari on jo siviiliautona yksi niistä malleista joita en voi kertakaikkiaan sietää. Osasyynä vastenmielinen omistajakunta, juurikin ne "kädet suorana ja poltettu Dr.Albanin levy soimaan"-ikiamikset.
E36 tuli markkinoille 1990. Eli vanhan museoautosäännön mukaan ne olisivat ensi vuonna museoautoja. No, eivät ne nytkään ole kaukana.
Eli xtreme on tavallaan yhden sortin historic luokka ;)
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
=speedman;2417531Markkula ei torpedoinut yhtään mitään. Pahimmat jarrumiehet noissa Special jne luokissa oli kilpailijat itse.
Vieläkin naurattaa, kun vivalla oli 2 - 4 autoa ja sitten itkettiin, että "nyt loppu ajot, kun SM arvo oteaan pois" jutut.
Mikä muuten tässä SM vs. Cup -jutussa on se sordiino, mikä pitää poissa pelipaikoilta? Mikä siinä SM-arvossa on niin must-juttu, kun ei noista SS-kuskeista suurin osa jotain Lempistä lukuunottamatta ollut edes hakemassa mitään FIA:n tai IMSA:n tunnustusta joilla pystyisi nousemaan herrasmieskategoriasta ylöspäin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4723
Sijainti
Event horizon
Mikä muuten tässä SM vs. Cup -jutussa on se sordiino, mikä pitää poissa pelipaikoilta? Mikä siinä SM-arvossa on niin must-juttu, kun ei noista SS-kuskeista suurin osa jotain Lempistä lukuunottamatta ollut edes hakemassa mitään FIA:n tai IMSA:n tunnustusta joilla pystyisi nousemaan herrasmieskategoriasta ylöspäin.
Ehkä se, että SM-kisaviikonloppuina oli sentään mahdollista saada jonkinlaista media- ja katsojanäkyvyyttä vastineeksi yhteistyökumppaneiden rahoille. Cup-kisat kun häädettiin pois ah niin ihanalta Sport2000 Tourilta, niin niihin ei edes VM:ssa juuri tuhlattu palstamillimetrejä saati että olisi tehty asiallisia kisaraportteja. TV-näkyvyydestä ei kannattanut edes haaveilla. Joillakin kuskeillä oli ihan oikeasti hommattu niitä maksavia yhteistyökumppaneita. Joillakin taas asenne oli lähinnä se, että heillä on parempaakin tekemistä kuin juosta kaiken maailman "lypsykonefirmojen" PR-tilaisuuksissa.

Ja AKK:n herrojen kanssa (eritoten J.Murkula) suksi ei luistanut sitten kirveelläkään.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Ehkä se, että SM-kisaviikonloppuina oli sentään mahdollista saada jonkinlaista media- ja katsojanäkyvyyttä vastineeksi yhteistyökumppaneiden rahoille. Cup-kisat kun häädettiin pois ah niin ihanalta Sport2000 Tourilta, niin niihin ei edes VM:ssa juuri tuhlattu palstamillimetrejä saati että olisi tehty asiallisia kisaraportteja. TV-näkyvyydestä ei kannattanut edes haaveilla. Joillakin kuskeillä oli ihan oikeasti hommattu niitä maksavia yhteistyökumppaneita.
Tätä en muistanutkaan. Siihen aikaan MTV3 taisi tuota Sport2000-Touria lähettää kanavallaan ja sitten reportaasit Ruutulipussa ja Nelosen Paalupaikassa. Cup-luokille oli omat kilpailunsa, joissa ajoi merkkiluokat ja kuorma-autot ja SM-pisteiltä pudonneet sitten laitettiin ajelemaan noihin "1.divarin" kisoihin

Joillakin taas asenne oli lähinnä se, että heillä on parempaakin tekemistä kuin juosta kaiken maailman "lypsykonefirmojen" PR-tilaisuuksissa.
Eikös kuitenkin melko iso osa noista kotimaan ratoja kiertäneistä ole ollut jotain logistiikka -tai autoalan yrittäjiä tai isompien toimijoiden pikkupomoja, jotka sitten sponsoreita hakevat omilla suhteillaan?
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11180
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
. Cup-kisat kun häädettiin pois ah niin ihanalta Sport2000 Tourilta, niin niihin ei edes VM:ssa juuri tuhlattu palstamillimetrejä saati että olisi tehty asiallisia kisaraportteja.
Oli ne SS:t siellä mukana sentään (ainakin) 1996-2000. Listalla usein yli 20 nimeä, käytännössä varikolla 10-15 autoa ja lähdössä 8-12. Maaliin niistä 5-8 ja osa silloinkin jäi voittajalle yli kierroksen 12 rundin kisassa... Palstatilaa saivat ainakin SS-kuskien keskinäiset riidat sekä 1996 järjetön kolari Ahveniston pääsuoran päässä kun "suomalaisittain tehdaskuski" veti jarruttamatta keltaisella lipulla kahden Camaron kasaan...
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Olihan noissa SS-skaboissa eksoottistakin kalustoa. Kämäräisen Formula 2-runkoinen "037", Sarlinin monokokki-Escort ym. Jätetään turkulaiset henkilöstövuokrausyrittäjät nyt mainitsematta. Harmiksi vaan vähälukuiset kisat olivat pääosin epätasaisia. Ja toisaalta paja-autojen alustageometriat eivät kummoisia kierrosaikoja mahdollistaneet, jos muistelemme että Lempinen ajoi loppukauden kilpailukiellosta huolimatta mestariksi.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ne oli kopaltaan isoja autoja verrattuna tuohon V1600 luokan autoihin
Katoppas tän kauden FINRace osallistujalistaa.. Valtaosa on Civiccejä, joka oli myös Sport2000:ssa mukana alusta loppuun. Volkkareista on astetta ja kahta pienemmät mallit ja listan ulkopuolelta Kemoralla oli Compact BMW. Alfa taasen oli samaa koria. Mini ei ollut Sporteissa mukana, mutta menee samaan segmenttiin Civicin kanssa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4403
Sijainti
Salo
Mitä tulee korimalleihin ja kopan kokoon niin kannattaa muistaa kuitenkin että tämän päivän porrasperäiset autot ovat sellaisia puolentoista tonnin painoisia möhköfantteja. 1996-2002 C/D segmentin autot olivat vielä melko kompaktin kokoisia.
 
Ylös