Rata-SM 2016

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Ensimmäinen uutinen kauden 2016 Rata-SM:stä taitaa olla se, että ilmeisesti Drifting-SM tulee kisaviikonloppuun uutena lajina. Alkaako AKK:lle tulla paniikki kuihtuvan rata-autoilun kanssa. Eihän tässä ole muuta järkeä kuin saada Drifting-yleisöä ostamaan pääsylippuja.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Kyllä on syytäkin tulla paniikki. On meinaan rata-sm kiinnostavuudessaan jotain muuta kun historic puoli on tällä hetkellä. Yleisöä on vähän. Sinänsä ihan hyvä idea tuoda drifting rata-sm kisoihin. Jos näin asia on.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Kyllä on syytäkin tulla paniikki. On meinaan rata-sm kiinnostavuudessaan jotain muuta kun historic puoli on tällä hetkellä. Yleisöä on vähän. Sinänsä ihan hyvä idea tuoda drifting rata-sm kisoihin. Jos näin asia on.
Kuinka moni Driftaaja sitten on halukas lähtemään AKK:n talutusnuoraan? Ainakaan Time Attack kuljettajilla ei ole pienintäkään aikomusta suostua AKK:n ohjailtavaksi. SuperSaloon luokan AKK onnistui käytännössä tappamaan, Porsche väki ajaa mieluummin omia kisojaan omien aikataulujensa mukaan kuin tanssisivat AKK:n pillin mukaan...
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7202
Kuinka moni Driftaaja sitten on halukas lähtemään AKK:n talutusnuoraan? Ainakaan Time Attack kuljettajilla ei ole pienintäkään aikomusta suostua AKK:n ohjailtavaksi. SuperSaloon luokan AKK onnistui käytännössä tappamaan, Porsche väki ajaa mieluummin omia kisojaan omien aikataulujensa mukaan kuin tanssisivat AKK:n pillin mukaan...
Minusta suomalaisessa rata-autoilussa olisi nyt tehtävä niin, että kaikki rata-autoluokat ja AKK istuutuvat saman neuvottelupöydän ääreen ja neuvottelevat sellaisen paketin kasaan, että se tyydyttää molempia osapuolia ja siten saadaan aikaan sellainen SM-sarja joka hyödyttää molempia osapuolia kasvavien yleisömäärien ja kilpailijamäärien muodossa.

Ei ole mielestäni kenenkään etu se, että rata-autoilukisoja ajetaan liian monen organisaation alaisuudessa ja sitä kautta yleisöä kiinnostavat luokat ajetaan myös liian monen organisaation alaisuudessa mikä väistämättä syö katsojalukuja, kun liian moni taho yrittää houkutella yleisöä omiin kisatapahtumiinsa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4407
Sijainti
Salo
SuperSaloon luokan AKK onnistui käytännössä tappamaan
OK, pitää paikkansa että AKK pyyhkäisi paljon kalustoa tallien perälle kieltämällä putkirunkoautot. Mutta toisaalta AKK:n syyksi kaikkea ei voi laittaa. SuperSaloon-luokassa oli omat sisäänrakennetut ongelmansa. Ja suurta yleisöä taas ei kiinnosta kahdesta syystä, mitkä ovat vaivanneet enemmän tai vähemmän suomalaisia pellepeloton-luokkia:

- Autot ulkonäöllisesti ovat lähempänä roskapönttöä kuin GT-autoa, tehden usein automallin tunnistamisen haastavaksi (relevanssi katuauton välillä nolla)
- Maailma olisi automerkkejä ja malleja täynnä, mutta suomalainen totta kai valitsee saman kuin millä se yksi kova vetomies ajaa (pahin esimerkki 2000-luvun taitteen KRC-luokassa, F-ryhmäkin on ajoittain mennyt merkkiluokan suuntaan)
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Minusta suomalaisessa rata-autoilussa olisi nyt tehtävä niin, että kaikki rata-autoluokat ja AKK istuutuvat saman neuvottelupöydän ääreen ja neuvottelevat sellaisen paketin kasaan, että se tyydyttää molempia osapuolia ja siten saadaan aikaan sellainen SM-sarja joka hyödyttää molempia osapuolia kasvavien yleisömäärien ja kilpailijamäärien muodossa.

Ei ole mielestäni kenenkään etu se, että rata-autoilukisoja ajetaan liian monen organisaation alaisuudessa ja sitä kautta yleisöä kiinnostavat luokat ajetaan myös liian monen organisaation alaisuudessa mikä väistämättä syö katsojalukuja, kun liian moni taho yrittää houkutella yleisöä omiin kisatapahtumiinsa.
Näin muuten on. Ihan sama mitä tähän kirjoittaa kun kukaan ei ota onkeensa kumminkaan. Itse tiivistäisin nämä yhteen päivään. Kenties lauantai. Siihen yleisöä kiinnostavat luokat vaan ja that's it. Mitkä ne sitten on, tiedän kyllä mutta en sano. Jotain kertoo muuten rata-sm tilasta se, että ekaa kertaa tällä kaudella on mielessä käynyt sarjan boikotointi niin, että en menisi ensi kaudella katsomaan Ahveniston osakilpailua. Se on multa paljon ajateltu.
 
Viimeksi muokattu:

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
840
Kuinka moni näki muuten kisoista koosteen televisiosta tällä kaudella? Mä en ole nähnyt yhtäkään. Kun tulivat joltain mikki hiiri kanavalta mikä ei edes näy Hämeenlinnan Soneran kaapeliverkossa...
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
^^Tämän vuotiset koosteethan oli niin uskomatonta kuraa, etten ole vastaavaa koskaan nähnyt. Useampi versio vedettiin valitusten takia pois julkaisusta (youtubessa), sitten vaihtoivat tuotantotiimejä, tekivät eri versioita, jne eikä laatu koskaan parantunut. Viimeisistä kisoista ei kai sitten mitään koosteita enää edes tehtykkään?

Toisin oli 2014 jolloin ainakin Legendsissä oli täysin eri tuotantotiimi ja laatu oli esimerkillisen mahtavaa. Jos joku ei niitä sattunut katsomaan niin youtubesta löytyy vielä muutamia hienoja koosteita:

https://www.youtube.com/watch?v=S-lMWoMrmuA

https://www.youtube.com/watch?v=LciGltkqeIU

https://www.youtube.com/watch?v=6PR-9W_E1qw
 
Viimeksi muokattu:

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Esim. lähdöt olivat enemmän ajelua kuin KILPA-autoilua. Olikos juuri muita kuin Saku Vierimaa ja Juhani Pakari, jotka olisivat rohjenneet yrittää ohitusta?
Nyt kyllä täytyy olla erimieltä. Muistan edelleen kuin eilisen päivän erään ss-kisan, THE kisan, joka loppui onnettomasti, mutta itse ainakin nautin joka ikisestä sekunnista siihen asti. Kyseinen onnettomuus taisi myös olla se SS-luokan lopulta tappanut tai niin ainkin puhutaan. Kyseessä on tietysti vuoden -99 Kemoran kisa, jossa Esa Schroderuksen Ferrari ajautui kaiteeseen. Ennen onnettomuutta Kisa oli todella mahtava, jossa neljä kärkiautoa ajoi noin sekunnin sisällä toisistaan.

Oli niitä muitakin hyviä kisoja eri radoilla, mutta oli myös kisoja, joissa ei ollut juurikaan tapahtumia ellei keskeytyksiä teknisiin vikoihin tapahtumiksi lasketa. Vuosituhannen vaihteen molemmin puolin oli SS-luokan joutsenlaulu ennen kuolonkorinoitaan. :nope:
 

Ice1Racing

Well-known member
Liittynyt
11.4.2014
Viestit
194
Näin muuten on. Ihan sama mitä tähän kirjoittaa kun kukaan ei ota onkeensa kumminkaan. Itse tiivistäisin nämä yhteen päivään. Kenties lauantai. Siihen yleisöä kiinnostavat luokat vaan ja that's it. Mitkä ne sitten on, tiedän kyllä mutta en sano. Jotain kertoo muuten rata-sm tilasta se, että ekaa kertaa tällä kaudella on mielessä käynyt sarjan boikotointi niin, että en menisi ensi kaudella katsomaan Ahveniston osakilpailua. Se on multa paljon ajateltu.
Ainakin Ahveniston osalta on syytä varautua odottamattomiin tapahtumiin sekä viivästyksiin lähtöjä aikataulutettaessa. Täten pelkästään yhtenä päivänä ajettavat kilpailut saattaisivat olla liian tiivis paketti.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
THE kisan, joka loppui onnettomasti, mutta itse ainakin nautin joka ikisestä sekunnista siihen asti.
Harvinaisuuden olet päässyt todistamaan! Oon tänne joskus, ehkä jo 12-14v. sitten kirjoittanut koosteen kaikista näkemistäni SS-kisoista. Ei taida enää olla palstalla, pitäiskö kaivaa vanhan tietokoneen wordista talteen....
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
OK, pitää paikkansa että AKK pyyhkäisi paljon kalustoa tallien perälle kieltämällä putkirunkoautot. Mutta toisaalta AKK:n syyksi kaikkea ei voi laittaa. SuperSaloon-luokassa oli omat sisäänrakennetut ongelmansa. Ja suurta yleisöä taas ei kiinnosta kahdesta syystä, mitkä ovat vaivanneet enemmän tai vähemmän suomalaisia pellepeloton-luokkia:

- Autot ulkonäöllisesti ovat lähempänä roskapönttöä kuin GT-autoa, tehden usein automallin tunnistamisen haastavaksi (relevanssi katuauton välillä nolla)
- Maailma olisi automerkkejä ja malleja täynnä, mutta suomalainen totta kai valitsee saman kuin millä se yksi kova vetomies ajaa (pahin esimerkki 2000-luvun taitteen KRC-luokassa, F-ryhmäkin on ajoittain mennyt merkkiluokan suuntaan)
Putkirunkoiset autot oli yksi osa "ongelmaa" - toinen oli mm. tuliseinä sääntö, joka rajasi sitten HRF:n Roadsport-sääntöihin rajatut autot ulos. Sitten taisi olla muistini mukaan korimallin ikäsääntö, joka sekin oli ristiriidassa HRF:n Roadport sääntöjen kanssa. Ja päälle päätteeksi kuljettajakaarti alkoi vanhenemaan ns. käsiin. Ne harvat nuoremmat, ketä luokkaan olivat eksyneet, saatiin karkoitettua muualle, kun mielenkiinto uusien sääntöjen mukaisen auton rakentamiseen oli aikalailla nollissa mm. siksi että sääntöjen pysyvyydestä ei ollut mitään takeita.
GT3 luokka kuoli käytännössä omaan kalleuteensa. Suomessa on aika harvassa ne kuljettajat, joilla olisi ollut varaa ostaa FIA GT3 säännöt täyttävä auto - vaikka mukaan huolisi Ferrari Challengen kalustonkin. 996 GT3 Porschetkin oli tuolloin vielä aika arvokkaita.

Parhaimmillaan Suomessa taisi olla kolme tai neljä aitoa GT-autoa ja sen päälle Vanhasen ja NoBreaks tiimin Cup S Porschet

Mitä sitten tulee edellä ehdotettuun kokoontumiseen, niin sikäli kuin olen oikein ymmärtänyt niin Radalle.com porukalla ei ole pienintäkään aikomusta suostua siihen että AKK:n taholta määrätään kuka saa ajaa (Lisenssit) ja millaisella autolla saa ajaa. Time Attackin unlimited luokan pelit on sen verran roheita että ei aida ihan huonostikaan mahtua minkään AKK:n luokan sääntöihin. Comp-luokan autot menis pienellä sääntöviilauksella ja vastaavasti street-luokassa vehkeet on enempi vähempi kilvellisiä katuautoja ja kuskit lisenssittömiä harrastelijoita.

Porsche Challengenkaan sääntöihin ei ole AKK:lla mitään sananvaltaa, vaan ne säännöt on samat kaikkialla ja niistä päättää suvereenisti Porschen kilpailuosaston johtajat Saksassa. Jopa niin pitkälle, että oheisluokatkin pitää hyväksyttää Saksassa.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
AKK:n tiedote 8.12.2015

Viime päivinä on julkisuudessa esiintynyt harhaanjohtavaa tietoa V1600 Cup -sarjasta. Rata-ajon lajiryhmä haluaa tässä tuoda julki 2016 ajettavat rata-ajon arvosarjat ja oikaista virheelliset tiedot.

Kaudella 2016 kilpaillaan seuraavissa virallisissa arvoluokissa RATA-SM -sarjan yhteydessä:

Turbo 1600 SM/Cup
V1600 SM
Formula Ford SM
Formula Ford Zetec Cup
V8 Thunder Cup
Legends Trophy
Xtreme Race Cup
Lisäksi tullaan järjestämään rata-ajon kansallinen sarja Momo Racing Team ry:n toimesta. Kilpailut tullaan järjestämään Endurance Cup -sarjan yhteydessä samoina viikonloppuina, mutta eri päivinä. Kansallisessa sarjassa on mukana seuraavat luokat:

Touring Cars
Gran Turismo (ent GT)
V1600
Kilpailukohtaiset vierailevat luokat
Eli ei siis ole Drifting Rata-SM -sarjassa mukana kuin ilmeisesti vierailevana luokkana Botniaringillä.

Muokkaus:
http://www.v1600.com/keskustelu.html/48622?p=&c=

Aika epämääräisen tuntuinen tuo "FTCC-sarjatyöryhmä"...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös