Red Bull Racing 2012 - jatkuuko nousukkaan lento?

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Tässä toikissa voisi sitten puida RBR:n liittyviä asioita kaudella 2012.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Red Bullin auto valmistuu ennen testejä.
F1-sarjan mestaruudet päättyneellä kaudella voittanut Red Bull -talli saa ensi kauden autonsa valmiiksi ennen talvitestien alkamista, kertoo ranskalainen Auto Hebdo -lehti.

Lehden mukaan uusi RB8-auto julkistetaan tallin päämajassa Ison-Britannian Milton Keynesissä 5. helmikuuta. Talven testit käynnistyvät kaksi päivää myöhemmin Espanjan Jerezissä.

Tallin tekninen johtaja Adrian Newey on aiemmin ilmoittanut, että tallin tavoitteena on saada uutukainen radalle heti ensimmäisessä testirupeamassa.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2011/12/1459515/red-bullin-auto-valmistuu-ennen-testeja

Jännityksellä odotetaan löytyykö paketista yhtä hyvän näköinen ja nopea auto kuin viime kaudella. Tiukempi kisa odotettavissa joka tapauksessa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Talli ei ehkä hallitse ensi kaudella enää yhtä suvereenisti kuin nyt, mutta on mestaruudessa varmasti kiinni kynsin hampain loppuun asti. :eek:
 

European_Minardi

Well-known member
Liittynyt
30.8.2011
Viestit
214
Henk.koht odotan että ens kaudesta tulee yhtä tiukka kun kaudesta 2010, ellei tiukempi. Toivon ainakin, että Red Bull on olis jälleen voittotaisteluissa. Suuri pettymyshän se olis, että edelliskauden dominaattoritalli valahtais keskikastiin. Mahdotonta toikaan ei täysin ole! Hieman toi diffusääntö saattaa pakkaa sekottaa jälleen, mutta kuinka kamalasti niin se selviää sitten 18.3
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Henk.koht odotan että ens kaudesta tulee yhtä tiukka kun kaudesta 2010, ellei tiukempi.
Mestari Vettelin sanoin kauden 2010 RB oli ylivoimaisempi auto kuin 2011 RB. :p
Tapahtumien ja pisteiden valossa 2010 oli tiukka kausi, mutta kyllähän Vettelinkin mielipiteessä on perää.

Menneelllä kaudella RB:n pakoputkistoa/diffua pidettiin tärkeänä asiana, mutta pitää muistaa myös, että Ferrarikin kehitti vastaavan kauden alkuun. Syystä tai toisesta eivät saaneet sitä toimimaan samanlailla kuitenkaan...
Toisaalta Silverstonessa RB:tä iskettiin sääntömuutoksella ja silti RB oli keulilla ja olisi normiolosuhteissa kisan voittanutkin, nyt taisivat olla sijoilla 2 ja 3. Eli ei se niin virtaviivaista ehkä olekaan...

RB:n ensi vuoden auton perän korkeutta odotan innolla. Korkealla perällä RB on saanut etusiiven lähelle maata ja sit etupään downforcen maksimiinsa, mutta samalla takapään dowforcen pitäisi kärsiä. RB on aina ollut huippunopeuksissa huono, myös verrattuna esim. Renun talliin, mutta silmin nähden eivät kuitenkaan muita isompaa takasiipeä ole käyttäneet... Takapään downforce menetystä on varmasti kompensoitu sarjan parhailla diffuilla jo pari vuotta, miten lie sitten ensi vuonna? Olettaen, että RB:n diffu on se salaisuuden avain korkean perän suhteen...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ei todellakaan ole, viimeksi Brawn GP=>Mercedes.
Tilanne täysin eri. Honda-Brawn GP-Mercedes ketju on jo paperille kirjoitettuna täysin eri kuin RB-RB-RB ketju. ;)

Mitään takuita ei silti ole. Putosi se Ferrarinkin lento noin vuonna 2005...kuten monen muunkin formuloiden historiassa. Nyt ei kuitenkaan mitään romahduksen merkkejä henkilöstövaihdosten tai sääntömuutosten suhteen ole nähtävissä.

Pakoputkiuudistus lienee se suurin muutos ja jos siinä tai jossain muussa asiassa joku tai jotkut jotain mullistavaa keksii, niin tuskin RB silti kärkiryhmän taistelusta putoo. Eiköhän sielä vähintään nykyinen valtakolmikko ole kärjessä ensi kaudellakin. Pari lisääkin sopisi mun mielestä. :cool:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Niin eihän diffusorit mihinkään muutu vaan pakoputket ja mappaukset. Enkä usko että tuokaan vaikuttaa suuresti voimasuhteisiin. Red Bullin etu on ollut ainakin tähän mennessä suorituskyky nopeissa ja keskinopeissa mutkissa. Puhalletut diffuthan ovat auttaneet taas hitaissa mutkissa ja kaikilla kärkitalleilla on ollut siitä omat versionsa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Niin eihän diffusorit mihinkään muutu vaan pakoputket ja mappaukset. Enkä usko että tuokaan vaikuttaa suuresti voimasuhteisiin. Red Bullin etu on ollut ainakin tähän mennessä suorituskyky nopeissa ja keskinopeissa mutkissa. Puhalletut diffuthan ovat auttaneet taas hitaissa mutkissa ja kaikilla kärkitalleilla on ollut siitä omat versionsa.
Totta, totta. Puhallettu diffu on auttanut varmaan suuresti myös jarrutuksissa pitäen auton perän vakaana. (esim. Monzan pääsuoran jarrutus ekaan shikaaniin, itse shikaanissahan, hitautensa takia(?) ei äänestä päätellen pakokaasuja puhalleltu diffuun...)
Yksinkertaistaen tämä lienee kenties se ainut suurempi "murhe" jonka RB:lla joutuvat pohtimaan uudestaan? Sikäli mikäli ovat korkeaa peräänsä tasapainottaneet puhalletun diffun avulla.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4222
Mestari Vettelin sanoin kauden 2010 RB oli ylivoimaisempi auto kuin 2011 RB. :p
Tapahtumien ja pisteiden valossa 2010 oli tiukka kausi, mutta kyllähän Vettelinkin mielipiteessä on perää.
No, ehkä vauhdillisesti, mutta 2010 RB oli paljon epäluotettavampi auto kuin 2011.

+ Vettel osasi myös ajaa 2011 huomattavasti varmemmin ottein kuin 2010.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
No, ehkä vauhdillisesti, mutta 2010 RB oli paljon epäluotettavampi auto kuin 2011.

+ Vettel osasi myös ajaa 2011 huomattavasti varmemmin ottein kuin 2010.
Totta ja jos sama trendi jatkuu edelleen on muilla todella kova työ kammeta Vettel pois valtaistuimelta. Henkilökohtaisesti en usko Sebin olevan vielä kehityksensä huipulla kypsyydestään ikäisekseen huolimatta. Siinä saa "vanha" kenguru pyristellä tosissaan päästäkseen edes tasoihin...
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13783
Mitään takuita ei silti ole. Putosi se Ferrarinkin lento noin vuonna 2005...
Joo silloin ilman kisarenkaanvaihtoja Bridgestoneilla ei tehnyt paljoa mitään Michelinejä vastaan. Ja kai kaikki mahdollista ensi vuodeksikin, jos mestari vaihtuisi...

Totta ja jos sama trendi jatkuu edelleen on muilla todella kova työ kammeta Vettel pois valtaistuimelta. Henkilökohtaisesti en usko Sebin olevan vielä kehityksensä huipulla kypsyydestään ikäisekseen huolimatta. Siinä saa "vanha" kenguru pyristellä tosissaan päästäkseen edes tasoihin...
En oikein osaa nähdä, miten olisi paljoa paremmin voinut ajaa kautta, kuin Vettel teki :)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toro Rosson ketjusta:
Märkä päiväuni kyllä, mutta minusta tämä TR:n tempaus nosti Kimin osakkeita RB:lle. TR:n uudet kuskit tuskin pystyvät sellaisiin urotekoihin ensimmäisellä kaudellaan että olisivat vakavasti korvaamassa Websin kun kaveri siirtyy/ siirretään eläkkeelle 2013. Vettelin rinnalle pitää löytää kokenut huippukuski.

Tämä toki edellyttää että Webber ymmärtää jäädä eläkkeelle (mitä epäilen...)tai RB ei halua häntä enään ja että Kimi onnistuu Rellulla riittävän hyvin ja että....ja että.... :doubtful:
Tämäkin on väärä ketju pohtia Red Bullin 2013 miehitystä, mutta parempi kuin Toro Rosson ketju.

Miksi Vettelin rinnalle haluttaisiin kokenut huippukuski? Heillä on jo itsestäänselvä ykköstykki, jolle korkeintaan tarvitaan aseenkantaja. Hyvä kakkoskuski. Edes kimifanit eivät toivo moista asemaa sankarilleen, eihän? Jos olisin Helmut Marko, en missään tapauksessa ottaisi talliin kaveria, joka edes teoriassa haastaa Vettelin. Käytännössä tietysti Markona varmistaisin sen, ettei haasta.

-Edit- Lisäksi: Sopimukset tietysti ovat mitä ovat, mutta tällä tietoa Kimi on Lotuksen kuski seuraavat kaksi vuotta.
 
Viimeksi muokattu:

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Toro Rosson ketjusta:

Tämäkin on väärä ketju pohtia Red Bullin 2013 miehitystä, mutta parempi kuin Toro Rosson ketju.

Miksi Vettelin rinnalle haluttaisiin kokenut huippukuski? Heillä on jo itsestäänselvä ykköstykki, jolle korkeintaan tarvitaan aseenkantaja. Hyvä kakkoskuski. Edes kimifanit eivät toivo moista asemaa sankarilleen, eihän? Jos olisin Helmut Marko, en missään tapauksessa ottaisi talliin kaveria, joka edes teoriassa haastaa Vettelin. Käytännössä tietysti Markona varmistaisin sen, ettei haasta.
Hyvä siirto oikeampaan ketjuun. Edellinen meni OT:ksi.

Eiköhän RB:tä kiinnosta kovasti taistella valmistajien mestaruudesta ja siitä vinosta pinosta dollareita, joka sen mukana tulee. Kyllä siinä hommassa kokemus on valttia. Eikä sitä tiedä jos vaikka tallissa halutaan varmistaa että Vettelkin saa kunnon kirittäjän. Lisäksi Kimin imago saattaa sopia RB:n mannekiiniksi paremmin kuin joku nuori tuntematon untuvikko.

Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että parasta olisi jos Kimi pystyisi nousemaan Lotuksen kanssa kärkikahinoihin vaikka sitten hieman pitemmänkin kaavan kautta. Se olisi tyylikäs kuvio. Oho, meni taas OT:ksi... :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
No, ehkä vauhdillisesti, mutta 2010 RB oli paljon epäluotettavampi auto kuin 2011.

+ Vettel osasi myös ajaa 2011 huomattavasti varmemmin ottein kuin 2010.
No siinähän se pointti oli. Jos ensi kausi on kalustoltaan yhtä tasainen kuin 2010, niin vuoden 2011 Vettelillä tuleva kausi olisi todella erilainen kuin 2010, vaikka luotettavuuteen ei puututtaisikaan. ;)
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Vettelin rinnalle pitää löytää kokenut huippukuski.
Miksi? Ei Vettelkään RedBullin talliin siirtyessään ollut kokenut huippukuski, RedBullin tapoihin kuuluu jo junnuluokista alkaen antaa lupaavalta vaikuttaville kuskeille mahdollisuuksia, mutta toisaalta sitten kenkääkin tulee hyvin herkästi. Kuten nyt Algusuarille tuli, vaikkei näytöt kehnoja olleet.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vettel ei ollut kokenut, mutta selkeästi huippukuski siirtyessään RB:lle. Jopa sen verran huippu, että monet pitivät siirtoa RB:lle virheenä (taisi mennä sinne useamman vuoden paperilla)!

Jos tilannetta peilaa tähän päivään, niin a) RB:n tilanne on ihan eri, niillä on hyvät kuskit ainakin ens vuodeks, ehkä sitäkin seuraavaks ja b) Alguesuari tai Buemi ei ole mitään Vetteliin verrattavaa, ei vertailukaan (2008 STR vs 2011 STR) ole reilu tai suoraviivainen, mutta sanoisin riittävä.

Webberin ollessa vielä kärkikuskien tasolla ja Vettelin ollessa sidottuna RB:lle pitkällä sopimuksella RB:lla ei ole mitään syytä ottaa mitään toivotaan toivotaan kakkosta. Tai välttämättä edes lähelle sellasta. Ehkä jos nykynen STR kuvio menee ihan munilleen, niin tilanne voi muuttua, mutta ihan hyvin niillä on vuosi katsoa tilannetta.
Kun nyt ilmeisesti ovat päätyneet siihen, että ainakaan Alguesuari-Buemi kaksikosta ei koskaan tule huippukuskia. Tai sitten sielä on joku Williams-kuvio vielä taustalla. Toisaalta miksi RB olisi hankkinut/auttanut esim. Alguesuaria toiseen talliin, kun olisi voinut laittaa vaikka Vergnen sinne kasvamaan...
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Miksi? Ei Vettelkään RedBullin talliin siirtyessään ollut kokenut huippukuski, RedBullin tapoihin kuuluu jo junnuluokista alkaen antaa lupaavalta vaikuttaville kuskeille mahdollisuuksia, mutta toisaalta sitten kenkääkin tulee hyvin herkästi. Kuten nyt Algusuarille tuli, vaikkei näytöt kehnoja olleet.
Niin ja eikä se Vettel enää niin kokematon ole vaikka nuori onkin. Kokemusta löytyy neljästä eri tallista: Williams, BMW Sauber, Toro Rosso ja Red Bull (enemmän kuin esim. Mika Häkkisellä). Kokemusta löytyy V8 ja V10 koneista Ferrarin, Renaultin ja BMW:n valmistamina (enemmän kuin esim. Kimi Räikkösellä). Kokemusta löytyy Michelinin ja Bridestonen urarenkaista ja Bridestonen ja Pirellin slickseistä (enemmän kuin Kimillä).

Vettel on testannut ykkösiä ekan kerran jo 2005. Sitten toimi BMW:n kolmantena kuskina 2006. Ensimmäinen GP vuonna 2007. Ensi kausi onkin sitten jo viides täysi kausi ykkösissä. Vuonna 2013 Vettel on se tallin kokenut kehäkettu vaikka ikää onkin kauden alussa vasta 25.
 
Ylös