Edelleenkään, jollain nevahööd 19800 luvun repakeella ei ole mitään tekemistä vuoden 2025 red bullin kans tollo, miks mun pitäs mitään pahoitella, jos puhun vaan tosiasioita?
Eli nimittely jatkuu. Surullista. Ehkäpä neljäs viesti uralla parantaa tasoa?
Ei ehkä pitäisi jatkaa, mutta olkoon nyt tämän kerran pidempää taustakerrontaa asiaan toivottavasti selventäen tilannetta:
Ensinnäkin Rebaque oli meksikolainen kuten Perez on. Lisäksi kyllä hän useimmiten mainettaan parempi kuljettaja oli tai olisi voinut olla ehkä jossain toisessa huipputallissa tai muussa keskikastin tallissa mikäli Bernie ei olisi ollut niin äkkiväärä kuin oli. Toki Rebaque ei esimerkiksi voittanut urallaan kisoja, mutta parhaimmillaan oli kuitenkin lähellä voittaa kisoja tai edes yhdenkin kisan ennen kuin siinä sitten keskeytti.
Sai kuitenkin pisteitä ja välillä jo aika paljonkin kuten oli voittoajomahdollisuuden ulkopuolella myös palkintoajoehdokas, mutta yksinkertaisesti joutui myös Bernien ja kumppaneiden haukkumakoneiston uhriksi hyvissä ajoin ennen sopimuksensa loppua. Eli siinä mielessä jälleen myös samaa kuin mitä Perezillä oli Red Bullilla, mutta toki eri tavalla jonkin verran kun Perezillä parhaimmillaan oli myös voittojakin ja koko uralle mikäli se päättyi niin on useampi voitto kuitenkin olemassa.
Toisaalta hyvin kauan Perez oli kuin Rebaque eli verraten voitoton kuljettaja jota olisi yhdistänyt myös todella huono tuuri ja sellainen nuoruuden näyttävyys kuten aivan liian äkkiä saatu McLaren-paikka. Rebaquella ei näin hyvää ollut kehitys sellaisenaan, mutta kun pääsi Brabhamille niin välillä myös näytti kykyjään kun pystyi ja minkä autojen tekniikka mahdollisti.
Perez juurikin tiettyjen uransa vaiheiden murheiden alhossa oli verrattavissa muun muassa paljon, paljon kolaroineeseen Andrea de Cesarikseen jolle tosiaan hyvin vähäisen Alfa Romeon uran jälkeen melkein täytenä keltanokkana tuli sitten paikka McLarenilta vuodelta 1981 puhuen ja se johti sitten uskomattomalta tuntuneeseen autojen romutustahtiin kuin liukuhihnalta puhuen!
Siitä maineesta näinä päivinä jo murheellisen pitkään edesmennyt de Cesaris ei toipunut ikinä vaikka F1-ura lopulta hyvin pitkä olikin. McLarenille toki ei kerta kaikkiaan ollut enää koskaan. Etenkin kun Ron Dennis oli valmis ottamaan hyvinkin suurestikin inhoamiaan ja jopa vihaamiaan kuskeja talliinsa ennemmin kuljettajaksi kuin ikinä de Cesarista enää uudelleen.
Perezin maineella kesti pitkään korjautua edes osin sellaisenaan ennalleen jossain määrin nopeaksi, mutta myös huono-onniseksi määritelmältään ilman liikoja herjailuja.
Red Bull-ura osoittautui kai loppusanoissa aika myrkkymaljaksi ja lähteä olisi pitänyt varmaan jo siinä vuosien 2022 tai 2023 aikana muihin talleihin tai ehkä jopa jo silloin eläkkeelle.
Rebaquen jutuista voisi puhua kauankin, mutta Bernie ei kerta kaikkiaan koskaan voinut anteeksi antaa muun muassa Monacon 1981 karsiutumista meksikolaisen osalta Brabhamilta. Siitä eteenpäin mikäli jostain alkoi se hallitsematon herjavyöry kakkoskuljettajaa kohtaan kestäen johonkin asti niin siitä eteenpäin sitä sitten kesti kauden 1981 loppuun asti.
Hockenheimin 1981 nelostilan aikaan näin esimerkiksi oli, että Berniellä oli ollut tuttu moitteiden aalto meksikolaiselle ja Nelson Piquetin tarpeeton suitsuttaminen vallan mahtavassa tuurihaukkakisassa mitä brasilialaisella oli tuolloin pitkin tuota vuotta vähän missäkin kohtaa kautta.
Muun muassa kauden ratkaisuissakin esimerkiksi ilman tuuriohitusta Alan Jonesista Zandvoortissa ei olisi tippunut vuoden lopussa mitään mestaruutta brasilialaiselle.
Lopulta kun keskeytyksiä ja herjoja riitti niin uran paras vuosi oli viimeinen varsinainen Rebaquen ajovuosi F1:ssä eli 11 pistettä tuli.
Rebaquen osalta toki puhuen hän jäi testipuolelle Brabhamille kaikesta huolimatta vuosina 1982 ja 1983 olemaan ja sai ajaa sitten muun muassa F1-sarjan viimeisessä ulkopuolisessa kisassa eli Mestareiden Ajossa 1983 Brabhamia, mutta testiruoste ja sitäkin enemmän se kisaruoste varsinkin häntä vaivasi ajosuorituksessaan.
Rebaquen korvaaja Riccardo Patrese sinänsä ehkä niin olevinaan menestyi paremmin, mutta vuoden 1982 21 pisteestä kun ottaa Monacon voiton pois niin kas kummaa ollaankin hädin tuskin parempia Rebaqueen vuoden 1981 pistemäärän kanssa siihen nähden 12 pisteellä.
Montrealinkin Brabhamin kaksoisvoiton pisteiden vaikuttaessa tuohon paljon ja vuonna 1983 Patrese itse asiassa voitostaan huolimatta oli enää Rebaqueen vuoden 1981 pistemäärän edellä ihan oikeasti huonolla vuodellaan vain 13 pisteessä ja ilman Kyalamin voittoaan pisteitä olisi ollut surkeat 4 pistettä. Ja Piquet voitti maailmanmestaruuden myös vuonna 1983 ja tuo vuosi oli varauksella ehkä ainut missä Piquetin kolmessa mestaruudessa ei ollut ainakaan niin häiritsevästi tuurimakua mukana.
Rebaquen potkut olivat siitäkin hyvin erikoiset ja epäreilut tavallaan huomioiden sen, että samalla logiikalla Bernien olisi pitänyt potkia Piquet ulos tallista kun meni karsiutumaan Detroitista 1982 ihan heti ja aloittaa vallan mittava herjakampanja kun olevinaan olisi ollut niin huono kuljettaja ja niin edespäin!
Tosin varmaankin Bernien muuta harmitusta ja vihaa lauhduttaakseen voitti toki Montrealin murhekisan tunnelmissa.
Ja saihan Nelson toki kenkääkin ihan kauden 1982 alussa Kyalamissa vähäksi aikaa oikeastikin keskellä ajajalakkoa ja yksi hänen tai Riccardo Patresen korvaajista olisi ollut vähemmän yllättäen Kyalamiin ainakin vielä tuolloin Hector Rebaque.
Olen myös ennenkin tällä forumilla muistellut ja vertaillut uudemman ajan kuljettajia vanhempienkin aikojen kuljettajiin. Pereziä olin aluksi verrata johonkin muuhun kuskiin, mutta toisaalta ei äkkiseltään tullut ketään muuta mieleen ja meksikolaisia on aika vähän ollut menestyvinä sellaisena.
Ja Pedro Rodriguez jopa kisoja voittaneena olisi ollut kerta kaikkiaan vähän liian vanhakin vertauskuva verrattuna tosiaan vaikkapa Rebaquehen jonka ajoajoista on myös hyvin kauan, mutta ei siltikään niin kauan kuitenkaan.
Rebaque on uransa jälkeen ollut myös molemmilla Meksikon kisojen pitkällä olemisella kalenterissa niiden taustajoukoissa ollut mukana kuten myös aika usein paikan päälläkin.