Red Bull Racing 2025 - Uusin eväin uuteen nousuun?

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6122
Hauska nähdä miten Tsuki pärjää?
Luulen että paremmin kuin Liiami. Mutta pystyykö haastamaan Maxia?
Elämän tärkein kausi Tsukilla!
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6122
Seuraako power unit säännöt kun vaihtaa tallia? Lawsonilta meni yksi turbo jo.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
4166
Hmm... En kyllä näe että Tsunodakaan mitään ihmeellistä pystyy esittämään. Toki oletan, että paremmin ajaa kuin Lawson.
Joo, ei Tsunoda mikään huippukuski ole. Keskitason suhari. Parhaimmillaan nopea, mutta usein huonoa tuuria kisoissa. Mielenkiintoista nähdä miten pärjää RBR:llä. Maxi tietty toivoi tallikaveriksi hitaampaa Lawsonia.
 

kakkepekkeli

New member
Liittynyt
2.3.2025
Viestit
3
Näinpä juuri. En edes viitsi vastata 25 päivää sitten palstalle tulleelle nimimerkille jolla jo toisessa viestissä oli sitten kiire ryhtyä nimittelemään allekirjoittanutta (Tai ehkä ketä tahansa muutakin sanojan ollessa toinen.) idiootiksi.

Toivottavasti uran kolmas viesti olisi edes pahoittelu tai vähän vahvempaa suoritusta kun tuota tasoa.
Edelleenkään, jollain nevahööd 19800 luvun repakeella ei ole mitään tekemistä vuoden 2025 red bullin kans tollo, miks mun pitäs mitään pahoitella, jos puhun vaan tosiasioita?
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4530
Pitäisin tätä jopa todennäköisenä, mikäli Red Bullin ajettavuus on sellaista tasoa mitä epäilemme.

Kohtuuttoman vaikeaa lienee hypätä toisesta autosta toiseen näissä tämän aikakauden laitteissa. Nyt kummallakaan ei ole edes talvitestien ja muun valmistautumisen antamaa tietotaitoa apunaan.
Se on niin terävä auto, että ei varmasti pääse sinuiksi ihan hetkessä, jos ollenkaan. Todennäköiseesti Lawson kyllä menee ohi.

Albon muistaakseni vertasi RBn autoa fpv-peliin, jossa hiiri on säädetty aivan liian herkäksi ja jjokaisessa päivityksessä muuttui entistäkin herkemmäksi.
Ja nyt vähän näyttäisi, että auto on Lawsonin puheiden mukaan niin pitkälle viety, että kun keulaa nostaa ja perää laskee, jotta tätä herkkyyttä saisi pois, niin auton aero lopettaa jo toimintansa. Näin siis itse epäilen, kun samaan aikaan keulan kanssa puhutaan äärettömän pienestä säätöikkunasta, jota Checokin kertoili viime vuonna. Eikä auto kyllä näyttänyt toimivankaan näillä lainkaan.

Aiemmin taas Vettelin aikaan auto oli käytännössä juuri päin vastainen, perä oli vakaa,
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5614
Kuten arvelin, Lawson ei välttämättä ole niin hidas kuin ulospäin näytti, vaan hän ei vain yksinkertaisesti ymmärrä vähääkään venkuroivan auton dataa ja miten saada se edes siedettäviin säätöihin. Tilanne tainnut olla niin toivoton että tähän ei aikaa haluttu tuhlata.

Täytyy alunperinkin ihmetellä Red Bullin motiiveja että mihin Lawsonin nosto on perustunut. Nähneet enemmän "potentiaalia" vaikka F1-kuskina kokematon raakile. Hornerin ja Helmutin väännöt, kivi-paperi-sakset ja voittaja päättää tällä kertaa kuskin? Horner ollut enemmän Lawsonin bandwagonissa, Helmut Tsunodan. Ajatus Tsunodasta tallin johdossa täytynyt sisältää oksennuksen kaltaisia ajatuksia kun edes Hondan miljoonat eivät ole kelvanneet kuin vasta nyt pakkoraon edessä.

However, what weighed most was the data analysis and the lack of significant progress, at a time when Red Bull feels they cannot afford to waste time or points.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4433
Kuten arvelin, Lawson ei välttämättä ole niin hidas kuin ulospäin näytti, vaan hän ei vain yksinkertaisesti ymmärrä vähääkään venkuroivan auton dataa ja miten saada se edes siedettäviin säätöihin. Tilanne tainnut olla niin toivoton että tähän ei aikaa haluttu tuhlata.

Täytyy alunperinkin ihmetellä Red Bullin motiiveja että mihin Lawsonin nosto on perustunut. Nähneet enemmän "potentiaalia" vaikka F1-kuskina kokematon raakile. Hornerin ja Helmutin väännöt, kivi-paperi-sakset ja voittaja päättää tällä kertaa kuskin? Horner ollut enemmän Lawsonin bandwagonissa, Helmut Tsunodan. Ajatus Tsunodasta tallin johdossa täytynyt sisältää oksennuksen kaltaisia ajatuksia kun edes Hondan miljoonat eivät ole kelvanneet kuin vasta nyt pakkoraon edessä.
Lawsonin ajotyyli on "erittäin agressiivinen", hän on myöhään jarruttaja ja pyrkii maksimoimaan mutkaan sisäänmenonopeuden kun auto vaatisi päinvaistaista ajotyyliä jossa maksimoidaan ulostulonopeus ja jarrutuksen pitäisi tapahtua auton ollessa suorassa josta lähdetään kääntämään apexiin pitoa tunnustellen ja vastaohjeuksella korjaten. Ajotyyli on "paiskomista" ja vaatii ollakseen nopea aliohjaavan auton jossa perä on erittäin stabiili. Tässä ajotyylisssä oikeat rajanopeudet mutkiin löydetään keulan aliohjauksen partaalla taiteilemalla.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9937
Sijainti
Helsinki
Lawson on ajanut kolmella eri kaudella eikä ole saanut vakiinnutettua paikkaansa, ja se on enimmäkseen ollut Red Bullin omaa sekoilua se. Olisi moraalitonta antaa potkut tallin oman sähläämisen jälkeen.
Red Bull sekoili, sillä De Vries sai kuskipaikan AlphaTaurilta Lawsonin sijaan kauden 2023 alussa. Sekin oli paha kämmi organisaatiolta. Lawsonin rekordi FIA:n junnuluokissa oli myös heikonlainen, vaikka voittoja tuli. F2-luokan kolmas 2022 ei auttanut uralla eteenpäin, vaan piti mennä Japaniin. Voi pohtia, onko F1 sittenkään oikea ympäristö Liamille? Kuten @Irwin totesi, RB-kuskiakatemian kuljettajista osa on saanut parempaa menestystä F1:sten ulkopuolella, esimekkeinä Vergne Formula E:ssä ja WEC:n puolella Buemi ja Hartley.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5614
Lawsonin ajotyyli on "erittäin agressiivinen", hän on myöhään jarruttaja ja pyrkii maksimoimaan mutkaan sisäänmenonopeuden kun auto vaatisi päinvaistaista ajotyyliä jossa maksimoidaan ulostulonopeus ja jarrutuksen pitäisi tapahtua auton ollessa suorassa josta lähdetään kääntämään apexiin pitoa tunnustellen ja vastaohjeuksella korjaten. Ajotyyli on "paiskomista" ja vaatii ollakseen nopea aliohjaavan auton jossa perä on erittäin stabiili. Tässä ajotyylisssä oikeat rajanopeudet mutkiin löydetään keulan aliohjauksen partaalla taiteilemalla.
Jos tämä on ollut tiedossa niin täytyy ihmetellä mitä helvettiä Red Bull on ajatellut antamalla tuolin tälle joka vaatii päinvastaisen ajotyylin? Onko Tsunoda aiheuttanut niin pahan olon että ottavat mielummin epäsopivamman ja kokemattomamman kuskin.
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
290
Kova paikka Tsunodalle, joka aloittanut huonosta tuurista huolimatta mielestäni vahvasti ja omat virheet ovat vuosien varrella vähentyneet. Luulen että tällä hetkellä tuo kakkostalli on muille kuin Maxille jopa parempi auton puolesta. Tai ties vaikka Verstappenkin sillä menisi kovempaa :unsure:
 

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
290
Jos tämä on ollut tiedossa niin täytyy ihmetellä mitä helvettiä Red Bull on ajatellut antamalla tuolin tälle joka vaatii päinvastaisen ajotyylin? Onko Tsunoda aiheuttanut niin pahan olon että ottavat mielummin epäsopivamman ja kokemattomamman kuskin.
Pakko todeta, että tuo Red Bullin kuskiruletti on aina herättänyt minussa ihmettelyä, Ricciardon paluuta myöten.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5614
  • Like
Reaktiot: SJ

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15151
Edelleenkään, jollain nevahööd 19800 luvun repakeella ei ole mitään tekemistä vuoden 2025 red bullin kans tollo, miks mun pitäs mitään pahoitella, jos puhun vaan tosiasioita?
Eli nimittely jatkuu. Surullista. Ehkäpä neljäs viesti uralla parantaa tasoa?

Ei ehkä pitäisi jatkaa, mutta olkoon nyt tämän kerran pidempää taustakerrontaa asiaan toivottavasti selventäen tilannetta:

Ensinnäkin Rebaque oli meksikolainen kuten Perez on. Lisäksi kyllä hän useimmiten mainettaan parempi kuljettaja oli tai olisi voinut olla ehkä jossain toisessa huipputallissa tai muussa keskikastin tallissa mikäli Bernie ei olisi ollut niin äkkiväärä kuin oli. Toki Rebaque ei esimerkiksi voittanut urallaan kisoja, mutta parhaimmillaan oli kuitenkin lähellä voittaa kisoja tai edes yhdenkin kisan ennen kuin siinä sitten keskeytti.

Sai kuitenkin pisteitä ja välillä jo aika paljonkin kuten oli voittoajomahdollisuuden ulkopuolella myös palkintoajoehdokas, mutta yksinkertaisesti joutui myös Bernien ja kumppaneiden haukkumakoneiston uhriksi hyvissä ajoin ennen sopimuksensa loppua. Eli siinä mielessä jälleen myös samaa kuin mitä Perezillä oli Red Bullilla, mutta toki eri tavalla jonkin verran kun Perezillä parhaimmillaan oli myös voittojakin ja koko uralle mikäli se päättyi niin on useampi voitto kuitenkin olemassa.

Toisaalta hyvin kauan Perez oli kuin Rebaque eli verraten voitoton kuljettaja jota olisi yhdistänyt myös todella huono tuuri ja sellainen nuoruuden näyttävyys kuten aivan liian äkkiä saatu McLaren-paikka. Rebaquella ei näin hyvää ollut kehitys sellaisenaan, mutta kun pääsi Brabhamille niin välillä myös näytti kykyjään kun pystyi ja minkä autojen tekniikka mahdollisti.

Perez juurikin tiettyjen uransa vaiheiden murheiden alhossa oli verrattavissa muun muassa paljon, paljon kolaroineeseen Andrea de Cesarikseen jolle tosiaan hyvin vähäisen Alfa Romeon uran jälkeen melkein täytenä keltanokkana tuli sitten paikka McLarenilta vuodelta 1981 puhuen ja se johti sitten uskomattomalta tuntuneeseen autojen romutustahtiin kuin liukuhihnalta puhuen!

Siitä maineesta näinä päivinä jo murheellisen pitkään edesmennyt de Cesaris ei toipunut ikinä vaikka F1-ura lopulta hyvin pitkä olikin. McLarenille toki ei kerta kaikkiaan ollut enää koskaan. Etenkin kun Ron Dennis oli valmis ottamaan hyvinkin suurestikin inhoamiaan ja jopa vihaamiaan kuskeja talliinsa ennemmin kuljettajaksi kuin ikinä de Cesarista enää uudelleen.

Perezin maineella kesti pitkään korjautua edes osin sellaisenaan ennalleen jossain määrin nopeaksi, mutta myös huono-onniseksi määritelmältään ilman liikoja herjailuja.

Red Bull-ura osoittautui kai loppusanoissa aika myrkkymaljaksi ja lähteä olisi pitänyt varmaan jo siinä vuosien 2022 tai 2023 aikana muihin talleihin tai ehkä jopa jo silloin eläkkeelle.

Rebaquen jutuista voisi puhua kauankin, mutta Bernie ei kerta kaikkiaan koskaan voinut anteeksi antaa muun muassa Monacon 1981 karsiutumista meksikolaisen osalta Brabhamilta. Siitä eteenpäin mikäli jostain alkoi se hallitsematon herjavyöry kakkoskuljettajaa kohtaan kestäen johonkin asti niin siitä eteenpäin sitä sitten kesti kauden 1981 loppuun asti.

Hockenheimin 1981 nelostilan aikaan näin esimerkiksi oli, että Berniellä oli ollut tuttu moitteiden aalto meksikolaiselle ja Nelson Piquetin tarpeeton suitsuttaminen vallan mahtavassa tuurihaukkakisassa mitä brasilialaisella oli tuolloin pitkin tuota vuotta vähän missäkin kohtaa kautta.

Muun muassa kauden ratkaisuissakin esimerkiksi ilman tuuriohitusta Alan Jonesista Zandvoortissa ei olisi tippunut vuoden lopussa mitään mestaruutta brasilialaiselle.

Lopulta kun keskeytyksiä ja herjoja riitti niin uran paras vuosi oli viimeinen varsinainen Rebaquen ajovuosi F1:ssä eli 11 pistettä tuli.

Rebaquen osalta toki puhuen hän jäi testipuolelle Brabhamille kaikesta huolimatta vuosina 1982 ja 1983 olemaan ja sai ajaa sitten muun muassa F1-sarjan viimeisessä ulkopuolisessa kisassa eli Mestareiden Ajossa 1983 Brabhamia, mutta testiruoste ja sitäkin enemmän se kisaruoste varsinkin häntä vaivasi ajosuorituksessaan.

Rebaquen korvaaja Riccardo Patrese sinänsä ehkä niin olevinaan menestyi paremmin, mutta vuoden 1982 21 pisteestä kun ottaa Monacon voiton pois niin kas kummaa ollaankin hädin tuskin parempia Rebaqueen vuoden 1981 pistemäärän kanssa siihen nähden 12 pisteellä.

Montrealinkin Brabhamin kaksoisvoiton pisteiden vaikuttaessa tuohon paljon ja vuonna 1983 Patrese itse asiassa voitostaan huolimatta oli enää Rebaqueen vuoden 1981 pistemäärän edellä ihan oikeasti huonolla vuodellaan vain 13 pisteessä ja ilman Kyalamin voittoaan pisteitä olisi ollut surkeat 4 pistettä. Ja Piquet voitti maailmanmestaruuden myös vuonna 1983 ja tuo vuosi oli varauksella ehkä ainut missä Piquetin kolmessa mestaruudessa ei ollut ainakaan niin häiritsevästi tuurimakua mukana.

Rebaquen potkut olivat siitäkin hyvin erikoiset ja epäreilut tavallaan huomioiden sen, että samalla logiikalla Bernien olisi pitänyt potkia Piquet ulos tallista kun meni karsiutumaan Detroitista 1982 ihan heti ja aloittaa vallan mittava herjakampanja kun olevinaan olisi ollut niin huono kuljettaja ja niin edespäin!

Tosin varmaankin Bernien muuta harmitusta ja vihaa lauhduttaakseen voitti toki Montrealin murhekisan tunnelmissa.

Ja saihan Nelson toki kenkääkin ihan kauden 1982 alussa Kyalamissa vähäksi aikaa oikeastikin keskellä ajajalakkoa ja yksi hänen tai Riccardo Patresen korvaajista olisi ollut vähemmän yllättäen Kyalamiin ainakin vielä tuolloin Hector Rebaque.

Olen myös ennenkin tällä forumilla muistellut ja vertaillut uudemman ajan kuljettajia vanhempienkin aikojen kuljettajiin. Pereziä olin aluksi verrata johonkin muuhun kuskiin, mutta toisaalta ei äkkiseltään tullut ketään muuta mieleen ja meksikolaisia on aika vähän ollut menestyvinä sellaisena.

Ja Pedro Rodriguez jopa kisoja voittaneena olisi ollut kerta kaikkiaan vähän liian vanhakin vertauskuva verrattuna tosiaan vaikkapa Rebaquehen jonka ajoajoista on myös hyvin kauan, mutta ei siltikään niin kauan kuitenkaan.

Rebaque on uransa jälkeen ollut myös molemmilla Meksikon kisojen pitkällä olemisella kalenterissa niiden taustajoukoissa ollut mukana kuten myös aika usein paikan päälläkin.
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6122
Täytyy alunperinkin ihmetellä Red Bullin motiiveja että mihin Lawsonin nosto on perustunut. Nähneet enemmän "potentiaalia" vaikka F1-kuskina kokematon raakile.
Jos ne ajatteli, ettei Tsukin palleihin ole vielä karvoja kasvanut, vaikka hinkannut vuosikausia Torolla? Kai niillä jotain dataa on, millä perusteella sitä piilotettua potentiaalia ei vaan ole.
No nythän se nähdään. Saattaahan Tsukille sopia ihan hyvinkin Maxille rakennettu auto. (y)
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6122
Lawsonin ajotyyli on "erittäin agressiivinen", hän on myöhään jarruttaja ja pyrkii maksimoimaan mutkaan sisäänmenonopeuden kun auto vaatisi päinvaistaista ajotyyliä jossa maksimoidaan ulostulonopeus ja jarrutuksen pitäisi tapahtua auton ollessa suorassa josta lähdetään kääntämään apexiin pitoa tunnustellen ja vastaohjeuksella korjaten. Ajotyyli on "paiskomista" ja vaatii ollakseen nopea aliohjaavan auton jossa perä on erittäin stabiili. Tässä ajotyylisssä oikeat rajanopeudet mutkiin löydetään keulan aliohjauksen partaalla taiteilemalla.
Miten se aliohjaa, jos perä on irti?
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4530
Kuten arvelin, Lawson ei välttämättä ole niin hidas kuin ulospäin näytti, vaan hän ei vain yksinkertaisesti ymmärrä vähääkään venkuroivan auton dataa ja miten saada se edes siedettäviin säätöihin. Tilanne tainnut olla niin toivoton että tähän ei aikaa haluttu tuhlata.

Täytyy alunperinkin ihmetellä Red Bullin motiiveja että mihin Lawsonin nosto on perustunut. Nähneet enemmän "potentiaalia" vaikka F1-kuskina kokematon raakile. Hornerin ja Helmutin väännöt, kivi-paperi-sakset ja voittaja päättää tällä kertaa kuskin? Horner ollut enemmän Lawsonin bandwagonissa, Helmut Tsunodan. Ajatus Tsunodasta tallin johdossa täytynyt sisältää oksennuksen kaltaisia ajatuksia kun edes Hondan miljoonat eivät ole kelvanneet kuin vasta nyt pakkoraon edessä.
Koko tallin strategia panostaa vain ja ainoastaan yhteen autoon on myös outo. Tai oudoksi se tekee nykyinen tilanne, jossa se ei sitten kuitenkaan enää olekaan ok tallille.

Samalla toisen kuskin tarkoituskin on hyvin hämärä.
Itse en oikein tiedä että mitä ne edes hakee toiselta kuskilta. Riittääkö, että suojaa Maxia radalla, vai pitääkö tämän tehdä jotain omaa itsenäistä suoritusta, vai ajella vain pisteille. Mitä ne haluaa tältä? Minkään muun tallin kohdalla ei tarvi miettiä tälläisiä.

Kuskipolitiikka on joka tapauksessa, kuin jonkun autistisen ADHD- veijarin sekoilua ollut jo jonkin aikaa. Talli oli aikanaan hyvin johdonmukainen toimissaan, mutta siitä on jo aikaa.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5614
Jos ne ajatteli, ettei Tsukin palleihin ole vielä karvoja kasvanut, vaikka hinkannut vuosikausia Torolla? Kai niillä jotain dataa on, millä perusteella sitä piilotettua potentiaalia ei vaan ole.
No nythän se nähdään. Saattaahan Tsukille sopia ihan hyvinkin Maxille rakennettu auto. (y)
Interweb tiesi kertoa että Tsunoda tykkäisi myös terävästä keulasta, mutta niinhän se Albonkin tykkäsi. Verstappenin kanssa se vaan tuppaa menemään niin että vaikka tykätään samasta asiasta niin ei kuitenkaan, toiset tykkää tyttäristä ja toiset äideistä.

Lawsonin nopeat potkut saattavat selittyä sillä että Red Bull näki jo ensimmäisestä testipäivästä asti että touhusta ei tule mitään ja potkuja pohjusteltu jo sieltä asti.

https://www.reddit.com/r/formula1/s/iQIxGGeizy

According to multiple sources, concerns about Lawson’s level of performance emerged as early as preseason testing in Bahrain. Publicly, Red Bull conceded the test had not gone as planned with the RB21 car as it failed to complete a full race simulation. But when analyzing its data, it was already seeing a surprisingly large performance gap between him and Verstappen, one not fully reflected by the six-tenths of a second gap in the final testing classification.

After returning to Europe from China, Tsunoda then went to the UK on Tuesday to visit Red Bull’s Milton Keynes base to prepare himself in the simulator, getting to grips with a virtual version of the RB21 car before jumping into the cockpit of the real thing next week. He also underwent other necessities, such as completing a seat fitting for the Red Bull car.
 
Ylös