Red Bull Racing 2025 - Uusin eväin uuteen nousuun?

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1599
Väitän, että on valintakysymys, kun jokaiselle hyipoukuskille on yleensä saatu rakennettua auto ympärille.
RBn ei yksinkertaisuudessaan tarvitsisi, kuin laskea perää alemmas, niin auton tasapainoa saataisiin taaemmaksi. Toki se ei nykyisen aeron kanssa toimi yhtään, kun se kuuluisa ikkuna jää liian pieneksi, mutta jos se alunperinkin suunniteltaisiin näin. Nyt sitä ei ole nähty enää aikoihin. Jo vanhoilla säännöillä RB oli huomattavasti takakorkeampi, kuin muiden autot.
Jaa-a… voi olla helpommin sanottu kuin tehty. ”High rake” eli korkea pitkittäinen kallistuskulma on ollut Red Bullin konsepti ainakin viimeiset 15 vuotta. Aikaa ja tupakkia kuluu, jos näin perustavan laatuista konseptia lähdetään muuttamaan.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6516
Ei sitä autoa voi säätää perää korkeammaksi ilman että hävitään downforcea nykyään. Hyvänä esimerkkinä Singapore ja muut pomppuiset radat, joilla RB ottaa tukkaan herkästi.
Nythän Max ja Tsuki ajaa erilaisella pohjalla. Markon mukaan syynä on Tsukin imolan kaato, mutta jos Max kaataisi Red Bullin, niin varmasti uusi pohja löytyisi nopeastikin.
 

Bukko

Voorumisti
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
4430
Ihan kuin se olisi valintakysymys tekeekö kiikkerän vai tasapainoisen mestaruusauton sarjassa jossa sääntömuutokset vähän väliä mylläävät pakan uuteen uskoon. Joka vuosi yhdeksän tallia kymmenestä ovat vain yksinkertaisesti tyhmiä kun eivät ole tehneet helppoa mestaruusautoa.
Ei se ole mikään myytti että jotkut tallit säätävät autonsa ykköskuskilleen, ja kun kehitystyö tapahtuu ykköskuskin mieltymysten ympärillä, kakkonen ei pärjää senkään vertaa.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5965
Ei se ole mikään myytti että jotkut tallit säätävät autonsa ykköskuskilleen, ja kun kehitystyö tapahtuu ykköskuskin mieltymysten ympärillä, kakkonen ei pärjää senkään vertaa.
Jokainen talli haluaa valmistaa nopeimman ja tasapainoisimman auton jolla tuodaan molemmat kannut himaan, helpommin sanottu kuin tehty. Tähän harva talli pystyy, joten kompromisseja on tehtävä kohti nopeinta autoa. Red Bullilla se on holtiton perä, pieni säätöikkuna, veitsenterämäinen kiikeryys, mitä näitä nyt on.

Kuten Benettonillakin nähtiin että kun poikkeuksellinen lahjakkuus lähti tallista niin voittaminenkin loppui siihen, koska ei osattu tehdä autoja joita tavallinen jamppa pystyisi kuskaamaan kärkeen, mutta meininki varmasti oli tasapuolisempaa.
 
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
5965
Väitän, että on valintakysymys, kun jokaiselle hyipoukuskille on yleensä saatu rakennettua auto ympärille.
RBn ei yksinkertaisuudessaan tarvitsisi, kuin laskea perää alemmas, niin auton tasapainoa saataisiin taaemmaksi. Toki se ei nykyisen aeron kanssa toimi yhtään, kun se kuuluisa ikkuna jää liian pieneksi, mutta jos se alunperinkin suunniteltaisiin näin. Nyt sitä ei ole nähty enää aikoihin. Jo vanhoilla säännöillä RB oli huomattavasti takakorkeampi, kuin muiden autot.
Vähän kaukaa haetulta kuulostaa että muut tallit yrittävät löytää edes jotain punaista lankaa että heidän autonsa voittaisi kisoja tai edes podiumsijoja, mutta Red Bullin kohdalla olisi vain valintakysymys mennäänkö kärkeen yhdellä vai kahdella kärjellä ja valitaan mennä yhdellä kärjellä vaikka tämä tie on tuskallinen merkkimestaruuksien kannalta. Ei mitään tolkkua.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
6025
Red Bullin ongelmana on kymmenen vuoden määrätietoinen työskentely auton rakentamiseksi vain ja yksin Verstappenille. Kakkoskuljettajien palautetta ei ole kuunneltu, ei oikeastaan edes Verstappenin itsensä. Jos Max on vetänyt uusilla osilla kovempaa, niin uudet osat on otettu käyttöön, olipa palaute ajettavuuden saralla sitten positiivista tai negativiista. Autoa vaivaa varmaan moni pieni yksityiskohta, joita ei voi kerralla rysäyttää kuntoon, eikä kaikkia osatekijöitä ole varmasti edes tunnistettu.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6516
Aivan varmasti Red Bull (ja Benetton aikoinaan) oli jumissa konseptissaan, jota ymmärsivät ja mitä osasivat kehittää.
Nythän se ilma otetaan sinne pohjaan jokainen omalla tavalla, riippuen siivistä ja ilmanohjaimista. Jokaisella oma pohja ja toiset tekeleet ovat herkempiä ajokorkeudelle kuin toiset. Toisen pohjaa vaan ei voi kopioida suoraan. Ja näköjään esim. nyt Red Bullin omissa pohjissa suuri ero suorituskyvyn suhteen.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
6516
Tässähän se on hyvin pitkälti kiteytettynä koko jutun juoni. Niitä autoja kehitetään mahdollisimman nopeaksi, ei mahdollisimman kivaksi ajaa.
Tokihan se nyt näyttäytyy niin, että Red Bullin kakkoskuski on nopeampi hitaammalla autolla (Racing Bulls) kuin ”nopeammalla”.
Auto ei sovi hanskaan eikä kuski saa siitä parasta vauhtia irti, koska oma ajotyyli vaatisi eri laikka reagoivaa autoa limitillä ajettaessa.
 
Ylös