RedBull Honda

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
"Talli voisi vaihtaa tuoreet moottorit sekä Jenson Buttonille että Takuma Satolle kärsimättä rangaistusta lähtöruudukkojen alentamisessa."

Häh ? Olenko minä vai BAR ymmärtänyt asian ihan väärin. Jos kone vaihdetaan, tulee aina se rangaistus ja 10 pykälää alaspäin lähtöruudukossa. Eihän sillä ole mitään merkitystä että miksi se vaihdetaan.
Mutta sensijaan tulemalla kesken kisan pois radalta, voi säästää sitä samaa moottoria seuraavaa kisaa varten ja tästä ei voida rangaista mitenkään. Siitä kai tässä oli kyse.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
JTH

Sinä olet ymmärtänyt väärin. Säännöissä sanotaan, että keskeyttäneet (olipa keskeytyksen syy mikä tahansa) saavat vaihtaa moottorin ilman rangaistusta kisojen välissä. Maaliin päässeille rangaistus sen sijaan tulisi.

Aiwinar, budjetista voi sanoa sen verran, että RBR sitoutui käyttämään vähintään 100 miljoonaa dollaria vuodessa talliin kaupat tehdessään.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Bobakki sanoi:
Säännöissä sanotaan, että keskeyttäneet (olipa keskeytyksen syy mikä tahansa) saavat vaihtaa moottorin ilman rangaistusta kisojen välissä. Maaliin päässeille rangaistus sen sijaan tulisi.
näin juurikin, ja se lisäys tuohon vielä että sillä ei ole merkitystä tuleeko "classified" sana ko. autoille kisan lopputuloksiin, vaan keskeytys on keskeytys, riippumatta siitä tapahtuiko se 10kierr. vai vain 1kierr. ennen maalia...
Tässä siis on se nk. loophole säännöissä, jos ajat kisan lopussa sijalla 11, voit huoletta keskeyttää ja vaihtaa moottorin ilman rangaistusta seuraavaan kisaan, koska säännöt ei erikseen määritä sitä että moottorin tulee fyysisesti kuitenkaan hajota...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mutku sanoi:
Saa vaihtaa, mutta tippuu 10 sijaa ja se olisi juuri sopiva "näpäytys"
vaan eipä tule tuota rangaistusta, jos kone hajoaa 5kiekkaa ennen maalia niin koneen voi vaihtaa, se katsotaan "rangaistukseksi" että yleensäkin keskeytit kisan...

hauskintahan tässä on se, että ne jotka nyt vaihtaa koneen joutuvat ajamaan 2 kuumaa kisaa peräkkäin samalla koneella (olettaen ettei Malesiassakin sitten jo pauku kone taas :rolleyes: )
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
berra67 sanoi:
RedBullista tulee kaudella 2006 kova sana. Ovat saamassa Hondan moottorit ensi kaudelle. Taitaa Coulthard näyttää pitkää kieltä McLarenin suuntaan....
Näen tässä pelkkää illuusiota. Ihmisiä on aina kiehtonut ajatus kun pieni ja heikko taistelee voitokkaasti suurta jättiläistä vastaan. Taisi näyttää DC pitkää kieltä Kimille 2003 avausvoiton jälkeen. Vaan kuinkas sitten kävikään...
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
FO110K sanoi:
vaan eipä tule tuota rangaistusta, jos kone hajoaa 5kiekkaa ennen maalia niin koneen voi vaihtaa, se katsotaan "rangaistukseksi" että yleensäkin keskeytit kisan...

hauskintahan tässä on se, että ne jotka nyt vaihtaa koneen joutuvat ajamaan 2 kuumaa kisaa peräkkäin samalla koneella (olettaen ettei Malesiassakin sitten jo pauku kone taas :rolleyes: )
Eikos tässä ollut sellaset typerät kahden kisan jaksot että Malesian jälkeen kaikilla uudet koneet, myös niillä jotka ottaa uuden Malesiaan :confused:
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
J.Heldenview sanoi:
Eikos tässä ollut sellaset typerät kahden kisan jaksot että Malesian jälkeen kaikilla uudet koneet, myös niillä jotka ottaa uuden Malesiaan :confused:
Ei. Jos nyt ottaa uuden, sen pitää kestää Malesia ja Bahrain (jos se oli seuraavana). Siksipä ei moottorin vaihdosta ole mitään hyötyä!
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
vermula sanoi:
Ei. Jos nyt ottaa uuden, sen pitää kestää Malesia ja Bahrain (jos se oli seuraavana). Siksipä ei moottorin vaihdosta ole mitään hyötyä!
jep, juuri näin, eli jos moottorin joutuu vaihtamaan, niin sen uuden moottorin pitää kestää seuraavat 2 kisaa...
(sen takiahan arvuuteltiin josko Ferrari aikaistaisi F2005:n tuloa vaihtamalla Schumille nyt koneen, jolloin saisivat jo neljäntene kisaan uuden mallin)
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
vermula sanoi:
Ei. Jos nyt ottaa uuden, sen pitää kestää Malesia ja Bahrain (jos se oli seuraavana). Siksipä ei moottorin vaihdosta ole mitään hyötyä!
Näin minäkin kuvittelin mutta jotkut forumhörhöt jossain selitti jotain sekavia.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Älykäs veto BARrilta, joskin hyvän hengen vastainen mutta mistäs siitä. Mää muuten voisin vaikk lyödä vetoa että Red Bullin moottorit ei kestä Sepangin radalla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Minä puolestaan veikkaan että pojat ei taistele pistesijoista ja näin ollen keskeyttävät, mutta eivät moottorin hajoamisen takia.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Saapa nähdä alkaako tästä jonkinlainen buumi. Hauskoja tilanteita saattaa syntyä kun 8 parasta on menossa kohti pisteille ja 9-> keskeyttää. Kuitenkin viimesellä klierroksella 1-8:sta joku keskeyttää jolloin vain 7. pääsee maaliin. Alkaa laskutoimitukset että missä kohtaa kannattaa keskeyttää jotta silti saa viimeisen pistesijan vaikka joku keskeyttäisikin.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
No johan on iso porsaanreikä säännöissä.
Ilman muuta kannattaa joka kerta keskeyttää pari kierrosta ennen loppua, jos ajelee sijoilla 10 tai heikompi. Ja jos haluaa hienosti teeskennellä, niin ei muuta kuin jossain radan mukavassa kohdassa kääntää koneen seis, niin ei näytä niin härskiltä kun ei muka pääse edes varikolle asti. Tietysti teamien tavoitteena on olla joka kerta pisteillä eikä keskeyttämässä, mutta eihän sinne pisteille kuitenkaan kaikki mahdu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eihän tuo mikään porsaanreikä ole, kun se on selvästi sääntöihin kirjattu, että näin toimitaan. Koska jokaikinen vähäänkin formuloita seuraava fani tiesi, että tätä sääntöä tullaan käyttämään näin, niin on sen täytynyt olla FIA:nkin tiedossa. Tarkoituksellinen sääntö siis.

Sillä tasoitetaan hieman tilannetta. Pisteittä jääneet kuskit saavat pienen edun seuraavaan kisaan. Kustannussäästöä tuolla ei juurikaan saada, koska pikkutallinhan kannattaa vetää mootorit aina niin kireälle, että joko pamahtaa tai tulee pisteitä.

Keskeyttää voi viimeisellä kierroksella tosin myös vaikka sijalta 8, jos yhdeksäntenä oleva on jäänyt kierroksen. Ainut olennainen tekijä on maaliviivan ylitys. Hyvällä onnella pisteitä voi siis saada vaikka taktikoisikin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
FO110K sanoi:
hauskintahan tässä on se, että ne jotka nyt vaihtaa koneen joutuvat ajamaan 2 kuumaa kisaa peräkkäin samalla koneella (olettaen ettei Malesiassakin sitten jo pauku kone taas :rolleyes: )
En tiedä haittaako tuo B.A.R:ia kuurikaan kun ovat asettaneet tavoitteeksi yksittäiset GP-voitot vaikka huonomman sarjamenestyksen kustannuksellakin. Melbournen perusteella voi kyllä tehdä tiukkaa noin vauhdin suhteen, Button tosin ajoi viidenneksi nopeimman kierrosajan.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Bobakki sanoi:
Laudan kommenteista en tiedä mitään, mutta tarkoitin kyllä David Pitchforthia ja Tony Purnellia, jotka puhuivat Coulthardin puolesta kun Mateschitz oli vielä sitä mieltä, että Liuzzi ja Klien ovat tallin kuskit.
Radanvarsihuhujen mukaan juuri Lauda oli Daavidin mukaantulon ja Fordin johtohahmojen erottamisen taustalla. Aiemminhan Mateschitz totesi ettei Coulthard sovi tallin nuorekkaaseen imagoon tms. Lauda oli taas riidoissa (muistaakseni) Purnellin kanssa ja sai suostuteltua juomatölkkimiehelle että tallin johto kannattaa potkia pihalle. Olikohan niin että juuri Purnell aiemmin savusti Laudan pihalle?
 
Ylös