Renault R28

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Kaksi sanaa, helvetin ruma. Tuo ei varmastikkaan ole oikea väritys autossa, mutta ei se iske kyllä siltikkään.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Nasta etusiipi, ruma, mutta jotain erilaista sentään.
Silta ratkaisu on tutusti McLarenilta, mutta juustohöylä ja siiven kiinnitys nokkaan on hieman erilaisempaa (lähes vaakasuora kiinnitys). Nokka laskeutuu aiempaa matalemmalle.

Ponttoonit ovat hieman pullistuneet ja niiden ilmanotto aukkokin on yllättävän selkeä ja sisälaidalta alas asti menevä. Härpäkkeet pysyneet paikallaan mutta kuitenkin pientä viilausta on mukana.

Mielenkiintoisin asia lienee moottorin katteen takana oleva ilman ulostulo aukko, tai jokin sellainen. näkyy takaa otetusta kuvasta, ikäänkuin keskipakoputki, mutta merkitys on jokin muu..
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Taas tommonen silta-etusiipi! Ferrari taitaa olla kohta ainut talli ilman sitä. Onko uusi Ferrari siis hitaampi, kuin kilpailijansa? Tule apuun FIA: kieltäkää silta etusiivestä pikaisella sääntömuutoksella.
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Onhan Ferrarillakon saman suuntainen etusiipi.....viiksivalluratkaisuna.
Heillä siipi ei mene nokan yli vaan nokasta tulee ulos siipiratkaisu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Rälle sanoi:
Tule apuun FIA: kieltäkää silta etusiivestä pikaisella sääntömuutoksella.
Ajetaan nyt vuosi näillä. Härpäkekieltohan astuu voimaan parhaassa tapauksessa 2009, viimeistään 2010 (jos OWG:n suositus menee FIA:ssa läpi).
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Kinkkujuusto sanoi:
Ei näytä kovin nopealta :nope:
Mediaprofeetta sanoi:
Tuo on joko täysi susi tai sitten ylivoimainen.
Ei oo tosiaan ainakaan kopioitu kilpailijoiden vanhoja ideoita. Tässä autossa on selkeästi uusia ideoita. Keula ainakaan ei oo kovin komee, ei välttämättä nopeenkana näkönen. Toisaalta sama se on miltä se näyttää jos se ON nopea. Sen verran erilaisia ideoita että tää varmaan on lähinnä täysi susi tai ylivoimainen. Ellei sitten osa ideoista toimi ja osa ei. Pisteet himaan kuitenkin innovatiivisilla ratkaisuilla. Kisoissa sitten voidaan todeta oliko himaan otetut pisteet plus vai miinusmerkkisiä. :thumbup:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Edelleenkin näyttää, että Renaultin ponttoonit laskevat/taittuvat sisään harmittavan nopeasti peräpäässä..
Mediaprofeetta sanoi:
Tuo on joko täysi susi tai sitten ylivoimainen.
Viime kauden autosta ajattelin samoin. Nyt luulen, että kyseistä sutta on paranneltu sen verran, että se OK. Ei siis paska (paranneltu viime vuodesta), mutta ei ylivoimanenkaan (pohjana viime vuoden auto).
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Rälle sanoi:
Taas tommonen silta-etusiipi! Ferrari taitaa olla kohta ainut talli ilman sitä.
Ferrari kerkee ottaa tuon käyttöön vielä hyvinkin ennen Melbournea.. Uusia osia oli luvassa, en tiiä koskeeko etusiipeä.
 

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
Menin jo haukkumaan williamsin, jotenka haukun rellunkin samaan syssyyn. Hitailta näyttävät. Miksiköhän rellusta ja williamsista ei oo mitään kunno photo shoottia. Liekö ollut niin kiire radalle. Luulis ny että talleilla sentään omat kamerat on, vaikkei mitään virallista julkistamis tilaisuutta ole ollutkaan.

Tässä etusiipi ratkaisussa piileekin ferrarin ens kauden mestaruus. Tekevät valituksen siitä ja FIA päättää kieltää sen. Ja muut joutuvat etsimään uusia ratkaisuja sillä aikaa kun ferkut napsii kaksois voittoja:D Ferrari koki saman viime kaudella joten nyt maksetaan samalla mitalla takaisin. Reiluja kun ovat:D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Oberfeldwebel sanoi:
Ferrari kerkee ottaa tuon käyttöön vielä hyvinkin ennen Melbournea.. Uusia osia oli luvassa, en tiiä koskeeko etusiipeä.
Mitenkäs ajattelit silta siiven ferkkuun laittaa?
Nousis meinaan jo ainakin lähelle kuskin näkökenttää jos ferkun nokan ylittäis.
Jos Ferrarissa olis yhtä matala nokka kun mäkissä esim. on niin niillä olis tollanen silta ollu jo varmaan alusta asti.

Tässä Renussahan esim. näyttäs olevan aivan äärimmäisen matalakeula, josta kertoo jo toi etusiiven kiinnityskin.

Sanoisin kyllä, että olen yllättynyt jos tuolla keula/etusiipi konstruktiolla nähdään Renu ekan kisan viivalla.... Voin toki olla väärässäkin jälleen... :cool:
Mutta jotenkin ensi vilkasulla haiskahti niin oudolta, että ekana tuli mieleen ei.

Tuohan käytännössä alkaa oleen jo melko lähellä menneiden aikojen kiinteesti nokkaan kiinnitettyjä siipiä...
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Muita huomioita:
Ovat palanneet peilien kanssa perinteiselle polulle vuoden kokeilun jälkeen.
Jännää sinänsä, että taas Toyota kopio melko suoraa Rellun viime vuoden peilit tälle kaudelle....
Tosin ei siinä kauaa mee kun Rellu vaihtaa peilien paikan vielä ennen ausseja...


Rellu on tehnyt pakoputkien ympärille kyllä melkosen erikoiset (varsinkin muodoltaan) torvet... Hivenen samantyyliset kuin alkuperäset Ferrarin pakoputkien torvet, mutta muodoltaan ihan erilaiset...
Kuvassa näkyy myös tuo keskipakoputki....liekö taas joku näköharha vai olisiko sielä oikeasti katteet auki keskeltä?
Kiduksia en autosta ainakaan vielä ole löytänyt ja piiputkin ponttoonien kyljissä näyttää olevan kiinni, joten liekö riittävää jos jäähdytysilma tuupataan vain noiden pakoputkien torvien kautta ulos??
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Nauran kyllä paskaisesti jos toi tän vuoden yleisin siipiratkaisu kielletään. Pikkujätti Todt myhäilis tyytyväisyyttään.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ghost_Glove
On totta, että Ferrarin nokka on tällä hetkellä liian korkea, mutta senhän saa laskettua matalemmalle. En tiiä meneekö liian jyrkäksi kulmaksi sitten.. Ja ei varmaan Ferrari tota siltaa käytä, mutta jos se joku edistys on, niin luulis niitten harahtavan siihen.

Ja tuo keskipakoputki, eiköhän se oli vain ilman ulostulo aukko, eli ei pakoputki, mutta kate todella on auki tuosta kohtaan.

Ja itse tein sellaisen havainnon, että Renault taitaa olla ainut talli, joka käyttää tuossa etusiiven sillassa keskituentaa. Ei varmaan vaikuta juuri mihinkään, mutta hoksasinpa vain.. (Ghost_Gloven ensimmäisestä kuvasta tosin näkyy vain heijastus, "tukitikku" on niin vaakatasossa..)
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Device sanoi:
Kaksi sanaa, helvetin ruma. Tuo ei varmastikkaan ole oikea väritys autossa
En pysty kyllä samaistumaan tähän näkemykseen. Enimmäkseen ihan ok näkönen ja miks toi ei olis kisaväritys?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Renussa on taas sitä oman laista linjausta. Jollain tapaa tuo keularatkaisu on "viehättävä", etten sanoisi jopa agressiivisen oloinen.

Väritys on karsee kuten viimekin vuonna mutta toivottavasti se vielä muuttuu tuosta.

Näyttää harjaantuneella silmällä katsottuna mahdolliselta kärkihaastajalta tai totaaliselta flopilta :ahem:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Oberfeldwebel sanoi:
Ghost_Glove
On totta, että Ferrarin nokka on tällä hetkellä liian korkea, mutta senhän saa laskettua matalemmalle. En tiiä meneekö liian jyrkäksi kulmaksi sitten.. Ja ei varmaan Ferrari tota siltaa käytä, mutta jos se joku edistys on, niin luulis niitten harahtavan siihen.

Ja tuo keskipakoputki, eiköhän se oli vain ilman ulostulo aukko, eli ei pakoputki, mutta kate todella on auki tuosta kohtaan.

Ja itse tein sellaisen havainnon, että Renault taitaa olla ainut talli, joka käyttää tuossa etusiiven sillassa keskituentaa. Ei varmaan vaikuta juuri mihinkään, mutta hoksasinpa vain.. (Ghost_Gloven ensimmäisestä kuvasta tosin näkyy vain heijastus, "tukitikku" on niin vaakatasossa..)
Samoilla linjoilla siis... :thumbup:

En tiedä olisiko siltasiivestä ferkulle mitään iloa. Kun ei auto ole sille tehty niin tuskin on. Itse olen käsittänyt niin, että Ferrarin viiksisiivissä on tasan yhtä paljon ellei enemmänkin downforcea tuottavaa pintaa kuin näissä siltasiivissä. Sillä tähän asti ainakin kaikki siltasiivet ovat olleen keulan päälliseltä osaltaan downforce-neutraaleja.(olisiko tämä se syy miksei siipeä edes tarvi kieltää? keskikohtahan sillasta eniten taipuu kuitenkin) Eli siis siltasiipien keskiosa toimii vain ilman ohjaimena parantaen virtauksia...
Tätä virtauksien parantamista ei varmaan Ferrarilla haluta/tarvita kun pitävät keulaansa niin korkealla...
Eli sanon, että emme tule näkemään siltasiipeä Ferrarissa.... (huom. oma veikkaus vain... :))
Itse uskon, että jos mäkin keula olisi viime vuonna ollut korkeampi niin olisimme nähneet viiksi siiven mäkkärissäkin.

Ja "keskipakarilla" en tarkoittanutkaan pakoputkea. Käytin termiä vain koska se täälä foorumilla keksittiin toissa vuonna muistaakseni mäkkärin yhteydessä... :D

Tuo siltasiiven tuki oli hyvä huomio. Sielä todella on takaalaviistoon laitettu tuki siivellä.
Näkyy vähän paremmin tässä:
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Misa1 sanoi:
Väritys on karsee kuten viimekin vuonna mutta toivottavasti se vielä muuttuu tuosta.
Pitäisi kuulemma olla väliaikainen väritys. Eli jotain muutosta on odotettavissa ensi viikon julkistuksessa...
 
Ylös