Renault R28

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Ainakin näkyy se, että ovat ehtineet kehittää uutta autoa täysillä jo puolen vuoden ajan. Mielestäni virtaviivaisemmat ja jotenkin suoremmat linjat kuin viime kauden autossa. Ja tuo nokka on tosiaan vähintäänkin outo. Joko tuo toimii tosi hyvin ainakin jollain radoilla, tai sitten ei toimi oikein missään. :doubtful:

 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ground Effect sanoi:
Siis minne te saatte piilotettua venturin, eihän tossa Rellussa ole mitään helmoja maan lähellä, vai olenko ihan sokea.
Se, mihin formulastara viitannee, taitaa olla alempien etutukivarsien alapuolelta alkavat ilmanohjaimet (tummansiniset), joitten muodostaman tunnelin kutsuminen venturi-tunneliksi voi kyllä olla aavistuksen harhaanjohtavaa, olisin kuvitellut. Näkyvät esim. tässä kuvassa:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Bobakki sanoi:
Tosson sellainen zero keel, eli alemmat tukivarret kiinnittyvät suoraan runkoon. Keulan alapuolella olevat ilmanohjaimet eivät liity tähän kölihöpinään mitenkään niin kauan kuin tukivarret eivät niihin kiinnity.
ITse miellän kaksoisköliksi sellaisen, jossa alempia tukivarsia ei ole kiinnitetty rungon kylkeen. Olkoon nämä sitten jotkin nysäkölit tai mitkä vaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Zaikom sanoi:
ITse miellän kaksoisköliksi sellaisen, jossa alempia tukivarsia ei ole kiinnitetty rungon kylkeen. Olkoon nämä sitten jotkin nysäkölit tai mitkä vaan.
Minen osaa löytää sellaista kuvaa, missä sen kiinnityksen kunnolla omin tihrusilmini näkisi, mutta kyllä tuo aika suoraan näyttää runkoon menevän. Se, että kiinnityskohdassa on paksunnos (vois näyttää "nysäköliltä", sillä mainitsen) johtuu jonkun fiksumman mukaan aerodynamiikasta.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Ei voi kuin ihmetellä, miten paljon asiantuntemusta tältäkin foorumilta löytyy kun kuvien perusteella osataan sanoa, onko auto nopea vai ei, onko sitä kehitetty kauan vai ei, onko siinä kopioitu muita autoja jne. Ootte te vaan hauskaa väkeä... :D ;)
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
formulastara sanoi:
No miten sen nyt sanoisi.. Isommilta yläetuosailtaan? Ponttoonien lasku takarenkaiden edessä oleville ohjaimille tapahtuu aika äkkiväärästi, ja moottorikatteen takaosassa on jännä kyhmy ennen keskiulostinta.
En tiiä miksi, mutta arvasin kuitenkin että ymmärsit väärin.

Eli olen täysin samaa mieltä siitä, että Renaultin ponttoonit on pyöreähköt tai pulleat. Mutta en ymmärtänyt sitä, että sanoit niitä myös lituskoiksi. Pyöreä ja lituska kun ei ole ihan samaa tarkoittavia sanoja.. :ahem:

Niin, ei siis tämän vakavempaa..
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
En tiedä, mutta rellut näyttää nykyään liian laatikkomaisilta :thumbdown
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
[mutu]Mitä nyt kärkitallien autot nähnyt, niin veikkaan ettei kummempia tapahdu voimasuhteissa.[/mutu]
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Bobakki sanoi:
Minen osaa löytää sellaista kuvaa, missä sen kiinnityksen kunnolla omin tihrusilmini näkisi, mutta kyllä tuo aika suoraan näyttää runkoon menevän. Se, että kiinnityskohdassa on paksunnos (vois näyttää "nysäköliltä", sillä mainitsen) johtuu jonkun fiksumman mukaan aerodynamiikasta.
Onko se nivel sitten rungossa vai nysäkölissä, tiedä häntä. Rungon alapinnan tason alapuolelta nää kyllä tulee.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Revolt sanoi:
Ei voi kuin ihmetellä, miten paljon asiantuntemusta tältäkin foorumilta löytyy kun kuvien perusteella osataan sanoa, onko auto nopea vai ei, onko sitä kehitetty kauan vai ei, onko siinä kopioitu muita autoja jne. Ootte te vaan hauskaa väkeä... :D ;)
Näistä kolmesta asiasta 2 voi veikata jo ennenkuin näkee auton, eli vain 1 asia koskee todella itse autoa.

Eli näkemättä autoa, voi veikata, että Rellu ottaa MM-sarjan 3 tai 4 paikan. Ok, jonku mielestä se on nopee, jonku mielestä hidas.. Jokainen arvaa kuitenkin, ettei Rellu voita mestaruutta, mutta parantaa viime vuodesta.

Toinen asia näyttäs olevan tuo, että kauanko sitä on kehitetty. Renault on sanonut tämän jo ajat sitten, että keskittyvät ensi vuoden (eli tämän vuoden) autoon, joten siihen ei tarvinut nähdä autoa.

Kopioinnin pitäs sunkin nähä. Onneksi tässä Renaultissa on paljon omaperäisyyttä.

Eikö sun mielestä Renault ole kopionut* etusiiven siltaa McLarenilta?

* Tarkoittanee, että ovat ottaneet mallia,kokeilleet ja kehittäneet siitä sitten omaan autoon sopivan kapistuksen.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Bobakki sanoi:
Se, mihin formulastara viitannee, taitaa olla alempien etutukivarsien alapuolelta alkavat ilmanohjaimet (tummansiniset), joitten muodostaman tunnelin kutsuminen venturi-tunneliksi voi kyllä olla aavistuksen harhaanjohtavaa, olisin kuvitellut. Näkyvät esim. tässä kuvassa:
Juu tuntuu pojilla olevan ventureita pikkasen joka puolella. Jossain myös tokaistiin venturi-tunneleiden kielletyn 80-luvulla... Eikait niitä kukaan ole kieltänyt. Rajoitus "pohjan oltava tasainen akseleiden välisellä alueella" sai vain aikaan sen, ettei entisessä mittakaavassa enään pystynyt hyödyntää. Kyllä ne venturit löytyy jossain muodossa edelleen autojen taka-akselin takapuolelta.
Se mitä minä ymmärrän venturi-tunnelilla on virtauksen poistumasuunnasta halkaisijaltaa isompi eli "nouseva tunneli".
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Zep sanoi:
Se mitä minä ymmärrän venturi-tunnelilla on virtauksen poistumasuunnasta halkaisijaltaa isompi eli "nouseva tunneli".
Niinpä. Ja jos Renaultin tapauksessa todella on kyse tuosta etupyörien välissä näkyvästä tunnelista, niin on hankala kuvitella mihin se laajenisi.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Tuo keularatkaisu on todella kiehtova. En uskonut näkeväni noin matalaa keulaa enää koskaan f1:ssä. Renault ei viimevuonna tehnyt kompromissia ripustuksen suhteen (kuten Ferrari:n zero keel) eikä tee sitä tänäkään vuonna.
V-köli on kyllä poissa, mutta vain siksi koska keula on noin matala. Myös ilmanvastus on mielestäni pienempi, koska kuskin jalkojen alla ilma virtaa suoraan. Korkean keulan hyödyt ovat kuitenkin osittain menetetyt.

Kuva Ferrari:n korkea keula.


On hauska nähdä autojen kehittyvän erisuuntiin. Jää nähtäväksi onko Renaultin ratkaisu osuma vai huti.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Lähes vertailukelpoiset kuvat Renaultin, Ferrarin ja McLarenin keuloista;







Jos noissa kuvissa nyt ei ole etusiipi liikaa tiellä tai silmä ei muutenkaan valehtele, niin on tuo Renaultin keulan alapinta aika paljon alempana kuin Ferrarissa. McLaren on ehkä siinä välimaastossa. Siivet ja härpäkkeet tietysti muuttuu tasalta ja puolelta, mutta ei olisi uskonut että autojen rungoissa on noinkin suuria eroja.

Noista kuvista ei nää eroja mittasuhteissa (esim. auton pituuden tai akselivälin vaikutus) mutta on tuo ero silti huima.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Täytyy kuitenkin ehkä Renaultia epäilevänä sanoa, että matalakeulaiset autot ovat nättejä. Sellainen kun kiertää rataa, näyttää siltä, että se imee rataa. Eikä vaan näytä, vaan mielestäni ne myös käyttäytyvät yliohjaavammin.

Itse en ole koskaan ollut korkeiden keulojen fani, ja mitä olen seurannut tallien tuloskäyriä korkeampi ja matalakeulaisempina kausina, on jäänyt vaikutelma, että matalilla keuloilla mennään lujempaa. Usein tiimit asettavat suuria odotuksia korkeille keuloille. Korkea keula aiheuttaa aliohjautuvuutta, mutta sillä haetaankin tehokkaammin toimivaa auton takapäätä ja pohjaa. Ainoastaan Ferrari tuntuu osaavan tämän homman kunnolla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Rellulla kaikkein "läskein" rungon keulaosa.. ja muutenkin..

Ihmetystä aiheuttaa se, että kaikki kolme tallia käyttää välikelin renkaita.. :tongue:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Zep sanoi:
Juu tuntuu pojilla olevan ventureita pikkasen joka puolella. Jossain myös tokaistiin venturi-tunneleiden kielletyn 80-luvulla... Eikait niitä kukaan ole kieltänyt. Rajoitus "pohjan oltava tasainen akseleiden välisellä alueella" sai vain aikaan sen, ettei entisessä mittakaavassa enään pystynyt hyödyntää. Kyllä ne venturit löytyy jossain muodossa edelleen autojen taka-akselin takapuolelta.
Se mitä minä ymmärrän venturi-tunnelilla on virtauksen poistumasuunnasta halkaisijaltaa isompi eli "nouseva tunneli".
Minusta tuo kuullostaa diffuuserilta...
Toki ei mulla tietoa ole siitä kuinka läheistä sukua diffuuserit ja venturitunnelit on, mutta kuitenkin... :cool:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Hyvä kuva renun sillasta ja keulan mataluudesta:


Renu taitaa olla myös yks harvoista, ellei jopa ainoa, joka on taivuttanut sillan samasta puusta päätylevyjen
kanssa...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ghost_Glove sanoi:
Minusta tuo kuullostaa diffuuserilta...
Toki ei mulla tietoa ole siitä kuinka läheistä sukua diffuuserit ja venturitunnelit on, mutta kuitenkin... :cool:
Sikäli kun minä olen oikein ymmärtänyt, diffuuseriksi kutsutaan auton pohjassa olevaa Venturi-tunnelia. Venturi-tunneli on siis laajempi termi, jolla kuvataan yleensä Venturi-efektiä käyttävää ilmakanavaa.
 
Ylös