Renault R28

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2509
Vice sanoi:
No jos joku Räikkönen tai Hamilton heitettäisiin tämän vuoden Super Agurin rattiin, niin takuuvarmana herrat olisivat lähes joka kisassa viimeisiä maaliin tulijoita. Ihan sama miten hyvin (huonosti) ajaisivat.

Aina ajotaito ei ratkaise, vaan auto.
Enpä tässä mielestäni väittänytkään mitään tällaista? Lähinnä postaukseni oli piikki Flavion suuntaan, joka suuren menestyksen toivossa antoi Heikin pois mestari-Alonson tieltä. Joskin Heikin ja suomalaisten kannalta hyvä näin.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Ambomaan Mambo sanoi:
Ai että mutta lämmittää mieltä kun ei ihmemies-Alonso pystykään yhtään sen kummallisempiin suorituksiin Renööllä kuin Fisi ja Heikki viimevuonna. Itseasiassa tuntuu että rellulla ollaan menty vain alamäkeä viimekauden suoritustasosta. Tai sitten vika on yksinkertaisesti kuskeissa :rolleyes:
Alonsohan tuo ajamaansa autoon omien sanojensa mukaan 0.6s kierroksella hyvää joten takapakkia on otettu aika rajusti. :eek!:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Vice sanoi:
No jos joku Räikkönen tai Hamilton heitettäisiin tämän vuoden Super Agurin rattiin, niin takuuvarmana herrat olisivat lähes joka kisassa viimeisiä maaliin tulijoita. Ihan sama miten hyvin (huonosti) ajaisivat.

Aina ajotaito ei ratkaise, vaan auto.

Niin mutta eikös Alonson tapauksessa autonkin hyvyys riipu paljon kuskista? Itsehän se aina jaksaa jauhaa, kuinka hän johtaa auton kehitystä.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
kyllä tämän vuoden auto on ihan susi. huonompi kuin viimekauden jopa
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Ghost_Glove sanoi:
Ja kohta tulee Hondakin ohi tällä menolla...

Tojo
RB
Williams
Rellu
Honda
Tämä porukka on todella tasainen ja vaikea sanoa, kuka on parempi. Malesian perusteella Williamsin voisi pudottaa jopa tuon listan hännille. Ehkä Tojo ja RB hieman edellä noita muita kolmea, mutta saa nähdä, miten tuossa taistossa käy. Tojon, Rellun ja Williamsin kakkoskuskeilla on paljon petrattavaa.
Tämänhetkinen pistetilanne on mielestäni hieman nurinkurin:
4. Williams 9
5. Renault 6
6. Toyota 5
7. Red Bull 2
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Torres sanoi:
Tämä porukka on todella tasainen ja vaikea sanoa, kuka on parempi. Malesian perusteella Williamsin voisi pudottaa jopa tuon listan hännille. Ehkä Tojo ja RB hieman edellä noita muita kolmea, mutta saa nähdä, miten tuossa taistossa käy. Tojon, Rellun ja Williamsin kakkoskuskeilla on paljon petrattavaa.
Tämänhetkinen pistetilanne on mielestäni hieman nurinkurin:
4. Williams 9
5. Renault 6
6. Toyota 5
7. Red Bull 2
Totta vaikea sanoa.

Mutta sijat 1-3 näyttäs menevän melko selkeesti talleille
Ferrari, Mäkki ja Bemari.
Sit onkin tasasempaa ja B-ryhmässä ajaa melkein loput talleista, ainakin välillä.
No toki C-ryhmässä voi pitää ainakin Super Aguria ja Force Indiaa tällä hetkellä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Torres sanoi:
Tämä porukka on todella tasainen ja vaikea sanoa, kuka on parempi. Malesian perusteella Williamsin voisi pudottaa jopa tuon listan hännille. Ehkä Tojo ja RB hieman edellä noita muita kolmea, mutta saa nähdä, miten tuossa taistossa käy. Tojon, Rellun ja Williamsin kakkoskuskeilla on paljon petrattavaa.
Tämänhetkinen pistetilanne on mielestäni hieman nurinkurin:
4. Williams 9
5. Renault 6
6. Toyota 5
7. Red Bull 2
Jos heittääkin tuon listan kolmen kärkitallin jälkeen osiksi, eli:

Nico
Alonso
Trulli
Red Bull
Glock
Piquet
Nakajima

Nyt taitaa näyttää paremmalta voimasuhteet pisteisiin nähden.
Eli kuten kaudella 2003 kolmen kärkikuljettajan pisteet, siellä oli kolme miestä kolmesta tallista, sitten tuli näitten tallikaverit..

Ja nimenomaan tässä keskikastissa alkaa kuskin merkitys näkyä aika roimasti, toki se näkyy kärjessäkin, mutta voimasuhteet näyttää täs kastis oudoilta jos pistää tallien mukaan..
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Alonso lähdössä toiseen talliin.

Useassa mediassa oli uutinen, että Alonso havittelee Ferrarin paikkaa. Uutisten mukaan Alonso sanoo, että hän havittelee ensi kaudeksi parhaan auton, joka voi olla muukin kuin Renault. Käsittämätöntä puhetta näin kauden alkuvaiheessa. Noinko sitä tallia ja tehtaan työntekijöitä motivoidaan, että uhkaillaan lähdöllä, jos nopeus ei parane. Kyllä Alonsolla on motivointikeinot aika puutteelliset.

Häkkinen sanoi MTV3:n haastattelussa, että menestyksen kannalta tiimin motivointi on yksi tärkeistä tehtävistä. Schumacheri ja Häkä osasivat tämän mielestäni tosi hyvin. Nehän kävivät tehtaalla monta kertaa vuodessa kättelemässä henkilökunnan jne... sekä myös antoivat julkisuudessa aivan erilaisia kommentteja kuin Alonso!

EDIT: Nykykuskeista Räikkönen käy vaan pakolliset seremoniat läpi. Se taisi olla suurin puute hänellä. No Alonso on täys nolla tuossa. Hamiltonilla on oma mielistelevä tyylinsä. Kovalainen olisi kuulema kova tekemään töitä tallinsa kanssa, joten uskon sen olevan hyvä myös motivoinnissa. Tietty nämä on vaan lehdistä luettua, joten todellisuutta en tiedä.

Tuossa esim. MTV3:n uutinen aiheesta:

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/03/626975
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ei taida olla Alonson vika, että häneltä kysytään tuollaisia. Mitä tulee tiimien motivointiin, niin kyllähän nuo Alonson julkiset lausunnot kuitenkin ovat sitä luokkaa, ettei ne hirveesti hivele itsetuntoa.

Mitä tulee Kimiin, niin mistäs tuon repäisit, että Kimi käy pakolliset kuviot läpi?

Kaks eriasiaa, sponssitilaisuudet ja tiimin kanssa työskentely. Ne on hyvä erottaa toisistaan kun ryhtyy rupattelemaan noita kuka kannustaa ja ketä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Misa1 sanoi:
Mitä tulee Kimiin, niin mistäs tuon repäisit, että Kimi käy pakolliset kuviot läpi?

Kaks eriasiaa, sponssitilaisuudet ja tiimin kanssa työskentely. Ne on hyvä erottaa toisistaan kun ryhtyy rupattelemaan noita kuka kannustaa ja ketä.
Luin jostain fyysisessä muodossa olevasta lehdestä. Jos sattuu uudelleen silmään voin sanoa lähteen. Luultavasti IS F1-liite taikka sitten Urheilulehti. Toki noiden lehtien ammattitaidosta moni voi olla montaa mieltä. Siinä punnittiin kuskien vahvuuksia ja heikkouksia. Räikkösen heikkoutena oli mainittu tuo, ettei jaksa istua varikolla tai palavereissa kuin pakolliset ajat. Siinä verrattiin toisiin kuskiin (en jaksa muistaa nimiä). Katselen tällä viikolla lehden, on luultavasti tallella nuo F1-erikoisnumerot.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No minä taas olen lukenut useasta lähteestä, että Kimi tekee työnsä ihan samaan tapaan kuin muutkin kuskit. Käy palavereissa, käy tehtaalla, hoitaa itseasiassa suurimman osan testeistä ja usein ensimmäisenä testaa uudet osat. Lisäksi hän antaa palautteen suoraan asioihin liittyen.

Se missä Kimi eroaa muista, niin yleinen chitchat jää vähemmälle sekä sponssitilaisuuksissa juoksemista on Ferrari kuskina yleisesti McLarenia vähemmän.

Toki jos tykkää siitä, että kuljettajan motivointi perustuu yleiseen jonnin joutavaan rupatteluun. Niin siinä Kimi on tietty heikompi kuin vaikka Schumi. Luulenpa, että Ferrarilla tilanne on tuolta osin muuttunut, kun Kimi toi tallille halutun mestaruuden, mitä Schumi ei edellisellä kaudella saanut heille tuotua.

Kimin työskentelyttavat ovat varmasti suuressa arvossa tällä hetkellä Ferrarilla. Itseasiassa ei varmaan kovempaa motivaattoria ykkösistä tällä hetkellä löydy :ahem:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
JML82 sanoi:
Luin jostain fyysisessä muodossa olevasta lehdestä. Jos sattuu uudelleen silmään voin sanoa lähteen. Luultavasti IS F1-liite taikka sitten Urheilulehti. Toki noiden lehtien ammattitaidosta moni voi olla montaa mieltä. Siinä punnittiin kuskien vahvuuksia ja heikkouksia. Räikkösen heikkoutena oli mainittu tuo, ettei jaksa istua varikolla tai palavereissa kuin pakolliset ajat. Siinä verrattiin toisiin kuskiin (en jaksa muistaa nimiä). Katselen tällä viikolla lehden, on luultavasti tallella nuo F1-erikoisnumerot.
Kyseessä lienee "Mustakarin" kuskiarvio Kimistä. Löytyy Urheilulehdestä tai sitten alkuperäisenä Red Bulletinin viime vuoden Monacon lauantainumerosta.
 

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
Itseäni on aina tupannut naurattamaan tämä ainainen kohkaaminen henkilökunnan motivoimisesta ja siitä miten se muka olisi kuskin tärkeäkin tehtävä. Ihan kuin kovan paineen alla työskentelemään tottuneet huippuinsinöörit ja muut rautaiset ammattilaiset tarvitsisivat jonkun tekniikkaa tuntemattoman sällin koko ajan taputtelemaan olalle ja kyselemään puutaheinää vaimon, lasten ja lemmikkihamsterin hyvinvoinnista pystyäkseen tekemään työnsä kunnolla. Eiköhän sitä porukkaa motivoida ylivoimaisesti tehokkaimmin voittamalla kisoja ja mestaruuksia sillä kalustolla, jonka he vaivaa säästämättä ovat onnistuneet rakentamaan.

Sitäpaitsi uskoisin, että se show mitä yleensä nähdään varikkopilttuissa kisaviikonloppuina ei kerro tallin todellisesta sisäisestä tilanteesta yhtään mitään. Kellään meistä ei ole mitään hajua siitä miten kukin kuski oikeasti tiiminsä kanssa työskentee. Varmaa on kuitenkin se, että tv-kameroiden edessä esitetty työväenteatterin kohunäytelmä Mekaanikkojen kättely ei tee kenenkään autoa tuhannesosaakaan nopammaksi.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
trotwood sanoi:
Itseäni on aina tupannut naurattamaan tämä ainainen kohkaaminen henkilökunnan motivoimisesta ja siitä miten se muka olisi kuskin tärkeäkin tehtävä. Ihan kuin kovan paineen alla työskentelemään tottuneet huippuinsinöörit ja muut rautaiset ammattilaiset tarvitsisivat jonkun tekniikkaa tuntemattoman sällin koko ajan taputtelemaan olalle ja kyselemään puutaheinää vaimon, lasten ja lemmikkihamsterin hyvinvoinnista pystyäkseen tekemään työnsä kunnolla. Eiköhän sitä porukkaa motivoida ylivoimaisesti tehokkaimmin voittamalla kisoja ja mestaruuksia sillä kalustolla, jonka he vaivaa säästämättä ovat onnistuneet rakentamaan.

Sitäpaitsi uskoisin, että se show mitä yleensä nähdään varikkopilttuissa kisaviikonloppuina ei kerro tallin todellisesta sisäisestä tilanteesta yhtään mitään. Kellään meistä ei ole mitään hajua siitä miten kukin kuski oikeasti tiiminsä kanssa työskentee. Varmaa on kuitenkin se, että tv-kameroiden edessä esitetty työväenteatterin kohunäytelmä Mekaanikkojen kättely ei tee kenenkään autoa tuhannesosaakaan nopammaksi.
F1:ssä työskentelevät ihmiset ovat myös normaalia ihmisiä. Ei muutamat kehut ja eleet huononna tilannetta. Tuntuuhan se töissäkin mukavalta, jos johtaja tulee sanomaan ja paiskaamaan olalle, että loistavasti tehty. Kyllä varmasti antaa potkua uusiin suorituksiin!
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Speed TV:ltä todella hyvä analyysi tämän vuoden Renaultista. Katso
www.speedtv.com/video/
siis F1: Malaysia chalk talk.

Ovat löytäneet loistavan kuvan alemmasta törmäys suojasta. Myös Renaultin uusi zero-keel ratkaisu näkyy hyvin.
 

Amppeeri

Active member
Liittynyt
30.9.2007
Viestit
29
trotwood sanoi:
Itseäni on aina tupannut naurattamaan tämä ainainen kohkaaminen henkilökunnan motivoimisesta ja siitä miten se muka olisi kuskin tärkeäkin tehtävä. Ihan kuin kovan paineen alla työskentelemään tottuneet huippuinsinöörit ja muut rautaiset ammattilaiset tarvitsisivat jonkun tekniikkaa tuntemattoman sällin koko ajan taputtelemaan olalle ja kyselemään puutaheinää vaimon, lasten ja lemmikkihamsterin hyvinvoinnista pystyäkseen tekemään työnsä kunnolla. Eiköhän sitä porukkaa motivoida ylivoimaisesti tehokkaimmin voittamalla kisoja ja mestaruuksia sillä kalustolla, jonka he vaivaa säästämättä ovat onnistuneet rakentamaan.

Sitäpaitsi uskoisin, että se show mitä yleensä nähdään varikkopilttuissa kisaviikonloppuina ei kerro tallin todellisesta sisäisestä tilanteesta yhtään mitään. Kellään meistä ei ole mitään hajua siitä miten kukin kuski oikeasti tiiminsä kanssa työskentee. Varmaa on kuitenkin se, että tv-kameroiden edessä esitetty työväenteatterin kohunäytelmä Mekaanikkojen kättely ei tee kenenkään autoa tuhannesosaakaan nopammaksi.

No varmasti insseille merkkaa jotain, jos kuski tulee ja saanoo jotain positiivista autosta ja säädöistä! esim. jos kuski rikkoo auton ja mekaanikot remppaavat koko yön autoa, niin varmasti lämmittää mieltä jos kuski kehuu tiimiä mahtavasta työstä! Kuten herra x tuossa aiemmin mainitsi, ovat tavallisia ihmisiä nuo insinööritkin...
 
Ylös