Renault R28

R.Rosset

Well-known member
Liittynyt
1.2.2006
Viestit
1048
"Alonso painosti Kovalaisen virheeseen. Suomussalmelainen painoi Alonson kovan hiillostuksen aikana vahingossa varikkorajoittimen päälle."
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No kyllähän se nyt oli ihan nöyryyttävä suoritus Alonsolta. Ei pitäis tuollaisia mokia enää käydä tuossa vaiheessa.

Mitä tulee tuohon Renaultin takasiipeen, niin sokeako olet GG? Siinähän se siipi töröttää omalla paikallaan W-muotoineen?
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Misa1 sanoi:
No kyllähän se nyt oli ihan nöyryyttävä suoritus Alonsolta. Ei pitäis tuollaisia mokia enää käydä tuossa vaiheessa.

Mitä tulee tuohon Renaultin takasiipeen, niin sokeako olet GG? Siinähän se siipi töröttää omalla paikallaan W-muotoineen?
No ei Alonso mitään mokia tehnyt, vaan taisteli hitaamalla autolla Kovalaista vastaan. Lopulta ei vaan enää pystynyt pitämään kampoihin.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Siis kirjoitin vähän huonosti. Tarkoitin juuri sitä, että Alonso nöyryytti McLarenia ja Heikkiä.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Misa1 sanoi:
Siis kirjoitin vähän huonosti. Tarkoitin juuri sitä, että Alonso nöyryytti McLarenia ja Heikkiä.
No vähän tarkemmin kuin luin niin johan se niin oli. Käsitin vaan vähän väärin :)
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Renaultilla väitteen mukaan räjähtänyt moottori tuulitunnelissa... :dunno:

Isompikin poksahdus...


Moottori räjähti testiajossa niin rajusti, että koko tuulitunneli täytyi sulkea.

RENAULTIN R28-auton kehitystyö on yhä alkutekijöissään. Insinööriporras ei ole kuitenkaan lepäillyt laakereillaan, vaan syy on Enstonen tuulitunnelissa sattunut harvinaislaatuinen räjähdys.

Moottori räjähti testiajossa niin rajusti, että koko tuulitunneli täytyi sulkea. Korjaustyöt vaativat kuukauden, jonka aikana Renault yritti tehdä korvaavaa työtä muissa tuulitunneleissa.

Nyt Enstonessa paahdetaan taas 24 tunnin työpäiviä ja Renault toivoo saavansa autonsa merkittävästi paremmaksi Espanjan kisaan mennessä huhtikuun lopussa.



http://www.iltalehti.fi/formulat/200803217417935_fo.shtml
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Mikähän moottori siellä on räjähtänyt? Ei oikein tosta uutisesta käy ilmi. Jotenkin tuntuu epätodennäköiseltä että auton moottorista olisi kyse kun eihän ne auton moottoria siellä tuulitunnelissa pidä käynnissä, kai.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Ovat varmasti kaivaneet jostain kadonneelta ullakolta vanhat Lamborghiinit. Koettavat piilottaa sen runngon sisään. Olisi foorumilla ihmettelijöitä, miksi Renault on noin pitkä?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
JPP sanoi:
Mikähän moottori siellä on räjähtänyt? Ei oikein tosta uutisesta käy ilmi. Jotenkin tuntuu epätodennäköiseltä että auton moottorista olisi kyse kun eihän ne auton moottoria siellä tuulitunnelissa pidä käynnissä, kai.
No tietty ne koneet on joissain testeissä käynnissä huippukierroksilla.... siellä on ne Kyllösen suuttimet siellä takana ja niitä kun voi suuntailla downforsen ja imun saamiseksi... jos meinaa pärjätä....:alppu:
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
talakem sanoi:
No tietty ne koneet on joissain testeissä käynnissä huippukierroksilla.... siellä on ne Kyllösen suuttimet siellä takana ja niitä kun voi suuntailla downforsen ja imun saamiseksi... jos meinaa pärjätä....:alppu:
Tottakai se auton moottori on siellä tunnelissa ollut huutamassa. Siellähän se testipenkkikin yleensä sijaitsee. Voivat testata myllyn aerodynamiikkaa eri kierroksilla.:alppu:

Eiköhän se kuitenkin ollut ihan tunnelin oma moottori, joka siellä on paukkunut. Ei 300km/h tuulta ihan pikku moottoreilla saada aikaan..
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tietääkseni kaikilla talleilla ei vielä ole 1:1 tuulitunnelia, joten kaikki tallit eivät ainakaan aidolla autolla pysty tunnelissa kokeileen...

Itse asiassa eilen juuri mietin, että vaikka talvitesteissä oli alhaset lämmöt niin kaippa tallit on silti moottoreita penkeissä testannu korkeillakin lämmöillä...
Ja siitä tuli mieleeni, että onkohan kenelläkään sellasta tunnelia jossa vois testata 1:1 aitoa autoa ja moottoria...
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ghost_Glove sanoi:
Itse asiassa eilen juuri mietin, että vaikka talvitesteissä oli alhaset lämmöt niin kaippa tallit on silti moottoreita penkeissä testannu korkeillakin lämmöillä...
Tämä on itseasiassa aika hyvä ajatus, sillä itse olen aiemmin epäillyt kisasimulaation vetämistä moottorin ja ilman lämpötilan muutoksina.

Sehän olisi kohtalaisen yksinkertainen juttu.

Eli lämpökennot tuulitunnelin päähän mistä ilma tulee, ohjelmoidaan moottorille viimevuoden jonkun kisan kierrosten vaihtelut, otetaan vaihdelaatikko mukaan ja ohjelmoidaan sille myös vaihteenvaihdot radan mukaan. Lämmin ilmavirta säätyy (ilmavirran nopeus) sen mukaan missä kohtaa rataa mennään (mutkat, varikko) ja välillä ilmavirran lämpötila nousee ja laskee (edessä ajava auto).

Tätä juttua paukuttasivat niin kaua että jossaki jysähtää, luulis venttiiliviat selviävän. Ja lämpötilana tosiaan jotain 35-40 astetta.


Itse kuitenkin epäilen että tällaista Ghost_Gloven ajatusta käytettäisiin. En ole mistään kuullut tai lukenut että tallit testaisi moottoreiden toimintaa eri lämpötiloissa tuulitunnelissa.

Luulenpa että tässä ois Ghost_Gloven paikka pistää paperit Maranelloon.

EDIT: Mun uskomuksen mukaan 4-6 tallilla olisi 1:1 tunneli.. (osa talleista ku on nuita "kakkos" talleja)
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Totta, en itsekään usko, että testaisivat tuulitunnelissa moottorin kestoa. Pakokaasujen virtausta varmasti testaavatkin tunnelissa, mutta eivät sitäkään välttämättä oikealla moottorilla.
Mutta testipenkissä varmasti ajavat moottoreita myös saunassa. Ihan jo moottorin vaatimat jäähdytystarpeen löytämiseksi... Tai ainakin kuvittelisin niin. Tosin tän voi toteuttaa monella eri tavalla eli välttämättä penkkiä ei tarvitse siirtää saunan lauteille.. :)

Ja mulla olis sellanen mielikuva, että esim. Ferkun tunneli ei syö 1:1 autoa sisäänsä. Ferrarin tunnelihan on jo 10 vuotta vanha ja siten huonompi kuin muilla kilpailijoilla...

Joo täytyy varmaan laittaa paperit vetään Maranelloon, ehkä ne antais mulle dippatyöpaikan.... :D
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Leo sanoi:
Ovat varmasti kaivaneet jostain kadonneelta ullakolta vanhat Lamborghiinit. Koettavat piilottaa sen runngon sisään. Olisi foorumilla ihmettelijöitä, miksi Renault on noin pitkä?
Menee hiukan ohi aiheen, mutta onko tuo se Sennan ohjastama McLaren, jossa testattiin Lambon moottoreita?
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2509
Ai että mutta lämmittää mieltä kun ei ihmemies-Alonso pystykään yhtään sen kummallisempiin suorituksiin Renööllä kuin Fisi ja Heikki viimevuonna. Itseasiassa tuntuu että rellulla ollaan menty vain alamäkeä viimekauden suoritustasosta. Tai sitten vika on yksinkertaisesti kuskeissa :rolleyes:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ambomaan Mambo sanoi:
Ai että mutta lämmittää mieltä kun ei ihmemies-Alonso pystykään yhtään sen kummallisempiin suorituksiin Renööllä kuin Fisi ja Heikki viimevuonna. Itseasiassa tuntuu että rellulla ollaan menty vain alamäkeä viimekauden suoritustasosta. Tai sitten vika on yksinkertaisesti kuskeissa :rolleyes:
No jos joku Räikkönen tai Hamilton heitettäisiin tämän vuoden Super Agurin rattiin, niin takuuvarmana herrat olisivat lähes joka kisassa viimeisiä maaliin tulijoita. Ihan sama miten hyvin (huonosti) ajaisivat.

Aina ajotaito ei ratkaise, vaan auto.
 
Ylös