Zaikom sanoi:
Miten kukaan hyötyisi suorituskyvyn piilottelusta? Pystyykö sillä tavalla jotenkin taata paremman menestyksen kauden alettua?
Ei mitenkään. Se, ettei päävastustajat osaisi varautua vauhtiaan piilottelevalta tallilta tulevaan uhkaan ei käytännössä toimi, sillä kisaviikonloppuna, viimeistään aika-ajossa on kuitenkin pelattava avoimin kortein. Ensimmäisen viikonlopun jälkeen on kuitenkin 17 kisaa jäljellä. Eikä muut F1-tallit ole niin tyhmiä, että aliarvioisivat vastustajiaan.
Pääpaino on kuitenkin omassa autossa eikä vastustajien seuraamisessa. Ei se homma niin toimi, että jos kilpailija menee toivottua kovempaa, niin puristetaan sitten meidänkin autostamme vähän lisää. Ihan kuin tallit eivät muutoin yrittäisi tehdä autoistaan mahdollisimman nopeita.
Tätä samaa vauhdinpiilottelumantraa hoettiin Williamsista viimeisinä BMW-vuosina (ainakin rasf1:ssa), mutta ei siinä ole mitään järkeä. Ainakaan markkinointimielessä ei ole mielekästä antaa kuvaa, ettei meistä tänä vuonna ole mihinkään.
Sehän ei mitään suorituskyvyn piilottelua ole, ettei ajeta aika-ajovetoja. Tänä päivänä noita testejä seurataan tarkasti, kisasimulaatioiden kierrosaikoja myöten.
Niin, kyllä vastustajien testejä varmasti seurataan hyvinkin tarkasti. Eiköhän niillä ole määrätyt tyypit ottamaan selvää käytetyistä renkaista, näkyvistä muutoksista autoissa, stinttien pituuksista ja kierroajoista.
Ainoa mitä ehkä piilotellaan viimeiseen asti, on viimeisin versio omasta aeropaketista, ja sen onnistuminen voi jotenkin muuttaa voimasuhteita.
On tietysti riski tuoda suuria muutoksia autoon ilman etukäteistestejä radalla. Toisaalta Renaultin W-takasiiven esittelyn jättämistä viime tipaan perusteltiin juuri sillä, ettei sitä ehdittäisi kopioida. Kyseessä on riski, joka ainakin Renaultin tapauksessa kannattaa ottaa.