Renault R28

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
formulastara sanoi:
Joko tuo arvio on ajalta, jolloin Alonso ei ollut testannut uutta autoa tai sitten mies on vielä hölmömpi kuin luulin. Sehän on jauhanut taukoamatta, kuinka umpisurkea auto tämä uusi Renoo on, että sillä on turha unelmoida edes palkintosijoista, tai että pääsisi bemarin vauhtiin.

Ja sitten kuitenkin 1/3 mahku mestaruuteen. Mitenkä ihmeessä??
Itsestä vaan tuntuu, että Renault piilottelee suorituskykyä. Ja tuohan on mahtava tapa hämätä kilpailijoita, kun haukutaan auto umpisurkeaksi. Katsotaan kun kausi käynnistyy.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
JML82 sanoi:
Itsestä vaan tuntuu, että Renault piilottelee suorituskykyä. Ja tuohan on mahtava tapa hämätä kilpailijoita, kun haukutaan auto umpisurkeaksi. Katsotaan kun kausi käynnistyy.
En usko että piilottelevat puolta sekuntia edes. Ja puoli sekuntia vaikka parantaisivat niin eivät pääse vielä McLarenin kyytiin edes. Eli turpaan Rellulle tulee, sano minun sanoneen.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Mediaprofeetta sanoi:
Rellu vaikuttaa vuoden 2006 McLarenin tasoiselta
Joka siis oli kauden 2006 avauskisassa kutakuinkin yhtä nopea kuin Renault ja Ferrarikin. Ainakin Räikkösen näpeissä.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
JML82 sanoi:
Itsestä vaan tuntuu, että Renault piilottelee suorituskykyä. Ja tuohan on mahtava tapa hämätä kilpailijoita, kun haukutaan auto umpisurkeaksi. Katsotaan kun kausi käynnistyy.
Mietin vaan että mitäköhän varten suorituskykyä pidettäis piilossa ja vielä puheilla johdettais kaikkia harhaan? Että voisivat avaus kisan jälkeen nauraa makeasti muille tiimeille ja huudella "menittepäs halpaan hahaha"? Ei kai ne nyt sentään idiootteja siellä Renaultilla ole?
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
herb sanoi:
Mietin vaan että mitäköhän varten suorituskykyä pidettäis piilossa ja vielä puheilla johdettais kaikkia harhaan? Että voisivat avaus kisan jälkeen nauraa makeasti muille tiimeille ja huudella "menittepäs halpaan hahaha"? Ei kai ne nyt sentään idiootteja siellä Renaultilla ole?
Tuo "pidetään piilossa"- taktiikka voi periaatteessa päteä McLareniin ja erityisesti Ferrariin, sen takia ettei FIA saa päähänsä tasoittaa peliä sääntömuutoksilla tms. jos joku talli vaikuttaa liian ylivoimaiselta. Lisäksi sillä voi teoriassa myös hämätä vastustajaa luulemaan että heidän autonsa on suhteessa parempi kuin oikeasti on.

Mutta nyky-Rellulla ei todellakaan ole mitään syytä piilotella mitään, päinvastoin.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
formulastara sanoi:
Joo kyllä Alonso on varsinainen tiimipelaaja. "auto on ihan paska", mutta jos jotain kehitystä tapahtuu, niin se on yksinomaan Alonson johtamisen tulosta.

Hauskinta tässä on se, että kun kauden puolivälissä Renault on edelleen yhtä paljon Ferraria ja Mclarenia jäljessä kuin Melbournen avauksessa, ei syy ole tietenkään Alonson, vaan paskan auton.
Tarina voisi toisaalta kulkea näin:
Alonso on alkukaudesta tallikaveriaan nopeampi, mutta tulokas alkaa pikku hiljaa olemaan niskan päällä.
Alonso alkaa valittaa epätasaväkisestä kohtelusta, ja siitä, että talli tähtää taas tasavertaisuuteen, eikä panosta nopeampaan kuljettajaan.
Espanjalaiset raivostuvat.
Renault jää kiinni teollisuusvakoilusta.
Fia tulee vahtimaan, että Alonso saa tasaväkisen kohtelun.
Junior Piquet puolustaa talliaan ja väittää espanjalaisia rasisteiksi.
AS kertoo Alonson haluavan siirtyä Ferrarille.



:alppu:
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Tuo kuulosti ihmeen tutulta... :doubtful:
 

Trone

Registered Loser
Liittynyt
12.4.2002
Viestit
1222
Sijainti
Suomi
arzipuppy sanoi:
AS kertoo Alonson haluavan siirtyä Ferrarille.
Eiku Bemarille. Fernandohan on viime aikoina nuoleskellut Bemua harva se päivä kommenteissaan. On tainnut saada mustaa valkoisella, että Ferrarilla ei ole 2009 espanajalaiselle tilaa, kun on alkanut jo noin räikeästi liehittelemään Saksan poikia.:rolleyes:
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Moss sanoi:
Tuo kuulosti ihmeen tutulta... :doubtful:
eläs nyt ;)

Toivon jossain määrin, että Rellu menestyisi, sillä pelko siitä, että kyseinen moottorintoimittaja lopettaisi, kasvaisi entisestään. Vai onko niillä jo joku karmiva ja virallinen deadline?
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
JML82 sanoi:
Itsestä vaan tuntuu, että Renault piilottelee suorituskykyä. Ja tuohan on mahtava tapa hämätä kilpailijoita, kun haukutaan auto umpisurkeaksi. Katsotaan kun kausi käynnistyy.
Miten kukaan hyötyisi suorituskyvyn piilottelusta? Pystyykö sillä tavalla jotenkin taata paremman menestyksen kauden alettua? Sehän ei mitään suorituskyvyn piilottelua ole, ettei ajeta aika-ajovetoja. Tänä päivänä noita testejä seurataan tarkasti, kisasimulaatioiden kierrosaikoja myöten.

Ainoa mitä ehkä piilotellaan viimeiseen asti, on viimeisin versio omasta aeropaketista, ja sen onnistuminen voi jotenkin muuttaa voimasuhteita.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Zaikom sanoi:
Miten kukaan hyötyisi suorituskyvyn piilottelusta? Pystyykö sillä tavalla jotenkin taata paremman menestyksen kauden alettua?
Ei mitenkään. Se, ettei päävastustajat osaisi varautua vauhtiaan piilottelevalta tallilta tulevaan uhkaan ei käytännössä toimi, sillä kisaviikonloppuna, viimeistään aika-ajossa on kuitenkin pelattava avoimin kortein. Ensimmäisen viikonlopun jälkeen on kuitenkin 17 kisaa jäljellä. Eikä muut F1-tallit ole niin tyhmiä, että aliarvioisivat vastustajiaan.

Pääpaino on kuitenkin omassa autossa eikä vastustajien seuraamisessa. Ei se homma niin toimi, että jos kilpailija menee toivottua kovempaa, niin puristetaan sitten meidänkin autostamme vähän lisää. Ihan kuin tallit eivät muutoin yrittäisi tehdä autoistaan mahdollisimman nopeita.

Tätä samaa vauhdinpiilottelumantraa hoettiin Williamsista viimeisinä BMW-vuosina (ainakin rasf1:ssa), mutta ei siinä ole mitään järkeä. Ainakaan markkinointimielessä ei ole mielekästä antaa kuvaa, ettei meistä tänä vuonna ole mihinkään.
Sehän ei mitään suorituskyvyn piilottelua ole, ettei ajeta aika-ajovetoja. Tänä päivänä noita testejä seurataan tarkasti, kisasimulaatioiden kierrosaikoja myöten.
Niin, kyllä vastustajien testejä varmasti seurataan hyvinkin tarkasti. Eiköhän niillä ole määrätyt tyypit ottamaan selvää käytetyistä renkaista, näkyvistä muutoksista autoissa, stinttien pituuksista ja kierroajoista.
Ainoa mitä ehkä piilotellaan viimeiseen asti, on viimeisin versio omasta aeropaketista, ja sen onnistuminen voi jotenkin muuttaa voimasuhteita.
On tietysti riski tuoda suuria muutoksia autoon ilman etukäteistestejä radalla. Toisaalta Renaultin W-takasiiven esittelyn jättämistä viime tipaan perusteltiin juuri sillä, ettei sitä ehdittäisi kopioida. Kyseessä on riski, joka ainakin Renaultin tapauksessa kannattaa ottaa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Nykypäivänä taitaa olla pääasia saada autosta hyvä ja tasainen pitkille vedoille. Kunhan saa kärryn riittävän nopeaksi, että pääsee jatkoon aika-ajoissa, niin se on tärkeämpää kuin se, että on ykkönen Q2:ssa.

Eli en usko oikeastaan mihinkään piilotteluun vaan siihen, että kärkipään tallit enemmän tai vähemmän pyrkivät testaamaan tankit täynnä ja pitkillä vedoilla.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Ovatko kärkitiimit edes kokeilleet lyhyitä vetoja tyhjillä tankeilla? Eihän siitä ole tulevalla kaudella mitään hyötyä, kun Q3 ajetaan lähes täysillä. Tankkausta ei suariteta aika-ajojen jälkeen, niin taitavat ensimmäiset pysähdykset kisoissa tulla aikaisemmin.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
- Jos Fernando (Alonso) sanoo, että meillä on 30 prosentin mahdollisuus voittoon, hän on optimistinen. Näen mahdollisuutemme noin 25 prosentissa, Briatore sanoi La Gazzetta dello Sport -lehden haastattelussa.

- Meidän on puolustettava asemaamme ja otettava joitakin pisteitä kolmesta ensimmäisestä kisasta. Kun menemme takaisin Eurooppaan, teemme tärkeitä muutoksia, joiden pitäisi viedä meitä eteenpäin.

Lehtitietojen mukaan Alonso saattaa vaihtaa tallia, jos Renault ei ole kilpailukykyinen tänä vuonna.

- Onko olemassa riski, että hän lähtee, jos emme ole kilpailukykyisiä? Tällä hetkellä en näe, että niin voisi käydä, Briatore tuumi.
Briatore antaa hieman realistisemman kuvan tilanteesta. Lisäksi hän vähän perustelee miksi Renaultilla on 25% mahdollisuus. Jos päivitykset eurooppaan tultaessa onnistuvat, niin silloinhan Renu voi nousta mukaan kärkikahinoihin.

Alonso laittaa sen 5% extraa varmaan omiin kykyihinsa luottaen :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kuva on huono, mutta tämän tapaista kuvaa oon ainakin itse odotellut:


Nokkakappaleen jälkeen keulan pohja näyttäs ainakin olevan tasainen...
kait?? mun silmät ei oikein erota, että olisko siinä jotain kaksoisköli ratkasua...
Noi ylimääräset härpäkkeet hämää perkule...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
On kyllä hauska näky. ihmekiekko tuo Renu kaikenkaikkiaan.

Onko tuolla tuolla keulan pohjassa tuollainen metallinen suorakaiteen muotoinen putki, vai onko kyseessä ns. keskipakoputki-ilmiö?
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
formulastara sanoi:
Onko tuolla tuolla keulan pohjassa tuollainen metallinen suorakaiteen muotoinen putki, vai onko kyseessä ns. keskipakoputki-ilmiö?
Itse katoin aivan samaa, en tosin olisi maininnut asiasta jos sinäkään et olisi, ei olis kehannu.. :ahem:

Mutta joku siinä näyttää olevan.

Osaakohan joku sanoa, että muuttuuko tuo kamper kulma mihin suuntaan ku auto lasketaan alas renkaille. Nyt siinä näyttää olevan kamper kohtalaiseen, mutta vaikee ajatella että ripustuksen noustessa ylöspäin (auton laskiessa) kulma pienenisi. Pysyyköhän se sit samana, vai jopa suurenee? Jos kulma kasvaa, niin aika reilua kamperia käyttää mun mielestä. Tottakai niissä sitä on ja pitääki olla, mutta nuin reilua? (niin siis jos kulma ei muutu niin ei ole kummon kulma, mutta kasvaako se siitä?)

Edelleen Renault näyttää läskiltä ja painavalta, hidas paskahan se onkin.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Oberfeldwebel sanoi:
Osaakohan joku sanoa, että muuttuuko tuo kamper kulma mihin suuntaan ku auto lasketaan alas renkaille. Nyt siinä näyttää olevan kamper kohtalaiseen, mutta vaikee ajatella että ripustuksen noustessa ylöspäin (auton laskiessa) kulma pienenisi. Pysyyköhän se sit samana, vai jopa suurenee? Jos kulma kasvaa, niin aika reilua kamperia käyttää mun mielestä. Tottakai niissä sitä on ja pitääki olla, mutta nuin reilua? (niin siis jos kulma ei muutu niin ei ole kummon kulma, mutta kasvaako se siitä?)
Mututuntumalta sanoisin että camber-kulma pienenee tuosta hieman niin kauan kunnes nuo kaksi päällekkäistä vaakasuunnassa olevaa tukivartta ovat vaaterissa. Eli ajossa sitä on vähän vähemmän kuin tuo kuva antaa ymmärtää.

Mutta en vetäisi tuosta sen pidempiä johtopäätöksiä. Voihan olla että nuo ripustukset on esiasennettu tehtaalla täysin tietämättömänä siitä, missä säädöissä niiden kuuluisi perjantaiaamuna olla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
CamoN sanoi:
Mutta en vetäisi tuosta sen pidempiä johtopäätöksiä. Voihan olla että nuo ripustukset on esiasennettu tehtaalla täysin tietämättömänä siitä, missä säädöissä niiden kuuluisi perjantaiaamuna olla.
Joo en tarkoittanutkaan että Renaultilla oltaisiin hukassa. Ihan vain mielenkiinnosta siis..
 
Ylös