Renault unohti sutimiseneston

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
...Nimittäin autoihinsa. Rellut olivat ainoat jotka lähtivät liukkaalla radalla ongelmitta ohittaen useampiakin kanssakilpailijoitaan. Ja sutimatta. Epäilystä on kirjoitettu, protestista en tiedä. Toisaalta Michelinin kehittämän ripustuksen pohjalta tehty Renault tiedetään mekaaniselta pidoltaa loistavaksi - jos tosin tiedetään heidän viimevuotisen lähtöjärjestelmän senkin olleen sarjan parhain. Ehkä siis tämänvuotisenkin.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Jospa se on jääminä sieltä vuodelta 1994 asti. :thumbup:
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Kiva kun on aina joku menestyjä ketä epäillä (paitsi jos menestyjä on oma suosikki...)

Jossain viikonlopun lähetyksistä Kimikin muuten kertoi, ettei LC:n poistaminen vaikuta mitenkään, ainoastaan yhden napin painamisen sijasta ennen starttia täytyy painella kolmea nappia.
 

Kossu

Well-known member
Liittynyt
20.3.2002
Viestit
101
Siis hetkinen, korjatkaa jos olen väärässä, eikös se sutimisenesto pitänyt olla kieletty nykyään lähdöissä? Tästä johtuen voisi kuvitella että kuskillakin olisi jonkinlainen merkitys lähtötapahtumassa? Onko mahdollista että Alonso onnistui vaan hyvin lähdössä ja että Kimi taas huonosti? :confused:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mä olen suomalaisena sitä mieltä että Renault saa kiittää super-starteistaan vaan ja ainoastaan Kovalaisen Heikki tinkimätöntä testityötä!:thumbup:
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Kaikissahan niissä on edelleen luistonesto (vaikka ei LC:a), eikä yhdessäkään autossa tainnut nousta savua renkaista lähdössä. Tätähän mä jo ennen kauden alkua povasin, että lähtöihin ei tule mitään eroa viime vuodesta. Nyt napin nostamisen sijasta kuski nostaa kytkintä, jota joutuu ehkä vähän luistattamaan. Kyllä se elektroniikka edelleen estää pyörien turhan sutimisen.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
miika sanoi:
Kiva kun on aina joku menestyjä ketä epäillä (paitsi jos menestyjä on oma suosikki...)
Niin siis tuohon mielipiteeseen en itse päätynyt. Paikan päällä lähempänä mm Button sanaili asiasta lehdistölle ihmetellen miten Rellut olivat ainoat haamulähtijät muiden luistatellessa liukkaalla radalla.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Niin Mikael, et itse päätynyt. Toitpahan vaan asian esille oikein omassa topicissa.

Ps. Jos Renault UNOHTI SUTIMISENESTON, oli vauhti siihen nähden aivan järjettömän kovaa. ;)
 
Viimeksi muokattu:

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
Kyse on siitä mikä ei ole erikseen kiellettyä, on siis sallittua. Autosportista :
Renault F1 technical director Pat Symonds has said that the stellar starts made by both of the team's drivers in the Australian Grand Prix is simply down to better interpretation of the rules.

Fernando Alonso and Jarno Trulli made two of the best getaways in the field at the start of the race in Melbourne's Albert Park, with Spaniard Alonso jumping from fifth to third by the first corner.

Some onlookers, including BAR driver Jenson Button, who finished sixth, questioned how good Renault's starts were now that launch control has been banned. The rules allow traction control to kick in after 100kmh has been reached but both Renaults were obviously highly efficient both below and above that speed off the grid.

There are fundamentally three ways of controlling wheelspin, via throttle inputs, fuel supply and ignition and it seems that although the launch control ban requires a driver to regulate the throttle inputs rather than doing it via a button, there is nothing to stop the teams controlling the other two factors electronically. It seems that whatever system Renault was adopting last year is still relevant.“It's not something we want to talk about, but read the rules…” smiled Symonds after the race. “We were quite impressed by the traction Fernando seemed to get on the grass, and the start Jarno made was pretty good as well. It's true that it's very difficult to overtake in F1 and the start is one of the best times to do it. Obviously we work very hard at that.”
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
miika sanoi:
Niin Mikael, et itse päätynyt. Toitpahan vaan asian esille oikein omassa topicissa.
No eipä tänne pressi saati Button paljoa kirjoittele. Voithan lukea asian vaikka iltalehdestä ja huomautella sitten sen toimittajan mielipidettä joka siteeraa toista toimittajaa joka kirjoitti sen vaikkapa Buttonin huomautuksen jälkeen kuvanauhoja selaillen.

että omassa topicissa....

Muuten, moderaattoreillakin on tuolla etusivulla oikein oma topicci aiheesta. Tuovat asian esille oikein omalla sivullaan.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Olisiko FIAlle käynyt niin hassusti, että sääntö on tulkinnan varainen.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Otsikko on kyllä niin monella tapaa järjetön että...

Olihan se jo ennakkoon tiedossa että LC:n kielto oli vain kaunis ele FIA:lta, kun eivät luistonestoa pysty valvomaan...
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No Renaultit ovat lähteneet starteissa muita paremmin, ennen LC:tä ja sen jälkeen! Ei siinä mitään ihmettelmistä sinänsä ole!

Ja Kimin starttia ei kannata tähän vetää mukaan, sehän epäonnistui kun auton nykyinen startti systeemi teki lähes samoja temppuja mitä Häkälle silloin aikoinaan! Sehän meinas sammua ja jotenkin kytkintä luistattamalla Kimi sai pidettyä auton käynnissä ja liikkeelle!

olisko sitten enää lähtenyt varikkostopin jälkeen liikkeelle, sitä ei voi valitettavasti tietää!
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Otetaanpas taas sääntökirja esille :thumbup:

http://www.fia.com/resources/documents/612539919__F1_Tech_Reg_a.pdf

-----------
8.2 Start systems :
8.2.1 Any system, the purpose and/or effect of which is to
detect when a race start signal is given, is not permitted.
8.2.2 Whichever driver input device is used to initiate the
propulsion of the car during the start of a race, a
verifiable signal must be provided which indicates it’s
instant of operation.
-------------

Jos tuo on se sääntö mitä noudatetaan, niin eihän tuossa kielletä juuri mitään...
 

Pro

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
77
Sijainti
Helsinki
Kauankohan vielä kestää kun FIA tajuaa, että ainoa keino tehdä F1:set mielenkiintoisiksi on kieltää jyrkästi kaikki elektroniikka. Aina löytyy joku tapa helpottaa startteja ja ajamista. Autotehtailla on aina viimeinen sana sanottavanaan.
 

Minardi fani

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
941
Sijainti
Kuopio
ei muuta kuin kaikki lapselliset heebelit pois...ei mitään apuja... sliksit ja keppivaihteet takas :thumbup:
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
Pro sanoi:
Kauankohan vielä kestää kun FIA tajuaa, että ainoa keino tehdä F1:set mielenkiintoisiksi on kieltää jyrkästi kaikki elektroniikka. Aina löytyy joku tapa helpottaa startteja ja ajamista. Autotehtailla on aina viimeinen sana sanottavanaan.
FIA:aa on helppo syyttää. Siitä puhutaan ikäänkuin se olisi joku yksittäinen paha joka tekee kaikki huonot päätökset. Päätöksentekoprosessi on kuitenkin hyvin moninainen ja siihen kuulu paljon ihmisiä, mm kaikkien tiimien tallipäälliköt. Suuri osa päätöksistä on sellaisia että ne on kaikkien hyväksyttävä.
 

Funktio

Well-known member
Liittynyt
23.2.2001
Viestit
313
Sijainti
Sonkajärvi
Ilmari sanoi:
FIA:aa on helppo syyttää. Siitä puhutaan ikäänkuin se olisi joku yksittäinen paha joka tekee kaikki huonot päätökset. Päätöksentekoprosessi on kuitenkin hyvin moninainen ja siihen kuulu paljon ihmisiä, mm kaikkien tiimien tallipäälliköt. Suuri osa päätöksistä on sellaisia että ne on kaikkien hyväksyttävä.
Kiitos Ilmari tästä tiedosta!
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Hyvin meni Rellu startissa joo. Alonsolla oli vauhtia ohittaa vaikka nurmikon kauttakin. :thumbup: Kyllä noi luistonestot jne kielletään kauden aikana kokonaan, kun huomataan ettei niitä voi valvoa.

Muuten, Kovalaiselta vois joku käydä kysymässä kommenttia ;)
 
Ylös