Sam
Muumipappa
Juu, eiköhän tällaisia sarjoja ole ihan tarpeeksiMinardi fani sanoi:ei muuta kuin kaikki lapselliset heebelit pois...ei mitään apuja... sliksit ja keppivaihteet takas :thumbup:
Juu, eiköhän tällaisia sarjoja ole ihan tarpeeksiMinardi fani sanoi:ei muuta kuin kaikki lapselliset heebelit pois...ei mitään apuja... sliksit ja keppivaihteet takas :thumbup:
Joo, mutta nyt on kyseessä Formula 1!leipurihiiva sanoi:eiköhän ne kannattais pikemminkin sallia, jos niitä ei kerran pystytä valvomaan..?
Ehkä niitä joitakin olisikin, mutta ne on ainakin täällä Suomessa melko tiukassa uutispimennossa. Harmi sinänsä, sillä välillä olisi kiva seurata kilvanajoakin.Sam sanoi:Juu, eiköhän tällaisia sarjoja ole ihan tarpeeksi
aku313 sanoi:Mites tuo luistonesto on nykyään määritelty? Sytytyksen ja polttoaineen säätäminen kun luiskahtaa helposti sutimisen estoksi, mikä on kielletty alle satasessa. Vai onko se se vanha sääntö, että TC on TC vain jos päätös perustuu suoraan pyöristä mitattuihin tietoihin. Eli jos pyörimis nopeuksia ei suoraan mitata niin TC ei oo TC.
Näin olen kanssa ymmärtänyt. Onkohan Monacoon luvassa jotain poikkeusta tuohon sääntöön, vai mennäänkö hitaimmat vinkkelit luistonestotta? :eek!:aku313 sanoi:Luistonesto pitäis kyllä olla kielletty alle satasen nopeudessa.
Voin tietysti olla väärässäkin, mutta olen käsittänyt että se on kielletty kilpailun lähdöstä siihen saakka kun auto ensimmäistä kertaa saavuttaa nopeuden 100 km/h. Sen jälkeen se on aina päällä riippumatta auton nopeudesta.PekPoy sanoi:Näin olen kanssa ymmärtänyt. Onkohan Monacoon luvassa jotain poikkeusta tuohon sääntöön, vai mennäänkö hitaimmat vinkkelit luistonestotta? :eek!:
Jaa - nyt kun ei jaksa enää näiden sääntöjen perässä mennä, nin tuo olikin minulle uutta.Ilmari sanoi:Voin tietysti olla väärässäkin, mutta olen käsittänyt että se on kielletty kilpailun lähdöstä siihen saakka kun auto ensimmäistä kertaa saavuttaa nopeuden 100 km/h. Sen jälkeen se on aina päällä riippumatta auton nopeudesta.
Kuvaamanne kaltainen järjestelmä saattaisi olla hengenvaarallinen.
Kun päästään kieltämisen makuun niin voi samalla kieltää paljon muutakin, esimerkiksi moottorit, eipä ole luistonestojakaan. Pojille polkuautot alle, ja nekin on kaikkien ostettava Valintatalon alehyllyltä. Ainakin paras polk... tarkoitan kuski voittaisi. Tuskin mikään muuttuisi kun Kerpenin miehen huhutaan olevan kaiken yli-ihmismäisyyden lisäksi vielä se kaikkein kova kuntoisin nykyaikojemme gladiaattoreista.
Millainen sutimisenestoon liittyvä sääntö oli ennen kautta 2001? Oliko kaikki mahdollinen sutimisenestoon liittyvä kiellettyä vai pelkästään elektroninen kaasunhallinta (kuten nyt näyttää olevan)? :doubtful:Jones sanoi:Jos sutimisenestoa voi toteuttaa joko elektronisella kaasunhallinnalla, sytytyksen ohjaamisella tai bensansyötöllä, ja vain kaasun elektroninen hallinta on kielletty, jää vielä 2 mahdollisuutta hallita sutimista.
Nyt en ole varma, mutta käsittääkseni ennen kaikki muu paitsi kuljettajasta johtuva "auton käskeminen" oli kiellettyä, mutta FIA ei sitä pystynyt oikeastaan valvomaan. Käytännössä sama tilanne kuin NASCARissa tällä hetkellä.Ace17 sanoi:Millainen sutimisenestoon liittyvä sääntö oli ennen kautta 2001? Oliko kaikki mahdollinen sutimisenestoon liittyvä kiellettyä vai pelkästään elektroninen kaasunhallinta (kuten nyt näyttää olevan)? :doubtful:
Oli kaikki kiellettyä. Jopa niin että kesken kauden tuli tämä (Silverstonessa muistaakseni) sensorien määrän rajoittaminen ja telemetristen korjausten kieltäminen. Häkkisellehän näytettiin varikolta käsin miten piti muuttaa seosta (MIX3-kyltti), jotta moottorin suorituskykyä voitiin muuttaa kesken ajon. Eli aiemmin oli säädetty moottoria varikolta käsin, nyt tuli kuskille lisänappeja rattiin.Ace17 sanoi:Millainen sutimisenestoon liittyvä sääntö oli ennen kautta 2001? Oliko kaikki mahdollinen sutimisenestoon liittyvä kiellettyä vai pelkästään elektroninen kaasunhallinta (kuten nyt näyttää olevan)? :doubtful:
Tuskin oli ferrarille kovin paljoa iloa vaikka saivatkin käyttää TC:tä vaihdon aikana, koska pykälä vaihtuu niin nopeasti. Eli TC:tä ei sallittu sen takia, koska Ferrari sai siitä jotain uutta hyötyä.Jones sanoi:
Sitten tuli Ferrarin ultranopea vaihdelaatikko joka mahdollisti sutimiseneston vaihteenvaihdon aikana täysin sääntöjen mukaan. Lopulta tultiin siihen ettei sutimisenestoa voinut enää kontroloida, ja se sallittiin. Mielestäni kuitenkin aika tyhmällä tavalla kun samalla sallittiin launch control ja automaattilootat.
Tässä on ongelman ydin. Kaikki oli autossa valmiina ja luistonesto oli vain hieman lisää C-kielistä ohjelmakoodia järjestelmää ohjaaviin siruihin. Tuo koodi oli kilpailun jälkeen, tai tarvittaessa vaikka kesken kilpailun, helppo pyyhkiä pois niin ettei mitään jälkiä tuosta "softasta" löytynyt mahdollisissa tarkastuksissa.gnz sanoi:TC kun on vain yksinkertaisesti niin laaja käsite, että sen täysimittainen kielto veisi koko lajia pari vuosikymmentä taaksepäin. Käytännössä kaikki elektroniikka bänniin.
LC:hän on periaatteessa vain TC:n 'aliohjelma' tai laajennos. Ilmeisesti FIA vain katsoi aikoinaan, että on viisaampaa sallia, kuin alkaa ylläpitämään sitä sirkusta mikä syntyisi kun tallit epäilisivät toisiaan LC-viritelmistä.