Renault unohti sutimiseneston

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Minardi fani sanoi:
ei muuta kuin kaikki lapselliset heebelit pois...ei mitään apuja... sliksit ja keppivaihteet takas :thumbup:
Juu, eiköhän tällaisia sarjoja ole ihan tarpeeksi ;)
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
Sam sanoi:
Juu, eiköhän tällaisia sarjoja ole ihan tarpeeksi ;)
Ehkä niitä joitakin olisikin, mutta ne on ainakin täällä Suomessa melko tiukassa uutispimennossa. Harmi sinänsä, sillä välillä olisi kiva seurata kilvanajoakin.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Jos sutimisenestoa voi toteuttaa joko elektronisella kaasunhallinnalla, sytytyksen ohjaamisella tai bensansyötöllä, ja vain kaasun elektroninen hallinta on kielletty, jää vielä 2 mahdollisuutta hallita sutimista.

Näin helppoa on sääntöjen kiertäminen, Symondin Patte on aivan oikeassa.

Eli kuski painaa kaasua, ja vaihtaa. Elektroniikka valvoo bensansyöttöä ja sytytystä. Viime vuonnahan ei tarvinut periaatteessa säädellä mitenkään kaasua saati vaihtaa vaihdetta.
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Kun päästään kieltämisen makuun niin voi samalla kieltää paljon muutakin, esimerkiksi moottorit, eipä ole luistonestojakaan. Pojille polkuautot alle, ja nekin on kaikkien ostettava Valintatalon alehyllyltä. Ainakin paras polk... tarkoitan kuski voittaisi. Tuskin mikään muuttuisi kun Kerpenin miehen huhutaan olevan kaiken yli-ihmismäisyyden lisäksi vielä se kaikkein kova kuntoisin nykyaikojemme gladiaattoreista.
 

aku313

Active member
Liittynyt
12.3.2004
Viestit
40
Mites tuo luistonesto on nykyään määritelty? Sytytyksen ja polttoaineen säätäminen kun luiskahtaa helposti sutimisen estoksi, mikä on kielletty alle satasessa. Vai onko se se vanha sääntö, että TC on TC vain jos päätös perustuu suoraan pyöristä mitattuihin tietoihin. Eli jos pyörimis nopeuksia ei suoraan mitata niin TC ei oo TC.
 

Sammypiru

Isä
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
4765
Sijainti
f1racing.net
aku313 sanoi:
Mites tuo luistonesto on nykyään määritelty? Sytytyksen ja polttoaineen säätäminen kun luiskahtaa helposti sutimisen estoksi, mikä on kielletty alle satasessa. Vai onko se se vanha sääntö, että TC on TC vain jos päätös perustuu suoraan pyöristä mitattuihin tietoihin. Eli jos pyörimis nopeuksia ei suoraan mitata niin TC ei oo TC.

Ai meinaatko että sutimisenesto ja luistonesto ovat kaksi eri asiaa?

Toi alle satasen nopeuksissa kielletty oli minun mielestäni vain ehdotus, mutta ei saanut hirveää kannatusta.

Tietäjät jatkakoot...
 

aku313

Active member
Liittynyt
12.3.2004
Viestit
40
Juu tarkoitin tuolla sutimisenestolla luistonestoa, vaikka jotkut tiedotusvälineet on käyttäneet sutimisenestoa merkkaamaan lähtöjärjestelmää, eli automaatti kytkintä ja siihen liitettyä luistonestoa.

Luistonesto pitäis kyllä olla kielletty alle satasen nopeudessa.
 
Viimeksi muokattu:

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
PekPoy sanoi:
Näin olen kanssa ymmärtänyt. Onkohan Monacoon luvassa jotain poikkeusta tuohon sääntöön, vai mennäänkö hitaimmat vinkkelit luistonestotta? :eek!:
Voin tietysti olla väärässäkin, mutta olen käsittänyt että se on kielletty kilpailun lähdöstä siihen saakka kun auto ensimmäistä kertaa saavuttaa nopeuden 100 km/h. Sen jälkeen se on aina päällä riippumatta auton nopeudesta.

Kuvaamanne kaltainen järjestelmä saattaisi olla hengenvaarallinen.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ilmari sanoi:
Voin tietysti olla väärässäkin, mutta olen käsittänyt että se on kielletty kilpailun lähdöstä siihen saakka kun auto ensimmäistä kertaa saavuttaa nopeuden 100 km/h. Sen jälkeen se on aina päällä riippumatta auton nopeudesta.

Kuvaamanne kaltainen järjestelmä saattaisi olla hengenvaarallinen.
Jaa - nyt kun ei jaksa enää näiden sääntöjen perässä mennä, nin tuo olikin minulle uutta.

Muistan kyllä lukeneeni että tuo luiston/sutimisenesto toteutettaisiin niin, että se rajoituu pienimipiin nopeuksiin ja siten juuri starttiin. Jonkinlainen ahaa niillä oli siitäkin, kuinka tuo säännön noudattaminen saadaan kontroloitua. Tuo Ilmarin edellä mainitsema tekisi asiasta vähän enemmän järkeenkäyvän - mutta valvonta kävisi kyllä entistä hankalammaksi. Yhtä kaikki - alkuperäinen tavoite oli juuri startin automatisoinnin poistaminen ja ajon aikaisen luistoneston puolestaan salliminen. Ja tämä jälkimmäinen nimenomaan valvonnan vaikeuden vuoksi.

Edellä olevaan viitaten Rellu tekee juuri säännön henkeä vastaan - mutta minkäs teet kun puujalat on säännöt määritellyt. Toisaalta jos tuon tekisi talli joka uhkaa Ferraria olisi FIA nopeasti puhuteltu muuttamaan säännön tulkintaa tiukemmaksi. Rellu ei uhkaa - vielä. Päin vastoin, vie pisteitä brittitalleilta.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kun päästään kieltämisen makuun niin voi samalla kieltää paljon muutakin, esimerkiksi moottorit, eipä ole luistonestojakaan. Pojille polkuautot alle, ja nekin on kaikkien ostettava Valintatalon alehyllyltä. Ainakin paras polk... tarkoitan kuski voittaisi. Tuskin mikään muuttuisi kun Kerpenin miehen huhutaan olevan kaiken yli-ihmismäisyyden lisäksi vielä se kaikkein kova kuntoisin nykyaikojemme gladiaattoreista.
:D

Ensimmäinen kunnon parannusehdotus. Taitaa Marc Genen osakkeet nousta taivaisiin. 45 monolla on hyvä sotkea :tongue:
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Tuliko muka se startissa 100km/h sääntö voimaan? Mä luulin, että siitä vaan puhuttiin, mutta se ei tullut. Enkä muuten nähnyt kenenkään renkaiden savuavan lähdökiihdytyksessä. Ottakaahan joku ahkera säännöt esiin, että saadaan selväks.
 

Mikke76

Member
Liittynyt
21.1.2004
Viestit
24
Sijainti
Uzbekistan
Ei muuta kuin sähköiset kaasut -ja ruiskutusjärjestelmät pois. Pari 22millistä Dellorton kaasaria tilalle ja vaijeriveto takaisin. :thumbup:
 

Nikodemus

New member
Liittynyt
14.3.2004
Viestit
3
phah. Kateellisten puhetta. Renault R24 on vain mahtava auto ja tiimillä on huippukuljettajat tai ainakin kuljettaja, Fernando Alonso. Alonso on todellinen lahjakkuus ja Renault tekee huippuautoja.
Mutta onhan niin että huijariksi syyttäminen on yksi parhaista mahdollisista kehuista.
 

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
Jones sanoi:
Jos sutimisenestoa voi toteuttaa joko elektronisella kaasunhallinnalla, sytytyksen ohjaamisella tai bensansyötöllä, ja vain kaasun elektroninen hallinta on kielletty, jää vielä 2 mahdollisuutta hallita sutimista.
Millainen sutimisenestoon liittyvä sääntö oli ennen kautta 2001? Oliko kaikki mahdollinen sutimisenestoon liittyvä kiellettyä vai pelkästään elektroninen kaasunhallinta (kuten nyt näyttää olevan)? :doubtful:
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Ace17 sanoi:
Millainen sutimisenestoon liittyvä sääntö oli ennen kautta 2001? Oliko kaikki mahdollinen sutimisenestoon liittyvä kiellettyä vai pelkästään elektroninen kaasunhallinta (kuten nyt näyttää olevan)? :doubtful:
Nyt en ole varma, mutta käsittääkseni ennen kaikki muu paitsi kuljettajasta johtuva "auton käskeminen" oli kiellettyä, mutta FIA ei sitä pystynyt oikeastaan valvomaan. Käytännössä sama tilanne kuin NASCARissa tällä hetkellä.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ace17 sanoi:
Millainen sutimisenestoon liittyvä sääntö oli ennen kautta 2001? Oliko kaikki mahdollinen sutimisenestoon liittyvä kiellettyä vai pelkästään elektroninen kaasunhallinta (kuten nyt näyttää olevan)? :doubtful:
Oli kaikki kiellettyä. Jopa niin että kesken kauden tuli tämä (Silverstonessa muistaakseni) sensorien määrän rajoittaminen ja telemetristen korjausten kieltäminen. Häkkisellehän näytettiin varikolta käsin miten piti muuttaa seosta (MIX3-kyltti), jotta moottorin suorituskykyä voitiin muuttaa kesken ajon. Eli aiemmin oli säädetty moottoria varikolta käsin, nyt tuli kuskille lisänappeja rattiin.

Sitten tuli Ferrarin ultranopea vaihdelaatikko joka mahdollisti sutimiseneston vaihteenvaihdon aikana täysin sääntöjen mukaan. Lopulta tultiin siihen ettei sutimisenestoa voinut enää kontroloida, ja se sallittiin. Mielestäni kuitenkin aika tyhmällä tavalla kun samalla sallittiin launch control ja automaattilootat.

Kukas muistaa vielä SINETTIJUPAKAN?
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Jones sanoi:

Sitten tuli Ferrarin ultranopea vaihdelaatikko joka mahdollisti sutimiseneston vaihteenvaihdon aikana täysin sääntöjen mukaan. Lopulta tultiin siihen ettei sutimisenestoa voinut enää kontroloida, ja se sallittiin. Mielestäni kuitenkin aika tyhmällä tavalla kun samalla sallittiin launch control ja automaattilootat.
Tuskin oli ferrarille kovin paljoa iloa vaikka saivatkin käyttää TC:tä vaihdon aikana, koska pykälä vaihtuu niin nopeasti. Eli TC:tä ei sallittu sen takia, koska Ferrari sai siitä jotain uutta hyötyä.

TC kun on vain yksinkertaisesti niin laaja käsite, että sen täysimittainen kielto veisi koko lajia pari vuosikymmentä taaksepäin. Käytännössä kaikki elektroniikka bänniin.
LC:hän on periaatteessa vain TC:n 'aliohjelma' tai laajennos. Ilmeisesti FIA vain katsoi aikoinaan, että on viisaampaa sallia, kuin alkaa ylläpitämään sitä sirkusta mikä syntyisi kun tallit epäilisivät toisiaan LC-viritelmistä.
 
Viimeksi muokattu:

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
gnz sanoi:
TC kun on vain yksinkertaisesti niin laaja käsite, että sen täysimittainen kielto veisi koko lajia pari vuosikymmentä taaksepäin. Käytännössä kaikki elektroniikka bänniin.
LC:hän on periaatteessa vain TC:n 'aliohjelma' tai laajennos. Ilmeisesti FIA vain katsoi aikoinaan, että on viisaampaa sallia, kuin alkaa ylläpitämään sitä sirkusta mikä syntyisi kun tallit epäilisivät toisiaan LC-viritelmistä.
Tässä on ongelman ydin. Kaikki oli autossa valmiina ja luistonesto oli vain hieman lisää C-kielistä ohjelmakoodia järjestelmää ohjaaviin siruihin. Tuo koodi oli kilpailun jälkeen, tai tarvittaessa vaikka kesken kilpailun, helppo pyyhkiä pois niin ettei mitään jälkiä tuosta "softasta" löytynyt mahdollisissa tarkastuksissa.

Jos taas kaikki elektroniikka kielletään, pitää kaikki komponentit moottorista lähtien suunnitella uudestaan.

Mielenkiintoista on tietysti miettiä myös sitä, mitä muita sellaisia juttuja jotka säännöt kieltävät, tuo järjestelmä mahdollistaa.
 
Ylös