Renault unohti sutimiseneston

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Hyvin on Renault käyttänyt säännön porsaanreikää hyväkseen, eikä siinä mitään. Omasta mielestäni luistonestot sun muut pitäisi ottaa kokonaan pois niin ajovirheet saattaisivat lisääntyä ja kuskien taidot tulisivat esille eri tavalla. Ongelma siinä tosiaan on se, että millä FIA sitä pystyy valvomaan, joten taitaa olla turha toivo että niin kävisi.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
gnz sanoi:
Tuskin oli ferrarille kovin paljoa iloa vaikka saivatkin käyttää TC:tä vaihdon aikana, koska pykälä vaihtuu niin nopeasti. Eli TC:tä ei sallittu sen takia, koska Ferrari sai siitä jotain uutta hyötyä.
Ave

oli iloa, säännöt sallivat 0,2 sekuntia vaihtoaikaa jona aikana moottorin ohjus sai olla täysin kuskista riipumaton. pykälän hyödyntäminen salli ferrarille joidenkin arvioiden mukaan n. 0.18 sekuntia täyttä sutimisen estoa mikä on paljon kun haetaan pitoa vaihtamisen jälkeen.

- oho -
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Ilmari sanoi:
Tässä on ongelman ydin. Kaikki oli autossa valmiina ja luistonesto oli vain hieman lisää C-kielistä ohjelmakoodia järjestelmää ohjaaviin siruihin.
ave

no ei ollut.

- oho -
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Oho sanoi:
Ave

oli iloa, säännöt sallivat 0,2 sekuntia vaihtoaikaa jona aikana moottorin ohjus sai olla täysin kuskista riipumaton. pykälän hyödyntäminen salli ferrarille joidenkin arvioiden mukaan n. 0.18 sekuntia täyttä sutimisen estoa mikä on paljon kun haetaan pitoa vaihtamisen jälkeen.

- oho -
Eli siis käytännössä tuon 0,18 sekunnin aikana tapahtui mitä? 0,02 sekuntia kuluisi siis yhteensä kun kytkin irroitetaan ja pistetään takas kiinni, mitä siinä välissä?
 
Viimeksi muokattu:

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
gnz sanoi:
Eli siis käytännössä tuon 0,18 sekunnin aikana tapahtui mitä? 0,02 sekuntia kuluisi siis yhteensä kun kytkin irroitetaan ja pistetään takas kiinni, mitä siinä välissä?
No kytkintä ei ylöspäin mentäessä edes irroteta, askissa kun on kaikkia vaihteita vastaavat ratasparit aina kytketty, käytössä oleva vaihde valitaan kytkentärattailla, jotka lukitsevat yhden välityksen käyttöön.

tuon .18 sekunnin aikana talleilla oli oikeus käyttää täyttä luistonrajotusta vaikka itse vaihtaminen tapahtui nopeimmillaan n. sekunnin sadasosassa.

- oho -
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Mitenkäs tämä kauden alussa voimaan tullut LC-ohjeistus menee? Asiasta ei ole ollut mitään sääntöpaperilla, pelkkiä puheita on tullut.

Eli puhutaan, että 100km/h nopeuteen asti pitäisi TC/LC olla pois käytöstä. Tarkoittaako tämä siis sitä, että esimerkiksi kytkinpolkimen painalluksella on lineaarinen vaste kytkinlevyn liikkeeseen? Sama kaasupolkimella?

Taasen sytytystä ja bensansyöttöä saisi ohjailla vapaasti? Onko näin?

Eli oliko tässä siis lähinnä tarkoitus lapioida paskat maton alle, saatiin nätisti se ilkeä LC-nappula pois siitä ohjainpyörästä ja nyt lähtö on täysin "kuskin vastuulla". Eli onko tarkoituksena saada lähinnä lajia vähemmän seuraavat luulemaan, että lähtö olisi täysin kuskin kytkin/kaasu-tuntuman varassa vaikka näin ei käytännössä ole
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Kuten mustakaaren sääntöpoiminnoista voi lukea: Launch controlin poistaminen = kuljettajan täytyy omalla toiminnallaan (reaktio valoihin + toiminta) aiheuttaa auton liikkellelähdön "käynnistys".

Kaasupoljin tallataan pohjaan lähdössä ja pidetään siinä jarrutukseen saakka. Polttoaineen syöttö ja sytytyshetki määräävät tuotetun tehon. Kaasupoljin voi olla jo ruudussa valmiiksi pohjassa softan hoitaessa oikeat kierrokset kytkimen ollessa irti. Toki kaasuläpän asento vaikuttaa moottorisoftan mäppäykseen silloin kun pyörät eivät sudi.

Eli kaasupoljin on lähdössä melko turha. Kytkimen säädöstä ja käyttämisestä kiihdytysautoilijoilla olis varmaan sanottavaa. Veikkaisin, että kuski päästää kytkimen kiinni eikä tee muuta.
 

aku313

Active member
Liittynyt
12.3.2004
Viestit
40
No mä luin tuon mustakaaren sääntölainauksen niin, että softa ei saisi optimoida kierroksia vartavasten optimiksi lähtöä varten. Eli täsi kaasun painallus tulisi nostaa kierroksia kunnes voima loppuu moottorista tai kierrosrajoitin astuu kuvaan No rajoitin nyt voi sattumalta rajoittaa kierrokset sopiviksi, kunnes kuski itse, ei siis ohjelma automaattisesti, vaihtaa moodia. Samoin voima voi loppua sopivasti oikealla alueelle.

Sama kai sen kytkimen kanssa, mikä tahansa kuljettajan tekemä muutos hallintalaitteeseen tulisi näkyä hallittavasssa laitteessa.

Mutta ota nyt sitten selvää meneekö se noin.



Tämmöstä huhutaan tuosta kytkimestä.

"Steve Matchett during the Aussie GP last Sunday"

"Renault have got this fantastic facility built into their car where they can preset--quite legally to the regulations--the exact grip point, the bite point of the clutch on the grid. They then lock the clutch into position--again, quite legally to the regulations--and then flick the clutch off now that they have the perfect bite point on the clutch without having to rely on the finger feel of the drivers through the paddle.
 
Ylös