Renaultin F1-maailmanmestaruudet

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tietty vähän vaikea verrata kun toi rata on muuttunut Magny Coursissa. Ei tuosta vuodesta kovin montaa rataa ole säilynyt samanlaisena. Interlagos ehkä menisi, mutta sielläkin on asfalttia vaihdettu useaan otteeseen. Suzuka ei niin kamalasti ole muuttunut, eikä unkari.

Sen verran kuitenkin pitää muistaa, että 92 ajat olivat esim. aika-ajoissa paikoin merkittävästi jäljessä vuoden 91 aikoja, kun silloin oli liimarenkaat käytössä. Niillä renkailla FW14b voisi olla melko pitelemätön.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
pmv sanoi:
Tietty vähän vaikea verrata kun toi rata on muuttunut Magny Coursissa. Ei tuosta vuodesta kovin montaa rataa ole säilynyt samanlaisena. Interlagos ehkä menisi, mutta sielläkin on asfalttia vaihdettu useaan otteeseen. Suzuka ei niin kamalasti ole muuttunut, eikä unkari.
Interlagosin profiili ei ole muuttunut sitten vuoden 1989 (jolloin se lyheni radikaalisti). Suzukan muuttui 1983, 2002 ja 2003. Hungaroring taas muuttui 1989 ja 2003. Eli pitäisin kyllä Interlagosia vertailukelpoisinpana, se kun sentään on säilynyt saman mittaisena tuosta Mansellin vuodesta.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
pmv sanoi:
Tietty vähän vaikea verrata kun toi rata on muuttunut Magny Coursissa. Ei tuosta vuodesta kovin montaa rataa ole säilynyt samanlaisena. Interlagos ehkä menisi, mutta sielläkin on asfalttia vaihdettu useaan otteeseen. Suzuka ei niin kamalasti ole muuttunut, eikä unkari.
Eikös Magny Cours kuitenkin tonne vuosituhannen vaihteen tienoille pysynyt samanlaisena? Siis et eka muutos olis ollut sen takaosan uudistaminen(?).
 

mrj-fin

Banned
Liittynyt
5.6.2005
Viestit
179
Sijainti
Helsinki
pmv sanoi:
Sen verran kuitenkin pitää muistaa, että 92 ajat olivat esim. aika-ajoissa paikoin merkittävästi jäljessä vuoden 91 aikoja, kun silloin oli liimarenkaat käytössä. Niillä renkailla FW14b voisi olla melko pitelemätön.
Ja sitten kun olisi viellä maaefekti ja turbomoottori sekä siipien koolla ei rajoituksia ja helmat ja peräosassa imurituuletin ja polttoaineseos vapaa ja tietokone ohjelmat ja aktiivijousitus ja ei painorajoitusta ja siivet taipuvat suorilla ja.....ja..... ja...... ja......
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Vilperi sanoi:
No miten sen nyt ottaa. Muistaakseni vielä muutama vuosi sitten magny coursin rataennätys oli Mansellin nimissä kaudelta 1992. 2002 vuonnakohan se siirtyi vasta historiaan? Ja 2002 nopein kierros oli vähän päälle sekunnin nopeempi kuin tänä vuonna, tosi onhan ratakin muuttunut hieman. Mene ja tiedä.

EDIT: Ja pikaisella tarkastuksella edellämainittu tieto osoittautui vääräksi. :) Eli 1992 Mansellin nopein kiekka 1.17 tasan ja se rikottiin 2001. Tänä vuonna Kimin nopein kiekka 1.16,4.
No huhhuh. Magny Coursiin on tullut rataa lisää vaikka kuin helkkaristi pari vuotta sitten. Ihan turha verrata siihen. Jos tässä nyt miettii sitä, että lähes joka vuosi ajat tippuu niillä radoilla jotka eivät ole muuttunut, niin ei ole kovin vaikeaa vetää johtopäätöstä siitä miten nuo 92 -hirmut pärjäis nykyään. Varsinaiseen aerodynamiikkaan tallit alkoivat panostaa enemmän vasta joskus 93-94. Sitä ennen autot olivat jokseenkin laatikkomaisia downforce-lettuja. Ei niillä ihan aikuisten oikeesti pärjäis nykyformuloille.

Vasta viime vuonna alkoi interlagosissakin olla varsinainen niskasärkyepidemiä, kun mutkanopeudet on ihan aikuisten oikeesti ihan eri tasoa mitä joskus 91"liimarenkailla tai 92 "kaikilla herkuilla".
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Saiskos jostain kierrosaikavertailun sieltä interlagosista viimeisen 15sta vuoden ajalta? Se on aika samanlaisena pysynyt se rata.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
formulastara sanoi:
No huhhuh. Magny Coursiin on tullut rataa lisää vaikka kuin helkkaristi pari vuotta sitten.
Ottamatta mitenkään kantaa aikojen vertailukelpoisuuteen, niin kerrottakoon, että vaikka kuinka helkkaristi on jokseenkin 161 metriä. Tuo edellinen lyhyempi versio oli siis käytössä vuodesta 1992 vuoteen 2002.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Interlagos 1990-2005

formulastara sanoi:
Saiskos jostain kierrosaikavertailun sieltä interlagosista viimeisen 15sta vuoden ajalta? Se on aika samanlaisena pysynyt se rata.
90:
Paalupaikka Ayrton Senna McLaren-Honda 1.17,277 201,483 km/h
Nopein kierros Gerhard Berger McLaren-Honda 1.19,899 194,871 km/h
91:
Paalupaikka Ayrton Senna McLaren-Honda 1.16,392 203,817 km/h
Nopein kierros Nigel Mansell Williams-Renault 1.20,436 193,570 km/h
92:
Paalupaikka Nigel Mansell Williams-Renault 1.15,703 205,672 km/h
Nopein kierros Riccardo Patrese Williams-Renault 1.19,490 195,874 km/h
93:
Paalupaikka Alain Prost Williams-Renault 1.15,866 205,230 km/h
Nopein kierros Michael Schumacher Benetton-Ford 1.20,024 194,567 km/h
94:
Paalupaikka Ayrton Senna Williams-Renault 1.15,962 204,971 km/h
Nopein kierros Michael Schumacher Benetton-Ford 1.18,455 198,458 km/h
95:
Paalupaikka Damon Hill Williams-Renault 1.20,081 194,428 km/h
Nopein kierros Michael Schumacher Benetton-Renault 1.20,921 192,410 km/h
96:
Paalupaikka Damon Hill Williams-Renault 1.18,111 197,810 km/h
Nopein kierros Damon Hill Williams-Renault 1.21,547 190,932 km/h
97:
Paalupaikka Jacques Villeneuve Williams-Renault 1.16,004 203,295 km/h
Nopein kierros Jacques Villeneuve Williams-Renault 1.18,397 197,089 km/h
98:
Paalupaikka Mika Häkkinen McLaren-Mercedes 1.17,092 200,425 km/h
Nopein kierros Mika Häkkinen McLaren-Mercedes 1.19,337 194,754 km/h
99:
Paalupaikka Mika Häkkinen McLaren-Mercedes 1.16,568 201,797 km/h
Nopein kierros Mika Häkkinen McLaren-Mercedes 1.18,448 196,961 km/h
00:
Paalupaikka Mika Häkkinen McLaren-Mercedes 1.14,111 209,313 km/h
Nopein kierros Michael Schumacher Ferrari 1.14,755 207,510 km/h
01:
Paalupaikka Michael Schumacher Ferrari 1.13,780 210,252 km/h
Nopein kierros Ralf Schumacher Williams-BMW 1.15,692 204,941 km/h
02:
Paalupaikka Juan Pablo Montoya Williams-BMW 1.13,114 212,167 km/h
Nopein kierros Juan Pablo Montoya Williams-BMW 1.16,079 203,899 km/h
03:
Paalupaikka Rubens Barrichello Ferrari 1.13,807 210,175 km/h
Nopein kierros Rubens Barrichello Ferrari 1.22,032 189,101 km/h
04:
Paalupaikka Rubens Barrichello Ferrari 1.10,646 219,579 km/h
Nopein kierros Juan Pablo Montoya Williams-BMW 1.11,473 217,038 km/h
05:
Paalupaikka Fernando Alonso Renault 1.11,988 215,485 km/h
Nopein kierros Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 1.12,268 214,651 km/h
.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Otto Hokkanen sanoi:
Ottamatta mitenkään kantaa aikojen vertailukelpoisuuteen, niin kerrottakoon, että vaikka kuinka helkkaristi on jokseenkin 161 metriä. Tuo edellinen lyhyempi versio oli siis käytössä vuodesta 1992 vuoteen 2002.
En tiedä onko mulla kieroutunut suhtautuminen asiaan, mutta "helkkaristi" on mielestäni suorastaan understatement kun rataan tulee jokseenkin 161 metriä lisää. Semminkin kun kyse ei ole mistään suorasta, joka paahdetaan kahdessa sekunnissa läpi...

Ehkä olen kuitenkin urpo.

edit. virheellinen istunto
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
formulastara sanoi:
mitäs tuossa 95 on sattunut? Veskelj?
Ainakin moottoreita pienennettiin puoli litraa. Tuosta vertailusta huomaa hyvin, miten nopeasti sääntömuutosten aiheuttamat hidastumiset kyetään kompensoimaan.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Interlagoskin on saanut pintaansa uutta asfalttia useaan otteeseen ja lisäksi kelit on vaihdelleet, joten aivan totuudenmukaista arvioita ei noista kierrosajoista saa.

Tietysti jotain karkeaa suuntaa näkee noista lukemista.

---edit---
Olikos kaudelle '95 kun kiellettiin nämä maaefektiautot?
 
Viimeksi muokattu:

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Bobakki sanoi:
Jos tuota pohjalankun lisäämistä tarkoitat niin kyllä, samaan syssyynhän tuli moottorikoon pienennys.
Eikä tähän vähiten vaikuttaneet erään mustan viikonlopun tapahtumat. Sennankin onnettomuuden sanotaan johtuneen pohjaamisesta kylmillä renkailla.
 

Formula1Fan

Well-known member
Liittynyt
6.4.2005
Viestit
324
Mä tiedän yhen varman tavan miten saadaan pudotettua kierrosaikoja... Vähennetään vaan kellosta sekunteja. :alppu:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Höh...mää olin ihan unohtanut tän topicin ja mitä tässä on keskusteltu. Ehkä johtuu tuosta otsikostakin vähäsen.

Eikös pohjalankku tullut kesken kauden 1994 f1:iin vakioksi. Kisa taisi olla Hockenheim, jossa tää tapahtu. Spassa Schumi sitten hylättiin kuluneen lankun takia.
 

Insomniac

Hiekoilla
Liittynyt
15.10.2005
Viestit
25
Sijainti
Nurmijärvi
formulastara sanoi:
mitäs tuossa 95 on sattunut? Veskelj?
Muistelisin, että vuoden 95 tienoilla siirryttiin slikseistä urarenkaisiin mutta tämä muutos taisi vain lisätä nopeuksia. Eli toisi sanoen tämä kommentti on täysin turha.

:D
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Insomniac sanoi:
Muistelisin, että vuoden 95 tienoilla siirryttiin slikseistä urarenkaisiin mutta tämä muutos taisi vain lisätä nopeuksia. Eli toisi sanoen tämä kommentti on täysin turha.

:D
Taidat muistaa päin peppu, urarenkaisiin siirryttiin kaudeksi -98...kai.. :confused: :doubtful:
 
Ylös