Renaultin tulevaisuus

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
On huhuttu, että Renault lopettaa ensi kauden jälkeen.
Entäs Briatore ja Kovalainen sitten?

Joo, eiköhän se ole selvää, että Renault -talli
jatkaa toisella nimellä, jos lopettaa.
Tietääkseni vielä 2007 uusi talli pääsee
sarjaan mukaan helpoiten ostamalla valmiin tallin.
Nissan talli on ollut kiinnostunut sarjasta ja
moottorin kehitystyö pääsisi helpoiten käyntiin
valmiin paketin kanssa.
Renaultin luotettava (?) kone houkuttelee varmasti jotain
tallia ostamaan moottorin Renaultilta, jos Renault lopettaa.

Jos taas menestystä tulee ensi vuonnakin -niin kuin todennä-
köisesti tuleekin- Renault voi jatkaa jatkossakin.

Briatorelle ja Kovalaisellekin lienee käyttöä jossain tallissa
vielä. Mutta, tokkopa Briatore roikkuu Kovalaisessa kiinni
kynsin hampain, vaikka onkin liikemies.
B. ei vaikuta vielä ollenkaan väsyneeltä kaverilta.
Ketä tallipäälliköitä voisi olla lopettamassa lähivuosina?
Ehkä Dennis, Williams, Todt lähtee yhdessä Schumin kanssa,
japanilaisissa talleissa vaihtuu väki usein????

Näillä palstoilla aika paljon harrastetaan spekulaatioita,
mutta ne ovat F1 -maailmaan kuuluvia- perinteisesti.
Moni haluaa olla aikaansa edellä :)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Vilkku sanoi:
Nissan talli on ollut kiinnostunut sarjasta ja
moottorin kehitystyö pääsisi helpoiten käyntiin
valmiin paketin kanssa.
Renaultin luotettava (?) kone houkuttelee varmasti jotain
tallia ostamaan moottorin Renaultilta, jos Renault lopettaa.

Briatorelle ja Kovalaisellekin lienee käyttöä jossain tallissa
vielä. Mutta, tokkopa Briatore roikkuu Kovalaisessa kiinni
kynsin hampain, vaikka onkin liikemies.
B. ei vaikuta vielä ollenkaan väsyneeltä kaverilta.
Ketä tallipäälliköitä voisi olla lopettamassa lähivuosina?
Ehkä Dennis, Williams, Todt lähtee yhdessä Schumin kanssa,
japanilaisissa talleissa vaihtuu väki usein????
Mistäs tämä tieto Nissanin F1-kiinnostuksesta on peräisin? Japanilaismerkin asioista päätetään nykyisin loppujen lopuksi myös Renaultin päämajassa, ranskalaisethan omistavat jonkun olikohan 45 prosentin osuuden merkistä. Jos huono muistini ei valehtele, tuli Renault'n nykyinen TJ Carlos Ghosn tehtäväänsä Nissanin johdosta.

Briatore taas on jo tässä jonkin aikaa sitten vihjaillut siitä, ettei välttämättä jatka Renault'n johdossa enää hirveän pitkään.
 

Insomniac

Hiekoilla
Liittynyt
15.10.2005
Viestit
25
Sijainti
Nurmijärvi
Suoraan sanottuna sellaiselta tallilta kuin Renault olisi t-o-d-e-l-l-a tyhmä veto lopettaa kauden 2006 jälkeen. Taskussa korkeintaan 2 tallimestaruutta, mahdollisesti yksi kuljettajan mestaruus lisää. (Erittäin hypoteettista, mutta olkoon.)

Mikä olisi oikeasti hyvä syy lopettaa?

Ei ainakaan Flavion lähtö.

Tietääkseni Rellun taloudelliset asiat ovat ihan hyvässä mallissa ja lahjakkaita kuskiehdokkaita satelee. Vai ovatko pojat vain suivaantuneita Fernandon lähtöön? :doubtful:

Mun on tosi vaikea uskoa, että Rellu lopettaisi ensi kauden päätyttyä. On tietysti mahdollista, että nimi vaihtuu tallipäällikköä myöten (mitkä eivät liity mitenkään toisiinsa), mutta muu väki pysyy samana.

Tai mitä jos nimi pysyy mutta moottorintoimittaja vaihtuu? :D Teoriassa ja käytännössä aika mahdotonta. Siis miettikää nyt. Renault Cosworth.

Taisi tämäkin olla aika turha viesti mutta pistetään väsymyksen piikkiin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Insomniac sanoi:
Tietääkseni Rellun taloudelliset asiat ovat ihan hyvässä mallissa ja lahjakkaita kuskiehdokkaita satelee. Vai ovatko pojat vain suivaantuneita Fernandon lähtöön? :doubtful:
Renault antoi viikko sitten tulosvaroituksen, eli ei siellä ihan kaikki hyvin ole. Pulju kyllä pysyy voitollisena, mutta tulos on ennakoitua heikompi ja laskee viimevuotisesta.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Insomniac sanoi:
Mikä olisi oikeasti hyvä syy lopettaa?
Esimerkiksi markkinointitutkimuksen tulokset.

Formulafani katselee asiaa hieman erilaisten lasien läpi kuin tulosvastuullinen yritysjohto. En minä tosin tiedä, tuottaako Renaultin osallistuminen F1-sarjaan tällä hetkellä heidän markkinointitutkimustensa mukaan enemmän kuin maksaa.

En kuitenkaan olisi kamalan yllättynyt, jos analyysit osoittaisivat, että Renaultin osallistuminen F1-sarjaan ei olisikaan tulevaisuudessa yksiselitteisen kannattavaa.

Maailmanmestaruudesta on varmasti kirnuttu se mainosetu, joka siitä on saatavissa. Asemien pitäminen tällä markkinointifoorumilla voi jatkossa kuitenkin tulla yriityksen laskelmissa liian kalliiksi.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Törni sanoi:
Esimerkiksi markkinointitutkimuksen tulokset.

Formulafani katselee asiaa hieman erilaisten lasien läpi kuin tulosvastuullinen yritysjohto. En minä tosin tiedä, tuottaako Renaultin osallistuminen F1-sarjaan tällä hetkellä heidän markkinointitutkimustensa mukaan enemmän kuin maksaa.
...
Itse ihmettelen suuresti, miksi monet autonvalmistajat ovat niin innokkaasti formuloissa. Ferrarille on mielestäni selkeää hyötyä formuloista, mutta muut automerkit saavat mielestäni hyvin vähän hyötyä F1:sistä.

Hondan, Toyotan ja Rellun vahvuudet autopuolella eivät ole urheilullisuudessa, vaan muissa arvoissa. Mersunkin saama julkisuus on lähinnä ollut sitä kuinka huonoja koneita he tekevät, jokainen Mersulla kurvaileva taksikuski on varmasti kuullut kyseilyitä että kestääköhän kone baariin asti.

Toyota toimii sinänsä fiksusti että iovat laskeneet F1:sen mainosbudjettiin. Siellä muutama prosentti budjetista onkin helpompi hyväksyä.

Hyvät Joulut kaikille!
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
Toni_V sanoi:
Itse ihmettelen suuresti, miksi monet autonvalmistajat ovat niin innokkaasti formuloissa. Ferrarille on mielestäni selkeää hyötyä formuloista, mutta muut automerkit saavat mielestäni hyvin vähän hyötyä F1:sistä.

Hondan, Toyotan ja Rellun vahvuudet autopuolella eivät ole urheilullisuudessa, vaan muissa arvoissa. Mersunkin saama julkisuus on lähinnä ollut sitä kuinka huonoja koneita he tekevät, jokainen Mersulla kurvaileva taksikuski on varmasti kuullut kyseilyitä että kestääköhän kone baariin asti.

Toyota toimii sinänsä fiksusti että iovat laskeneet F1:sen mainosbudjettiin. Siellä muutama prosentti budjetista onkin helpompi hyväksyä.

Hyvät Joulut kaikille!
Ehkä Ferrari brändille siitä on hyötyä, mutteipa Fiat konsernille, tappiota tappion perään, tosin nyt viimein voitollista tulosta, 'roskalainaksi' merkitty yhtiön laina.

Niin. Mersun oma arvohan on ollut turvallisuus ja teknillinen innovatiivisuus, ei paukkuvat koneet. Se että mikä on formuloiden kerroin autovalmistajan myynnissä on aika vaikeasti arvioitavissa. Teetkö sinä automerkki valintasi valmistajan menestyksen formuloissa? *Tuo Renault Clio on aika halvan oloinen, samalla rahalla voisin saada uuden laatupelin VW Golfin, no Renault voitti mestaruuden niin kai siihen voi luottaa*

Suoraan sanoen formuloissahan ei kyllä ole mitään järkeä taloudellisesti että PR-kannalta. Miksi Toyotakaan lähti formuloihin, vaikka sillä on kuitenkin johtava asema autonvalmistajana ja voitollinen tulos? Ehkäpä ainoana autonvalmistajana VAG:llä on vielä järki päässä ja jäyttäytyä formuloista pois. Renaultkin ilmeisesti on tämän viimeinkin ymmärtänyt.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Insomniac sanoi:
Suoraan sanottuna sellaiselta tallilta kuin Renault olisi t-o-d-e-l-l-a tyhmä veto lopettaa kauden 2006 jälkeen. Taskussa korkeintaan 2 tallimestaruutta, mahdollisesti yksi kuljettajan mestaruus lisää. (Erittäin hypoteettista, mutta olkoon.)

Mikä olisi oikeasti hyvä syy lopettaa?

Ei ainakaan Flavion lähtö.

Tietääkseni Rellun taloudelliset asiat ovat ihan hyvässä mallissa ja lahjakkaita kuskiehdokkaita satelee. Vai ovatko pojat vain suivaantuneita Fernandon lähtöön? :doubtful:

Mun on tosi vaikea uskoa, että Rellu lopettaisi ensi kauden päätyttyä. On tietysti mahdollista, että nimi vaihtuu tallipäällikköä myöten (mitkä eivät liity mitenkään toisiinsa), mutta muu väki pysyy samana.
Miten ois tämmöinen markkinointistrategia? Ensin tullaan sarjaan ja tuhlataan rahaa menestyksen saamiseksi. Sitten kun menestystä on tullut, lähdetään sarjasta tuhlaamasta rahoja ja nautitaan menestyksen tuomista eduista?
 

aito_vale

Well-known member
Liittynyt
4.5.2004
Viestit
60
Sijainti
Suomi
Tässä ihmeteltiin, että miksi Rellu jättäytyisi pois F1:stä.

Yksinkertaisesti siksi, että Rellulle tuli uusi pääjohtaja, joka ei tunnetusti ole mikään F1 fani.
Jos rahahanat pannaan kiinni, niin se on siinä.

se kunnon vale
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
Kyllähän autotehtaille periaatteessa olisi hyvä olla jonkinlainen maine autourheilussa. Sehän on ainoa syy minkätakia esim alfa romeo on vielä pystyssä. Legendaarinen maine menestyvänä merkkinä.

Ja onhan toyotakin erittäin tiiviisti ollut mukana autourheilussa. Niin japanissa, euroopan mantereellakin kuin pohjois-amerikassa. Eikä ainakaan toyotan rallimenestys ole hallaa tehnyt toyotalle. Celicat oli ja on vieläkin hienoja ja suht haluttavia autoja. Yksi syy miksi toitsu vaihtoi f1:siin oli se että kunni tulee koko merkille. Rallilta kunnia meni yhdelle mallille, lähinnä celicalle ja corollalle...
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Ei tuo rallimenestys kumuloitunut edes Suomessa Mitsubishin tai Subarun kohdalla.

Tuntuisi vähän kummalliselta, että Renault vetäytyisi F1:stä kun heillä on "oma" GP2-sarja ja tehokkaan oloinen juniorikoulutusohjelma. Jättäisivätkö muille kermankuorinnan "Renaultin tekemästä pohjatyöstä" (siis hieman yleistettynä)?
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Mutku sanoi:
Ei tuo rallimenestys kumuloitunut edes Suomessa Mitsubishin tai Subarun kohdalla.

Tuntuisi vähän kummalliselta, että Renault vetäytyisi F1:stä kun heillä on "oma" GP2-sarja ja tehokkaan oloinen juniorikoulutusohjelma. Jättäisivätkö muille kermankuorinnan "Renaultin tekemästä pohjatyöstä" (siis hieman yleistettynä)?
Ei kai niistä junioreista rahaa tehtaalle tule?
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
mn97 sanoi:
Ei kai niistä junioreista rahaa tehtaalle tule?
Ei vaan, miksi ne pyörittäisi junioritoimintaa, renault-sarjoja yms. jos niistä(kään) ei ole mitään hyötyä. Nyt ne tukevat&"ruokkivat" F1-projektia.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Mutku sanoi:
Tuntuisi vähän kummalliselta, että Renault vetäytyisi F1:stä kun heillä on "oma" GP2-sarja ja tehokkaan oloinen juniorikoulutusohjelma. Jättäisivätkö muille kermankuorinnan "Renaultin tekemästä pohjatyöstä" (siis hieman yleistettynä)?
Renaultilla on kieltämättä tällä hetkellä aika monta pikkuformulaluokkaa nimissään. Mutta kaipa niitä ilman F1 talliakin voisi olla. Niissä piireissä muut maksavat kilpaillakseen Renaultilla. Ja näkyvyyttä tulee jonkin verran.

Tällä hetkellä tuntuu siltä, että jos joku talli on tekemässä lähtöä se olisi Renault. Mutta ei se välttämättä niin ole, jos Alonso teki siirtonsa rahan ja kilpailukyvyn takia, eikä Renaultin lopettamisen. Ei Renault sentään Alonson vuoksi F1-ohjelmaansa lopettane.
 

Insomniac

Hiekoilla
Liittynyt
15.10.2005
Viestit
25
Sijainti
Nurmijärvi
Mutku sanoi:
Ei vaan, miksi ne pyörittäisi junioritoimintaa, renault-sarjoja yms. jos niistä(kään) ei ole mitään hyötyä. Nyt ne tukevat&"ruokkivat" F1-projektia.
Aivan.

Voisi olla Heikillekin aika paska juttu jos Rellu yhtäkkiä pakkaisi kamansa. Ei kai Heikkiä ole turhaan tiimissä kasvatettu, eihän? :jaska:

Tuli vielä mieleen jostain vanhasta keskustelusta; eikö Renaultin jopa kerrottu pyytäneen Kimiä kuskiksi? (Erittäin vajaa tieto kylläkin.) Sekä Kimin että Allun sopimukset päättyvät -kuten todettua- kauden 2006 lopussa. Yksinkertainen yksi-plus-yksi-laskutoimitus kertoo, että jos Kimiä olisi pyydetty kuskiksi, Renaultti jatkaisi vielä ilmeisesti sarjassa jonkin aikaa. :rolleyes:

En takaa "faktojen" pitävyyttä.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Insomniac sanoi:
Aivan.

Voisi olla Heikillekin aika paska juttu jos Rellu yhtäkkiä pakkaisi kamansa. Ei kai Heikkiä ole turhaan tiimissä kasvatettu, eihän? :jaska:
Renaultin jatko tuskin nojaa sen varassa, ettei jotain juniorikuskia olisi koulutettu turhaan.Toiselta kannalta katsottuna, onko junioriohjelmaan edes otettu uusia kuskeja muutamaan vuoteen? Lopettaako Renault ja junioreita ei enää tarvita?

No itse en tuollaista johtopäätöstä vetäisi. F1-tallia voi hyvin pyörittää ilman junioriohjelmiakiin, jotka ovat lähinnä hyväntahtoista lahjakkaiden kuskien kehittämistä ja tuovat Renaulttia esille paikallismedioissa ihmisten mieliin.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Mutku sanoi:
Ei vaan, miksi ne pyörittäisi junioritoimintaa, renault-sarjoja yms. jos niistä(kään) ei ole mitään hyötyä. Nyt ne tukevat&"ruokkivat" F1-projektia.
V((&%%%ko niitä mitkään juniorit kiinnostaa. Teoriassa vain hyvin pitkän ajan kuluessa korkeintaan vasta about 10 vuoden kuluttua alkaa näistä nuorista saada ehkä joku jotain taloudellista hyötyäkin ja niistäkin nuorista hyvin pieni prosentti, sillä hyvin harva saavuttaa siihen tarvittavan jonkun Alonson statuksen. Osa saatta mennä ajamaan toisiin talleihin ja tuovat rahaa kilpaileville talleille, joten hyötysuhde plusmiinus nolla.

Eiköhän näiden juniorisarjojen motiivi ole joku ihan muu kuin ruokkia F1-projektia. Kuka sitä kouluttaa kymmenittäin kuljettajia, kun kuitenkin on vain 2 paikkaa saatavilla kuninkuusluokassa. Ei Renault kouluta kuljettajia "rakkaudesta autourheilua kohtaan" vaan rakkaudesta rahaan. Niitä ei kiinnosta yhtään mitä jollekin Heikille tapahtuu. Ihan hyvin voivat lopettaa, jos laskevat, että homma ei ole kannattavaa.
 
Viimeksi muokattu:

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
mn97 sanoi:
V((&%%%ko niitä mitkään juniorit kiinnostaa. Teoriassa vain hyvin pitkän ajan kuluessa korkeintaan vasta about 10 vuoden kuluttua alkaa näistä nuorista saada ehkä joku jotain taloudellista hyötyäkin ja niistäkin nuorista hyvin pieni prosentti, sillä hyvin harva saavuttaa siihen tarvittavan jonkun Alonson statuksen. Osa saatta mennä ajamaan toisiin talleihin ja tuovat rahaa kilpaileville talleille, joten hyötysuhde plusmiinus nolla.

Eiköhän näiden juniorisarjojen motiivi ole joku ihan muu kuin ruokkia F1-projektia. Kuka sitä kouluttaa kymmenittäin kuljettajia, kun kuitenkin on vain 2 paikkaa saatavilla kuninkuusluokassa. Ei Renault kouluta kuljettajia "rakkaudesta autourheilua kohtaan" vaan rakkaudesta rahaan. Niitä ei kiinnosta yhtään mitä jollekin Heikille tapahtuu. Ihan hyvin voivat lopettaa, jos laskevat, että homma ei ole kannattavaa.
Ikävä kyllä 100% totta ja kapitalistin silminhän Renault tätä pyörittää.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Insomniac sanoi:
Yksinkertainen yksi-plus-yksi-laskutoimitus kertoo, että jos Kimiä olisi pyydetty kuskiksi, Renaultti jatkaisi vielä ilmeisesti sarjassa jonkin aikaa.
Sen lisäksi yhdeksi syyksi Alonson lähdölle on sanottu se, ettei Renault tarjonnut sopimusta kuin 2007 loppuun. Alonso halusi pitemmän sopparin.
 
Ylös