Rengassota

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Valde sanoi:
Niin siinä on lopputulos, kun kaikki kehäpäätellään Ferrari-vastaisista mielipiteistäsi käsin. Nähdäkseni mielipiteesi perustuu pelkästään siihen oletukseen, että Ferrarin auto ei voi olla merkittävästi sen parempi kuin muillakaan ja siksi eron täytyy tulla renkaista.

Sitä en tiedä, mitä tarkoitat sanoessasi Michelinien renkaista: "niin hyvät kuin täällä kuvitellaan". Itse ajattelen, että Australiassa Ferrari hyötyi renkaista kisamitassa 0-40 sekuntia muihin nähden. Malesiassa Michelin hyötyi 20-60 sekuntia. Huomaat, että jätän aika ison erehtymismarginaalin. esitä sinä oma näkemyksesi numeroissa, niin voidaan aloittaa ensin siitä, ovatko ehdotuksesi sisäisesti yhteensopivia.
Syytät minua kehäpäättelyistä vaikka oma postaukseni oli vastaus Ferrari-myönteiseen kehäpäätelmään joita kyllä itsekin lahjakkaasti viljelet. :rolleyes: Se mitä sanoin renkaista yleensä ei muuten myöskään ole kehäpäätelmä vaan ihan yleisesti asiantuntijoiden tunnustama tosiasia että ne vaikuttavat eniten kierrosaikoihin.

En osaa mitään numeroita tähän laittaa kun en ole kummankaan rengastoimittajan leivissä eikä minulla ole inside-tietoa aiheesta mutta sanoisin että Bridget olivat Melbournessa selvästi paremmat ja Malesiassa suhtkoht yhtä hyvät verrattuna Michelineihin.
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
Valde sanoi:
...Itse ajattelen, että Australiassa Ferrari hyötyi renkaista kisamitassa 0-40 sekuntia muihin nähden. Malesiassa Michelin hyötyi 20-60 sekuntia. .
Joopa-joo. Aika tarkkaa analyysiä kotikatsomoiden lehterien sohvanperukoilta.

Itse en ole vielä nähnyt mitään ilmiselvää todistetta renkaiden nopeuseroista kahdessa kisassa. (Paitsi sen että kuivankelin misukka on edelleen selvästi parempi sateen alkaessa). Meidän sohvalta katsottuna on hemmetin hankala eliminoida nopeusdatasta kuskin ja auton osuus, ja päästä puhtaisiin rengasnopeuksiin....Tulosten perusteella näyttäisi kuitenkin siltä ettei Bstone ainakaan se huonompi rengas voi olla.

PS. Näkyisiköhän MTV3+:n puolella niin tarkkaa kuvaa renkaasta että näkisi siitä sen renkaan nopeusluokan (Q,R,S,T,U,V,W,Y,Z vaiko perätikö Å, Ä tai Ö) tällähän tämä ratkeaisi!
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Mitäs se renkaan nopeusluokka ratkaisee siviilirenkaissa? No ainakin sen, että mitä suurempi luokka sitä vähemmän pitoa, koska kumin täytyy olla kovempaa. TM:ssä testattu muuten joskus, ja erot varsinkin talvirenkaissa olivat valtavat hitaamman luokan hyväksi.

Vai ootsä joku teinipoppi, joka uskoo, että isoilla nakeilla ja vanteilla ja takasiivellä ja pakoputken äänenvaimentimen jälkeisellä jättiputkella kulkee.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Spam sanoi:
Mitäs se renkaan nopeusluokka ratkaisee siviilirenkaissa? No ainakin sen, että mitä suurempi luokka sitä vähemmän pitoa, koska kumin täytyy olla kovempaa. TM:ssä testattu muuten joskus, ja erot varsinkin talvirenkaissa olivat valtavat hitaamman luokan hyväksi.

Vai ootsä joku teinipoppi, joka uskoo, että isoilla nakeilla ja vanteilla ja takasiivellä ja pakoputken äänenvaimentimen jälkeisellä jättiputkella kulkee.
Itseasiassa muistelen ihan päinvastaista. Että nopeampi nopeusluokka = parempi gummi. Että suositeltiin ostamaan nopeamman nopeusluokan gummeja.

Taisi kyllä olla kesägummien osalta tuo...
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Observer sanoi:
Syytät minua kehäpäättelyistä vaikka oma postaukseni oli vastaus Ferrari-myönteiseen kehäpäätelmään joita kyllä itsekin lahjakkaasti viljelet. :rolleyes: Se mitä sanoin renkaista yleensä ei muuten myöskään ole kehäpäätelmä vaan ihan yleisesti asiantuntijoiden tunnustama tosiasia että ne vaikuttavat eniten kierrosaikoihin.
Niin en väittänytkään sitä, etteikö renkailla ole suuri merkitys. Olen yrittänyt perustaa mielipiteeni ihan ennakkokäsityksistä riippumattomiin signaaleihin tallien voimasuhteista. Pääpointtini on se, että iso-budjettiset Michelin tallit ovat alisuoriutuneet, koska niiden suoritustaso on liian lähellä Barin sekä Jaguarin tasoa. Mclaren ja Renault pystyvät suhteellisen tehottomilla moottoreilla Williamsin vauhtiin, mikä kertoo paljon. sanalla sanoen Michelin leiristä puuttuu Ferrarin tapainen terävä kärki, jonka autossa sekä moottori että runko ovat erinomaisia. Michelinin puolella Renaultilla on hyvä runko ja aerodynamiikka ja Williamsilla tehokas moottori.

En osaa mitään numeroita tähän laittaa kun en ole kummankaan rengastoimittajan leivissä eikä minulla ole inside-tietoa aiheesta mutta sanoisin että Bridget olivat Melbournessa selvästi paremmat ja Malesiassa suhtkoht yhtä hyvät verrattuna Michelineihin.
Höpsistä, sinähän parhaillaan esität paljon tarkempia arvoita kuin minä, mutta vain verbaalisessa muodossa. :rolleyes: Huomaa, että väittäessäsi Malesiassa tilanteen olleen tasan, teet implisiittisen väitteen siitä, että Bridget olivat Melbournessa suunnilleen niin paljon Michelinejä parempia kuin Ferrari oli Williamsia parempi. Eli toisin sanoen oletat, että Melbournessa Ferrari sai n. 40-60 sekunnin hyödyn renkaista (tuo kai olisi ollut Schumin ja Alonson ero, jos Ferkut olisivat painaneet kisan täysillä loppuun).
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
h@nz sanoi:
Joopa-joo. Aika tarkkaa analyysiä kotikatsomoiden lehterien sohvanperukoilta.
Älä anna numeroiden hämätä. :nope: Jos olisit pohtinut tarkkaan niin olisi huomannut, että Observerin arvion virhemarginaali oli vähintään yhtä pieni kuin minun. Jos tilanne oli "suhtkoht tasan", niin se ei varmaan tarkoita sitä, että virhemarginaali olisi enemmän kuin +-20 sekuntia. Omassa arviossani (0-40 ja 20-60) virhemarginaali olisi tuo 20 sekuntia suuntaan tai toiseen.
 

Vittorio Jano

Well-known member
Liittynyt
26.9.2000
Viestit
739
Sijainti
metrossa maailman
Spam sanoi:
Mitäs se renkaan nopeusluokka ratkaisee siviilirenkaissa? No ainakin sen, että mitä suurempi luokka sitä vähemmän pitoa, koska kumin täytyy olla kovempaa. TM:ssä testattu muuten joskus, ja erot varsinkin talvirenkaissa olivat valtavat hitaamman luokan hyväksi.
Kyllä kai noissa oikeasti nopeaan ajoon tarkoitetuissa kumi on pehmeämpää ja pitoa enemmän. Renkaan rakenne vaan on lujempi, jolloin ei muodonmuutoksesta tule yhtä paljon lämpöä. Renkaat sitten loppuu vähän nopeammin...

Tietenkin noi halvat kumit, mitä laitetaan autoihin, joihin on ostettu liian isot vanteet, voi olla kumilaadultaan mitä sattuu.

En tarkoita talvirenkaita. Talvella kun ei ole mitään järkeä ajella leveillä + matalilla renkailla.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Vittorio Jano sanoi:
Kyllä kai noissa oikeasti nopeaan ajoon tarkoitetuissa kumi on pehmeämpää ja pitoa enemmän. Renkaan rakenne vaan on lujempi, jolloin ei muodonmuutoksesta tule yhtä paljon lämpöä. Renkaat sitten loppuu vähän nopeammin...

Tietenkin noi halvat kumit, mitä laitetaan autoihin, joihin on ostettu liian isot vanteet, voi olla kumilaadultaan mitä sattuu.

En tarkoita talvirenkaita. Talvella kun ei ole mitään järkeä ajella leveillä + matalilla renkailla.
Sanoin VARSINKIN talvella. En puhunut leveistä enkä matalista renkaista, vaan pelkästään nopeusluokasta.

Taisivat TM:ssä verrata 160km/h ja 210km/h (en ole varma muistanko luokat oikein) samojen valmistajien samoja rengas malleja saman kokoisina. Eihän ole mitään järkeä verrata täysin eri kumeja tällä tavalla, eihän se mitään kertoisi.
 

oarvela

Member
Liittynyt
2.3.2004
Viestit
19
Sijainti
Etelä-Suomi
Maallikko asialla, tulkaa muut perässä

Olen ehkä ylimaallikko näissä renkaisiin liittyvissä asioissa, mutta haluaisin huomioida taas yhden asian keskusteluun liittyen.

Viime kisan aikana piti Ferrarin olla renkaineen pulassa kunhan kierroksia tulee rengassarjalla täyteen kisassa noin 15 kierrosta (saattoi olla enemmänkin, mutta pysytään asiassa, ei pikkuseikoissa). Mutta tätä kriittistä ja ylijännittävää hetkeä odotellessa tuli punainen paholainen laittamaan uudet tossut alle ja siinä se jännitys sitten meni.

Eli onko sama sanoa, että McLaren on täysin pulassa kunhan Kimi ajaa ensin 50 kierrosta Bahrainin uudella radalla. Ehkä olisikin, mutta kun sellaista määrää ei ajeta!

En minä tajua.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Voi ziisus... Jotenkin voisi luulla että se olisi pöljemmällekin ollut selvää että Melbournessa Brisukat olivat selvästi paremmat kuin Misukat, luultavasti ainakin muutaman kymmenyksen per kierros verran. Sepangissa puntit olivat melko tasan. Tämä oli hyvin nähtävissä jos seurasi kaikki sessiot läpi. Aamuharjoitukset perjantaina ja lauantaina meni Ferrarille ja kaikki viittasi siihen että Brisukat olivat samaa luokkaa Misukoiden kanssa, Ferrari edellä autoetunsa verran. Iltapäivällä Misukat toimivat jo hiukan paremmin kun lämpöä oli yli 50 astetta. Itse kisassa lämpötila oli kuitenkin reilut 40 astetta ja puntit olivat tasan samoin kuin perjantain ja lauantain aamuharjoituksissa. Mitään sellaisia merkkejä kuin aiempina kahtena vuotena Sepangissa, jolloin Brisukat eivät kestäneet kunnolla pitkillä vedoilla kisassa, ei nyt näkynyt. Eikä ihme, Bridgestone oli keskittynyt juuri tähän ongelmaan, ja itse asiassa heidän varsinaiset hellekelin kumit ovat ilmeisesti vasta tulossa, eli Michelinillä saattaa olla tukalat paikat tulossa.

Tämä on täysin loogista, siinä on ihan turha räpiköidä vaikka kuinka haluaisi että kunnia menisi vain Sumille tai Ferrarille. Renkaiden perusluonne on selvästikin sama kuin se on ollut jo vuodesta 2001: mitä kuumempaa, sitä parempi se on Michelinille, ja mitä viileämpää sitä parempi Bridgestonelle. Ainoastaan se lähtökohtainen keskiarvo on vaihdellut. 2001 se oli Bridgestonen puolella, eli keskimäärin Brisukat olivat parempia mutta pahimmilla helteillä Misukat olivat paremmat. 2002 Michelin saavutti Brigestonea eikä suurempia eroja ollut ja mielestäni suurin tekijä silloin oli F2002, ei renkaat. Sama kuvio kuitenkin toistui sään suhteen joka käytännössä tarkoitti vain että joskus Michelin-tallit olivat lähempänä, joskus kauempana, mutta eivät koskaan edellä (paitsi kun Ferrari möhläsi eikä käyttänyt autoeutuaan kunnolla hyväksi). 2003 Michelin oli keskimääräisesti muutaman kymmenyksen edellä, enemmän kuumassa, kun taas viileässä oltiin tasoissa, todella viileässä ja heille sopivilla radoilla Brisukoilla pienehkö etu (esim. Imola, Suzuka). 2004 Bridgestone on vastaavasti muutaman kymmenyksen edellä, viileässä säässä enemmän, kuumassa Michelin pääsee suunnilleen tasoihin, ultrakuumassa (yli 50 astetta) jopa hiukan edelle, joskaan Sepangin kaltaista pätsiä ei ole enää odotettavissa toiste tällä kaudella, joten tästä eteenpäin kyse on vain siitä kuinka paljon Bridgestone on edellä missäkin kisassa. Ellei sitten tapahdu perustavanlaatuisia voimasuhteiden muutoksia tietysti.

Se että vedotaan jonkun BAR:n tai Jaggen (yhden vai molempien?) suorituksiin on suorastaan lapsellista. Ei ole mikään kiveen hakattu sääntö etteivät kyseiset tiimit voi parantaa ja saavuttaa Williamsia ja McLarenia, varsinkin silloin kun heillä on auto-ongelmia (niin kuin Mäkillä nyt kun autosta puuttuu tehoja, downforcea ja vielä kaiken kukkuraksi mekaanista pitoa, eli kaikkea mahdollista). Hondan mylly on paras heti BMW:n ja Ferrarin jälkeen, selvästi Mersua ja Renaultia edellä, jolloin ei heidän runkonsa tarvitse ollakaan yhtä hyvän kuin McLarenin ja Renaultin ollakseen mukana kisassa.

Jotenkin sen kyllä arvasi että silloin kun Williams, McLaren tai muut ottavat Ferraria kiinni niin silloin lauletaan kuinka hyvä Michelin on, eihän se muuten voi olla mahdollista, mutta kun Ferrari on parempi kuin muut niin silloin kyseessä ei mitenkään voi olla renkaat, vaan ainoastaan loistava tiimi, kuljettaja ja auto. Kuinka ollakaan... :thumbdown Voisi toivoa hiukan enemmän johdonmukaisuutta. Mutta on kai se liikaa pyydetty kun alan "arvostetut ekspertit" laulavat samoja lauluja. Ilman mitään perusteluja tietenkään.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Calvin sanoi:
Voi ziisus... Jotenkin voisi luulla että se olisi pöljemmällekin ollut selvää että Melbournessa Brisukat olivat selvästi paremmat kuin Misukat, luultavasti ainakin muutaman kymmenyksen per kierros verran. Sepangissa puntit olivat melko tasan. Tämä oli hyvin nähtävissä jos seurasi kaikki sessiot läpi. Aamuharjoitukset perjantaina ja lauantaina meni Ferrarille ja kaikki viittasi siihen että Brisukat olivat samaa luokkaa Misukoiden kanssa, Ferrari edellä autoetunsa verran. Iltapäivällä Misukat toimivat jo hiukan paremmin kun lämpöä oli yli 50 astetta. Itse kisassa lämpötila oli kuitenkin reilut 40 astetta ja puntit olivat tasan samoin kuin perjantain ja lauantain aamuharjoituksissa.
selvästi paremmat? kyllä, Ferrarin alla... jos taas verrataan Sauberin tai muiden Bstone tallien suoritustasoa vuotta aiempaan niin huomataan järkyttävä totuus, Bstone toimii kyllä hienosti, mutta vain Ferrarin autossa...
Hyvä juttu Ferrarille että toimii, samoin Bridgelle, mutta muille ehkä ei ihan samaa voi sanoa...
Jopa Sauber jolla on (pitäisi olla) sama kone ja vaihdelaatikko kuin Ferrarilla, ja ainakin aerodynaamisesti hyvin likellä GA:ta oleva auto käytössä, niin silti ero Ferrareihin oli sallimattoman suuri...
Bridgestone kehitti täksi vuodeksi uudet renkaat, joihin kuuluu myös leveämpi etunakki joka näyttää toimivan erittäin hyvin F2004 autossa... sinänsä tuossa ei ole mitään ihmeellistä sillä Bstone on tehnyt jo useamman vuoden kehitystyönsä pääasiassa Ferrarin kanssa...
Omasta mielestäni Bstonet olivat Melbournessa paljon paremmat kuin misukat jos verrataan Ferrari vs McLaren/Williams/Renault akselia, mutta muutoin jos katsoo kokonais tilannetta niin silloin puntit kyllä tasoittuu... Ferrari kyllä voitti suvereenisti, mutta muiden tallien tuloksilla ei kyllä voi kehuskella...
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Calvin sanoi:
Hondan mylly on paras heti BMW:n ja Ferrarin jälkeen, selvästi Mersua ja Renaultia edellä, jolloin ei heidän runkonsa tarvitse ollakaan yhtä hyvän kuin McLarenin ja Renaultin ollakseen mukana kisassa.
lainatakseni, Voi Ziisus :D
Jos kerran hyvällä moottorilla voidaan kompensoida noin hyvin huonoa runkoa, ja kerta sun mielestäkin Ferrarin moottori (+ tietty niiden vaihteisto/voimansiirto) on huipputasoa, niin eikös Sauberin olis pitänyt olla hieman korkeammalla Melbournessa (jossa itsesikin mukaan Bstonet olivat huom. paremmat) niin paremmilla sijoilla kuin sijat 11 ja 14?!? (erot kärkeen 2.657 ja 3.437sek)

Edit: tämä tukee myöskin tuota edellistä Bstone & Ferrari väitettäni, nimittäin Sauberit olivat nopeimmat Bridgestone kuskit Ferrarin jälkeen... miettikää mikä ero...
Ferrarit 1 ja 2, Sauberit 11 (+2.6sek) ja 14 (3.4sek)...
Ok, tietty takana enää vain Jordanit ja Minardit, mutta silti samaa moottoria ja voimansiirtoa käyttävälle tallille aivan liian iso ero kärkeen...
Sepangissa Sauberille sijat 11 ja 12 ja ero kärkeen hieman parempi 1.965 ja 1.987sek...
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Sauberin auto ei suinkaan ole yhtä hyvä kuin viime vuotinen Ferrari F2003, eikä siten ole myöskään ihme että ero Sauberin ja Ferrarin välillä on suuri. Tämähän nyt oli selvää jo talvitestien aikana kun uusi Sauber ja vanha Ferrari ajoivat yhtä aikaa radalla ja vanha Ferrari oli valovuosia Saubereita edellä. Ja siis Sauberillahan oli käytössä 2004 Ferrarin moottori kun taas F2003 käytti tod. näk. viime vuotista moottoria. (Todellakin, käyttävät myös eri Brisukoita.) Olihan Toyotan viime vuotinen autokin ulkoapäin katsottuna kopio 2002 Ferrarista, vaan eipä ollut lähellekään yhtä hyvä. Mistä erot? Tietysti paketin muista osista, sekä siitä että Ykkösissä ei pelkkä ulkomuotojen kopioiminen johda kovinkaan pitkälle. Kyse kun on kuitenkin sekunnin murto-osien eroista monen kilometrin matkalla, tällöin pienetkin erot kertautuvat.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Mielestäni ei ole normaalia, että BAR ja Jaguar kiilaavat Michelin-tallien kärkirintamaan. Kyllä Williamsin, Renaultin ja McLarenin resursseilla pitäisi pystyä parempaan. On tietysti mahdotonta sanoa, kumpi rengas on milloinkin parempi kun kyse on aina koko paketista. Jos kuitenkin oletetaan että kaikilla olisi alla samanlaiset renkaat, uskoisin Ferrarin olevan selvästi muita edellä. Tällä hetkellä Ferrarin paketti on yksinkertaisesti paras, siitä on vaikea löytää mitään heikkouksia.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Calvin sanoi:
Sauberin auto ei suinkaan ole yhtä hyvä kuin viime vuotinen Ferrari F2003, eikä siten ole myöskään ihme että ero Sauberin ja Ferrarin välillä on suuri. Tämähän nyt oli selvää jo talvitestien aikana kun uusi Sauber ja vanha Ferrari ajoivat yhtä aikaa radalla ja vanha Ferrari oli valovuosia Saubereita edellä. Ja siis Sauberillahan oli käytössä 2004 Ferrarin moottori kun taas F2003 käytti tod. näk. viime vuotista moottoria. (Todellakin, käyttävät myös eri Brisukoita.) Olihan Toyotan viime vuotinen autokin ulkoapäin katsottuna kopio 2002 Ferrarista, vaan eipä ollut lähellekään yhtä hyvä. Mistä erot? Tietysti paketin muista osista, sekä siitä että Ykkösissä ei pelkkä ulkomuotojen kopioiminen johda kovinkaan pitkälle. Kyse kun on kuitenkin sekunnin murto-osien eroista monen kilometrin matkalla, tällöin pienetkin erot kertautuvat.
Tuohon Sauberin nopeuteen vaikuttaa myös ne monet muut pienet nippelit ja vehkeet mitkä eivät ole Ferrarin tehtaalta!

Tämän lisäksi viime vuotinen Ferrari ei toiminut Brawnin ja Schumin &kumpp. mukaan hyvin leveillä eturenkailla!

Tämän vuotinen auto on sitten muokattu siten että leveämmät etukumit toimii!
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Calvin sanoi:
Voi ziisus... Jotenkin voisi luulla että se olisi pöljemmällekin ollut selvää että Melbournessa Brisukat olivat selvästi paremmat kuin Misukat, luultavasti ainakin muutaman kymmenyksen per kierros verran. Sepangissa puntit olivat melko tasan.
Väitteesi ovat ristiriitaisia. Jos tilanne oli Sepangissa renkaitten osalta tasan, niin silloin Brisujen täytyi olla suunnilleen sekuntia nopeampia kierroksella Australiassa. Jos taas Brisut olivat esim. 0.2 sekuntia kierroksella nopeampia Australiassa, niin silloin minuutin eron häviäminen Ferrarin ja Michelin-tallien väliltä ei selity kuin sillä, että Michelin oli ylivoimainen (n. 40 sekuntia nopeampi kisassa). Turha sitten on alkaa höpöttämään mistään autojen sopivuuksista; kyllähän nyt ainakin joku Misukka auto sopi Melbourneen. Kautta linjan Misukka-tallit saivat minuutin kiinni Sepangissa.

Muuten kirjoituksestasi sanoisin, että sanatulvasi takaa on vaikea nähdä mitään muita perusteluja kuin pelkkä kehämäinen oletus tallien tietyistä voimasuhteista, joiden perusteella sitten "tiedät" renkaiden osuuden. Michelin tallien voimasuhteet eivät nyt varmaan ole "kiveenhakattu" asia, mutta varsin todennäköisiä signaaleja niistä voidaan nähdä. Se, että Mclarenin aerodynaamisesti huonoksi kutsuttu auto, jonka moottori kärsii rajusta tehonpuutteesta, pääsee ihan parhaiden Michelin tiimien tuntumaan, kertoo kyllä, että erinomaista työtä ei ole tehty missään Michelinin-tallissa. Myös Renault on nopeudellisesti Williamsin tasoa, vaikka sen moottori on vielä kaukana ihanteellisesta. Tähän voi edelleen lisätä Barin ja Jaguain epänormaalin nopeuden suhteessa isoihin Michelin-talleihin.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Herttinen. Täällä on nyt irroitettu renkaat autosta omaksi vauhtia tuottavaksi elementiksi - ja eihän se niin mene. Esimerkiksi tulevassa hiekkadyyneille tehdyssä kisassa ei ole sanottu, että Bridgestone juhlii Malesian tapaan. Ja syynä on se, että radan rakenne saattaa syödä renkaita edellistä enemmän.

Toisaalta Malesiassa misukka-leiri yllättyi Bridgestonen ja etenkin Ferrarin kulusta tuoreilla renkailla ensimmäisillä kierroksilla ja jäi toivomaan niiden ominaisuuksien sulamista kisan aikana. No sitä ei tullut - ehkä kosteudenkin hillitessä radan kuumuutta. Sattumat niittävät nekin satoaan.

Ja vaikka Rellu on aerodynaamisesti hyvä mutta ei moottoriltaa ihan niin hyvä niin alustan ja renkaiden yhteistoiminnan onnistuminen joillakin radoilla kompensoi hyvin puutteita. Tämä ei siis tarkoita että relluille voitaisiin positioida joka radalle jokin auton kykyjen mukainen tulos ja muutokset siitä johtuisivat joko renkaista tai kuskista. Kukin talli, varsinkin kauden alussa hakee säätöjä, hyviä renkaita ja omia vahvuuksiaan joten tulokset heittelehtivät ja tekevät niin jatkossakin. Vähiten näitä tuntuu hakevan Ferrari jossa työ on tehty huolellisimmin. Sama pätee heidän käyttämiin renkaisiin.
 
Ylös