Retorista kitinää

  • Viestiketjun aloittaja 106
  • Aloituspäivämäärä

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Re: Re: Re: Retorista kitinää

ettelbruck sanoi:
Kannattaa muistaa että jos vuonna 1994 olis ollu tällaisia keskustelupalstoja niin sen ajan "valdet" olis tuominneet Fordin päättäjät umpihulluiksi kun antavat kalliin Escortin kädettömän Mäkisen tuhottavaksi. Vieläkin muistan ilolla niitä silloisia vedonlyöntivoittoja...

Ja kyllähän Mäkinen - kuten myös Grönholm - olivat ajaneet kymmeniä ralleja ulkomailla ennenkuin menestys MM-sarjassa alkoi. Kotimaan kisoilla yksin ei huipulle nousta.
Taisivat Marcus ja Tommi olla kuitenkin varsin kokeneita ajajia, kun maailmalle lähtivät, perustaidot olivat tukevasti hanskassa. Mäkisen tilanne 1994 muistuttaa enemmän Paasosen tilannetta nykyään, joka tunnetaan nopeana, mutta riskialttiina. Jouhkin poikia ei asiaan ehkä kannattaisi sotkea?
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Jippo sanoi:
Niin no erohan teillä kahdella on siinä että Sami puhuu asiasta sinä sen vierestä....
Jotakin henkilökohtaista? Sami on kieltämättä briljantti rallikirjoittaja ja varmasti sanoo asiat paremmin, mutta jos häntä on uskominen, niin jokseenkin samaa asiaa ollaan ajettu takaa.
---------------

Teenpä nyt tähänkin sen tarkennuksen, jonka rallinettiin tein: en alunperinkään niinkään tuominnut Hirvosta tai etenkään Latvalaa ajajina, vaan sitä tapaa, jolla heidän uraansa on rakennettu. Ehkä olisi hieman pienemmällä suulla tullut esitettyä sinänsä ihan aiheellista kritiikkiä, mikäli olisi ollut tiedossa, että Hirvonen kokee pienen ralliajajan ylösnousemuksen ja Latvala ajaa noin häkellyttävän kovaa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
K.Koulu sanoi:
Paasonen nauttii myös eriskummallisen myönteistä luottamusta Ylen toimittajien keskuudessa (ajattelisin, että joku sen kaveri on siellä töissä) ( en tosiaankaan tiedä). Miehen sinänsa sen kummallisemmista edesottamuksista tiedotetaan yllättävänkin mitättömissä tapauksissa.
Tuo voi johtua ihan siitä että Paasonen on oikeasti mukava ja lunki mies. Törmättiin häneen muutaman kerran esim v2000 Katalonian rallissa ja voin sanoa että harvassa ovat kokemukset yhtä miellyttävistä rallikuskeista.

Tai jos vertaa esim siihen kiukkupussiin joka myös ajaa Skodaa suomalaisella lisenssillä...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No juu. Kun lukee keskustelua niin ei näistä asioista itsessään olla kovin paljoa eri mieltä. Yksillä on omat suosikit joita puolustetaan samoilla argumenteilla kuin toiset omiaan.

Kaikilla suomalaisilla tuntuu olevan ainakn vähän kannattajia ja kun kilpailu on kova, niin totta kai omia puolustetaan. Se mikä tässä oikeasti huolestuttaa on se, että jokainen on argumenteissä pikkuisen oikeassa. Se tarkoittaa sitä että kokonaisvaltaista huippukuskia ei nyt ole näköpiirissä. Aika voi muuttaa asioita, mutta kyllä niin Tuohino, Paasonen, Gardemeister, Hirvonen, Pykälistö ja Sohlberg ovat kaikki antaneet näyttöjä jo melkoisesti. Jokaiselta löytyy niitä mustia hetkiä jo pikkasen liikaa.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
pmv sanoi:
Aika voi muuttaa asioita, mutta kyllä niin Tuohino, Paasonen, Gardemeister, Hirvonen, Pykälistö ja Sohlberg ovat kaikki antaneet näyttöjä jo melkoisesti. Jokaiselta löytyy niitä mustia hetkiä jo pikkasen liikaa.
Aika osuvasti sanottu. Toisaalta mustia hetkiä taisi löytyä aikoinaan Grönholmitakin usein, mutta vauhtipuoli oli aina kunnossa. Noista yllämainituista kuljettajista jopa Paasosella on ollut ailahtelevaisuutta vauhdin suhteen. Kaikissa kisoissa suksi ei luista samalla tavalla.

Tuolla edellä sanoin sitä, että Paasonen olisi ollut valmis heti tekemään Subarulla näyttöjä. Pointti oli se, että Paasonen olisi pari vuotta sitten ollut tuhat kertaa Hirvosta valmiimpi ilman mitään koulutuksia. Hirvonen on nyt kurssinsa käynyt ja oppirahansa maksanut, enkä sano, että laittaisin Paasosen välttämättä etusijalle, jos ajajia juuri nyt itse valitsisin.

Paasosta arvosteltaessa on kuitenkin pidettävä mielessä, että ei ole Janikaan testeillä juhlinut ja aika epäsäännöllistä keikkaa on tehnyt viime vuosina. Jos miehellä olisi kaksi vuotta mm-sarjan kiertämistä wrc:llä pohjalla ja nyt pääsisi vetämään jotain kelpo autoa, niin jälki voisi olla tasaisempaa.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Valde sanoi:
Kommentista päätellen, joka sopi tämän threadin yleiseen ajojahtihenkeen.
Ei tässä nyt mitään ajojahtia olla pitämässä, mitä nyt vähän kyseenalaistetaan näitä "Valden faktoja"
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Sopiikos Valde, jos täst'edes pysytään asia-argumenteissa? Ei alennuta henkilökohtaisiin solvauksiin, eikä julisteta omia arvailuja/luuloja tiukkoina faktoina?

Spekuloidaan, esitetään kritiikkiä, kannustetaan omia suosikkeja, mutta asiallisesti!
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Joo, tarkennettakoon että omat vastenmieliset kokemukset jostain kuskeista eivät tietenkään ole absoluuttisia totuuksia vaan omakohtaisia kokemuksia, useimmiten sidoksissa aikaan ja paikkaan.

Sama pätee tietysti myönteisiin.

Ja se Kankkusen eka ralli oli tietysti Eskilstunassa eika Sundsvallissa. Höh, virhettä taitaa olla puolentuhatta kilsaa...
 

hippopotamus

Guest
Alkaa olla aika "Valde-palstoja" nämä keskustelusivut. Hyvähän se on että on mielipiteitä ja että keskustellaan, mutta silloin kun menee inttämiseksi niin eihän näitä viitsi enää lukea eikä jaksa enää kirjoittaa. Eikä ole kiva lukea toisten nimittelyä ja omiin toiveisiin pohjautuvia "faktoja".
Mitä tulee managereihin niin palstoilla parjattu Jouhki on sentään saanut paljon aikaan. Systeemi on tehokas ja osoittautunut pitkässä juoksussa toimivaksi. Managerin tulee tietysti puolustaa omiensa asioita ja esitellä neuvotteluissa omiensa vahvuustekijöitä ja joskus tietty joutuu vertaamaan muihinkin kuljettajiin ja silloin tuskin alkaa heitä kehumaan. Toisten kuskien uran torpedoimisesta syyttely on käsitykseni mukaan "paljon melua tyhjästä". Tuskin asiansa osaavan managerin tarvitsee sellaiseen ryhtyä. No, joka leirissä on tietty omat "terveisten viejät" ja "likaisen työn tekijät", joten kaikenlaiset jutut savat herkästi ilmaa siipiensä alle. No asiaan...
Uskon, että Latvala juniorin jatkokuviot kehittävät hänestä taatusti huippukuljettajan. Hirvonen on vielä "tähdenlento"-asteeella - ei yksi pääsky kesää tee - mutta mahdollisuudet paranevat jos Kreikan kaltaisia näyttöjä tulee lisää.
Hirvosen ja Latvalan "oikotie onneen" (liian pian WRC:n rattiin?) - saattaa lopulta osoittautua lyhyemmäksi tieksi kuin esim. edellisillä "Jouhkin pojilla" Rovanperä ja Gardemeister, jotka tahkosivat MM-ralleja vuosikausia sekunda-kalustolla (sellainenhan se Pösökin on ollut jo 2003 puolivälistä!).
Garde pääsee vasta nyt hyödyntämään Seatilla ja Skodalla hankkimaansa kokemusta kilpailukykyisellä kalustolla. Seatilla vuosia tuhlanneen Rovanperän Pösö-pestit olivat heittomiehen hommia maailmanmestareiden varjossa. Eikä se Mitsu-pestikään taida olla ihan sitä mitä ehkä odottivat, joten toivottavasti saavat auton ja renkaat kuntoon.
Eli pitkällä tiellä ovat vielä nuo vanhemmatkin "Jouhkin pojat".
Jouhki on sentään omilleen suht. lojaali, vaikka oli kieltämättä nuorisoketujustaan ehkä liiankin innostunut. Mehän voidaan kirjoitella näille palstoille vaikka kuinka viisaita mielipiteitä ja arvostella esim. Jouhkin touhuja ja vieläpä antaa ohjeita, mutta tuskin nämä mielipiteet vaikuttavat mitään hänen tai muidenkaan managerien toimintaan.
Koirat haukkuu, mutta karavaani kulkee. - Ollaan onnellisia niiden puolesta, jotka pääsevät edes rattaille!

Esimerkkejä toisenlaisistakin managereista on. Esimerkiksi Mäntyharjun mies on pärjännyt yllättävän hyvin, vaikka asioita aiemmin hoitanut veijarimanageri todella puukotti omaa kuskiaan selkään oikein tehokkasti. Mäntyharjun mies on kuitenkin vielä tyrkyllä maailmalle eikä häntä vielä voida liittää niiden kuskien lukuisaan joukkoon, joiden maailmanvalloituksen hänen entinen "managerinsa" on vuosien saatossa onnistunut torpedoimaan.

Hohhoijaa, minähän alan tässä itse kirjoittamaan tyylillä, josta toisia moitin. Sellaista se on, mutta kirjoitellaan. Sitä vartenhan nämä palstat ovat.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Onneksi hippo huomasi itsekkin tuon vakavan ristiriidan kirjoituksessaan. Mutta asiaan: Ei kai kukaan ole tässä Jouhkia siitä syyttänyt että olisi omia kuskejaan moittinut tai heille erityistä hallaa tehnyt. Kyllähän Hirvosen Subaru-sopimus oli tietysti sellainen mahdollisuus johon piti tarttua. Enemmänkin se sormi osoittaa sinne Subarun tiimin suuntaan tässä kohtaa. Se että Mikon pesti ei onnistunut ja tallisopimus jäi uusimatta taasen osoittaa että Hirvonen ei olut vielä täysin kypsä kuski sille paikalle.

Tämä voitaneen kai nähdä sitten managerointiportaan virhearvioina? Eikö? Onko joku eri mieltä tästä? Toki kukaan ei kiellä sitä etteikö vähäiset testit olisi vaikuttanut heikohkoon menestykseen. Toisaalta tämä kai oli jossain määrin tiedossa ennen kautta. Kuten tuossa valde toteaakin useasti että ei ne muittenkaan testit ole olleet ruhtinaallisia. Varmasti tässä jokainen toivoo että aina kun suomalainen saa mahdollisuuden laittaa jalkaa tehdastallin ovenväliin niin se onnistuisi. Mutta kyllä tosiasiat pitää myöntää. Jos jalka ei jäänyt oven väliin, vaan se menikin tiukasti säppiin, kyllä näilläkin omat merkityksensä.
 

hippopotamus

Guest
juu, sorry. ihanhan tuossa tuli kirjoitettua niinkuin poliitikolle puhetta - tekstiä pukkaa mutta ajatus harhailee;-)
Tarkoitinkin tuossa sitä, että Jouhki ei sentään kuulu niihin managereihin, jotka puukottavat omiaan selkään - sellaisiakin kun on.
Juu ja samaa mieltä, että liian varhain Hirvonen laitettiin isoihin saappaisiin, joissa sitten ei saanutkaan ajaa muuta kuin kisoissa, vaikka olisi tarvinut jatkuvasti testimahdollisuuksia tai muuten ajokilometrejä. Hankalaa se on niilläkin jotka saavat ajaa kisan silloin toisen tällöin ilman riittävää tutustumista kalustoon. Peruskilometrejä pitää olla paljon, että on rutiinia. Liian usein nuoret kuljettajat hankkivat liian varhain liian kallista kalustoa, jolla sitten ei ole varaa ajaa muuta kuin kisoissa, jotka ovat joka kerta liian tärkeitä näytön paikkoja.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
106 sanoi:
Sopiikos Valde, jos täst'edes pysytään asia-argumenteissa? Ei alennuta henkilökohtaisiin solvauksiin, eikä julisteta omia arvailuja/luuloja tiukkoina faktoina?

Spekuloidaan, esitetään kritiikkiä, kannustetaan omia suosikkeja, mutta asiallisesti!
Hyvä neuvo, tosin yllättävältä taholta. Saman kommentin voisit osoittaa noille, jotka aloittavat omat viestinsä viittaamalla "Valden toiveisiin perustuviin faktoihin" jne. Joka toisessa viestissä on ikään kuin sisäänrakennattuna kyseinen solvaus, kuten tuossa sinunkin. Itse olen tässä keskustelusäikeessä, Jipolle osoitettua kysymystä lukuunottamatta, vain perustellut mielipiteitä ilman epäasiallista vihjailua vastapuolen motiiveista.

Noh, kertokaahan nyt hyvät ihmiset, mikä oli se Valden kardinaalihutiuskomus, joka perustui vain omiin toiveisiin? Tämä on ihan oikeasti tärkeä kysymys, jotta edes saadaan tietää, mitä Valde on oikeasti mieltä ja mitä mielipiteitä hänen kannettavakseen laitetaan. Oliko se kenties se väite, että Paasonen olisi ollut kaksi ja puoli vuotta sitten valmiimpi kuljettaja tekemään tulosta kuin Hirvonen? Tai vaikkapa ennen viimevuotista Hirvosen Subaru-pestiä?

Ja vielä kerran: jos olen arvostellut Latvalaan ja Hirvoseen suunnattua kovan luokan panostamista siinä urakehitysvaiheessa, jolloin he olivat vielä raakileita, se ei tarkoita sitä, että joutuisin koko loppuikäni kiristelemään hampaita, jos pojat pärjäävät, tai että en kannustaisi heitä. Latvalasta en muista ikinä sanoneeni mitään kielteistä, muuta kuin, että on aika nuori ja arvoituksellinen kaveri wrc:n rattiin. Hirvosen kanssa multa loppui usko kuten useimmilta muiltakin, sen myönnän. En muista ennen tätä kautta kuulleeni rallifoorumeiden kirjoittajilta suuria odotuksia Hirvosen suhteen.
 

Irlannin nummi

New member
Liittynyt
27.6.2005
Viestit
1
K.Koulu sanoi:
Niinpä niin. Näyttää siltä, että Valde taitaa olla yksin puolustamassa Paasosen kykyjä. Onhan se myönnettävä, että Paasonen on välillä onnistunut ajamaan ihan kelpo vauhtia. Meno on kuitenkin ollut vain hetkittäistä ja on selvästi havaittavissa, että henkisellä puolella ontuu. Kaikenmoinen älämölö on tärkeintä ja todelliset tapahtumat jäävät sen varjoon. Paasonen nauttii myös eriskummallisen myönteistä luottamusta Ylen toimittajien keskuudessa (ajattelisin, että joku sen kaveri on siellä töissä) ( en tosiaankaan tiedä). Miehen sinänsa sen kummallisemmista edesottamuksista tiedotetaan yllättävänkin mitättömissä tapauksissa. Voikin olla, että juuri Paasonen itse kärsii asiasta.. myönteinen etukäteinen julkisuus tuo paineita ja sen seurauksena suoritus kärsii. En halua moittia miestä, mutta jos hän tässä Skodalla ajamisessa ajattelee, että meininkinä on nyt sitten tulos, tai ulos, niin siinä kyllä pitäisi ottaa huomioon, että se ei tällä hetkellä yksinkertaisesti vain ole Skodalla mahdollista. Vain se ulos on, ei ikävä kyllä tulos.. sori vaan Jani.. ( ja Valde)
Toivotaan, että Skoda saa palikkansa toimimaan ja meidän Suomalaisten suosikit Tuohino ja Paasonenkin (jos nyt sitten Jani vielä saa mahdollisuuden) pääsisivät näyttämään omat taisonsa kuljettajina.
EI, kyllä täällä muutkin puollustavat Paasosen kykyjä.

Et halua moittia miestä mutta samaan hengen vetoon toteat että "henkisellä puolella ontuu"? Minkäköhän takia Suomesta löytyy näitä henkisesti tasapainottomia kuskeja niin paljon. Muistuu mieleen että muuan Jyväskylän kuskikin leimattiin mielenvikaiseksi kun tulos ei tyydyttänyt tallin johtoa.

Siihen en osaa vastata nauttiiko Jani jotain luottamusta YLEn puolelta vai ei. Mutta vastaus moiseen palstatilaan voi tosiaan olla niinkin yksinkertainen kuin täällä kerran jo mainittiin. Jani on pirun mukava mies. Hän ottaa ajamisen tosissaan ja asenteella. Hän (yrittää) toimia ammattimaisesti sekä tallin suuntaan että median suuntaan. Hän ei ole unohtanut suurta yleisöä vaan löytää aikaa faneillekin. Hän ei murjota ja juurrata julkisesti vaikka kaikki varikolla ja sen ulkopuolella menisi päin persettä. Minusta ihan tasapanoisen ja kypsän kuskin toimintaa.

Jos taas tarkoititkin sitä että vahinkoja sattuu liian usein ja vauhti on siksi ailahtelevaa, siihen en voi ottaa kantaa. Minulta uupuu tuota psykiatrista osaamista siihen analyysiin.

Siinä olet varmasti oikeassa ettei Skodan kalusto anna myöten kuin ULOS-tulokseen. Fiksu mies varmasti ajelisikin sitä vauhtia mitä sillä pystyy. Niinkuin Tuohino ja Swartsi. Mutta fiksu mies kuuntelee myös mitä tallipäällikkö käskee. Ja sitä en ihan helposti usko että meistä kukaan täällä tietää satavarmasti mitä Skodan tallipäällikkö kuskejaan käskee. Ja jos se käskee että ajata saatana sillä top 3 pätkä aikoja nyt ekan päivän niin sitähän on nöyrän kuskin yritettävä. Tai minä ainakin tekisin niin.

Sitä en ymmärrä miten ei Paasoselle manageria, hyvää sellaista, täältä löydy??? Vaikka fiksu mies varmasti Jani onkin, niin kyllä siinä voi helposti mennä vellit ja sopat sekaisin kun sopimus asioita vääntää ja kääntää. Eikä se ainakaan ajamiseen keskittymistä helpota.

Huh huh...

Mutta, ihan sitä samaa minäkin toivon että Skoda palikkansa järjestykseen saa, ihan jo sen takia että olisi kiva nähdä talli jatkossakin WRCssä, ajoi siellä sitten kuka tahansa.
 

206WRC

Member
Liittynyt
26.5.2005
Viestit
18
Sijainti
Joutseno
Asiasta viidenteen. Palstalla paljon mainitun Skoda-tallin kuskit testaavat Mäntyharjulla 4.-7.7.2005. Schwarz ja Tuohino ovat ohjaimissa maanantaina ja tiistaina ja ehkä vielä vähän enemmän yritystä nähdään kun Paasonen testaa keskiviikkona ja torstaina. Jos kiinnostaa, niin menkää ihmeessä katsomaan mikä on meininki. Allekirjoittanut ainakin näiltä näkymin ajatteli lähteä, eihän Mäntyharjulle ole meiltä matkaa kuin 90km.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Loppupeleissä tuo kuskien taidoilla ja nopeudella spekuloiminen on aika yhdentekevää hommaa. Sopassa kun on liian monta muuttujaa. Oikeastaan vain tallikavereiden keskinäistä nopeutta voi verrata toisiinsa, ja siinäkin vertailussa on se epäkohta, että auto sopii aina toiselle paremmin kuin toiselle.

Miksi Mäkinen ei pärjännyt Solbergille, vaikka Tommia yleensä ottaen pidettiin aikanaan sarjan nopeimpana kuskina? Miksi Hirvonen näytti Subarulla lähinnä surkuhupaisalta? Märtin on jäänyt tänä vuonna täysin Grönholmin jalkoihin, samoin Burns oli aikoinaan Grönholmia hitaampi... Burns oli kuitenkin maailmanmestari ja Märtinkin osakilpailuvoittaja. Vain se on selvää, että Solberg ja Grönholm ovat ajaneet autoillaan enemmän kuin heidän yksikään tallikaverinsa on ajanut.

Pärjäisikö Grönholm Solbergille tai Loebille, jos tämä siirtyisi jomman kumman tallikaveriksi? Itse epäilen asiaa, vaikka pidänkin Grönholmia sarjan tämän hetken nopeimpana kuskina.

Itse en jaksa laittaa kovin paljoa painoa sille, että joku ei pärjää Subarulla Solbergia vastaan. Yhden miehen talli, ehkä autokin - yksityissubarut eivät ole kulkeneet oikeastaan kenenkään muun kuin Sarrazinin käsissä. Että on siinä jotain hämärää, jos Hirvonen pystyy pari vuotta vanhalla Fordilla parempiin tuloksiin mitä hän pystyi uudella Subarulla.

Vaikka Loebia ei näytä tällä hetkellä pysäyttävän mikään, niin jonkun euron uskaltaisin lyödä vetoa sen puolesta, että hän ei tule tämän kauden jälkeen enää koskaan voittamaan maailmanmestaruutta. En isoa summaa, mutta kuitenkin. Ne miehet ovat kuitenkin kohtuu harvassa, jotka ovat mestaruuteen pystyneet useammalla automerkillä. Ja ne miehet ovat myös niitä todellisia rattimiehiä.

Mitä tulee suomalaisten rallikuskien nuoreen sukupolveen, niin eihän se mitenkään vahvalta tässä vaiheessa näytä. Keneltäpä heistä voisi toivoa maailmanmestaruutta? Gardemeisterilta, Hirvoselta? Kovin hiljaista on... Vaan mistä sitä koskaan tietää, jos Garde ajaa loppukauden hyvin, saa ensikaudella jatkaa Fordin ykkösmiehenä ja Fordin uusi auto on menijä. Ehkä sitten vain lasketaankin rikkooko Garde 20 osakilpailuvoiton rajan kahdessa kaudessa vai tarvitaanko kolme.

Ralli on kuitenkin loppupeleissä välineurheilua. Koska huipulta ei huonoja kuskeja löydy, niin maailmanmestaruuksia voittavat ne, jotka sattuvat oikeaan talliin oikeaan aikaan - saavat itseluottamuksen kohdalleen ja kulkevat voitosta voittoon.

Vähän varsinaisen aiheen vierestä, mutta menköön.
 

hippopotamus

Guest
larzzonilta aikas hyvät mielipiteet. näinhän se on . ei koskaan etukäteen tiedä, kun joku saa jonkun tallipaikan tai ajokeikan, jotta miten homma natsaa. talli sattaa lopettaa kesken kauden tai pudota sekulisakkiin. Päinvastaisia yllätyksiä on liian vähän - siis sellaisia, että joku uusi tai keskikastin talli nousisi yhtäkkiä voittotalliksi. Tallikumppanien keskinäistä vertailua sotkee joskus se, että tekniikkapuoli saattaa suosia toista ja tehdä auton hänen mieleisekseen ja toinen ei sitten sillä ehdi mihinkään, vaikka mieleisellään pirssillä pääsisi pesemään koko porukan. Sitten on vielä tuo rengastouhu. Esim. Pirelli-kuskit olivat vielä Meksikossa kärkikastia, mutta sen jälkeen ainakin helteisillä hiekoilla keräilleet renkaanriekaleiden lisäksi vain yksityistallien Misukkakuskien juhlapöydiltä jääneitä murusia.
Voipi olla, että nyt ajavat kuskimme eivät enää yllä mestareiksi. Grönholmilta ja Rovanperältä voi loppua aika, vaikka kuskeina ovat varmasti kärkijoukkoa. Garde on vielä nuori mies, mutta ratkaisevaa on, jotta mahtuuko ensi kauden avauskokoonpanoon. Virkamiesmäisen kurvailun sijaan pitäisi saada enemmän intoa ja henkeä peliin!
Hirvosella on vielä pitkä matka tallipaikkaan, yksi onnistuminen ei riitä vaikka olisi millainen manageri ja Tuohinolle sekä Paasoselle on Skoda-pestistä ollut vain imagohaittaa - eihän pojat noin huonoja ole. Pykälistön näytöt riittävät joihinkin kisasopimuksiin ja Sohlberg ajaa ostopaikoilla kärkikymmenikön tuntumaan. Mielenkiintoista nähdä jos Huyndai palaa, jotta sopiiko nyt voitosta voittoon "maailman toiseksi arvostetuimmassa" rallisarjassa ajava Välimäki avauskokoonpanoon.
Tuleeko Suzuki ja sopiiko Kosti Katajamäki WRC-talliin? Onko tulevaisuus Jari-Matti Latvalan varassa. Jos on niin maailmanmestaruutta Suomeen voidaan odottaa aikaisintaan vuonna 2010. Tätä menoa tosin rallin MM-sarjaa ei silloin enää ajeta.

Jos ensi vuonna ovat täydellä ohjelmalla vain Subaru ja Ford, on koko sarjan kiertäviä suomalaiskuskeja 0 - 1 kpl! Skoda tuskin saa noilla näytöillä enää jatkorahaa Volkkarilta ja Mitsubishin jatkonkaan varaan ei kannata kenenkään tulevaisuuttaan laskea. Miljarditappiot voivat aiheuttaa sen, että Mitsu keskittyy tuottavaan Pajero-kauppaan ja aavikkoralleihin. Uusien tallien tulo on pelkkää huhua ja vaatisi FIA:lta jotain sellaista johon se ei pysty - nimittäin pitkäjänteistä suunnittelua ja esimerkiksi vähintään vuoden voimassa olevia sääntöjä.

Hei oliko tää pahaa unta - heräsin ja laskin kissan ulos. Toivottavasti olen väärässä. Kreikan rallin kärkikuusikossa oli neljä suomalaista ja suomalaisvoittoja MM-ralleista tulee tuotapikaa - Nesterallissa ei ulkolaisia sovi palkintokorokkeelle...
 
Ylös