Retorista kitinää

  • Viestiketjun aloittaja 106
  • Aloituspäivämäärä

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
larzzon sanoi:
Loppupeleissä tuo kuskien taidoilla ja nopeudella spekuloiminen on aika yhdentekevää hommaa. Sopassa kun on liian monta muuttujaa. Oikeastaan vain tallikavereiden keskinäistä nopeutta voi verrata toisiinsa, ja siinäkin vertailussa on se epäkohta, että auto sopii aina toiselle paremmin kuin toiselle.

Miksi Mäkinen ei pärjännyt Solbergille, vaikka Tommia yleensä ottaen pidettiin aikanaan sarjan nopeimpana kuskina? Miksi Hirvonen näytti Subarulla lähinnä surkuhupaisalta? Märtin on jäänyt tänä vuonna täysin Grönholmin jalkoihin, samoin Burns oli aikoinaan Grönholmia hitaampi... Burns oli kuitenkin maailmanmestari ja Märtinkin osakilpailuvoittaja. Vain se on selvää, että Solberg ja Grönholm ovat ajaneet autoillaan enemmän kuin heidän yksikään tallikaverinsa on ajanut.

Pärjäisikö Grönholm Solbergille tai Loebille, jos tämä siirtyisi jomman kumman tallikaveriksi? Itse epäilen asiaa, vaikka pidänkin Grönholmia sarjan tämän hetken nopeimpana kuskina.

Itse en jaksa laittaa kovin paljoa painoa sille, että joku ei pärjää Subarulla Solbergia vastaan. Yhden miehen talli, ehkä autokin - yksityissubarut eivät ole kulkeneet oikeastaan kenenkään muun kuin Sarrazinin käsissä. Että on siinä jotain hämärää, jos Hirvonen pystyy pari vuotta vanhalla Fordilla parempiin tuloksiin mitä hän pystyi uudella Subarulla.

Vaikka Loebia ei näytä tällä hetkellä pysäyttävän mikään, niin jonkun euron uskaltaisin lyödä vetoa sen puolesta, että hän ei tule tämän kauden jälkeen enää koskaan voittamaan maailmanmestaruutta. En isoa summaa, mutta kuitenkin. Ne miehet ovat kuitenkin kohtuu harvassa, jotka ovat mestaruuteen pystyneet useammalla automerkillä. Ja ne miehet ovat myös niitä todellisia rattimiehiä.
Aluksi: en väitä, etteikö puheissasi olisi mitään perää. Oja on kuitenkin tien molermmilla puolilla ja siksi muutamia huomautuksia:

- Eikös jo 2001 ollut nähtävissä, että Tommin nopeus alkoi jo olla valikoivaa. Monissa ralleissa ei ollut enää mitään asiaa kärkivauhtiin. Tendenssi oli laskeva. Myös Subarulla Tommi väläytti huomattavaa nopeutta, mutta nyt nopeus oli vielä valikoivampaa kuin 2001 Mitsulla. Ruotsissa, Argentiinassa ja Montessa vauhti oli edelleen kohdallaan. Suurinpiirtein samankaltainen tappio nähdäkseni olisi voinut tapahtua myös Mitsulla.

- Subaruakaan en leimaisi kovin rohkeasti vain Petterin autoksi. Hirvonen jo näytti viime vuonna muutamassa kisassa ihan kilpailukykyistä vauhtia (Ruotsi, Suomi) ja tällä kaudella Atkinson ajoi Mexicossa parhaimmillaan kärjen vauhtia muutaman wrc-rallin kokemuksella, mikä osoittaa, että autossa oli valtavasti potentiaalia. Atkinson on nyt ajanut läpi tulokkaalle vaikeimmat röykkyrallit (vrt. Mikko) ja saattaa vielä tehdä kovaa jälkeä Subarulla. Hirvosen vauhdin muutos Fordilla on puhutteleva ja kertonee jotain Fordin luultua paremmasta tasosta, mutta Mikon urakehitysvaiheessa vuosien välillä saattaa myös tapahtua isoja hyppäyksiä. Myös henkinen osa-alue saattoi rokottaa Subarulla ajettaessa.

- Burnsin surkeutta 2002 on liioiteltu paljon. Tosiasiassa Burns oli kuitenkin puolivälissä kautta todella nopea nopeissa soraralleissa Grönholmin tasolla. Se ero mikä lopulta syntyi voidaan selittää yksinkertaisesti sillä, että Grönholm oli parempi kuljettaja. Itsellelleni ei 2001 lopun jälkeen (Grönholmille suvereeneilla otteilla kolme voittoa) ollut mikään yllätys, että Burns hävisi. Märtinin ero Bosseen on hämmentävän suuri, mikä on ihan Märtinin ajotavan kapeuden syytä. Samalla autolla Rovanperä ja Lindholm ovat näyttäneet parempaa vauhtia, eikä autossa sinänsä pitäisi olla mitään only-for-Marcus -ominaisuutta. Märtiniä ehkä muutenkin hypetettiin liikaa. Vanha Ford näyttää kulkevan ihan kivasti monissa käsissä (Hirvonen, Gardemaister ja H. Solberg).

- Pärjäisikö Grönholm Loebille ja Solbergille heidän omissa autoissaan? Varmaa vastausta meillä kenelläkään ei ole, mutta en näe mitään syytä olettaa, että ei pärjäisi. Hyppäys 307:sta Xsaraan tai Subaruun ei olisi sen isompi kuin se muutos, mikä tapahtui, kun 307 korvasi 206:n. Nähdäkseni Marcus omaksui välittömästi nopeimman mahdollisen ajotavan oikukkaaseen uuteen autoon.
 
Viimeksi muokattu:

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Suomalainen rallitulevaisuus on kiistatta uhattuna. Meillä ei ole enää tarjota uuttaa Tommi Mäkistä, Juha Kankkusta tai Marcus Grönholmia.... J.Tuohino ja Paasonen ovat mielestäni poissa laskuista. Voivat ajella mm-tasolla piankin, mutta onko heistä suuriksi nimiksi. Jotenkin epäilen, vaikka herroihin aikaisemmin paljon luotin.

Mikko Hirvonen taitaa loppujen lopuksi olla sittenkin suomalaisten suurin toivo. Kaveri laitettiin vain liian varhain maailmalle ilman kunnon kokemusta WRC autosta. Ja kun tallikaverina on Petter Solberg. Rallin maailmanmestari ja yksi maailman parhaista niin huonostihan siinä käy.

Nyt Mikko on kartuttanut kokemusta ja ajanut todella hyvin Fordin pirssillä...
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
patriot sanoi:
Mikko Hirvonen taitaa loppujen lopuksi olla sittenkin suomalaisten suurin toivo. Kaveri laitettiin vain liian varhain maailmalle ilman kunnon kokemusta WRC autosta. Ja kun tallikaverina on Petter Solberg. Rallin maailmanmestari ja yksi maailman parhaista niin huonostihan siinä käy.

Nyt Mikko on kartuttanut kokemusta ja ajanut todella hyvin Fordin pirssillä...
Niin ja missähän se Mikon kokemus karttui? Kotona?
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Valde sanoi:
Oja on kuitenkin tien molermmilla puolilla ja siksi muutamia huomautuksia...
Toki näin. Mun mielestä tässä on kyse lähinnä muuttujista ja niille annetusta painoarvosta. Vaikka voisi ajatella, että kuljettaja on inhimillisenä olentona se epävakain muuttuja, niin itse näen asian toisin. Kuljettaja tekee virheitä, auto hajoaa toisinaan matkalle. Kuljettajalla on "huono päivä", auto ei vain oikein sovi tiettyyn ralliin. Tämä nyt pätee paitsi Mäkiseen, niin myös yleisesti ralliin. Itse en lähtisi selittämään tietyn autokunnan menestystä ensimmäisenä "kuljettajan valikoivalla nopeudella". En nyt väitä, että kuljettaja pystyisi "nopeutensa" edellyttämään suoritukseen rallissa kuin rallissa, mutta pyydän vain ottamaan huomioon muutkin seikat: sen että auto (tai vaikkapa renkaat) eivät sovi tiettyyn ralliin (tietyn kuljettajan ajotyylillä).

Ylipäänsä ottaen tällä foorumilla (myös f1 osastolla, vaikkakaan en sinne kirjoita - ei kiinnosta nykyisellään tarpeeksi) annetaan mielestäni liiaksi painoarvoa kuljettajalle. En sitten tiedä mistä moinen johtuu. Moottoriurheilu on kuitenkin ennen kaikkea välineurheilua ja lisäksi myös joukkueurheilua. Joskus taannoin vannoin, että tunnustan Valentinon suuruuden, jos hän voittaa maailmanmestaruuden Yamahalla. Kuitenkaan en vieläkään tiedä, onko kyse Burgessin vaiko Rossin suuruudesta... Burgessilla on enemmän mestaruuksia - onko Rossi sittenkin vain palikka palapelissä, jota Burgess kasaa? Saman suuntaisista syistä johtuen Kankkunen on mielestäni kovempi jätkä kuin Mäkinen. Eri autolla eri aikoina vs. samalla autolla putkeen.

Ja tähän perään heittona, että ensikauden tallipaikkojen osalta kovin tappelu tultaneen käymään Fordin istuimista (Loeb, Grönholm - Loeb on jo todennut, ettei Subaru kiinnosta, koska talli pyörii liiaksi Solbergin ympärillä), mutta tuleva tuplamaailmanmestari on se hylkiö, joka päätyy Mitsulle. Sanokaa mun sanoneen! Märtinko lienee onnekas? Voitte tämän sitten kaivaa arkistoista parin vuoden perästä ja todeta, että ei se larzzon mitään autourheilusta ymmärrä. Enkä edes väitä ymmärtäväni, kunhan kirjoitan :)
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Tommin kohdalla se nopeuden valikoivuus alkoi näkyä jo Mitsun aikana ja paheni Subarulla. Tämän takia rohkenisin epäillä, että kyse on paljolti ollut tekijästä ratin ja penkin välissä.

Mielenkiintoista tosiaan nähdä Fordin ajajat ensi vuonna. Itse veikkaan, että sinne menee Loeb ja Grönholm. Noilla kahdella voitat takuuuvarmasti merkkimestaruuden tyylillä ja mediahuomio on taattu. Olisi vaikea ajatella, että Loeb ei kelpaisi Fordille. Gardeko olisi parempi? ;)

Monilla tuntuu olevan päähänpinttymä siitä, että Marcus ja Sebastien ovat toisensa poissulkevia vaihtoehtoja, mutta ottihan Wilson aikoinaan Sainzin ja Mcraen samaan aikaan, jos oikein muistan.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
ettelbruck sanoi:
Kuis tiukka on Fordin budjetti? Vai onko nyt rahaa käytettävissä kun päätettiin viime syksynä jatkaa rallia?
On tiukka, ei ole.
 

Jesper

Well-known member
Liittynyt
29.10.2004
Viestit
353
Tuskinpa Fordilla on vara palkata kuin korkeintaan yksi huippukuski. Tai tietenkin riippuu siitä, kuinka paljon kuskit rupeaa tinkimään palkasta. Ei kovin paljon, veikkaan.
Ainakaan Loeb/Grönholm
 

Mikkoz

Well-known member
Liittynyt
28.11.2003
Viestit
829
Sijainti
JKL
Ensi vuonna Fordilla ajaa Bosse Gardemeister(toivottavasti).Loeb ei oo tottunu tinkimään palkastaan. Toni tuo varmat pisteet himaan ja Marcus ajaa voittoja :cool:
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Jesper sanoi:
Tuskinpa Fordilla on vara palkata kuin korkeintaan yksi huippukuski. Tai tietenkin riippuu siitä, kuinka paljon kuskit rupeaa tinkimään palkasta. Ei kovin paljon, veikkaan.
Ainakaan Loeb/Grönholm
Heh, Grönholm ajaa vaikka ilmaiseksi, jos pääsee ajamaan Loebia vastaan samalla autolla. Taitaa olla sen verran hampaankolossa, kun erittäin kilpailuhenkisestä kaverista on kyse.

Mutta onhan sekin mahdollista, että Loeb ei uskalla lähteä seikkailemaan turvallisen Citikan ulkopuolelle ja vetää ensi vuoden Kronoksella. Loebin ratkaisu varmaan myös kertonee Citroenin tulevaisuudensuunnitelmista.
 

Jesper

Well-known member
Liittynyt
29.10.2004
Viestit
353
Grönholm nyt tässä vaiheessa uraa tuskin ilmaiseksi ajaa enää mitään, eikä edes huonolla liksalla ja tuskin edes tarjotaan.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Jesper sanoi:
Grönholm nyt tässä vaiheessa uraa tuskin ilmaiseksi ajaa enää mitään, eikä edes huonolla liksalla ja tuskin edes tarjotaan.
Mulle on ainakin jäänyt se kuva, että Grönholmin jatkossa on kyse ensisijaisesti urheilullisista ambitioista. Jos Marcus olisi rahan päälle tarkka, niin taitaisipa asua jossain muualla kuin Inkoossa. Taitaa olla ainoa ökykuski, joka maksaa veronsa Suomeen.
 

Jippo

www.jippo.fi
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
609
Valde sanoi:
Mulle on ainakin jäänyt se kuva, että Grönholmin jatkossa on kyse ensisijaisesti urheilullisista ambitioista. Jos Marcus olisi rahan päälle tarkka, niin taitaisipa asua jossain muualla kuin Inkoossa. Taitaa olla ainoa ökykuski, joka maksaa veronsa Suomeen.
Ei pidä uskoa aina kaikkea mitä lehdet kirjoittaa...
 

Jesper

Well-known member
Liittynyt
29.10.2004
Viestit
353
Valde sanoi:
Mulle on ainakin jäänyt se kuva, että Grönholmin jatkossa on kyse ensisijaisesti urheilullisista ambitioista. Jos Marcus olisi rahan päälle tarkka, niin taitaisipa asua jossain muualla kuin Inkoossa. Taitaa olla ainoa ökykuski, joka maksaa veronsa Suomeen.
Eipä tuossa palkan suuruudessa ole kyse siitä, että kuinka paljon saa käteistä, vaan kuinka paljon arvostetaan kuskina.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Jesper sanoi:
Eipä tuossa palkan suuruudessa ole kyse siitä, että kuinka paljon saa käteistä, vaan kuinka paljon arvostetaan kuskina.

Luulisitko, että Marcus kieltäytyisi ajamasta Loebia vastaan, jos ei saisi primadonnan palkkaa? Marcus on jossain sanonut, että uran lopettaminen nykyisellä tavalla kaivelisi koko loppuiän. Voisiko tästä kommentista aistia jotain kaverin arvoista?
 

Jesper

Well-known member
Liittynyt
29.10.2004
Viestit
353
Marcus tuskin ajaisi "ilmaiseksi", jos samaan aikaan tallikaverille maksettaisiin huippu liksaa. Mutta tämä nyt on turhaa spekulointia, ei kai kukaan tallipäällikkö edes yritä saada tuon tason kuskeja pilkkahintaan. Mutta silti ensi kaudelle palkat varmaan putoavat, koska isot rahakkaat tiimit vähenevät. Se että jos Marcus ei löydäkkään ensi kaudelle mieluista tallipaikkaa, niin miten Suomalaisten menestykselle sitten käy, huonosti ?...
 
Ylös