Valde
Well-known member
- Liittynyt
- 8.4.2003
- Viestit
- 3148
Aluksi: en väitä, etteikö puheissasi olisi mitään perää. Oja on kuitenkin tien molermmilla puolilla ja siksi muutamia huomautuksia:larzzon sanoi:Loppupeleissä tuo kuskien taidoilla ja nopeudella spekuloiminen on aika yhdentekevää hommaa. Sopassa kun on liian monta muuttujaa. Oikeastaan vain tallikavereiden keskinäistä nopeutta voi verrata toisiinsa, ja siinäkin vertailussa on se epäkohta, että auto sopii aina toiselle paremmin kuin toiselle.
Miksi Mäkinen ei pärjännyt Solbergille, vaikka Tommia yleensä ottaen pidettiin aikanaan sarjan nopeimpana kuskina? Miksi Hirvonen näytti Subarulla lähinnä surkuhupaisalta? Märtin on jäänyt tänä vuonna täysin Grönholmin jalkoihin, samoin Burns oli aikoinaan Grönholmia hitaampi... Burns oli kuitenkin maailmanmestari ja Märtinkin osakilpailuvoittaja. Vain se on selvää, että Solberg ja Grönholm ovat ajaneet autoillaan enemmän kuin heidän yksikään tallikaverinsa on ajanut.
Pärjäisikö Grönholm Solbergille tai Loebille, jos tämä siirtyisi jomman kumman tallikaveriksi? Itse epäilen asiaa, vaikka pidänkin Grönholmia sarjan tämän hetken nopeimpana kuskina.
Itse en jaksa laittaa kovin paljoa painoa sille, että joku ei pärjää Subarulla Solbergia vastaan. Yhden miehen talli, ehkä autokin - yksityissubarut eivät ole kulkeneet oikeastaan kenenkään muun kuin Sarrazinin käsissä. Että on siinä jotain hämärää, jos Hirvonen pystyy pari vuotta vanhalla Fordilla parempiin tuloksiin mitä hän pystyi uudella Subarulla.
Vaikka Loebia ei näytä tällä hetkellä pysäyttävän mikään, niin jonkun euron uskaltaisin lyödä vetoa sen puolesta, että hän ei tule tämän kauden jälkeen enää koskaan voittamaan maailmanmestaruutta. En isoa summaa, mutta kuitenkin. Ne miehet ovat kuitenkin kohtuu harvassa, jotka ovat mestaruuteen pystyneet useammalla automerkillä. Ja ne miehet ovat myös niitä todellisia rattimiehiä.
- Eikös jo 2001 ollut nähtävissä, että Tommin nopeus alkoi jo olla valikoivaa. Monissa ralleissa ei ollut enää mitään asiaa kärkivauhtiin. Tendenssi oli laskeva. Myös Subarulla Tommi väläytti huomattavaa nopeutta, mutta nyt nopeus oli vielä valikoivampaa kuin 2001 Mitsulla. Ruotsissa, Argentiinassa ja Montessa vauhti oli edelleen kohdallaan. Suurinpiirtein samankaltainen tappio nähdäkseni olisi voinut tapahtua myös Mitsulla.
- Subaruakaan en leimaisi kovin rohkeasti vain Petterin autoksi. Hirvonen jo näytti viime vuonna muutamassa kisassa ihan kilpailukykyistä vauhtia (Ruotsi, Suomi) ja tällä kaudella Atkinson ajoi Mexicossa parhaimmillaan kärjen vauhtia muutaman wrc-rallin kokemuksella, mikä osoittaa, että autossa oli valtavasti potentiaalia. Atkinson on nyt ajanut läpi tulokkaalle vaikeimmat röykkyrallit (vrt. Mikko) ja saattaa vielä tehdä kovaa jälkeä Subarulla. Hirvosen vauhdin muutos Fordilla on puhutteleva ja kertonee jotain Fordin luultua paremmasta tasosta, mutta Mikon urakehitysvaiheessa vuosien välillä saattaa myös tapahtua isoja hyppäyksiä. Myös henkinen osa-alue saattoi rokottaa Subarulla ajettaessa.
- Burnsin surkeutta 2002 on liioiteltu paljon. Tosiasiassa Burns oli kuitenkin puolivälissä kautta todella nopea nopeissa soraralleissa Grönholmin tasolla. Se ero mikä lopulta syntyi voidaan selittää yksinkertaisesti sillä, että Grönholm oli parempi kuljettaja. Itsellelleni ei 2001 lopun jälkeen (Grönholmille suvereeneilla otteilla kolme voittoa) ollut mikään yllätys, että Burns hävisi. Märtinin ero Bosseen on hämmentävän suuri, mikä on ihan Märtinin ajotavan kapeuden syytä. Samalla autolla Rovanperä ja Lindholm ovat näyttäneet parempaa vauhtia, eikä autossa sinänsä pitäisi olla mitään only-for-Marcus -ominaisuutta. Märtiniä ehkä muutenkin hypetettiin liikaa. Vanha Ford näyttää kulkevan ihan kivasti monissa käsissä (Hirvonen, Gardemaister ja H. Solberg).
- Pärjäisikö Grönholm Loebille ja Solbergille heidän omissa autoissaan? Varmaa vastausta meillä kenelläkään ei ole, mutta en näe mitään syytä olettaa, että ei pärjäisi. Hyppäys 307:sta Xsaraan tai Subaruun ei olisi sen isompi kuin se muutos, mikä tapahtui, kun 307 korvasi 206:n. Nähdäkseni Marcus omaksui välittömästi nopeimman mahdollisen ajotavan oikukkaaseen uuteen autoon.
Viimeksi muokattu: